ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایراندانستنی‌های سفر

بهترین زمان سفر به اصفهان ✈️​🧳​🕌​

بی دلیل نیست که اصفهان را نصف جهان می‌نامند. اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای مرکزی ایران به شمار می‌آید. اصفهان شهری کهن در دل تمدن چندین هزار ساله ایران بوده که بخش عمده‌ای از هنر، تاریخ، طبیعت و تمدن ایران را در خود حفظ کرد است. از این رو به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران شناخته می‌شود.

اگر بگوییم تعداد توریست‌های ایرانی و خارجی که سالانه از اصفهان بازدید می‌کنند و به رزرو سوئیت در اصفهان می‌پردازند به یک اندازه است، چندان بی‌راه نگفته‌ایم. چرا که زیبایی‌های منحصربه‌فرد اصفهان آن را به یکی از مقاصد جذاب سفر برای توریست‌های خارجی تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم تا با بهترین زمان سفر به اصفهان و مسیرهای دسترسی به آن آشنا شده و تعدادی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان را بشناسیم. با هومسا همراه باشید.

بهترین زمان سفر به اصفهان

آب و هوا و بهترین زمان سفر به اصفهان

از آن‌جایی که استان اصفهان بخش‌هایی از کویر و بخش‌هایی از کوهستان را در دل خود جای داده است، می‌توان در آن سه نوع آب و هوای مختلف را مشاهده کرد. در بخش‌های مرکزی و قسمت‌های شرق و شمال شرق اصفهان آب و هوا گرم و خشک است. مناطق غربی و جنوبی این استان آب و هوای نیمه مرطوب و سردی را تجربه کرده و در نواحی مرتفع مرکزی و شمالی آب و هوای اصفهان نیمه خشک است.

بیشینه دمای اصفهان در فصل تابستان 43 درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای آن در زمستان -19 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. بنابر آنچه گفته شد می‌‌توان به این نتیجه رسید که تقریبا در تمامی فصول سال می‌توان از اصفهان بازدید کرد. اما بهترین زمان سفر به اصفهان اواخر اسفند، اواخر اردیبهشت و ماه‌های شهریور و مهر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین بریونی اصفهان رو کجا بخوریم؟ 👌​😋​🥣​

مسیرهای دسترسی به اصفهان

از آن‌جایی که اصفهان یکی از کلان شهرهای مهم ایران است، تمامی وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، قطار و هواپیما در آن یافت می‌شود. از این رو مسافران می‌توانند مسیرهای مختلفی را برای سفر به این شهر انتخاب کنند.

بهترین زمان سفر به اصفهان

☑️بهترین زمان سفر به اصفهان با هواپیما

راحت‌ترین، سریع‌ترین و البته گران‌ترین مسیر سفر به اصفهان سفر با هواپیما می‌باشد. از شهرهای بزرگ و مهم ایران روزانه پروازهای مختلفی به شهر اصفهان انجام می‌شود. در ضمن از این فرودگاه پروازهای خارجی به برخی کشورهای همسایه ایران نیز صورت می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به اصفهان

☑️بهترین زمان سفر به اصفهان با اتوبوس

مسافرانی که قصد دارند سفر ارزان‌تری را تجربه کنند، می‌توانند از اتوبوس برای سفر به اصفهان استفاده کنند. از اکثر ترمینال‌های اتوبوسرانی ایران می‌توان بلیط اتوبوس به اصفهان را تهیه کرد. در استان اصفهان چهار ترمینال مختلف اتوبوسرانی وجود داشته که هر یک سفرهای انجام شده از تعدادی از شهرهای ایران را در خود جای داده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

☑️بهترین زمان سفر به اصفهان با قطار

اصفهان جزو اولین شهرهای ایران است که در آن ایستگاه راه آهن ساخته شده است. ایستگاه راه آهن اصفهان به شهرهای مهمی مانند زاهدان، شیراز، بندرعباس، مشهد، تهران و کاشان دسترسی دارد. اگرچه سفر با قطار می‌تواند مقرون به صرفه باشد، اما مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

بهترین زمان سفر به اصفهان

☑️بهترین زمان سفر به اصفهان با ماشین شخصی

سفر به اصفهان با ماشین شخصی نیز خالی از لطف نیست؛ چرا که در طول مسیر سفر می‌توان از زیبایی‌های مسیر لذت برد. بسته به آن که مبدا سفر به اصفهان کجا باشد، مدت زمان رسیدن به اصفهان با ماشین شخصی متفاوت است. به عنوان مثال گردشگرانی که از تهران قصد سفر به اصفهان را دارند، باید یک مسیر تقریبا 5 ساعته را طی کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ تا از بهترین رستوران های اصفهان ✅​😋​🍗​

جاذبه‌های گردشگری اصفهان

استان اصفهان جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است که بی‌شک نام بسیاری از آن‌ها برایتان آشناست. جاذبه‌های گردشگری اصفهان به قدری زیاد بوده که حتی اگر چندین روز را صرف بازدید از این جاذبه‌ها کنید در زمان ترک اصفهان شاید هنوز نیمی از زیبایی‌های این شهر را ندیده باشید. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​میدان نقش جهان

بازدید از میدان نقش جهان به منزله یک تیر و چند نشان است. چرا که در این میدان تاریخی می‌توان چندین جاذبه مهم گردشگری اصفهان را دید. میدان نقش جهان که در گذشته تحت عنوان میدان شاه و امروزه تحت عنوان میدان امام شناخته می‌شود یک فضای مستطیلی 160×560 متری بوده که به عنوان دومین میدان بزرگ جهان شناخته می‌شود.

قدمت این میدان به عصر صفویه برگشته و جاذبه‌هایی نظیر مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه و… را در خود جای داده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو که در ضلع غربی میدان امام واقع شده است یک ساختمان 6 طبقه 48 متری بوده که به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. این عمارت دارای یک ایوان بزرگ با 18 ستون چوبی بوده که در زمان پادشاهان برای تماشای مسابقات از آن استفاده می‌شده است.

گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های خاص موجود در عالی‌ قاپو به همراه معماری و تزیینات جذاب آن این بنا را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان تبدیل کرده است. اتاق صوت یا اتاق موسیقی نیز در عالی قاپو وجود داشته که می‌تواند صدا را به صورت آکوستیک و بدون انعکاس در کاخ پخش کند.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​بازار و سر در قیصریه

بازار قیصریه در ضلع شمالی میدان امام قرار داشته که در گذشته به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای خاورمیانه شناخته می‌شده است. جذاب‌ترین بخش این بازار سر در زیبای آن بوده که کاشی‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های منحصربه‌فردی در آن دیده می‌شود. بازار قیصریه یک بازار سرپوشیده با سقف‌های گنبدی شکل بوده که حجره‌ها و مغازه‌های قدیمی زیادی در آن دیده می‌شود.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​مسجد شیخ لطف‌ الله

روبه‌روی عالی قاپو و در ضلع شرقی میدان امام مسجد شیخ لطف‌ الله واقع شده است. این مسجد در زمان صفویه و به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. مسجد شیخ لطف‌ الله یک بنای زیبا با گنبد و محرابی چشم‌نواز بوده دالان‌های لاجوردی، سقف‌ها و دیوارهای کاشی‌کاری شده و کتیبه‌های خط ثلث زیادی در آن دیده می‌شود. لازم به ذکر است که مسجد شیخ لطف‌ الله مسجدی بدون مناره و بدون شبستان ورودی و حیاط است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​مسجد امام

در ضلع جنوبی میدان نقش جهان مسجد امام واقع شده است. مسجد امام که در گذشته تحت عنوان مسجد شاه شناخته می‌شده است، به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. معماری زیبا و کاشی‌کاری‌ها و نجاری‌های منحصر‌به‌فرد این مسجد آن را به یکی از پرطرفدارترین بناهای تاریخی ایران تبدیل کرده است.

در کاشی‌کاری‌های این مسجد می‌توان نقش‌های اسلیمی و کتیبه‌های خطاطی شده زیادی را یافت. جذاب‌ترین بخش مسجد امام محل کوچکی در زیر مرکز گنبد مسجد بوده که می‌تواند صدا را پژواک دهد. به عبارت دیگر زمانی که در این نقطه ایستاده و صحبت کنید صدا در کل صحن مسجد اکو می‌شود.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​پل خواجو

پل خواجو اصفهان پلی 133 متری بر روی زاینده ‌رود است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. پل خواجو بیشتر از آن که محلی برای گذر باشد، کارایی‌های مهم‌تری داشته است. بخشی از این پل به عنوان محل اقامت شاهان صفوی ساخته شده و خود پل نیز مانند یک سد برای تنظیم جریان آب استفاده می‌شده است. تقارن و تناسب رعایت شده در ساخت این پل آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​سی و سه پل

بر روی زاینده رود علاوه بر پل خواجو پل دیگری تحت عنوان پل الله وردی‌خان یا سی و سه پل نیز وجود دارد، این پل نیز در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. سی و سه پل یک پل 295 متری بوده و طولانی‌ترین پل زاینده رود شناخته می‌شود.

در گذشته در محل این پل مراسمات مختلفی مانند جشن نوروز، خاج شویان و جشن آب‌پاشان برگزار می‌شده است. نورپردازی‌های جذاب سی و سه پل آن را به یک جاذبه گردشگری زیبا به ویژه در دل شب تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​کاخ هشت بهشت

اگر علاقمند به بازدید از بناهای تاریخی هستید، بازدید از کاخ هشت بهشت اصفهان را فراموش نکنید. این کاخ در زمان صفویه و با سبک معماری اصفهانی ساخته شده است.

کاخ هشت بهشت یک بنای هشت ضلعی در وسط باغ بوده که در هر طبقه آن اتاق‌های متعددی با گچبری‌های زیبا و نقاشی‌های منحصربه‌فرد دیده می‌شود. بنای هشت ضلعی عمارت از یک سمت و رواق‌ها، پنجره‌ها و طاق‌های دیدنی آن از سمت دیگر این بنا را به یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای اصفهان تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​کاخ چهل ستون

چهل ستون از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان بوده که تاریخ و طبیعت را در کنار هم دارد. قدمت چهل ستون به عصر صفوی و زمان شاه عباس دوم برمی‌گردد. این عمارت در وسط باغ سرسبزی بنا شده و در مقابل آن یک استخر بزرگ نیز ساخته شده است.

چهل ستون در واقع دارای 20 ستون چوبی بوده که انعکاس این ستون‌ها در استخر مقابل عمارت سبب شده تا تعداد ستون‌ها به 40 عدد برسد و به این ترتیب عمارت با نام چهل ستون شناخته شود. در فضای داخلی عمارت چهل ستون نقاشی‌های مهم و بزرگی از اتفاقات تاریخی مانند جنگ چالدران قرار گرفته است. همچنین اشیای تاریخی، کتاب‌های خطی و… در این عمارت به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​منارجنبان

منارجنبان می‌تواند شگفتی معماری قدیم را نشان دهد. منارجنبان یک بنای تاریخی متشکل از یک ایوان، یک چله خانه و دو مناره بوده که در واقع آرامگاه یکی از عرفای قدیمی می‌باشد. محبوبیت این بنا به واسطه معماری آن است؛ چرا که زمانی که یکی از مناره‌ها حرکت داده شود مناره دیگر نیز تکان می‌خورد و حرکت مناره‌ها سبب لرزش کل بنا نیز می‌شود. در بنای منارجنبان می‌توان کاشی‌کاری‌های زیبایی از معماری اسلامی را مشاهده کرد.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از کلیساهای زیبای شهر اصفهان بوده که در منطقه جلفا واقع شده است. اگرچه این کلیسا هنوز هم به عنوان یک مرکز عبادت برای مسیحی‌ها شناخته می‌شود، با این حال بسیاری از گردشگران به چشم موزه به آن نگاه می‌کنند؛ چرا که اشیای تاریخی، تابلوها، منسوجات و نسخه‌های خطی زیادی در آن به معرض نمایش گذاشته شده است.

کلیسای وانک دارای دو گنبد زیبا با معماری اسلامی-ارمنی بوده و سقف‌ها و دیوارهای آن با نقاشی‌های مسیحی و تصاویری از انجیل مزین شده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان

✔️​باغ پرندگان

علاقمندان به حیات وحش نباید بازدید از باغ پرندگان اصفهان را از دست بدهند. این باغ پرندگان در پارک ناژوان اصفهان واقع شده و یک فضای 55 هزار متری برای نگهداری از پرندگان مختلف می‌باشد. پرندگان موجود در این باغ از کشورهایی مانند تانزانیا، استرالیا، چین و بخش‌های مختلفی از ایران به این باغ آورده شده‌اند. متناسب با نوع زیستگاه هر پرنده نیز بخش‌های متفاوتی در این باغ تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی اصفهان ؛ دریایی از ذوق و هنر ایرانی

دیدنی‌های اصفهان در بهترین زمان سفر به اصفهان

جاذبه‌های گردشگری ذکر شده تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های شهر اصفهان را تشکیل می‌دهند. این جاذبه‌ها به عنوان شناخته شده‌ترین آثار تاریخی و طبیعی اصفهان محسوب می‌شوند، اما تمامی زیبایی‌های اصفهان را در بر نمی‌گیرند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌توان به کلیسای بیت اللحم، مقبره صائب تبریزی، محله علی قلی آقا، تونل آکواریوم اصفهان، آتشکده تاریخی اصفهان در کوه آتشگاه، آرامگاه شیخ نطنزی، باغ گل‌ها، خانه دهدشتی، خانه معتمدی، محله جلفا، خانه مشیرالملک، خیابان چهارباغ عباسی، سبزه میدان، موزه موسیقی، موزه تاریخ طبیعی، موزه هنرهای تزیینی و… اشاره کرد. در ضمن در اطراف اصفهان نیز روستاها و شهرهای متعددی وجود داشته که هر یک از زیبایی‌های طبیعی دل‌انگیزی برخوردار هستند.

بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان و اقامت در اصفهان

از آن‌جایی که شهر اصفهان یکی از شهرهای گردشگرپذیر ایران است، بدیهی‌ست که در آن اقامتگاه‌های مختلفی در قالب هتل، سوئیت، اقامتگاه بومگردی و… ساخته شده باشد. گردشگرانی که شهر اصفهان را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند از طریق سایت هومسا نسبت به رزرو اقامتگاه در اصفهان اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: پارک ناژوان اصفهان ؛ ریه شهر بزرگ اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان از نگاه شما

اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران و جهان بوده که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. اگرچه استان اصفهان بخش‌هایی از کویر و بخش‌هایی از کوهستان را در دل خود جای داده است و در تمام فصول سال می‌تواند میزبان گردشگران باشد، با این حال بهترین زمان سفر به این استان اواخر تابستان، اوایل پاییز و ماه‌های اسفند و شهریور است. شما تجربه سفر به این شهر توریستی را داشته‌اید؟ به نظرتان دیدنی‌ترین جاذبه اصفهان کدام است؟ از تجربیات خود برای ما بنویسید و این مطلب را برای همسفرانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا