ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانقشم

جنگل حرا قشم ؛ طبیعت‌گردی در دل خلیج فارس

جنوب کشور ما دیدنی‌های زیادی دارد که از جمله جذاب‌ترین آن‌ها می‌توان به جنگل حرا قشم اشاره کرد. تفاوتی ندارد اهل ورزش‌های آبی و هیجان باشید، قصدتان خرید باشد یا طبیعت‌گردی را ترجیح دهید؛ در هر حال جنوب همیشه مقصدی گرم و دوست‌داشتنی است. در بین ده‌ها مقصد گردشگری جذاب در جنوب کشورمان، قشم یکی از محبوب‌ترین مقاصد است.

گردشگران معمولا با دو هدف اصلی به این جزیره زیبا سفر می‌کنند؛ خریدهای عمده و ارزان قیمت یا گشتن در طبیعت شگفت‌انگیز آن. برای آن دسته از افرادی که هدف‌شان از سفر به جزیره قشم، دیدن پدیده‌های طبیعی آن است، قشم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تنگه چاهکوه، غار نمکدان، دره ستارگان قشم و جنگل حرا بین جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی قشم هستند. در این مطلب می‌خواهیم سری بزنیم به جنگل حرا و در دل درختان شگفت‌انگیزش به پیش برویم و بیشتر با حال‌وهوایش آشنا شویم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جنگل حرا قشم کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

جنگل حرا فضایی به مساحت ۷۵۰۰ هکتار از درختان حرا است که حدود ۲۴۰۰ هکتار از آن، در محدوده جزیره‌ی قشم واقع شده است. این جنگل در آب‌های خلیج فارس قرار دارد و به طور کامل با آب‌های شور دریا احاطه شده است. این جنگل جذاب و خاص تنها یکی از جاهای دیدنی قشم است.

درختان در هنگام مد، تقریبا به صورت کامل در دل آب فرو می‌روند و سپس در هنگام جزر، سر از آب بیرون می‌آورند. ‌جدا از زیبایی و آرامشی که در این جنگل برآمده از دل آب احساس می‌شود، همین پیدا و پنهان شدن درختان جنگل در میان آب‌ها نیز خود دلیل دیگری بر جذابیت این جنگل است.

جنگل حرا یک سایت طبیعی فوق‌العاده زیبا و جالب است که گردشگران جزیره‌ی قشم نباید به سادگی فرصت بازدید از آن را از دست بدهند. در پس درختان حرا و ریشه‌های در هم تنیده‌شان البته داستان‌های زیادی هم وجود دارد.

افسانه‌های جنگل حرا

عده‌ای بر این باور هستند که درخت حرا از اشک چشم آدم روییده است. برخی هم باور دارند که در سال‌های دور، بازرگانی ایرانی که به هند سفر کرده بود، دانه این درخت را با خود به ایران آورد و آن را در نزدیکی بندر لافت کاشت، سال‌ها بعد این دانه تبدیل به این جنگل عظیم شد.

جنگل حرا در قشم

آیا جنگل حرا فقط از درختان حرا تشکیل شده است؟

البته باید گفت جنگل حرا قشم تنها شامل درختان حرا نیست، بلکه سایر درختان شورپسند مانند درخت چندل نیز در این جا به چشم می‌خورند. جنگل حرا یک اکوسیستم فوق‌العاده محسوب می‌شود. مانند هر اکوسیستم دیگری، این جنگل نیز شامل مجموعه‌ای از موجودات زنده، گیاه و جانور است که در کنار هم زندگی می‌کنند و حیات‌شان به یکدیگر وابسته است.

جنگل حرا یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران نیز محسوب می‌شود و در سال ۱۳۵۴ به عنوان یک پارک ملی و یکی از میراث طبیعی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این جنگل در حال حاضر مأمن تعداد زیادی از گیاهان آب شور، انواع آبزیان و دوزیستان مثل لاکپشت‌ها و مارهای آبی است. حدود ۸۰ درصد از کل آبزیان خلیج فارس در منطقه جنگل حرا تخم‌ریزی می‌کنند. علاوه‌بر این‌ها، جنگل حرا زیستگاه پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری از جمله حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم، کاکائی و غیره است.

کمی بیشتر با درخت حَرا آشنا شویم

درخت حرا یک گونه گیاهی جالب و منحصربه‌فرد است که در مناطق مختلفی در دنیا، از جمله تایوان، سریلانکا، مصر و عربستان می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. در کشور ما نیز، درخت حرا در ۸ منطقه روییده شده که از آن جمله می‌توان به بندرعباس، چابهار و جزیره قشم اشاره کرد. این درخت از جامعه گیاهی مانگرو است و به همین دلیل این درختان را به عنوان مانگرو قشم نیز می‌شناسند.

درخت حرا نوعی درختچه با طول حدود ۶ متر است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و به عنوان تصفیه‌کننده طبیعی آب شناخته می‌شود. ریشه این درختان می‌توانند شوری آب را کاهش دهند و به همین دلیل در مناطقی که درخت حرا می‌روید، محیط مناسبی برای زندگی سایر گونه‌های گیاهی و جانوری آبزی نیز فراهم می‌شود. دانه‌ی گیاه حرا روی درخت مادر رشد می‌کند و پس از بالغ شدن، از گیاه مادر جدا و درون آب رها می‌شود. به این ترتیب در مدت چند سال، منطقه پر می‌شود از درختان حرا که وجودشان در کنار هم در میان پهنه آب‌های دریا یا مرداب‌ها، منظره‌ای فوق‌العاده زیبا و آرامش‌بخش خلق می‌کند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرعباس

درختان حرا

چطور به جنگل حرا قشم برویم؟

جنگل حرا بین تنگه خوران، هرمزگان و جزیره قشم قرار دارد. برای رفتن به جنگل حرا گردشگران می‌توانند از چند مبدا مختلف حرکت کنند. شمال غربی جزیره قشم، جزیره هرمز، بندر خمیر، بندر پل و بندر لافت همگی می‌توانند مبدایی برای رهسپار شدن به این جنگل باشند. اما راحت‌ترین مسیر برای رسیدن به جنگل حرا ، اسکله سهیلی جزیره قشم است. این اسکله امکانات مناسبی دارد و بنابراین شما می‌توانید پیش از سوار شدن بر قایق، خریدهای کوچک خود را در آنجا انجام دهید.

در اینجا قایق‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام نرخ مشخصی دارند. گردشگران بر اساس مبلغی که پرداخت می‌کنند، مدت زمان مشخصی را در جنگل سپری خواهند کرد. قایق‌ها شما را به میان درختان می‌برند و قایقرانان نیز براساس دانش و تجربه‌ای که دارند، اطلاعاتی درمورد آن‌ها به شما خواهند داد. البته برخی قایق‌ها در ازای دریافت اندکی مبلغ بیشتر، گردشگران را به بخش‌های خاص‌تر جنگل، مثل مناطقی که پرندگان مهاجر در آن زندگی می‌کنند نیز می‌برند.

اسکله سهیلی قشم

نام عکاس: اصغر بشارتی ، خبرگزاری مهر

حال‌وهوای گردش در جنگل حرا قشم

آرامش در هر بخش طبیعت رنگی خاص دارد. در اینجا، در دل آب‌های خلیج فارس و در میان درختان همیشه سبز جنگل حرا قشم آرامش از جنس سکوت و آبی آب و سبزی درختان است. کمتر جایی را در طبیعت می‌توان یافت که چنین تفلیق زیبایی از عناصر حیات را به چشمانمان هدیه دهد.

بهتر است پیش از رفتن به جنگل حرا اطلاعات کاملی درمورد درختان، پرندگان و آبزیان آن به دست آورید. به این ترتیب هنگامی که سوار قایق در بین درختان پیش می‌روید، می‌دانید که دقیقا کجا و همراه با چه مخلوقات دیگری هستید. از فرصت کوتاهی که درختان حرا سر از آب بیرون می‌آورند استفاده کنید و به درستی آن‌ها را بنگرید و از هم‌زیستی زیبای عناصر خلقت در کنار هم لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: مسیر رفتن به قشم

جنگل حرا

در جنگل حرا چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

سوار شدن بر قایق و گشتن میان درختان زیبای حرا و چندل تنها کاری که در جنگل حرا می‌توانید انجام دهید نیست، اینجا یک مقصد طبیعت‌گردی کامل است. گردشگران در جنگل حرا قشم فعالیت‌های مختلفی می‌توانند انجام دهند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اجاره ویلا و سوئیت در قشم

مشاهده‌ی گونه‌های گیاهی

جنگل حرا پر است از گونه‌های گیاهی متنوع که در کنار هم زندگی می‌کنند. وجود درختان حرا به خودی خود، به دلیل خاصیت تصفیه‌کنندگی که دارد باعث شده پوشش گیاهی در این بخش از خلیج فارس متنوع‌تر از سایر مناطق اطراف باشد. بنابراین برای افردی که علاقمند به شناسایی یا فقط دیدن گونه‌های مختلف گیاهی هستند، جنگل حرا قشم یک مقصد عالی محسوب می‌شود.

قایقران‌ها در مناطق خاصی از جنگل توقف می‌کنند و به این ترتیب گردشگران فرصت بیشتری برای دیدن درختان، گل‌های و علف‌های جنگل دارند. فراموش نکنید که درخت حرا یک درخت میوه‌دار است و شکوفه‌ها و میوه‌های آن هم بسیار زیبا هستند.

درخت حرا در اوایل تابستان شکوفه می‌دهد و گل‌های بسیار خوشبو بر روی درختانش می‌روید. سپس در اواخر تابستان، گل‌ها تبدیل به میوه می‌شوند. میوه درخت حرا خرک یا کنگ نام دارد که در ابتدا سبز است اما بعد از آن به رنگ زرد و در آخر به رنگ سیاه در می‌آید. این میوه‌ها خود بذر درخت حرا محسوب می‌شوند، در هر کجا که بریزند در همان جا درختی دیگر سبز خواهد شد.

جنگل در جزیره حرا قشم

نام عکاس: علی کریمی ، خبرگزاری ایرنا

پرنده‌نگری

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان در جنگل حرا قشم انجام داد، پرنده‌نگری است. پرنده‌نگری یکی از فعالیت‌های حوزه اکوتوریسم است که در آن افراد ابتدا به صورت تئوری با گونه‌های مختلف پرندگان آشنا می‌شوند و سپس با رفتن به مناطقی خاص در زمان‌های مناسب و با استفاده از یک سری دوربین‌ها، شروع به مشاهده پرنده‌ها می‌کنند.

در ایران، جنگل حرا یکی از سایت‌های مناسب برای پرنده‌نگری است. گردشگران می‌توانند در اینجا کوچ بهاره و کوچ پاییزه پرندگان را مشاهده کنند. البته بهترین زمان برای پرنده‌نگری در جنگل حرا قشم آذر و بهمن ماه است که بیشترین تعداد پرندگان مهاجر را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد.

برای پرنده‌نگری چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

اگر به قصد پرنده‌نگری به جنگل حرا می‌روید، فراموش نکنید پیش از سفر، خود را برای آن آماده کنید. این یک فرصت بی‌نظیر و استنثنایی است، پس به خوبی از آن بهره ببرید. اگر پرنده‌شناس ماهر و باتجربه‌ای نیستید، بهتر است پیش از سفر به قشم اطلاعات کافی درمورد پرنده‌های این جزیره کسب کنید.

همانطور که پیشتر هم در همین مطلب اشاره کردیم، گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری در این منطقه وجود دارند. همچنین مهم است که زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید، اواخر پاییز و اوایل زمستان فرصت مناسبی برای پرنده‌نگری در جنگل حرا است. به همراه داشتن دوربین‌های مناسب و سپس مستقر شدن در یک مکان درست از دیگر مواردی است که باید به خاطر داشته باشید.

پرنده نگری جنگل حرا

بازدید از مقبره‌ی شاه شهید آوازخوان

گردشگرانی که با قایق به سمت جنگل حرا رهسپار می‌شوند، در مسیر خود به یک مقبره قدیمی برمی‌خورند. در این مسیر مقبره شاه شهید آوازخوان بر روی یک تپه در بخش جنوبی جزیره قشم از دور نمایان است. اطلاعات زیادی از صاحب این مقبره وجود ندارد، اما بومیان می‌گویند شاه شهید، آوزاخوانی خوش صدا و نی‌نوازی چیره‌دست بوده. شاه شهید شخصیت محبوبی در بین بومیان جزیره قشم داشته و به همین دلیل پس از مرگ او، برایش مقبره‌ای به یادگار ساختند. این مقبره با معماری زیبای خود منظره‌ای چشم‌نواز ساخته برای گردشگرانی که که از جزیره قشم به سمت جنگل حرا حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی چابهار

دیدن شترها در آب

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان در جنگل حرا قشم انجام داد، دیدن شترها در آب است. شتر از جمله گونه‌های جانوری است که در جنوب ایران و بخصوص اطراف جزیره قشم زیاد به چشم می‌خورد. شترها در هنگام جزر وقتی که آب دریا پایین است به داخل آب می‌روند. گردشگران می‌توانند از دیدن شترهایی که اینجا و آنجا در کنار درختان حرا مشغول گردش در آب هستند نیز لذت ببرند.

حرا قشم

بهترین زمان بازدید از جزیره‌ی حرا

جنگل حرا یک جنگل همیشه سبز است، اینجا در هر ۴ فصل سال زیبا، خاطره‌انگیز و آرامش‌بخش است. بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم بستگی به هدف شما از سفر دارد.

اگر به صورت کاملا تفریحی به این سفر می‌روید، بهتر است فصل زمستان که هوا مطبوع است را برای سفر خود انتخاب کنید.

اگر دوست دارید شکوفه‌ها یا میوه‌های حرا را ببینید، پیشنهاد می‌شود فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید.

اگر هم دوست دارید در یک هوای نسبتا خنک به جنوب بروید و علاوه‌ بر این قصد پرنده‌نگری هم دارید، فصل پاییز و زمستان مناسب‌ترین زمان برای سفر شما به جنگل حرا قشم است.

غروب جنگل حرا قشم

نام عکاس: علی کریمی ، خبرگزاری ایرنا

اقامت در جزیره‌ی قشم

برای بازدید از جنگل حرا گردشگران نیاز دارند در جزیره‌ی قشم اقامت کنند. بنابراین شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در قشم به راحتی و با طی مسافت کوتاهی خود را به این جنگل برسانید. اقامتگاه‌های زیادی در جزیره قشم وجود دارد. اما اگر می‌خواهید یک سفر به یادماندنی برای خود و همراهان‌تان بسازید، بهتر است به سراغ بهترین اقامتگاه‌های قشم بروید.

سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا این کار را برای شما انجام می‌دهد. کافی است در صفحه‌ی اول هومسا جزیره قشم را سرچ کنید تا لیست بهترین اقامتگاه‌های جزیره قشم در مقابل‌تان قرار بگیرد. با توجه به بودجه، تعداد افراد و سایر شرایط خود می‌توانید اقامتگاه مورد نظرتان را بدون هیچ دردسری و در کوتاه‌ترین زمان رزرو و با خیالی راحت سفر خود را شروع کنید.

قایق سواری در جنگل حرا

نام عکاس: اصغر بشارتی ، خبرگزاری مهر

جنگل حرا قشم ؛ یک طبیعت‌گردی شگفت‌انگیز

جنگل حرا یکی از جاهای دیدنی قشم است که در هر فصل سال زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را دارد و گردشگران را از سراسر کشور به سوی خود جذب می‌کند. جنگل حرا اکوسیستمی فوق‌العاده متشکل از درختان و آبزیان و پرندگانی است که به زیبایی در کنار هم زندگی می‌کنند و فضایی بسیار زیبا در دل آب‌های خلیج فارس خلق کرده‌اند.

گردشگران می‌توانند با سفر به جزیره‌ی قشم و با استفاده از قایق‌هایی که در در اسکله‌ی سهیلی مستقر هستند به دریا بزنند و مناظر فوق‌العاده جنگل حرا و درختان جالب آن را از نزدیک مشاهده کنند.

یک دیدگاه

  1. جنگلی که داره یکی از پر پیچ و خم ترین جاهای دیدنی اش هستش که چندین مسیر داره که به نظرم بر اساس تجربه شخصی بنده، بندر لافت و بندر پل مبدا خوبی برای جنگل گردی میتونه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا