ایران‌ را بگردیم

دشت لار ؛ دشت شقایق های وحشی

دشت لار یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین دشت‌های ایران به شمار می‌رود و مکان بکری برای گردش در طبیعت است. این دشت در مرز استان‌های مازندران و تهران، در دامنه کوه دماوند واقع شده و جاهای دیدنی اطراف تهران به حساب می‌آید. از آن‌جایی که این دشت به عنوان یک پارک ملی شناخته شده، در این منطقه شکار ممنوع است و سازمان محیط زیست از آن محافظت می‌کند.

دشت شقایق‌های وحشی، نام دیگر این دشت پر گل است. گل‌های شقایق قرمز و گل‌های گوناگون دیگر تمام این دشت زیبا را پوشانده. دشت لار دماوند دیدنی‌های بسیار دارد که در ادامه‌ی این مقاله آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

دشت لار کجاست؟

از آن‌جایی که دشت لار در مرز استان تهران و مازندران قرار گرفته، در واقع به دو قسمت تقسیم می‌شود. بخش شمالی و شمال شرقی این دشت، در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در استان تهران واقع شده است. این دشت در دامنه‌ی کوه دماوند واقع شده که از جهات مختلف به شهرها و مناطق بسیاری من جمله قله دماوند، شهر نور، شهر دماوند، پلور، ایرا، افجه، لواسون و غیره راه دارد.

دشت لار

مسیر دسترسی به دشت لار دماوند

مسیرهای دسترسی مختلفی برای رسیدن به دشت لار دماوند وجود دارد که اولین مسیر از سمت لواسان است. شروع این مسیر از روستای ایراست و تا ورودی پارک ملی لار ادامه دارد. اگر بخواهید از لواسان به این دشت بروید، باید از برگ جهان، نیکنام، سد لتیان، رسنان، چهارباغ و روستای کلان عبور کنید تا به ایرا برسید. در ادامه‌ی مسیر بعد از عبور از گردنه ایرا به این دشت زیبا و دیدنی می‌رسید.

شهر پلور و جاده آبعلی نقطه‌ی شروع مسیر بعدی برای رسیدن به این دشت است. این مسیر به این شکل است که از سه راهی پلور به سمت محیط‌بانی دلیچای حرکت می‌کنید و بعد از آن مانند مسیر اول راهتان را تا دشت لار ادامه می‌دهید. مسیر بعدی نیز از روستای گرمابدر آغاز می‌شود و به پارک ملی لار راه دارد. البته گفتنی است که گرفتن مجوز از شکاربانی گرمابدر برای عبور از این مسیر لازم است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لواسان

دشت لار

مسیر دسترسی از دشت هویج به دشت لار

برای رسیدن به دشت لار مسیر دیگری وجود دارد که قدیمی‌ترین راه رسیدن به این دشت به حساب می‌آید و در قدیم راه عبور و مرور دامداران منطقه افجه بوده است. این مسیر از افجه شروع می‌شود و پس از عبور از دشت هویج لواسان و گردنه‌ی افجه به شم، به لار خشک یا لار کوچک می‌رسید که بین محلی‌های آن منطقه به نام قلقلک معروف است. از لار کوچک که مسیر خود را ادامه دهید، باید از رودخانه و کوه کافر عبور کنید و بعد از آن به دشت لار می‌رسید که این مسیر حدودا 26 کیلومتر است.

دشت لار

آب و هوای دشت لار دماوند

از آن‌جا که دشت لار در دامنه‌های قله‌ی دماوند قرار گرفته، آب‌وهوای  پاکیزه و خوبی دارد. این منطقه در نیمه‌ی اول سال آب‌وهوای خنک و بی‌نظیری دارد که باعث شده در این فصول گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری به این منطقه سفر کنند و از هوا و زیبایی‌های آن لذت ببرند. این دشت، منطقه‌ای ییلاقی است و در نیمه‌ی دوم سال هوایی سرد و کوهستانی را تجربه می‌کند.

جاهای دیدنی دشت لار

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

بهترین زمان سفر به دشت لار

دشت لار در تمام فصول زیبایی خاص خود را دارد ولی از آن‌جا که این منطقه در فصول سرد سال، هوایی بارانی و برفی‌ را تجربه می‌کند، بهترین زمان سفر به این دشت، از اواسط خرداد ماه تا پایان تابستان است. در این زمان می‌توانید دشت‌های سرسبز، دشت شقایق‌های وحشی و طبیعت چشم‌نواز این دشت را ببینید و از هوای ملایم آن لذت ببرید.

دشت گل لار

دیدنی‌های دشت لار

دشت لار پر از زیبایی و دیدنی است و به همین دلیل شهرت بسیاری دارد. از همان ابتدا که وارد این دشت جذاب می‌شوید، گل‌های رنگارنگ، درختان سرسبز و رودهای پر آبی چشم نوازی می‌کنند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

  • شقایق‌های وحشی دشت لار

نام دیگر این دشت، دشت شقایق‌های وحشی است. در فصل بهار، دشت لار پر می‌شود از شقایق‌های زیبا و قرمز رنگ که باعث می‌شود دوست داشته باشید ساعت‌ها وقت‌تان را در میان این گل‌ها بگذرانید و یا به تماشایشان بنشینید. اگر دوست دارید منظره‌ای زیبا از شقایق‌های وحشی را ببینید، فصل بهار را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

زیبایی های دشت لار

  • رودها و کوه‌های دشت لار

یکی دیگر از زیبایی‌ها و دیدنی‌هایی که در این دشت چشم‌نوازی می‌کند، رودهای پر آب آن است. رودهایی زلال مانند لار، ورارود، سفید آب، دیو آسیاب و الرم از رودهای این دشت به حساب می‌آیند که دشت را آبیاری می‌کنند. معروف‌ترین رود این منطقه رود لار است.

همچنین در دشت لار کوه‌های بسیاری وجود دارد که در کنار زیبایی بی‌نظیری که دارند، از این دشت محافظت هم می‌کنند. کوه‌‎نوردان زیادی از مکان‌های مختلف برای کوه‌نوردی و استفاده از قله‌های این منطقه، به این دشت می‌آیند. از جمله کوه‌هایی که در این دشت به چشم می‌خورد، می‌توان از زرشکی، گل زرد، کمردشت، سیاه چال، اسب کلک و یخ کمر نام برد که در این دشت، چشم نوازی می‌کنند.

دشت لار

  • آبشار سفید آب دشت لار دماوند

یکی دیگر از دیدنی‌هایی که در سفر به دشت لار می‌توانید و از آن بازدید کنید و لذت ببرید، آبشار سفیدآب است که خیلی‌ها این آبشار را با نام آبشار قو می‌شناسند. اگر دوست دارید این آبشار زیبا را تماشا کنید، در سفرتان به این دشت، به دره‌ی سفیدآب برودی و این آبشار در انتهای دره واقع شده است.

جاهای دیدنی دشت لار

  • سد و دریاچه‌ی لار

یکی از مهم‌ترین و زیباترین دیدنی‌های دشت لار، دریاچه و سد لار است که با توجه به این‌که جزو پارک ملی لار به حساب نمی‌آید، از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌َشود. سد لار به منظور تامین آب آشامیدنی و کشاورزی تهران و همین‌طور تولید برق، در سال 1361 تاسیس شد که باقی‌مانده‌ی آب آن در پلور به رود هراز می‌ریزد. گردشگران زیادی برای تفریح، طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری، کمپینگ و رفتینگ به این منطقه سفر می‌کنند و تعطیلات خود را کنار این دریاچه و سد می‌گذرانند.

سد و دریاچه لار

بیشتر بخوانید: آبشار آب سفید

در سفر به دشت لار کجا اقامت کنیم؟

برای بازدید و تفریح در این دشت زیبا، می‌توانید با اقامت در شهرهای نزدیک به این منطقه، سفرهای یک روزه بچینید. همچنین می‌توانید دشت لار را مکانی برای کمپ کردن در نظر بگیرید. البته از آن‌جا که این منطقه تحت حفاظت محیط زیست است، برای برپاکردن کمپ در این دشت زیبا باید با محیط‌بانی هماهنگی‌های لازم انجام شود. اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید بهتر است که تجهیزات لازم و تجربه کافی را داشته باشید و یا این‌که با گروه‌های حرفه‌ای این کار را انجام بدهید.

دریاچه لار

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با دشت لار، یکی از دشت‌های پر گل و مناطق زیبای ایران آشنا کنیم. جاهای دیدنی و تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید را به شما معرفی کردیم. از آب‌و‌هوا، بهترین زمان سفر، طبیعت و زیبایی‌های این دشت برای‌تان گفتیم و مسیرهای دسترسی به این دشت چشم‌نواز‌ را برای شما عنوان کردیم.

‫4 دیدگاه ها

  1. برای سفرهای یک روزه واقعا میچسبه من بالای ده بار رفتم و هر دفعه قشنگ تر از دفعه قبلش بوده

  2. از مکان های دیدنی دشت لار میشه به چشمه دوبرار که دو چشمه ی بزرگ هستند در کنار هم اشاره کرد.
    دوبرار هم در زبان لری که متعلق هست به ساکنین اونجا یعنی دو برادر

    1. دوبرار در زبان تبری هم میشه دو براردر که قله‌ها و آبشارهای بسیاری در مازندران به این نام هستند

  3. ما از سمت لواسون رفتیم راه ندادن
    میگن مخصوص عشایره
    اگه میخواید برید از همون سمت پلور برید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا