ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای دیدنیدانستنی‌های سفر

بهترین زمان سفر به شیراز و شیراز گردی 👌​🧳​🌏​

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش، خداوندا نگهدار از زوالش.

حافظ چندین قرن پیش در مدح و ستایش شیراز زیبا شعری گفته که در حال حاضر نیز پس از گذشت چند قرن هنوز ایرانیان به آن باور دارند. شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران بوده که تاریخ، تمدن، طبیعت و ادبیات را یکجا در دل خود جای داده است. همین امر نیز سبب شده تا هر سال گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران برای شیراز گردی به این شهر سفر کنند.

در واقع سفر به شیراز و اجاره آپارتمان در شیراز مانند یک تیر و چند نشان است. چرا که گردشگران در سفر به یک شهر می‌توانند تاریخ، طبیعت و تمدن را در کنار یک‌دیگر بیابند. شاید همین منحصربه‌فرد بودن شیراز سبب شده تا حافظ به سرودن این شعر زیبا بپردازند. در این مقاله قصد داریم تا با شهر شیراز، آب و هوای آن و بهترین زمان سفر به این شهر آشنا شده و جاهای دیدنی آن را بشناسیم. برای تجربه بی‌نظیر شیراز گردی با هومسا همراه باشید.

شیراز و شیراز گردی

شیراز یکی از کهن‌ترین و پرآوازه‌ترین شهرهای ایران بوده که در نیمه جنوبی کشور واقع شده است. شهر شیراز مرکز استان فارس است که به واسطه تاریخ و تمدن دور و درازی که دارد، مملو از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و البته طبیعت زیبا می‌باشد. استان فارس و شهر شیراز از شمال با استان اصفهان، از شرق با استان‌های یزد و کرمان، از جنوب با استان هرمزگان و از غرب با استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد همسایه است.

شیراز به عنوان پنجمین شهر بزرگ کشور و سومین شهر ایران از لحاظ قدمت شناخته می‌شود. این شهر سرای فرمانروایی پادشاهان زیادی بوده و مشاهیر زیادی از دل آن به شهرت رسیده‌اند.

شیراز گردی

آب‌ و هوای شیراز و بهترین زمان شیراز گردی

شیراز جزو شهرهایی بوده که از آب و هوای مطبوع و تقریبا معتدلی برخوردار است. از این رو از آن به عنوان یک شهر چهار فصل یاد می‌شود. این شهر در یکی از مناطق نیمه خشک ایران واقع شده که میزان بارندگی در آن چندان زیاد نیست. اما در برخی از فصول سال به چنان آب و هوایی مطبوعی می‌رسد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

شهر شیراز در فصل بهار دارای آب و هوای خنک و مطلوبی می‌باشد، که همین امر سبب شده فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت به عنوان بهترین زمان سفر به شیراز و شیراز گردی شناخته شود. در این فصل شکوفه‌های بهار نارنج و گل‌های بابونه، رز و نرگس زیبایی چشم‌نوازی به شهر بخشیده و از طرفی هوا آنقدر گرم یا آنقدر سرد نیست که گردشگران را اذیت کند.

البته فصل پاییز نیز در شهر شیراز خنک، دلپذیر و دیدنی می‌باشد. آن دسته از گردشگرانی که تمایل دارند هوای سرد و کوهستانی شیراز را تجربه کنند نیز باید سفر خود را به فصل زمستان موکول کنند.

شیراز گردی

بیشتر بخوانید: صنایع دستی شیراز ؛ هنر دیرینه‌‌ی مردم پارس

جاهای دیدنی شیراز

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد شهر شیراز به عنوان یکی از شهرهای گردشگرپذیر ایران شناخته می‌شود. چرا که تاریخ، ادبیات و طبیعت را به یکباره در خود جای داده است. در ادامه برخی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر شیراز را معرفی می‌کنیم.

✅​جاذبه‌های تاریخی شیراز

آن دسته از گردشگرانی که علاقمند به سفرهای تاریخی بوده و بازدید از اماکن تاریخی برایشان لذت بخش است در سفر به شیراز می‌توانند از اماکن زیر دیدن کنند.

شیراز گردی

✔️تخت جمشید

تخت جمشید به عنوان اصلی‌ترین نماد شهر شیراز شناخته می‌شود. تخت جمشید بزرگترین بنای باستانی ایران بوده که تاریخ و تمدن باشکوه ایران در دوران هخامنشی را نشان می‌دهد. تخت جمشید در فاصله 60 کیلومتری از شهر شیراز واقع شده است. گردشگرانی که به بازدید از تخت جمشید می‌روند، بهتر است به همراه خود یک راهنمای شیراز گردی داشته باشند تا درباره هر یک از المان‌های موجود در تخت جمشید اطلاعات کافی را به دست آورند.

شیراز گردی

✔️پاسارگاد

پاسارگاد که به واسطه مقبره کوروش کبیر به شهرت رسیده است، از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز بوده که در 50 کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. اگرچه مسیر دسترسی به پاسارگاد چندان هموار نیست، اما همچنان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

شیراز گردی

✔️نقش رستم و نقش رجب

در هنگام بازدید از تخت جمشید بازدید از نقش رستم و نقش رجب را فراموش نکنید. نقش رستم در واقع آرامگاه چهار تن از شاهان هخامنشی بوده که بر روی صخره‌ای بزرگ قرار دارد. نقش‌های برجسته‌ای نیز در دل کوه‌ها از فتوحات پادشاهان ساسانی کنده کاری شده است. در نزدیکی نقش رستم نیز نقش رجب واقع شده که دارای نقش برجسته‌های مربوط به حکومت ساسانیان می‌باشد.

شیراز گردی

✔️حافظیه و سعدیه

گردشگرانی که طرفدار شعر و ادب پارسی هستند، می‌توانند در سفر به شهر شیراز از آرامگاه دو تن از محبوب‌ترین شاعران ایران و جهان یعنی حافظ و سعدی دیدن کنند. آرامگاه حافظ دارای یک طاق هشت ضلعی بوده که بر روی سنگ قبر مرمری حافظ سایه افکنده است. آرامگاه سعدی نیز در میان باغ‌های گل سرخ و درختان سرو قرار گرفته است که گردشگران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

شیراز گردی

✔️مسجد، حمام و بازار وکیل

مسجد، حمام و بازار وکیل از جمله آثار باستانی بر جای مانده از حکومت زندیه می‌باشد. این اماکن به دستور کریم خان زند ساخته شده که هر یک زیبایی‌های خاص خود را دارند. بازار وکیل به عنوان اصلی‌ترین بازار شیراز شناخته شده که دارای سقف‌های طاقی شکل و ساختار چلیپایی می‌باشد. در این بازار حجره‌ها، دالان‌ها، کاروانسراها، چایخانه‌ها و حمام‌های سنتی زیادی واقع شده است. مسجد وکیل دارای طاق‌های بلند و برافراشته مزین شده به نقش‌های اسلیمی بوده و یک محراب و منبر 14 پله‌ای از سنگ مرمر در آن واقع شده است. حمام وکیل نیز به واسطه سقف گنبدی شکل و ستون‌های پیچ‌دارش شناخته می‌شود. در این حمام مجسمه‌های مومی از پیشینیان قرار گرفته است.

شیراز گردی

✔️ارگ کریم خان

از دیگر خدمات کریم خان زند به مردم ایران و به ویژه مردم شهر شیراز ساخت ارگ کریم خان در قرن هجدهم میلادی می‌باشد. از آن‌جایی که در دوران زندیه شهر شیراز پایتخت ایران بوده کریم خان این ارگ چهار گوش را با چهار برج استوانه‌ای در چهار طرف آن ساخت. ارگ کریم خان یکی از زیباترین معماری‌های دوران باستانی را دارد.

جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز به همین جا خلاصه نشده و اماکن متعددی را شامل می‌شود. از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز برای شیراز گردی می‌توان به مسجد نصیرالملک، مسجد جامع عتیق شیراز، موزه پرسپولیس، مدرسه خان، خانه زینت الملوک، موزه هفت تنان، موزه پارس، موزه نظامی عفیف‌ آباد، موزه هنر مشکین فام، آرامگاه باباکوهی، آرامگاه شاهچراغ، موزه سنگ و گوهر دریای نور، سرای مشیر شیراز، آرامگاه خواجوی کرمانی، دروازه قرآن، آب انبار وکیل، خانه صابر، موزه موسیقی، رصدخانه ابوریحان بیرونی، عمارت شاپوری و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز؛ شهر شیشه های رنگی و غزل های عاشقانه

✅​جاذبه‌های طبیعی شیراز

محال است مسافران برنامه شیراز گردی بچینند اما از جاذبه‌های طبیعی این شهر بازدید نکنند. در شیراز باغ‌های متعددی واقع شده است که از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شیراز گردی

✔️باغ ایلخانی

باغ ایلخانی یکی از باغ‌های جذاب شیراز بوده که مربوط به دوره قاجار می‌باشد. باغ ایلخانی در محله سه باغ شیراز واقع شده است. در این باغ یک عمارت زیبا با بافت تاریخی جذاب وجود داشته که در قسمت میانی آن یک ایوان دو ستونی وجود دارد. در قسمت داخلی عمارت نیز راهروهای مجلل و اتاق‌های زیبا جای داده شده است. از جمله جذابیت‌های باغ ایلخانی می‌توان به شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، درختان تنومند و حوض‌های زیبا اشاره کرد.

شیراز گردی

✔️باغ ارم

باغ ارم را می‌توان معروف‌ترین باغ شیراز دانست که در حال حاضر در اختیار دانشگاه شیراز می‌باشد. در این باغ بوته‌های گل سرخ، سرو‌های بلند و پرچین‌های آراسته‌ای وجود داشته و یک حوض آب منحصربه‌فرد نیز در حیات آن ساخته شده است.

شیراز گردی

✔️باغ جهان‌ نما

از دیگر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شیراز می‌توان به باغ جهان‌ نما اشاره کرد. در این باغ عمارت‌های زیبایی وجود داشته که با درختان سر به فلک کشیده محصور شده‌اند. در باغ جهان‌نما یک عمارت هشت ضلعی آجری نیز وجود داشته که زیبایی منحصر‌به‌فردی به این باغ بخشیده است.

شیراز گردی

✔️نارنجستان قوام

نارنجستان قوام از دیگر جاذبه‌های طبیعی برای شیراز گردی بوده که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. در این باغ یک عمارت مرکزی وجود داشته که دارای طراحی قرینه با کاشی‌کاری‌های هنرمندانه، پنجره‌های رنگی و تابلوهای منبت‌کاری شده می‌باشد. روی سقف اتاق‌های عمارت این باغ نقاشی‌هایی به سبک اروپایی کشیده شده است که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

شیراز گردی

✔️دریاچه مهارلو

در دل شهر شیراز که در منطقه‌ای نیمه خوش واقع شده است، می‌توان یکی از زیباترین دریاچه‌های جهان را یافت. این دریاچه که تحت عنوان دریاچه مهارلو شناخته می‌شود به واسطه وجود برخی جلبک‌های دریایی در آن دارای رنگ صورتی مایل به قرمز می‌باشد. این دریاچه در جاده شیراز به فسا واقع شده و یکی از لوکیشن‌های جذاب برای عکاسی می‌باشد.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر شیراز می‌توان به باغ تخت، باغ جنت شیراز، باغ خلیلی، باغ دلگشا و باغ ملی شیراز برای شیراز گردی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: باغ‌ های شیراز ؛ جلوه‌هایی از ذوق و هنر ایرانی

چگونه به شیراز سفر کنیم؟

سفر به شیراز از طریق مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. افرادی که سفرهای جاده‌ای را می‌پسندند، می‌توانند با استفاده از اتوبوس یا اتومبیل‌های شخصی خود را به شهر شیراز برسانند. در سفر زمینی از تهران لازم است تا یک مسافت 930 کیلومتری در حدود 10 ساعت طی شده و از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، ایزدخواست و مروشت گذشت.

شیراز گردی

البته چنانچه سفر زمینی با اتوبوس طی شود مدت زمان سفر از تهران به شیراز تا 12 ساعت به طول می‌انجامد. از دیگر روش‌های سفر به شیراز می‌توان به سفر با قطار اشاره کرد که در حدود 15 ساعت به طول می‌انجامد. از ایستگاه تهران همه روز قطارهایی به مقصد شیراز وجود دارد. آسان‌ترین روش سفر به شیراز از تهران نیز سفر هوایی بوده که در حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

شیراز گردی

اقامت در شیراز

از آن‌جایی که شهر شیراز یکی از شهرهای گردشگرپذیر ایران بوده، بدیهی است که اقامتگاه‌های متعددی در آن وجود داشته باشد. گردشگران در سفر به شیراز می‌توانند به اجاره سوئیت در شیراز پرداخته و یا ویلاهای شهر شیراز را رزرو کنند. همچنین هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی نیز در شهر شیراز وجود دارد. گردشگران جهت سهولت در رزرو اقامتگاه می‌توانند به سایت هومسا مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای تفریحی شیراز ؛ گردشی جذاب برای لحظاتی لذت بخش

آماده سفر به شیراز و شیراز گردی هستید؟

شیراز یکی از زیباترین و گردشگرپذیرترین شهرهای ایران بوده که هر ساله گردشگران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. شیراز در ایام نوروز، ماه اردیبهشت و اواخر تابستان شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. چرا که در این زمان‌ها آب و هوای شیراز مطلوب و طبیعت آن زیباست. شما تجربه سفر به این شهر دیدنی ایران را دارید؟ به نظرتان بهترین فصل برای سفر به شیراز چه موقع است؟ شما کدام جاذبه‌های دیدنی را برای شیراز گردی پیشنهاد می‌دهید؟ از زیبایی‌ها و دیدنی های شیراز برای ما بنویسید و این مطلب را برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا