ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیقشم

جاهای دیدنی قشم که حتما باید ببینید

یکی از زیباترین جزیره‌هایی که در ایران می‌توان پیدا کرد، جزیره قشم است. جزیره قشم در استان هرمزگان قرار گرفته و به‌دلیل طبیعت فوق‌العاده‌ای که دارد، به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شده است. طبیعت قشم که به‌عنوان عجایب هفت‌گانه شناخته می‌شود، جاهای دیدنی کم ندارد.

به‌دلیل اینکه جاهای دیدنی قشم از هم فاصله زیادی دارند، شاید نتوانید در یک سفر از تمام آن‌ها دیدن کنید. در این مقاله سعی کرده‌ایم که معروف‌ترین جاهای دیدنی‌ قشم را با عکس و آدرس به شما معرفی کنیم تا برای رفتن به هر کدام از آن‌ها بهترین تصمیم را بگیرید.

1. دره ستارگان قشم

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی جزیره قشم همین دره ستارگان است که به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های فراوان مختلف به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم محسوب می‌شود. بومیانی که در جزیره قشم زندگی می کنند، اعتقاد دارند این دره در اثر افتادن ستارگان به زمین به این شکل درآمده است. حتی فکر می کنند که در این منطقه جن‌ها و ارواح سرگردان در طول شبانه‌روز در حال رفت‌وآمد هستند. ستون‌هایی که در دره ستارگان جزیره قشم وجود دارد به شکل خاصی قرار دارند که هنگام وزیدن باد، باعث صداهای ترسناک می‌شود. دلیل اعتقاد بومیان به جن و روح هم شاید همین باشد.

دره ستارگان به‌خاطر فرسایش خاک، ماسه و سنگ در این منطقه به وجود آمده است که بر اساس تخمین باستان‌شناسان، قدمت آن به دوره سنوزوئیک بازمی‌گردد. این دره زیبا که از آن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم یاد می‌شود، در نزدیکی خلیج فارس قرار گرفته است و برای رفتن به آن جا باید ساحل جنوبی قشم را طی کنید. قدمت این جزیره به 2 میلیون سال پیش باز می‌گردد و همین شکل عجیب‌وغریب، آن را به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی قشم تبدیل کرده است. اگر به قشم سفر کردید و فرصت زیادی برای دیدن همه جاهای دیدنی قشم را ندارید، دره ستارگان را از دست ندهید.

آدرس دره ستارگان: ایران، هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف

دره ستارگان

2. بندر لافت در قشم

برای تماشای غروب خورشید، بندر لافت را از دست ندهید. بندر لافت به‌خاطر خانه‌های سنتی و روستایی‌ای که دارد، معروف است. این بندر زیبا که زمانی مرکز جزیره قشم شناخته می‌شد، در شمال غربی قشم قرار گرفته است. چیزی که بندر لافت را از سایر بندرهای ایران جدا کرده، بادگیرهای بلند، کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و خانه‌های میان درختان سبز گرمسیری است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. بادگیرهای خانه‌ها در میان نخلستان‌ها و باغ‌ها قرار گرفته‌اند که همین موضوع زیبایی این روستا را دوچندان کرده است. اگر به معماری خانه‌هایی که در لافت وجود دارد، نگاه کنید، شاهد معماری مناطق کویری، خلیجی و اسلامی خواهید بود که به‌دلیل داشتن زیبایی های خاص، در تاریخ ماندگار شده اند.

آدرس بندر لافت: استان هرمزگان، بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ

بندر لافت

3. جنگل‌های حرا

یکی‌دیگر از جاهای دیدنی قشم جنگل‌های حرا است. این جنگل دارای درختانی در اندازه های ۳ تا ۶ متر است که شاخ‌وبرگ‌های آن سبز روشن است. قشم جاهای دیدنی زیادی دارد که جنگل حرا در این میان به‌عنوان یکی از جاذبه های جالب قشم شناخته می شود که هنگام مد، به زیر آب می‌رود و هنگام جزر سر از آب درمی‌آورد. خاصیت تصفیه‌ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، باعث می‌شود تا بخش شیرین آب دریا توسط این درختان جذب شود و نمک آن را دفع می‌کنند.

تنوع زیستی بالایی در جنگل حرا وجود دارد و به‌دلیل مساعد بودن شرایط زیستی، مکانی امن برای پرندگان مهاجر مثل حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکایی و… است. در کتاب‌ها نوشته شده که جنگل‌های حرا در واقع شامل درختان مانگروی زیادی است که توسط یک ایرانی از هند به قشم آورده شده است.

جنگل‌های حرا در شمال جزیره قشم قرار دارند و عمری بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند. عمق آب منطقه‌ای که این جنگل در آن قرار دارد، بیشتر از یک تا یک و نیم متر نیست و همین موضوع باعث فروکش کردن آب دریا برای مدت زمان ۶ تا ۷ ساعت می شود.

آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

جنگل حرا

بیشتر بخوانید: مسیر رفتن به قشم

4. تنگه چاهکوه

یکی از بهترین جاذبه‌های قشم تنگه چاهکوه است که در فاصله 70 کیلومتری جزیره قشم و نزدیکی روستای چاهوی شرقی، قرار گرفته است. برخی اعتقاد دارند اگر به این منطقه وارد شوید، وارد یک دنیای رازآلود شده‌اید. این تنگه یکی از بهترین جاهای دیدنی است که البته شرایط خاصی هم دارد. این تنگه در دل کوهی سنگی واقع شده است که اگر پا در آن بگذارید، با یک فضای عریض و دیواره‌های بلند مواجه خواهید شد. البته فقط سمت شمالی دره به این شکل است و اگر به سمت جنوب دره بروید، از عرض راه کم می‌شود. این تنگه چاه‌های زیاد اما کم عمقی دارد که از آن برای ذخیره و هدایت آب باران استفاده می‌شود.

تنگه چاهکوه یک دره به عمق ۱۰۰ متر است که به‌دلیل فرسایش سنگ های رسوبی در دل کوه به وجود آمده است. چیزی که این تنگه را خاص کرده است، وجود حفره‌ها و دالان‌های عجیب است. پیش از بازدید این تنگه لازم است توجه کنید که در برخی از قسمت‌های این تنگه راه‌رفتن دشوار است.

آدرس تنگه چاهکوه: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

اجاره آنلاین اقامتگاه در قشم

5. سد و روستای گوران

یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی قشم که در فاصله 80 کیلومتری این جزیره قرار گرفته است، سد و روستای گوران است. جالب این است که هر قسمت این منطقه به یک دوره تاریخی بازمی‌گردد. ساخت این سد به دوره هخامنشیان بازمی گردد و تاج آن در دوره ساسانیان ساخته شد. خود سد هم در دوره پهلوی ساخته شد و همین موضوع باعث می‌شود سفری در تاریخ داشته باشید. نام گوران از گبران گرفته شده است و دلیل آن هم این است که در گذشته این مکان محلی بوده که بیشتر قایق‌ها، لنج‌های ماهیگیری، لنج‌های باری و مسافربری ساخته می شدند. هنر یا بهتر است بگوییم صنعت لنج سازی سالیان سال و نسل‌به‌نسل منتقل شده و با وجود اینکه از رونق افتاده، به‌عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران ثبت شده است. روستای گوران به‌عنوان موزه مردم شناسی زنده شناخته می شود چون از طریق آن می‌توان سبک زندگی مردم روستا، نوع شغل، فعالیت ها و… را شناخت.

آدرس سد گوران: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، ۷۸ کیلومتری جزیره، کنار روستای گوران، نزدیکی جاده طبل – باسعیدو

6. درگهان قشم

یکی از مراکز خرید قشم، درگهان است که در فاصله 20 کیلومتری قشم قرار گرفته است. بعد از شهر قشم، مهم‌ترین شهر جزیره و قطب عمده فروشی پوشاک،کیف و کفش جنوب کشور محسوب می‎‌شود. اگرچه جاهای دیدنی درگهان و قشم بسیارند اما بازار قدیم درگهان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آن به شمار می‌رود. بازار نخل به‌عنوان زیباترین بازار و از جاهای دیدنی قشم و درگهان به شمار می رود. تمام درب‌ها و سقف های این بازار از چوب پوشیده شده است که در کنار بادگیرهای آن، به‌عنوان یکی از نمادهای معماری جنوب به شمار می رود.

آدرس درگهان: استان هرمزگان، جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب، بازار درگهان

dargahan-market

7. دره تندیس‌ها در جزیره قشم

دره تندیس‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم در زمستان دانست. این دره که در نزدیکی بام قشم قرار گرفته است به‌خاطر تندیس‌های بزرگی که دارد، معروف بوده و شبیه به دره ستارگان است؛ اما از نظر وسعت از آن بزرگ‌تر است. بزرگی تندیس‌هایی که در این منطقه وجود دارد، آدمی را به خود خیره می‌کند. در زمان‌های قدیم در این محل که در حال حاضر یک دشت خشک و ترک خورده است، دریا وجود داشته و موجودات زنده در آن زندگی می کردند.

در این دره اشکال جالب و شگفت انگیزی وجود دارد که عجیب به نظر می‌رسد که تمام آن ها کار باد و باران باشد چون بسیار دقیق و هنرمندانه تراش خورده‌اند اما حقیقت دارد. این دره زیبا در نزدیکی جنگل حرا قرار دارد که باید از سمت این جنگل به سمت روستای طبل و از آن‌جا به سمت سلخ بروید.

آدرس دره تندیس‌ها: استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل

دره تندیس‌ها

8. جزیره ناز

جزایر ناز قشم شامل دو جزیره است که در فاصله یک کیلومتری از ساحل قرار گرفته‌اند و به‌عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی جزیره قشم شناخته می‌شوند. یکی از زیبایی‌های این جزیره این است که این مجموعه هنگام جزر آب به ساحل متصل می‌شود و هنگام مد از آن جدا می‌شود. جزایر ناز یکی از جاهای قشم است که در آن تفریحاتی مثل شترسواری، پاراگلایدر، جت اسکی، قایق سواری و… وجود دارد. همچنین می‌توانید در ساحل با پای برهنه قدم بزنید. فاصله بین جزر و مد دریا در حدود ۶ ساعت است. ۳ ساعت بعد از جزر می‌توانید به این جزیره بروید و یک ساعت بعد از مد، بازگردید و تنها ۴ ساعت فرصت دارید تا کنار ساحل باشید. جزایر ناز تنها 22 کیلومتر با جزیره قشم فاصله دارند و اگر اهل غواصی هستید، می توانید این جزیره را برای تجربه غواصی انتخاب کنید.

این جزیره در حدود سه هکتار است و ساحل شنی ندارد. دیواره‌های صخره‌ای این جزیره به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر هستند و باعث زیباتر شدن قشم و جاهای دیدنی آن شده‌اند. هر چند که زمان دیدن جزایر ناز کوتاه است، اما در همین مدت کم مى‌توانید از تنگه هرمز و جزیره لارک بازدید کنید. فراموش نکنید که تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی هم یکی از بهترین جذابیت‌های جزیره است.

9. جزیره هنگام و تماشای دلفین‌های خلیج فارس

اگر به قصد طبیعت‌گردی به جزیره سفر می‌کنید و فرصت کافی برای گشت‌وگذار دارید، حتما قایق‌سواری در مسیر جزیره هنگام و دیدن دلفین‌ها را در برنامه خود قرار دهید. هر چند خود جزیره آنقدر جذابیت دارد که خیلی از افراد، سفر به هنگام را در یک برنامه چند روزه‌ی جدا قرار می‌دهند. دیدن طلوع و غروب خورشید در خلیج فارس، معاشرت با مردم محلی و شنا در آب‌های نیلگون می‌تواند هر کسی را مسحور خودش کند.

جزیره هنگام

ساحل جزیره هنگام

ساحل جزیره هنگام دارای ذراتی درخشان است که جلوه‌ای زیبا به ساحل داده‌ است؛ همین موضوع باعث شده ساحل این جزیره به مقصدی جذاب برای بسیاری از گردشگران تبدیل شود. البته ممکن است برای ورود به ساحل جزیره محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد با استفاده از قایق از کنار این ساحل زیبا عبور کنید.

وجود خاک سرخ در ساحل هنگام نیز یکی‌دیگر از جذابیت‌های ساحل این جزیره محسوب می‌شود. این خاک سرخ که با عنوان گِلک شناخته می‌شود در صنعت سنگ‌های تزئینی و برای ساخت‌وساز اسکله و سایر تاسیسات نیز استفاده می‌شود. از این خاک برای تهیه مربای سرخ نیز استفاده می‌شود.

شب‌های ساحل جزیره هنگام در برخی از مواقع بسیار دیدنی می‌شود. آب ساحل به رنگ آبی درخشان در می‌آید و چهره‌ای زیبا به ساحل جزیره هنگام می‌بخشد. این پدیده طبیعی به این دلیل است که فیتوپلانکتون‌های دریایی در شرایط ناآرام از خود نور ساطع می‌کنند و موجب درخشندگی ساحل می‌شوند.

آدرس جزیره هنگام: استان هرمزگان، دو کیلومتری جنوب جزیره قشم

10. تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه دره‌ای شگفت‌انگیز دره‌ای شگفت‌انگیز در جزیره قشم است. این دره که دارای عمقی 100 متری است با جلوه‌های زیبای طبیعی توانسته به مقصدی حیرت‌انگیز برای گردشگران تبدیل شود.

جاهای دیدنی قشم

در بدو ورود به دره چاهکوه، تندیس طبیعی «سه سر نگهبان» به چشم می‌خورد. در ادامه راه نیز چهار چاه حفرشده را مشاهده می‌کنید که توسط ساکنان به منظور ذخیره آب شیرین ایجاد شده است. در ادامه راه هنگامی که نور کم‌تر و دیواره‌ها بلند‌تر می‌شود شاهد شیارها و خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خواهید بود که جلوه‌ای زیبا به این دره بخشیده است.

عکاسی و سنگ‌نوردی و تماشای آسمان در شب از جمله تفریحات مورد علاقه گردشگران در تنگه چاهکوه است. برای سنگ‌نوردی می توانید با هماهنگی مسئولان این حوزه در قسمت‌های صعب‌العبور به این فعالیت جذاب بپردازید.

در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است.

آدرس تنگه چاهکوه قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

11. غار خربس قشم

یکی از جاهای دیدنی قشم، غار خربس است. قدمت این غار که در ادامه چین خوردگی‌های رشته کوه زاگرس ایجاد شده به گفته بسیاری از کارشناسان به دوران مادها باز می‌گردد. خربس در واقع مجموعه ای از 4 دهانه غار است و و ارتفاع دیواره‌های صخره‌‌ای آن به 20 تا 30 متر می رسد. در پاى دهانه این غار برکه‌اى وجود دارد که در بیش‌تر ایام سال آب دارد.

جاهای دیدنی قشم

با تماشای به دیواره‌های غار خربس، آثار بسیار جالبی به چشم می‌خورد. نقش و نگارها، حکاکی ها و تصویرگری‌های این غار توانسته برای گردشگران به جلوه‌ای جذاب تبدیل شود. سنگ‌تراشان نیز در سمت راست غار، دهلیزها و دالان های جدیدی ایجاد کرده اند. در این دالان‌های تازه، طرح‌هایی شبیه طرح‌های باستانی ایجاد شده است که به زیبایی غار افزوده است.

به گفته کارشناسان، غار خربس قشم برای پیروان مهرپرستی جنبه معنوی داشته و از آن به عنوان عبادتگاه استفاده شده است. آن‌ها معتقد بودند این مکان جایی برای پرستش آناهیتا است.

آدرس غار خربس قشم: جزیره قشم، کیلومتر ۱۱ جاده جنوبی

12. غار نمکدان قشم

غار نمکدان، یکی از جاهای دیدنی قشم است که به موجب رسوب نمک در گنبدهای نمکی به وجود آمده است و در سال 1377 کشف شده است. غار نمکدان قشم که شکلی کمانی دارد یکی از عجایب هفتگانه قشم است؛ این غار با طول 6400 متر، به‌عنوان دومین غار طویل دنیا شناخته می‌شود، غاری که وجود لایه‌هایی از رسوب نمک و کانی‌های مختلف جلوه‌ای منحصربه‌فرد به آن داده و در هر لایه آن، بخشی از قدمت کهن زمین پنهان شده است.

این غار دارای نوع خاصی از نمک است که درکنار خوراکی بودن خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. چنان‌که بخشی از این غار برای گردشگری و بخش‌های دیگر به عنوان معدن نمک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آدرس دقیق غار نمکدان قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم

13. پارک زیتون قشم

پارک زیتون قشم، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم است که دارای امکانات تفریحی مختلفی برای گردشگران و مراجعین است. در این پارک می‌توانید درکنار تماشای ساحل خلیج نیگون فارس، از تفریحات جذاب همچون جت اسکی، اسکی روی آب، فلای بورد، غواصی، شاتل، بنانا، قایق سواری لذت ببرید. پارک زیتون همچنین یکی از مراکز کمپ پارک در قشم است.

zeytun

پارک زیتون، در ۲ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره با مساحت ۴۵ هزارمترمربع، به صورت ۲۴ ساعته آماده بازدید گردشگران است. پیاده‌روی در هوای دل‌پذیر و ساحل شنی پارک زیتون قشم یکی از فعالیت‌های تفریحی و مورد علاقه گردشگران است. این پارک ساحلی با منظره زیبا و لحظاتی دل‌پذیر که برای گردشگران به ارمغان آورده توانسته تجربه خوش سفر به قشم را دوچندان کند.

آدرس پارک زیتون قشم: هرمزگان- قشم- خیابان دریا- مقابل تقاطع بلوار چارباغ و خیابان دریا خیابان زیتون

14. دره رنگین‌کمان قشم

دره رنگین‌کمان با دارا بودن سنگ‌ها و خاک‌های رنگی به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم شناخته می‌شود. رنگ‌های زرد، سرخ، نقره‌ای و سیاه که از ترکیبات رُسی و اکسیدآهن تشکیل شده و خاک‌های سفید، آبی، صورتی و خاکستری که حاصل ترکیبات آتش‌فشانی هستند در این دره به خوبی به چشم می‌خورد. برداشتن خاک و سنگ از این دره، آسیبی جدی به طبیعت این دره وارد می‌کند. از سوی دیگر باید توجه کنیم که به‌همراه داشتن این خاک در پرواز غیرمجاز است.

دره رنگین‌کمان یکی از بهترین مناطق جزیره قشم برای عکاسی است؛ هر طرف از این دره رنگارنگ سوژه جذاب برای عکاسی پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید که خاک‌های رنگی دره می‌توانند لباس شما را رنگی کنند؛ بنابراین لباس مناسب با خود به‌همراه داشته باشید.

آدرس دره رنگین‌کمان قشم: استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب غرب جزیره، دره رنگین کمان

در سفر به قشم کجا اقامت کنیم؟

پس از آشنایی با جزیره قشم و جاذبه های قشم، باید به دنبال اجاره ویلا و سوئیت در قشم باشید. برای این کار می‌توانید در این شهر به صورت آنلاین ویلا و اقامتگاه اجاره کنید. هومسا یک سامانه اجاره ویلا و سوئیت است که به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کرده و به صورت آنلاین رزرو کنید.

اقامتگاه‌های قشم

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی قشم کدامند؟

دره ستارگان، بندر لافت، جنگل های حرا، تنگه چاهکوه، سد و روستای گوران، درگهان، دره تندیس ها و…

جمع بندی

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم پرداختیم. در این مطلب عکس جاهای دیدنی قشم را مشاهده کردید اما این عکس‌ها تنها قسمتی از زیبایی‌های این جزیره را به نمایش می گذارند. اگرچه در این مقاله صرفا به معرفی بخشی از جاهای دیدنی قشم پرداختیم و جذابیت‌های این جزیره آنقدر زیاد است که شاید نتوانید در یک سفر کوتاه از همه آن‌ها بازدید کنید. براین اساس به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر خود به جزیره قشم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید تا با بازدید از بهترین جاهای دیدنی قشم لحظاتی خوش و به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

یک دیدگاه

  1. چیزیکه جنگل های حرا رو متمایز میکنه با بقیه بلند بودن درختای مختلفی که داره و خیلی نور آفتاب رو میگیره و هوای مجاور رو خنک نگه میداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا