ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای دیدنیکویرهای ایران

معرفی کویرها و جاهای دیدنی یزد 🏜️​✅​👌​

شهر یزد شهر قنات و قنوت و قناعت است. شهری که علی‌رغم گذشت چندین هزار سال از برپایی آن همچنان بخش اعظمی از بافت خشتی خود را حفظ کرده است. شهری که در دل کویری‌ترین بخش‌های ایران قرار گرفته و جلوه بی‌نظیری از جاذبه‌های گردشگری ایران را نشان می‌دهد. قرارگیری این شهر در دشت‌ها و کویرهای مرکزی ایران سبب شده تا کویرهای حفاظت شده این منطقه جزو گردشگرپذیرترین کویرهای ایران باشد. از طرفی بافت تاریخی کهن این شهر سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کویرها و جاهای دیدنی یزد پرداخته و قدری با این شهر کهن آشنا شویم. با هومسا همراه باشید.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

 

بهترین زمان سفر به یزد

شهر یزد در ناحیه گرم و خشک واقع شده است. از این رو فصل‌های بهار و تابستان آن بسیار گرم و فصل‌های پاییز و زمستان آن بسیار سرد و قدری مرطوب است. از این رو بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل پاییز، اواخر زمستان و ماه‌های فروردین و اردیبهشت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: کافه‌ های یزد؛ بر روی بام‌های خشتی

معرفی کویرهای یزد

درخشش شنزارها در روز و آسمان پرستاره و آرامش بخش در شب سبب شده تا کویرهای یزد جزو پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر باشند. کویرهای متعددی در شهر یزد وجود داشته که 6 مورد از این کویرها جذاب‌تر و البته ایمن شده برای گردشگران هستند.

در این کویرها می‌توان با گونه‌های مختلف جانوری آشنا شده و تفریحات متنوعی را تجربه کرد. از جمله این کویرها می‌توان موارد زیر را نام برد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

✅کویر عقدا

کویر عقدا که تحت عنوان کویر سیاه کوه یا کویر اردکان نیز شناخته می‌شود، از جمله مهمترین کویرهای یزد بوده که در شهر اردکان واقع شده است. برای رسیدن به این کویر کافی‌ست تا ابتدا به شهر اردکان رفته و به سمت شمال اردکان 30 کیلومتر به پیش بروید. سپس باید وارد یک جاده خاکی تحت عنوان جاده احمدآباد شده که از کنار راه آهن یزد می‌گذرد. پس از مدتی می‌توان کویر سیاه کوه یا کویر عقدا را مشاهده کرد.

گردشگرانی که کویر سیاه کوه را انتخاب می‌کنند، باید بدانند که در این کویر روزها به شدت گرم اما شب‌ها بادی و سرد است. بنابراین لازم است لباس اضافه و تجهیزات لازم برای اقامت در کویر را به همراه داشته باشید.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

✅کویر کاراکال | کویرها و جاهای دیدنی یزد

شاید بتوان کویر کاراکال را یکی از جالب‌ترین کویرهای یزد و البته کویرهای ایران دانست. کویر کاراکال در نزدیکی شهر بافق قرار داشته که برای رسیدن به آن باید در حدود 15 کیلومتر از بافق خارج شده و به روستای صادق‌آباد حرکت کرد.

گردشگرانی که به گونه‌های جانوری مختلف علاقه‌مندند می‌توانند در این کویر یک گونه ناب از گربه‌سانان یعنی گربه‌های سیاهگوش یا کاراکال را مشاهده کنند. در ضمن در این کویر تفریحاتی مانند شترسواری، موتور سواری، سافاری، اجرای موسیقی زنده و سرسره آبی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن نخلستانی که در این کویر وجود دارد برای پیاده‌روی و عکاسی گزینه مناسبی است.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

✅کویر بافق

از دیگر کویرهای شهر یزد می‌توان به کویر بافق اشاره کرد که تحت عنوان کویر درانجیر نیز شناخته می‌شود. این کویر در فاصله 10 کیلومتری از شهر بافق قرار داشته که برای رسیدن به آن باید از شهر بافق به سمت روستای حسن‌آباد حرکت کرد. پیاده‌روی بر روی شن‌های درخشان این کویر تجربه منحصربه‌فردی خواهد بود.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

✅کویر هفت سنگ | کویرها و جاهای دیدنی یزد

گردشگرانی که به تفریحات پرهیجانی مانند سافاری، پاراگلایدر، زیپ لاین و… علاقمندند باید کویر هفت سنگ یزد را انتخاب کنند. این کویر در فاصله 30 دقیقه‌ای از یزد قرار گرفته که برای رسیدن به آن باید از دروازه قرآن به سمت بلوار نصر حرکت کرد. آفرودسواری و پاراگلایدر جزو پرهیجان‌ترین و پرطرفدارترین تفریحات این کویر می‌باشد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

✅کویر ریگ زرین

یکی دیگر از کویرهایی که در نزدیکی شهر اردکان واقع شده است، کویر ریگ زرین بوده که تحت عنوان کویر مغستان نیز شناخته می‌شود. این کویر در روستای ساغند یزد واقع شده و ریگزارهای آن چشم‌انداز بی‌نظیری خلق کرده‌اند. جذابیت این کویر به واسطه آن است که با هر وزش باد طرح جدید و متفاوتی در ریگزارهای طلایی ایجاد می‌شود.

در این کویر امکانات تفریحی مانند سوارکاری، پرواز با پاراگلایدر، سافاری سواری و موتور سواری برای مسافران در نظر گرفته شده است. در ضمن از آن‌جایی که کویر ریگ زرین برای کمپینگ نیز مناسب است می‌توان برای رصد آسمان شب نیز این کویر را انتخاب کرد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

✅کویر بهادران | کویرها و جاهای دیدنی یزد

علاوه بر کویر کاراکال در کویر بهادران نیز می‌توان گونه‌های جانوری متنوعی را دید. در این کویر 115 گونه گیاهی متفاوت نیز وجود داشته که همین امر سبب شده هر ساله پژوهشگران زیادی کویر بهادران را برای پژوهش‌های خود انتخاب کنند. البته توجه به این نکته ضروری بوده که به واسطه آن که کویر بهادران یک منطقه پژوهشی حفاظت شده است، بازدید از آن نیازمند ثبت درخواست بازدید می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یزد | دومین شهر تاریخی جهان

جاذبه‌های گردشگری یزد

شهر یزد علاوه بر کویرهای زیبا جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی دیگری نیز داشته که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است. از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️آتشکده بهرام

آتشکده بهرام یزد یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر یزد است. این آتشکده ساختمانی بوده که در سال 1313 ساخته شده است و آتش مقدس زرتشتیان که یک آتش 1500 ساله است را در خود جای داده است. ورهرام نام آتشی است که آتشکده‌های زرتشتیان را روشنی می‌بخشد.

این آتش در ابتدا در دوران ساسانیان شعله‌ور شده و به مدت 700 سال در آتشکده ناهید شهر پارس شعله‌ور بوده است. پس از آن همان آتش به غاری در اردکان انتقال یافته و سرانجام به آتشکده بهرام منتقل شده است. این آتش 1500 ساله همچنان در آتشکده بهرام شعله‌ور است. در ضمن در این بنا مراسمات زرتشتی مختلفی نیز برگزار می‌شود.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️باغ دولت‌ آباد | کویرها و جاهای دیدنی یزد

وجود باغ در دل یک منطقه کویری می‌تواند اتفاقی جذاب و البته منحصربه‌فرد باشد. باغ دولت آباد یک باغ 270 ساله بوده که در یکی از کویری‌ترین بخش‌های ایران ساخته شده است. در این باغ یک بنای زیبا با یک بادگیر 33 متری قرار گرفته که بادگیر آن به عنوان بلندترین بادگیر جهان شناخته می‌شود.

در اطراف بنا نیز درختان سر به فلک کشیده زیادی وجود داشته و در میان درختان و مقابل بنا نیز یک حوض بزرگ ساخته شده است. برای آن دسته از افرادی که روزهای گرم سال را برای سفر به یزد انتخاب می‌کنند، باغ دولت آباد می‌تواند یک محیط خوش آب و هوا و جذاب باشد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️خانه لاری‌ها

گردشگرانی که به آثار باستانی و خانه‌های تاریخی علاقه‌مندند باید در سفر به یزد از خانه لاری‌ها دیدن کنند. این خانه یک بنای 150 ساله بوده که به واسطه معماری زیبا و آینه‌کاری‌های جذاب اتاق‌ها و ایوان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

در حیاط این خانه حوض بزرگی قرار گرفته و در مقابل آن کافه‌ای برای امتحان کردن قهوه‌های یزدی برپا شده است. آب انبار این خانه نیز جزو بخش‌های دیدنی آن می‌باشد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️موزه آب | کویرها و جاهای دیدنی یزد

در شهر باستانی یزد موزه‌های متعددی وجود داشته که از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه کامبرین یزد، موزه سکه حیدرزاده، موزه خزندگان یزد، موزه وزیری، موزه قصر آیینه و روشنایی و… اشاره کرد. در میان این موزه‌ها موزه‌ای تحت عنوان موزه آب وجود داشته که بازدید از آن در حکم یک تیر و چند نشان است.

این موزه در دل یکی از خانه‌های تاریخی یزد واقع شده که تحت عنوان خانه کلاه‌دوزها شناخته می‌شود. شما در بازدید از موزه آب یزد نه تنها می‌توانید از این خانه قدیمی دیدن کنید، بلکه می‌توانید اقلام موجود در موزه که وسایلی مربوط به مقنی‌ها بوده و سرداب خانه را نیز ببینید. زمانی که پا به سرداب موزه آب یزد می‌گذارید به وضوح متوجه اختلاف دما می‌شوید.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️بافت تاریخی یزد

حتی اگر به هیچ یک از آثار تاریخی و باستانی یزد سر نزنید، قدم زدن در دل بافت تاریخی آن می‌تواند شما را با تاریخ کهن این شهر آشنا کند. در بافت قدیمی یزد می‌توان خانه‌های خشتی، مغازه‌های قدیمی، بادگیرهای سر به فلک کشیده و آب انبارهای زیرزمینی را مشاهده کرد. در کوچه پس کوچه‌های یزد نورپردازی‌های زیبایی انجام شده که پیاده‌روی شبانه دل این کوچه‌ها را به امری لذت‌بخش تبدیل کرده است.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️ارگ حکومتی یزد | کویرها و جاهای دیدنی یزد

اگر می‌خواهید بنایی از حکومت تیموریان را در شهر یزد ببینید، باید به بازدید از ارگ حکومتی یزد بروید. این ارگ اولین بنایی است که تیموریان در شهر یزد ساخته‌اند که در ساخت آن از سنگ، خشت و ملات استفاده شده است.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️میدان امیر چخماق

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر یزد می‌توان به تکیه امیر چخماق یا میدان امیر چخماق اشاره کرد. این میدان در بافت قدیمی یزد واقع شده و قدمت آن به دوره تیموریان برمی‌گردد. البته بازسازی‌های آن مربوط به حکومت صفویه و قاجاریه می‌‌شود.

در میدان امیر چخماق بناهای متعددی از قبیل آب انبار، مسجد، حمام و بازار وجود دارد. در میان میدان نیز یک حوض بزرگ با فضای سنتی قرار گرفته است. در ضمن در ایام خاص سال گردهمایی‌ها و مراسماتی در این میدان برگزار می‌شود.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️زندان اسکندر | کویرها و جاهای دیدنی یزد

زندان یا مدرسه؟ مسئله این است! زندان اسکندر از دیگر بناهای قدیمی شهر یزد بوده که در قرن هفتم هجری ساخته شده است. در آن زمان اسکندر مقدونی از این بنا برای زندانی کردن تبعیدیان استفاده می‌کرده است. اما سال‌ها بعد این زندان به عنوان مدرسه ضیائیه مورد استفاده قرار گرفت.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️میدان ساعت

میدان ساعت یزد از دیگر بناهای قدیمی این شهر بوده که ساخت آن به سال 752 هجری برمی‌گردد. البته بنای میدان در این سال ساخته شده و مرمت و اضافه شدن ساعت به برج در دوران قاجار صورت گرفته است. معماری برج ساعت بسیار شبیه به بادگیرهای یزد می‌باشد. در اطراف این میدان مسجد جامع، فروشگاه‌های عتیقه فروشی و مغازه‌های متعددی واقع شده است.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

​✔️مسجد جامع یزد | کویرها و جاهای دیدنی یزد

در بازدید از شهر یزد بازدید از مسجد جامع آن را فراموش نکنید. مسجد جامع یزد در حدود 900 سال پیش ساخته شده و در دوران قاجار مرمت‌هایی بر روی آن صورت گرفته است. برخی از پژوهشگران معتقدند که پیش از ساخت مسجد در این محل آتشکده‌ای برای زرتشتیان قرار داشته است.

مسجد جامع یزد دارای دو مناره بلند در نزدیکی یک‌دیگر بوده که ارتفاعشان به پیش از 50 متر می‌رسد. ارتفاع این مناره‌ها مسجد جامع یزد را به شهرت جهانی رسانده است؛ چرا که از این مناره‌ها به عنوان بلندترین مناره‌های جفتی جهان یاد می‌شود. در فضای درونی مسجد نیز یک ایوان بلند با کاشی‌کاری‌های زیبا قرار دارد.

کویرها و جاهای دیدنی یزد

اقامت در یزد

در شهر گردشگرپذیر یزد اقامتگاه‌های متعددی برای اسکان مسافران ساخته شده است. این اقامتگاه‌ها در قالب اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌های سنتی و مهمانپذیرها می‌‌باشد. گردشگران می‌توانند از طریق سایت هومسا نسبت به اجاره اقامتگاه مد نظر خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: قنات‌های یزد؛ شاهکار مهندسی ایرانی در کویر

از کویرها و جاهای دیدنی یزد دیدن کرده‌اید؟

شهر یزد یکی از مهمترین شهرهای مرکزی ایران بوده که به واسطه بافت تاریخی و طبیعی مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از بافت طبیعی یزد را کویرهای منحصربه‌فرد آن تشکیل داده و بافت تاریخی آن نیز بناهای چند صد ساله را در دل خود جای داده است. شما تا به حال به یزد سفر کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین جاذبه گردشگری این شهر کدام است؟ از تجربیات سفر خود به یزد برای ما بنویسید و این مطلب را برای دوستانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا