ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانسفرهای تابستانی

معرفی ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 ⛰️​🏞️​🧭​

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در فصل تابستان سبب می‌شود تا بسیاری از خانواده‌ها در این فصل به فکر مسافرت بیفتند. از آن‌جایی که در این فصل گرمای هوا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، مسافران اغلب به دنبال مقصدهایی خنک و ییلاقی برای سفر هستند.کشور ایران به عنوان یک کشور چهار فصل شناخته می‌شود که آب و هواهای گوناگونی را می‌توان در آن یافت. شهرهای متعددی در ایران وجود داشته که حتی در فصل گرم تابستان نیز از آب و هوای مطلوب و گاها خنکی برخوردار هستند.

در این مقاله قصد داریم تا با تعدادی از ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 آشنا شویم. اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی سفر در تابستان هستید، با هومسا همراه باشید.

سفر به ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403

همانطور که گفته شد شهرها و روستاهای زیادی در ایران وجود داشته که در فصل گرم تابستان نیز از آب و هوای ییلاقی و خنکی برخوردار هستند. از جمله بهترین شهر های ایران برای سفر تابستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅روستای کندوان

روستای کندوان یکی از ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 در استان آذربایجان شرقی بوده که در 60 کیلومتری تبریز واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای صخره‌ای جهان بوده که هر ساله گردشگران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

جذابیت این روستا علاوه بر آب و هوای ییلاقی آن به واسطه خانه‌هایی است که در داخل صخره‌ها و کوه‌های منطقه ساخته شده است. قطر دیوارهای خانه‌ها در این منطقه در حدود 2 متر بوده که سبب می‌شود خانه‌ها در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک باشند. در روستای کندوان که در رشته کوه‌های سهند واقع شده است مراتع سرسبزی نیز وجود داشته که ییلاق بسیاری از عشایر می‌باشد.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅چالدران

چالدران شهرستانی در استان آذربایجان غربی یکی از بهترین شهر های ایران بوده که در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده است. از چالدران به عنوان شهر بدون کولر یاد می‌شود. چرا که در این شهر آب و هوا بسیار مطبوع و معتدل است و در فصل تابستان نیز نیازی به سیستم‌های سرمایشی ندارد. مطبوعیت هوای منطقه به اندازه‌ای بوده که در فصل تابستان گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. همچنین مردم محلی نیز به واسطه هوای مطلوبی که در فصل تابستان در این منطقه وجود دارد گردش در فضاهای سبز و پارک‌ها را به ماندن در خانه ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سفر به اردبیل | بهترین زمان سفر و هر آنچه باید برای سفر به اردبیل بدانیم

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅روستای ماسوله

یکی از ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 سفر به روستای ماسوله است. روستای ماسوله در استان گیلان و در شهر تالش واقع شده است که نمای پلکانی خانه‌ها در دل کوه و سرسبزی بی‌نظیر آن مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است. قرارگیری روستا در دامنه کوه و وجود جنگل‌های انبوه در اطراف آن سبب شده تا ماسوله در بسیاری از فصول سال دارای آب و هوای خنک و حتی سردی باشد.

وجود یک آبشار خروشان در نزدیکی ماسوله نیز در معتدل شدن آب و هوای این روستا در فصل تابستان تاثیرگذار می‌باشد. گردشگرانی که ماسوله را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند در اقامتگاه‌های بومگردی و سوئیت‌های منطقه اقامت کنند یا اجاره ویلا در ماسوله را انتخاب کنند.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅آلاشت

اگر به دنبال یک منطقه ییلاقی و خنک در استان مازندران هستید، آلاشت در شهرستان سوادکوه یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. این شهر در ارتفاع 1908 متری از سطح دریا واقع شده و دمای آن در بسیاری از اوقات سال کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. باغ‌های فندق، گیلاس و گردوی زیادی در شهر آلاشت وجود داشته که این شهر را به یکی از دنج‌ترین و خنک‌ترین مناطق برای یک سفر تابستانه تبدیل کرده است.

معماری جذاب و منحصربه‌فرد خانه‌های این منطقه نیز سبب شده تا این شهر در لیست آثار ملی به ثبت برسد. گردشگرانی که قصد اقامت در آلاشت را دارند، می‌توانند به رزرو هتل و رزرو ویلا در سوادکوه پرداخته و یا از اقامتگاه‌های بومگردی آلاشت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین شهرهای شمال برای نوروز ۱۴۰۳

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅دهکده جهان‌ نما

یکی از دهکده‌های زیبا و توریستی ایران که در استان گلستان، یکی از بهترین شهر های ایران واقع شده است، دهکده جهان‌ نما می‌باشد. از آن‌جایی که در دهکده جهان‌ نما تکنولوژی‌های روز دنیا وجود نداشته و زندگی همچنان به سبک قدیم در جریان است، بسیاری از افراد این دهکده را برای فرار از شلوغی‌های زندگی شهری انتخاب می‌کنند. آب و هوای دهکده جهان‌ نما در فصل تابستان مرطوب و معتدل بوده که دمای آن در گرم‌ترین روزها و ساعات سال نهایتا به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به همین جهت در لیست ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 قرار می‌گیرد.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅کوهرنگ

شاید بتوان شهر کوهرنگ را ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 برای سفر دانست. چرا که این شهر که در نزدیکی شهرکرد واقع شده است به عنوان خنک‌ترین شهر ایران در تابستان شناخته می‌شود. آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری متعددی که در کوهرنگ وجود دارد سبب می‌شود تا گردشگران زیادی هر ساله این شهر را برای سفر تابستانه خود انتخاب کنند. از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری کوهرنگ می‌توان به دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ و چشمه دیمه اشاره کرد. نه تنها کوهرنگ بلکه شهرستان شهرکرد را می‌توان یک مقصد زیبا و خنک جهت یک سفر تابستانه در نظر گرفت.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅سرعین

بسیاری از افراد شهرستان سرعین در استان اردبیل را به واسطه چشمه‌های آب گرم آن می‌شناسند. حال آن که سرعین نه تنها به واسطه چشمه‌های آب گرم بلکه به واسطه آب و هوایی مطبوعی که دارد به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای شمالی جهت اجاره سوئیت در سرعین شناخته می‌شود.

سرعین دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی بوده که از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به پیست اسکی و تله‌ سیژ آلوارس، مجتمع آب درمانی شهر آفتاب، آبشار گورگور، چشمه‌های آب گرم بش باجیلار و گاومیش گلی، بازار سنتی و… اشاره کرد. آب و هوای خنک و ییلاقی سرعین این شهر را به یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفرهای تابستانی و از بهترین شهر های ایران تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سرعین و دلیل شهرت جهانی آن!

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅خرم‌ آباد

شهرهای واقع شده در مسیر رشته کوه زاگرس از آب و هوای خنک و معتدلی برخوردار هستند. خرم‌ آباد که مرکز استان لرستان بوده از جمله ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان است که در حاشیه رشته کوه زاگرس در غرب ایران واقع شده است.

خرم‌ آباد که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده به واسطه جاذبه‌های گردشگری متعددی شامل آبشارهای زیبا، قلعه تاریخی فلک‌ الافلاک، گرداب سنگی، پل صفوی، دریاچه کیو، حمام گپ و دژ شاپوری مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است. بسیاری از افراد خرم‌ آباد را به واسطه قلعه فلک‌ الافلاک و دریاچه گهر آن می‌‌شناسند. از خرم‌ آباد به عنوان شهر آبشارها نیز یاد می‌شود.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅بجنورد

استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد نیز از دیگر شهرهای خنک ایران جهت مسافرت تابستانی هستند. این شهر نه تنها آب و هوای مطبوعی داشته، بلکه از جاذبه‌های دیدنی زیادی نیز برخوردار است. همین امر نیز سبب شده تا هر ساله گردشگران زیادی بجنورد را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

از جمله جاذبه‌های دیدنی بجنورد می‌توان به امامزاده سلطان سید عباس، گردشگاه بش قارداش، آتشکده اسپاخو، عمارت و آیینه‌خانه مفخم، کوشک باغ علی‌ آباد، حسینیه جاجرمی‌ها، دریاچه سد شیرین، دره بند خاکی عبدل‌ آباد، طبیعت باغ دره و غار سوله قواق اشاره کرد.

گردشگران جهت اقامت در شهرستان بجنورد می‌توانند به پارک بابا امان که یک مکان اقامتی است مراجعه کنند. این پارک در جاده شیروان به بجنورد واقع شده است. همچنین گردشگرانی که اقامت در هتل را ترجیح می‌دهند می‌توانند به سراغ رزرو هتل‌های بزرگ شهر بجنورد مانند هتل نگین و هتل داریوش بروند، که از خدمات رفاهی مناسبی برخوردار هستند.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅بهشت گمشده مرودشت

یکی از مناطق خوش آب و هوای استان فارس شهر مرودشت بوده که جزو ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان در ایران شناخته می‌شود. در این شهر منطقه‌ای تحت عنوان بهشت گمشده یا تنگ بستانک وجود داشته که به واسطه آب و هوای خنک و طبیعت بکری که دارد مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است. اختلاف دمای منطقه بهشت گمشده با دیگر شهرهای استان فارس سبب شده تا این منطقه به این نام خوانده شود. یکی از جاذبه‌های طبیعی محبوب این منطقه نیز رود کر می‌باشد.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅فیروزکوه

شهروندان تهرانی که به دنبال یک مقصد خوش آب و هوا و نزدیک برای سفر تابستانه هستند، می‌توانند شهر فیروزکوه را انتخاب کنند. فیروزکوه از شهرهای زیبای اطراف تهران بوده که در جاده تهران به شمال واقع شده است. میانگین دمای سالانه فیروزکوه حدود 8 درجه سانتی‌گراد بوده که همین امر این شهر را به یکی از مطلوب‌ترین مقاصد سفر در تابستان تبدیل کرده است.

در فیروزکوه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود داشته که از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به نقشه برجسته قاجاری، تنگه واشی، چشمه آب معدنی، مجتمع عشایری آرش کمانگیر و… اشاره کرد. گردشگرانی که قصد اقامت در فیروزکوه را دارند، می‌توانند از سوئیت‌های مجتمع عشایری آرش کمانگیر جهت اقامت استفاده کنند.

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان

​✅اردبیل

از دیگر شهرهای شمالی خوش آب و هوای ایران می‌توان به اردبیل در شمال غربی کشور اشاره کرد. اردبیل به واسطه قرارگیری در دل کوه‌های سهند و سبلان از آب و هوای خنکی برخوردار است. میانگین دمای سالانه اردبیل بین 5 تا 8 درجه سانتی‌گراد بوده و بارش باران نیز در این منطقه زیاد است. همین امر در کنار پوشش گیاهی انبوه منطقه سبب شده تا اردبیل به عنوان یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران در فصل تابستان شناخته شود.

گردشگرانی که شهر اردبیل را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند از آثار تاریخی مانند آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دیدن کنند. همچنین جنگل‌های فندقلو که جزو زیباترین جنگل‌های ایران هستند نیز در این شهر واقع شده است. مسافرانی که می‌خواهند در شهر اردبیل اقامت کنند، می‌توانند به سراغ اجاره هتل در اردبیل یا رزرو ویلا در اردبیل بروند. از جمله پرطرفدارترین هتل‌های اردبیل می‌توان به هتل مهدی و هتل سبلان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل بر روی نقشه

ییلاقی ترین و خنک ترین شهر های ایران برای تابستان 1403 از نظر شما

فصل تابستان به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان یکی از بهترین فصل‌ها جهت سفر شناخته می‌شود که البته از آن‌جایی که در این فصل آب و هوا گرم و آزاردهنده است، بسیاری از افراد به دنبال مناطقی ییلاقی و خنک جهت سفر هستند. شهرها و روستاهای خنک و ییلاقی زیادی در ایران وجود داشته که می‌تواند مقصد یک سفر تابستانی جذاب باشد. در بالا تعدادی از این شهرها و روستاها را معرفی کردیم. به نظر شما بهترین شهر های ایران برای سفر تابستان 1403 کدام است؟ شما به کدام شهرهای ایران سفر کردید؟ از خاطرات خود برای ما بنویسید و این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا