ایران‌ را بگردیمغذاهای محلیکافه‌ها و رستوران‌ها

بهترین بریونی اصفهان رو کجا بخوریم؟ 👌​😋​🥣​

هر یک از شهرهای ایران با یک غذای محلی ویژه شناخت می‌شود. شهر اصفهان نیز به بریونی‌های خوش عطر و طعمش معروف است. بریانی یا به زبان خودمانی بریونی اصفهان یکی از محبوب‌ترین غذاهای اصفهان است که از ترکیب گوشت گوسفند، پیاز، جگر سفید، ادویه و زعفران تهیه می‌شود.

این غذای خوش طعم پس از آن که در کفگیرها یا قالب‌‌های دایره‌ای شکل طبخ می‌شود، بر روی نان‌های سنگک یا تافتون چرب شده با آب گوشت سرو می‌گردد. دورچین‌هایی مانند ریحان تازه، لیمو و دوغ محلی نیز لذت خوردن این غذا را دوچندان می‌کند. اگرچه این روزها بریانی در بسیاری از رستوران‌های اصفهان سرو می‌شود، با این حال تنها معدود رستوران‌هایی هستند که می‌توانند بهترین عطر و طعم بریونی را خلق کنند.

در این مقاله قصد داریم تا با تعدادی از بهترین بریونی‌های اصفهان آشنا شویم. البته پیش از آن بد نیست تا قدری با تاریخچه بریونی آشنا شویم. اگر اهل شکم گردی و تجربه چشیدن طعم‌های جادویی در سفر به اصفهان هستید، با هومسا همراه باشید.

بریونی اصفهان

تاریخچه بریونی اصفهان

اگر بخواهیم به تاریخچه این خوراک خوشمزه بپردازیم، در وهله اول باید به این نکته اشاره شود که نام صحیح این غذا بریان بوده و بریانی در واقع صفتی نسبی است که به رستوران‌ها و مغازه‌هایی که در زمینه فروش بریان فعال هستند، اطلاق می‌شود. بریانی اصفهان که یک غذای پرچرب و سنگین است، معمولا برای وعده ناهار سرو می‌شود.

طبق متونی که در سفرنامه‌های مختلف آورده شده است، می‌توان چنین نتیجه گرفت که قدمت بریونی به دوره صفویه برمی‌گردد. در دوره صفویه آشپزها گوشت‌ها را به شکل تکه تکه تقسیم کرده و سپس در تنورهای گود می‌پختند. در زمان قاجار فرم تنورها تغییر کرده و بسیار شبیه به تنور سنگکی شد. در این تنورها حجم زیادی از بریان پخته می‌شده است و همچنین مغازه‌هایی مختص پخت بریان تاثیر شدند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ تا از بهترین رستوران های اصفهان

بریونی اصفهان

بهترین بریانی اصفهان

همانطور که گفته شد بریونی اصفهان در منوی بسیاری از رستوران‌ها وجود دارد. بنابراین هر زمان به اصفهان سفر کردید و نسبت به رزرو هتل در اصفهان اقدام کردید، می‌توانید خودتان را یک دل سیر به این غذا مهمان کنید. اما تنها رستوران‌های معدودی بوده که به شکلی حرفه‌ای و تخصصی در زمینه پخت بهترین بریونی‌ها فعال هستند. بیایید نگاهی به این رستوران‌ها داشته باشیم.

بریونی اصفهان

✅بریانی اعظم (دروازه دولت، خیابان مسجد سید، خیابان کمال اسماعیل، خیابان چهارباغ بالا)

از بزرگترین و باسابقه‌ترین رستوران‌هایی که در زمینه پخت بریونی فعال است، بریانی اعظم بوده که فعالیت خود را از سال 1295 شمسی آغاز کرده است. این بریانی در حال حاضر دارای چهار شعبه فعال در نقاط مختلف اصفهان بوده و بریونی‌های آن زبانزد عام و خاص است. از آن‌جایی که شعب بریانی اعظم به اماکن دیدنی اصفهان نزدیک است نه تنها گردشگران ایرانی بلکه بسیاری از گردشگران خارجی نیز به آن سر زده و این غذای ناب را سفارش می‌دهند.

اولین شعبه بریانی اعظم که در نزدیکی کاخ چهل ستون واقع شده و چهارمین شعبه آن که در نزدیگی کلیسای وانک است، تنها به صورت بیرون بر فعالیت کرده و فضایی جهت سرو غذا در نظر نگرفته است. از آن‌جایی که بریونی عمدتاً برای وعده ناهار سرو می‌شود بریونی اعظم از ساعت 11:30 تا 16 آماده خدمت‌رسانی به مشتریان می‌باشد.

بریونی اصفهان

✅بریانی حاج محمود شفاعت (میدان امام علی)

یکی دیگر از بریونی‌های اصفهان قدیم بریانی حاج محمود شفاعت بوده که بهترین بریانی‌ها را تهیه می‌کند. این بریانی سابقه فعالیتی نزدیک به 100 سال داشته که کیفیت بالای غذاهای آن سبب می‌شود روزانه صف‌های طولانی در مقابل آن ایجاد شود.

بریانی‌های حاج محمود شفاعت جز پرطرفدارترین بریانی‌های اصفهان به شمار می‌آید. چرا که شیوه طبخ آن به گونه‌ای متفاوت است و رنگ، بو و مزه خاصی به آن می‌بخشد. این بریانی همه روزه از ساعت 11 تا 15 مشغول خدمت‌رسانی به مشتریان بوده که البته در روزهای پنجشنبه و جمعه که رستوران به شدت شلوغ است، بسیاری از افراد غذا را به شکل بیرون بر تهیه می‌کنند.

بریونی اصفهان

✅بریانی شاد (درب کوشک) | بهترین بریونی اصفهان

بریانی شاد را می‌توان یکی از باسابقه‌ترین بریونی‌های اصفهان دانست. بریانی شاد در نزدیکی میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، سی و سه پل و کاخ هشت بهشت واقع شده است که همین امر سبب شده گردشگرانی که به بازدید از این اماکن می‌آیند برای صرف ناهار به سراغ بریانی شاد بروند.

فضای بزرگ آینه‌کاری شده و سنتی بریانی شاد از یک سمت و کیفیت بالای غذا از سمت دیگر سبب شده تا این بریانی به عنوان یکی از پرطرفدارترین بریانی‌های اصفهان شناخته شود. اگرچه فضای در نظر گرفته شده برای این رستوران بزرگ است، با این حال بارها پیش آمده که مشتریان مجبور شدند برای خالی شدن میز منتظر بمانند.

یکی از ویژگی‌هایی که بریانی شاد را از سایر بریانی‌های شهر اصفهان متمایز می‌کند آن است که افراد مجمع یا سینی بزرگی برداشته و طی حرکت در صف‌ها از میزهای دسر و یخچال‌ها دورچین‌های مد نظر و دسرهای مورد علاقه خود را برمی‌دارند. بریانی شاد همه روزه از ساعت 11:30 تا 4 بعد از ظهر آماده خدمت‌رسانی به مشتریان می‌باشد.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی اصفهان؛ متنوع و خوشمزه

بریونی اصفهان

✅سفره‌ خانه جارچی باشی (خیابان سپه)

چنانچه علاقمند به فضاهای سنتی هستید، سفره‌خانه سنتی جارچی‌باشی یکی از بهترین رستوران‌ها برای شما جهت صرف بریانی می‌باشد. سفره‌خانه سنتی جارچی‌باشی به عنوان یکی از معروف‌ترین کبابی بریونی‌های اصفهان شناخته می‌شود که به واسطه قرارگیری در نزدیکی میدان نقش جهان و کاخ چهل ستون مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.

این رستوران در واقع یک حمام تاریخی و زیبا بوده که در سال 1390 به شکل یک سفره‌خانه سنتی در آمده است. در این سفره‌خانه موسیقی زنده اجرا شده که همین امر در کنار کیفیت بالای غذا و معماری چشم‌نواز سفره‌خانه سبب شده تا مشتریان زیادی جارچی‌باشی را برای صرف غذا انتخاب کنند.

بریونی اصفهان

✅بریانی عشایر

بریانی عشایر یکی از بزرگترین رستوران‌های زنجیره‌ای شهر اصفهان بوده که دارای 10 شعبه فعال در نقاط مختلف شهر است. به جز شعبه‌های 3، 6 و 7 بریانی عشایر، در سایر شعب که در خیابان‌های آتشگاه، بلوار امام خمینی، خیابان نشاط، خیابان کاوه، بلوار کشاورز، خیابان شیخ صدوق شمالی و هشت بهشت شرقی قرار دارند، بریانی سرو می‌شود.

استفاده از مواد اولیه باکیفیت از یک سمت و بهره‌مندی از سرآشپزهای ماهر از سمت دیگر سبب شده تا بریانی‌های این رستوران زبانزد خاص و عام باشد. در رستوران عشایر بریانی سنتی بر روی نان سنگک تازه سرو می‌گردد. لازم به ذکر است که علاوه بر بریانی سایر غذاهای خورشتی و کبابی نیز در این رستوران سرو می‌شود.

بریونی اصفهان

✅بریانی ریحون (بوستان ملت) | بهترین بریونی اصفهان

بریانی ریحون در واقع یک رستوران مدرن بوده که در دل آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و البته خوراک‌های سنتی سرو می‌شود. بریانی‌های این رستوران جزو خوشمزه‌ترین بریونی‌های شهر بوده که از طعم دلپذیر و کیفیت بالایی برخوردار هستند. در کنار بریونی‌های سرو شده در این رستوران سبزی خوردن و سایر مخلفات نیز سرو می‌شود. بریانی ریحون دارای 4 شعبه فعال در نقاط مختلف شهر بوده و از ساعت 12 تا 16 و 19 تا 23 آماده خدمت‌رسانی به مشتریان می‌باشد.

بریونی اصفهان

✅بریانی بیشه (پل مارنان)

اگر به دنبال یک فضای جمع و جور دنج برای صرف بریونی هستید، بریانی بیشه یکی از بهترین گزینه‌هاست. بریونی بیشه همه روز آماده خدمت‌رسانی به مشتریان بوده و عطر و طعم خاص بریونی‌های آن مطابق با سلیقه بسیاری از مشتریان می‌باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان ؛ مروارید خاورمیانه

بریونی اصفهان

✅رستوران و سفره‌ خانه سنتی نقش جهان (جنب مسجد شیخ لطف‌الله)

گردشگرانی که به بازدید از میدان نقش جهان می‌روند، می‌توانند برای صرف ناهار و شام خود را به رستوران و سفره خانه سنتی نقش جهان در کنار مسجد شیخ لطف‌الله رسانده و در فضای دنج و زیبای آن به استراحت و صرف غذا بپردازند. در رستوران سنتی نقش جهان می‌توان یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین بریونی‌های اصفهان را یافت. نه تنها طعم غذاهای این رستوران سبب جذب مشتری به آن می‌شود، بلکه فضای سنتی، تزیینات منحصربه‌فرد دیوارها، پنجره‌های رنگی و تخت‌های راحت قرار داده شده در جای جای رستوران سبب شده تا سفره‌خانه سنتی نقش جهان در لیست بهترین رستوران‌ها و البته بریانی‌های اصفهان قرار گیرد.

در سفره خانه نقش جهان کارکنانی حرفه‌ای مشغول به کار بوده که سرویس‌دهی به مشتریان را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. این رستوران همه روزه از ساعت 12 تا 16 و 19:30 تا 23 آماده پذیرایی از مهمانان است.

بریونی اصفهان

✅بریانی اخوان (میدان جمهوری) | بهترین بریونی اصفهان

ساکنان شرق اصفهان برای صرف یک بریانی خوشمزه می‌توانند به سراغ بریانی اخوان بروند. از آن‌جایی که در اطراف بریانی اخوان جاذبه گردشگری خاصی وجود ندارد، در نتیجه این بریانی یک محل دنج و خلوت برای مردم محلی و افرادی می‌باشد که تمایلی به انتظار کشیدن در صف طولانی سایر رستوران‌ها را ندارند.

در بریانی اخوان علاوه بر بریانی‌های خوشمزه، جگر کبابی نیز سرو می‌شود. بریانی اخوان همه روزه و حتی در روزهای جمعه به سرو غذا مشغول است. لازم به ذکر است که از آن‌جایی که این بریانی در نزدیکی ترمینال بابلدشت واقع شده است، ساکنان شهر گز و خوراسگان نیز می‌‌توانند به سهولت و از طریق اتوبوس خود را به این بریانی برسانند.

بریونی اصفهان

✅بریانی هشت بهشت (میدان چهارباغ)

بریانی هشت بهشت جزو بریانی‌های بااصالت شهر اصفهان بوده که در محله چرخاب و در نزدیکی سی و سه پل واقع شده است. از آن‌جایی که این بریانی در نزدیگی سی و سه پل قرار داشته، دارای ویو جذابی از زاینده‌رود می‌باشد. از این رو در مواقعی که هوا مناسب است میز و صندلی‌های در بیرون از مغازه گذاشته می‌شود تا مشتریان بتوانند غذای خود را در فضایی باز صرف کنند. در بریانی هشت بهشت بریانی‌ها بر روی نان سنگک تازه سرو می‌گردد.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان ؛ طعم خوش نصف جهان

شما بهترین بریونی اصفهان را میل کرده‌اید؟

بریانی اصیل‌ترین غذای اصفهان بوده که از ترکیب گوشت گوسفند، جگر سفید، پیاز و انواع ادویه تهیه می‌شود. رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های متعددی در زمینه تهیه بریانی فعال هستند که در این میان تنها تعدادی از این رستوران‌ها می‌توانند بریانی را با عطر و طعم اصیل آن طبخ کنند. در بالا تعدادی از رستوران‌ها و بریانی‌های محبوب و باکیفیت اصفهان را معرفی کردیم. امیدواریم به این رستوران‌ها مراجعه کنید و یک تجربه به یادماندنی را تجربه کنید. اما به نظر شما بهترین بریونی اصفهان کدام است؟ آیا تجربه خوردن این غذای محلی اصفهان را داشته‌اید؟ از تجربیات و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا