اطراف تهرانجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانی

تنگه واشی فیروزکوه ؛ لذت از جاری آب و سبزی دشت

در اطراف شهر تهران جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که اگر اهل گردش در طبیعت باشید، بسیاری از آن‌ها می‌توانند برایتان جذابیت زیادی داشته باشند. تنگه واشی یا تنگه ساواشی یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که به دلیل زیبایی‌های فوق‌العاده‌اش بسیار مورد توجه مردم تهران و مسافران جاده فیروزکوه قرار دارد. تنگه واشی منطقه‌ای است شامل دو تنگه، آبشار، دشتی سرسبز و البته چند آثار تاریخی باارزش که می‌تواند یک مقصد عالی برای گردشی یک روزه به خارج از شهر تهران و تنفس در هوای پاک و آزاد باشد. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم در سفری کوتاه با این منطقه بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی

تنگه واشی منطقه‌ای بسیار زیبا و خوش آب و هوا و از جاهای دیدنی اطراف تهران است. این به این معناست که مردم تهران یا مسافران این شهر به راحتی و با طی مسافتی کوتاه می‌توانند خود را به این منطقه برسانند و از زیبایی‌ها و نعمت‌های طبیعی آن بهره ببرند.

تنگه واشی جدا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فوق‌العاده‌ای که دارد، به دلیل داشتن فاصله نسبتا کم با شهر تهران بسیار مورد توجه مردم این شهر است. از شهرستان فیروزکوه تا تنگه واشی حدود ۴۰ دقیقه راه و از شهرستان دماوند تا تنگه واشی حدود یک ساعت و نیم راه است. بنابراین مسافرانی که به دنبال بازدید از جاهای دیدنی فیروزکوه هستند، می‌توانند تنگه ساواشی را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در ذهن داشته باشند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این منطقه از دیرباز مورد توجه پادشاهان قاجار نیز بوده است و به نظر می‌رسد آن‌ها برای شکار و فراغت گاهی به این منطقه می‌آمدند.

دلیل نامگذاری تنگه واشی

نام این منطقه نیز الهام‌گرفته از زیبایی‌های آن است، واش در گویش مازنی به معنای چمن است و تنگه ساواشی یا آنطور که در زبان محلی گفته می‌شود، تنگه واشی به معنای تنگه‌ای است که در کنار آن دشت و چمن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تنگه رغز ؛ عروس تنگه‌های ایران

در تنگه واشی چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

تنگه نوردی تنگه واشی

تنگه واشی منطقه‌ای است که از چند جاذبه طبیعی و تاریخی مختلف تشکیل شده است. اگر مسیر خود را از جاده فیروزکوه انتخاب کرده باشید و از این سمت وارد منطقه شده باشید، به ترتیب به مناطق زیر خواهید رسید.

گشت‌وگذار در تنگه واشی | لذت یک رودخانه‌نوردی دلچسب

تنگه واشی

اگر به طور دقیق بخواهیم بررسی کنیم، تنگه ساواشی از دو تنگه، یک دشت و یک آبشار تشکیل شده است. تنگه اول که به آن می‌رسید، تنگه واشی نام دارد. پس از رسیدن به روستای جلیزجند، باید حدود ۸۰۰ متر به سمت شمال پیش بروید تا به پارکینگ تنگه ساواشی برسید. خودرو خود را در همین جا پارک کنید و سپس مسیر و بخش اصلی گردش خود را آغاز کنید. تنگه واشی از صخره‌های نزدیک به هم با دیواره‌های بلندی تشکیل شده است. در انتهای تنگه آبشاری زیبا به چشم می‌خورد و آبی که از آن جاری می‌شود در میان دیواره‌های صخره جریان پیدا می‌کند.

خود را برای یک پیاده‌روی خاص و هیجان‌انگیز آماده کنید. بهتر است با کفش و لباس مناسب به اینجا بیایید تا بتوانید با تمام وجود از لذت پیاده راه رفتن در خنکای آب رود لذت ببرید. بلندی دیواره‌های صخره‌ای باعث شده تا هوای این قسمت همیشه خنک و آب آن نیز همیشه سرد باشد. اجازه دهید انرژی آب در وجودتان جاری شود، خنکای آب را بر روی پوست خود احساس کنید و جریان هوای پاک را درون ریه‌هایتان ببرید.

بیشتر بخوانید: دشت لار

طول مسیر تنگه واشی در حدود ۲۵۰ متر است، ۲۵۰ متر پیاده‌روی در دل آب‌های خنکی که از کوه‌ها سرچشمه گرفته و حالا راه خود را در میان سنگ‌ها و صخره‌های سخت باز کرده و پیش می‌رود. اما در مسیر شما جاذبه‌های جالب دیگری هم وجود دارد که نباید فرصت دیدن آن‌ها را از دست بدهید.

کتیبه تاریخی تنگه واشی

کتیبه تنگه واشی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید منطقه زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای تنگه ساواشی دارای جاذبه تاریخی نیز است. در میانه مسیر عبورتان از تنگه واشی، حدودا ۱۵۰ متر بعد از آغاز مسیر، در سمت راست خود کتیبه‌ای سنگی با اندازه ۶ در ۷ متر را مشاهده می‌کنید. این کتیبه در حدود ۱۸۰ سال پیش به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. در این کتیبه تصویر شکار آهویی به دستان شاه قاجار به همراه پسرانش، عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا و همچنین یکی از همراهان آن‌ها، ملازمان نقش بسته است.

در کنار تصویر شکارگاه در منطقه ساواشی، نام سازندگان آن از جمله نقاشان و حجاران و معماران این کتیبه نیز درج شده است. بهتر است توجه کنید که در هنگام حضور در این منطقه بهتر است از دست زدن به کتیبه خودداری کنید. این کار می‌تواند در طولانی‌مدت باعث آسیب رسیدن به کتیبه و از بین رفتن آن شود.

دشت ساواشی

دشت ساواشی

پس از طی ۱۰۰ متر دیگر از محل کتیبه، به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های منطقه تنگه ساواشی خواهید رسید. دشتی سرسبز و وسیع که قرارگیری آن در میان دو تنگه، یعنی تنگه واشی و تنگه سا (در جلوتر) باعث شده نام آن را دشت ساواشی (ترکیبی از نام دو تنگه) قرار دهند. طول دشت حدود دو کیلومتر است و می‌تواند جای مناسبی برای توقف و استراحتی چند ساعته باشد. اگر در سفر خود به تنگه واشی قصد توقف چند ساعته و احتمالا صرف وعده‌ای غذا دارید، دشت ساواشی محل مناسبی برایتان است.

دشت در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و سرسبز است، مناظر درختان و کوه‌ها و تپه‌ها و در میانه این منظره زیبا، رودخانه‌ای که جاری است، روح‌تان را آرام خواهد کرد. می‌توانید در سایه درختی زیرانداز خود را بیندازید و چند ساعتی را به آرامش و تماشای این مناظر زیبای طبیعی بگذرانید.

تنگه سا

دشت سا تنگه واشی

پس از عبور از این دشت، یعنی در حدود دو کیلومتر جلوتر، به تنگه سا می‌رسید؛ تنگه دوم در منطقه تنگه ساواشی. این تنگه تفاوت‌های زیادی با تنگه اول دارد، بنابراین حتما مسیر خود را پس از دشت ادامه دهید تا با زیبایی‌های این بخش از منطقه هم آشنا شوید. طول تنگه سا حدود ۸۰۰ متر و فضای آن عریض‌تر از تنگه واشی است.

در اینجا آب جریان ضعیف‌تری دارد، به همین دلیل فرصتی برای گیاهان مختلف برای روییدن و البته سرسبز کردن این منطقه فراهم شده است. اینجا و آنجا بر روی دیواره‌های صخره‌ای و روی زمین، درختچه‌ها و خزه‌های زیادی را می‌بینید. همین پوشش گیاهی متفاوت حال و هوای تنگه سا را با فضای تنگه واشی متفاوت کرده است. اما ماجرا هنوز تمام نشده، هنوز قسمت‌های دیگری برای دیدن و کشف کردن وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همچنان به مسیر خود ادامه دهید.

آبشار تنگه واشی

آبشار تنگه واشی

در انتهای این مسیر زیبا، در کنار جریان آب و صخره‌ها و کوه‌ها و درختان، در نهایت به آبشار زیبای تنگه ساواشی خواهید رسید. همان جایی که آب زلال جاری در بین صخره‌های دو تنگه از آن سرچشمه می‌گیرند. می‌توانید چند دقیقه‌ای نیز در اینجا توقف کنید و از دیدن آبشار زیبای آن لذت ببرید. البته که اگر علاقه داشته باشید، می‌توانید تنی هم به آب بزنید.

ارتفاع آبشار حدود ۱۵ متر است که درون حوضچه‌ای با ارتفاع ۱ متر می‌ریزد. فصل تابستان زمان مناسبی است که در اینجا چند دقیقه‌ای را به آب‌تنی سپری کنید و از این آب پاک و زلال انرژی بگیرید. همچنین اگر مهارت و تجهیزات کافی دارید، امکان رودخانه‌نوردی و کوه‌نوردی در ادامه مسیر نیز فراهم است.

وسایل لازم برای تنگه واشی

آسمان شب تنگه واشی

افراد معمولا با دو هدف به تنگه واشی می‌روند؛ یا برای پیاده‌روی در مسیر رودخانه در محل تنگه‌ها و توقف و استراحت در دشت یا برای انجام ورزش‌هایی مثل رودخانه‌نوردی و کوه‌نوردی. مانند هر گردش خارج از شهری، سفر به تنگه ساواشی هم با هر هدفی که انجام شود، نیاز به تجهیزات خاصی دارد.

تجهیزات لازم برای پیک‌نیک در تنگه واشی

اگر با هدف استراحت در دشت به اینجا می‌آیید، بهتر است این وسایل را به همراه داشته باشید:

زیرانداز یا چادر مسافرتی، غذا و آب، لباس مناسب فصل، پلاستیک زباله. همچنین جهت عبور از تنگه حتما کفش مناسب برای راه رفتن در آب به همراه داشته باشید.

تجهیزات لازم برای رودخانه‌نوردی در تنگه ساواشی

اگر با هدف رودخانه‌نوردی و کوه‌نوردی به اینجا می‌آیید هم باید تجهیزات کامل مثل کفش مناسب، لباس مناسب، GPS، آب و غذای کافی، شارژر و پاوربانک، چاقو، چراغ قوه، طناب ضخیم و بلند و سایر تجهیزات تخصصی برای عبور از صخره و آبشار و رودخانه.

بهترین زمان برای سفر به تنگه واشی

تنگه واشی در زمستان

تنگه واشی یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که در هر فصلی می‌تواند زیبایی‌های خاص خودش را داشته باشد. اما برای بیشتر لذت بردن از طبیعت این منطقه، بهتر است حتما فصل مناسبی را برای گردش در اینجا انتخاب کنید. معمولا مناسب‌ترین فصل برای سفر به تنگه واشی بهار و تابستان است. در فصل بهار این منطقه هوایی بسیار مطبوع دارد، دشت سرسبز و آب رودخانه‌ها جاری است. در فصل تابستان نیز این منطقه به دلیل موقعیتی که دارد، هوایش بسیار مطبوع و معتدل خواهد بود.

سفر به تنگه واشی در فصل‌های پاییز و زمستان ممکن است برایتان قدری چالش‌برانگیز باشد. سردی آب رودخانه باعث سخت شدن عبور از آن می‌شود، دشت نیز ممکن است بدون پوشش سرسبز و بسیار سرد باشد. اما اگر مهارت و تجربه کافی در طبیعت‌گردی دارد، این دو فصل هم می‌توانند زمانی مناسبی برای دیدن زیبایی‌های منطقه تنگه واشی باشند.

چطور به تنگه واشی برویم؟

چشم انداز جاده فیروزکوه

بهترین مسیر برای رفتن به تنگه واشی از طریق جاده فیروزکوه است. با نزدیک شدن به شهرستان فیروزکوه، تقریبا در ۲ کیلومتری این شهرستان، تابلو تنگه ساواشی را در سمت راست مسیر خواهید دید. پس از وارد شدن به مسیر فرعی و طی چند کیلومتر، به روستای جلیزجند خواهید رسید. توقف و گردش در این روستا خود می‌تواند بخشی از سفر کوتاه شما را بسازد. پس از طی حدود ۹ کیلومتر از ابتدای مسیر روستا، به دشتی سرسبز و زیبا می‌رسید. با ادامه مسیر به طول ۴ کیلومتر وارد محدوده تنگه واشی خواهید شد. می‌توانید خودرو خود را در پارکینگ تنگه واشی پارک و مسیر گردش جذاب خود را آغاز کنید.

فاصله تهران تا تنگه واشی

160 کیلومتر (3 ساعت)

اقامت در فیروزکوه با هومسا

اقامت در فیروزکوه

برای اینکه بتوانید از جاهای دیدنی فیروزکوه و تنگه واشی به راحتی دیدن کنید، می‌توانید در شهرستان فیروزکوه اقامت داشته باشید. شما با اجاره ویلا و سوئیت در فیروزکوه این امکان را دارید که با طی مسافتی کوتاه خود را به منطقه زیبای تنگه واشی برسانید و از جاذبه‌های فوق‌العاده آن دیدن کنید.

تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام شهر فیروزکوه را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه های فیروزکوه به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق‌ها و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

تنگه واشی فیروزکوه؛ سفری یک روزه در دل کوه و دشت و رودخانه

در اطراف شهر تهران دیدنی‌های زیادی وجود دارد. در سال‌های اخیر تنگه واشی به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه تبدیل شده است. گرچه این تفرجگاه از سال‌ها قبل مورد توجه پادشاهان قاجار بوده و آب و هوای معتدل و مناظر زیبای آن، این افراد را هر از چندگاهی به اینجا می‌کشانده است. شما هم می‌توانید با برداشتن یک کوله سبک راهی این منطقه زیبا شوید. کفش‌های مناسب بپوشید و به دل آب بزنید، از میان رودخانه و دشت و کوه‌ها عبور کنید و اجازه دهید طبیعت هرآنچه که از انرژی پاک خود دارد، در وجودتان جاری کند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا