ایران‌ را بگردیماطراف تهرانجاهای طبیعی

دشت هویج لواسان ؛ یک طبیعت‌ گردی بی نظیر اطراف تهران

اگر اهل طبیعت و گلگشت‌های یک روزه باشید، در اطراف تهران مقصدهای زیادی برایتان وجود دارد. دشت هویج لواسان یکی از همین جاهای دیدنی اطراف تهران است. افراد زیادی هستند که برای گشتن در طبیعت، ترجیح می‌دهند به یک فضای آرام بروند. فضایی که در آن هم از هوای آزاد و نور خورشید لذت ببرند و هم از سکوت و آرامش طبیعت انرژی بگیرند. دشت هویج، که یکی از جاهای دیدنی لواسان محسوب می‌شود، یک گزینه عالی برای طبیعت‌گردی‌های یک یا چند روزه در اطراف تهران است. فاصله نسبتا کم این دشت با شهر تهران از یک سو و طبیعت فوق‌العاده زیبای آن از سوی دیگر، آن را تبدیل به یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی در اطراف شهر تهران کرده است. در این مطلب می‌خواهیم کمی بیشتر با این دشت زیبا، از جاهای دیدنی اطراف تهران آشنا شویم. تا انتهای این مقاله با هومسا همراه باشید.

دشت هویج کجاست؟

دشت هویج تهران یا گُرچال، دشتی است پهناور که در ۴۷ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. این دشت به آب‌وهوای خوب و منظره‌های زیبا و دل‌انگیزش شهره است. در حقیقت گرچال واژه‌ای از فارسی کهن است و از دو بخش گُر به معنی گرما و چال به معنی جایگه تشکیل شده است. بنابراین گرچال به معنی جای گرم است. به نظر می‌رسد انتخاب چنین نامی برای این دشت به شرایط آب‌وهوای آن اشاره دارد. موقعیت جغرافیایی این دشت باعث شده تا اکثر اوقات سال آب‌وهوایی مطلوب داشته باشد.

بیامد زی پی مردم نیکنام

به دشتی که گرچال باشد به نام

به آبشخورش مرغ و میش است و گرگ

کمر بسته کو‌های سترگ

دشت هویج لواسان

حال‌وهوای گردش در دشت هویج

دشت هویج بیش از هر چیز مقصد کسانی است که تصمیم گرفته‌اند روز تعطیل یا اوقات فراغت خود را در طبیعت آرام در خارج از شهر سپری کنند. این دشت در بخش لواسان شهرستان شمیرانات واقع شده است و ۲۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. دشت هویج در شمال روستای افجه که آبادی وسیع و خوش آب‌وهوایی است، قرار دارد.

برای افراد علاقه‌مند به کوه‌نوردی هم دشت هویج یک منطقه مهم محسوب می‌شود. این دشت فاصله کمی با  قله مهرچال، آتشکوه، پرسون و قله ریزان دارد. بنابراین کسانی که به کوه‌نوردی علاقه‌مند هستند و قصد صعود به این قله را دارند، می‌توانند مسیر خود را از دشت هویج شروع کند.

مسیر دشت هویج همچنین در ادوار گذشته محل عبور افراد برای رفتن به ییلاق بوده است. روایت است که  پادشاهان قاجار، از جمله ناصرالدین شاه از این منطقه برای رفت‌وآمد با کالسکه به دشت لار و سایر مناطق ییلاقی استفاده می‌کردند. به همین دلیل به این مسیر مالرو که بخشی از آن سنگ فرش شده است، راه شاه عباسی هم می‌گویند.

کوهنوردی دشت هویج

دلیل نام‌گذاری دشت هویج

شاید به تصور خیلی از افراد این دشت پر باشد از هویج و احتمالا آن را محلی برای کشت هویج تصور کنند. شاید این تصور تا حدی درست باشد؛ اما این موضوع مربوط به گذشته است. زمانی که کشاورزان در این منطقه بیش از هر محصول دیگری، هویج کشت می‌کردند. این نام بر روی دشت باقی ماند اما در حال حاضر هیچ کشاورزی در اینجا هویج کشت نمی‌کند و بیشتر محصولات دیگر مانند آلو و آلبالو کشت می‌شوند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

در دشت هویج چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

دشت هویج جایی است که در آن گردشگران می‌توانند هم از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند و هم از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنند. بنابراین دشت هویج می‌تواند مقصدی برای یک سفر کوتاه اما کامل باشد. در سفر به دشت هویج مسافران می‌توانند از امکانات اقامتی آن نیز استفاده کنند. تیم هومسا در کنار شما است تا با راهنمایی درمورد رزرو بهترین اقامتگاه‌ها به شما کمک کند سفری کوتاه اما به یاد ماندنی را تجربه کنید. زمانی که به دشت هویج رفتیم، از چه جاذبه‌هایی دیدن کنیم و چه کارهایی انجام دهیم؟

بیشتر بخوانید: درکه تهران

لذت بردن از منظره کوه دماوند

در سفر به دشت هویج یکی از اولین چیزهایی که شما را شگفت‌زده و مسحور زیبایی خود می‌کند، منظره فوق‌العاده کوه دماوند است. دشت هویج ۱۱۱ کیلومتر با کوه دماوند فاصله دارد و منظره همیشه زیبای آن از این دشت یکی از دلایل حال خوش و آرامش آن است. بنابراین یکی از کارهایی که می توانید در سفر به دشت هویج انجام دهید این است که جای مناسبی را برای نشستن پیدا کنید و یک روز کامل را به خود فرصت دهید که از این منظره و آب‌وهوای دل‌انگیز لذت ببرید.

نمای دماوند از دشت هویج

نام عکاس: کوروش تهرانی

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

لذت از آرامش دره شمالی افجه | گزینه‌ای عالی برای پیک‌نیک یک روزه

در سفر به دشت هویج یکی  از تفریحاتی که گردشگران می‌توانند انجام دهند، لذت بردن از طبیعت دره شمالی افجه است. این دره منظره فوق‌العاده زیبا از دشت و کوه و آفتاب را در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد. فضایی بس دل‌انگیز و زیبا  که روح و قلب را افسون می‌کند. این دره فضایی عالی برای پیک‌نیک‌های یک روزه دارد. شما می‌توانید در سایه‌سار تک درختانی که اینجا و آنجا در دره پراکنده‌اند، بنشینید و برای یک روز هم که شده کاری نکنید جز لذت از بردن از طبیعت بکر و زیبا. بدون شک این منظره و این هوا چنان روح و جان شما را صیقل می‌دهد که آرامش آن تا مدت‌ها در وجودتان جاری خواهد بود.

دشت هویج در زمستان

بازدید از آبشارهای دشت هویج

در مسیر سفر به دشت هویج گردشگران می‌توانند از چندین آبشار زیبا دیدن کنند. در ابتدای مسیر آبشاری به نام بسچوبک وجود دارد که در بالادست دره شمالی وستان افجه واقع شده است. شما می‌توانید دقایقی را در کنار این آبشار توقف کنید و از انرژی سحرانگیز آن وجودتان را سیراب کنید.

در ادامه مسیر پس از ۱۵ کیلومتر از آبشار بسچوبک، آبشار دیگری قرار دارد که آن نیز می‌تواند یک توقفگاه جذاب برای کسانی باشد که به قصد لذت بردن هرچه بیشتر وارد این مسیر شده‌اند.

همچنین برای کسانی که به دشت هویج می‌روند، امکان بازدید از آبشار موآب نیز وجود دارد. بنابراین همان‌طور که می‌بینید، نه تنها دشت هویج، بلکه مسیر منتهی به آن نیز پر از زیبایی‌های طبیعی است. پس بهتر است عجله نکنید و با فرصت و آرامش از تمام زیبایی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، لذت ببرید.

آبشار دشت هویج

پیک‌نیک در دشت سبوستان

نه‌تنها فضای اصلی دشت هویج بلکه اطراف آن نیز پر است از فضاهایی که در آن می‌توانید چند ساعتی را در آرامش طبیعت سپری کنید. دشت سبوستان فضایی فوق‌العاده زیبا برای پیک‌نیک دارد. این دشت در شمال غربی دشت هویج واقع شده است و شما می‌توانید آن را در امتداد راهی که به قله آتشگاه می‌رود، پیدا کنید. دشتی وسیع و پهناور با منظره کوه، درختان و البته یک آبشار زیبای دیگر. آبشار چرند با ارتفاع ۵۰ متر یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده دشت سبوستان است. در اطراف این آبشار و در جای جای این دشت می‌توانید درختان میوه مختلف را ببینید. اگر در زمان مناسبی به آنجا رفته باشید، می‌توانید از طعم هوس‌انگیز میوه‌های این درختان نیز لذت ببرید. دشت سبوستان پر است از درختان آلو، گیلاس و گردو.

حمام صفوی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دشت هویج صرفا مکانی برای طبیعت‌گردی نیست. در بخش‌های مختلف این دشت و اطراف آن تعدادی جاذبه تاریخی نیز وجود دارد. در حقیقت، از آنجایی که این منطقه به دلیل مناظر و آب‌وهوای مناسبش از قدیم الایام مورد توجه مردم قرار داشته است، آثار تاریخی قابل‌توجی نیز در آن یافت می‌شود. حمام صفوی یکی از جاذبه‌های تاریخی دشت هویج است که با گذشت سال‌ها، هنوز هم مورد استفاده اهالی این منطقه قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این حمام متعلق به دوران صفوی است.

روستای افجه
روستای افجه

قلعه ساکا

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی اطراف دشت هویج ، قلعه ساکا است. این قلعه که روی قله سربند در ارتفاعات امامه قرار دارد، متعلق به قرن دوم یا سوم هجری قمری است. شواهد نشان می‌دهد که قلعه ساکا تا دوران صفوی مورد استفاده فرمانروایان این منطقه قرار داشته و پس از آن متروک و خالی از سکنه مانده است.

قصر ناصری

در شمال روستای افجه یک بنای تاریخی دیگر وجود دارد که در حال حاضر تبدیل به مخروبه شده است. این قلعه متعلق به ناصرالدین شاه بوده و زمانی که به ییلاق می‌آمد، در آن سکونت می‌کرده است.

سقاخانه حضرت ابوالفضل

اگر به دشت هویج سفر کردید، می‌توانید از روستای زیبای افجه هم دیدن کنید. در این روستا، محلی قدیمی به نام چراغان وجود دارد که هم خود محل و سقاخانه آن ارزش تاریخی دارند. همچنین درخت چناری با عمر نزدیک به ۵۰۰ سال نیز در نزدیکی این سقاخانه قرار دارد که قطعا دیدن آن خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لواسان

غار موزه دکتر وزیری

اما جایی در دل دشت هویج غاری شگفت‌انگیز واقع شده که احتمالا با هر غار دیگری که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد. این غار برخلاف سایر غارها، به صورت طبیعی ایجاد نشده است. ناصر هوشمند وزیری، مجسمه‌ساز برجسته ایرانی این غار را با فضایی عجیب و شگفت‌انگیز در دل کوه‌های البرز ساخته و در آن چهره بسیاری از مشاهیر ایرانی را بر روی سنگ تراشیده است. اگر به دشت هویج سفر کردید، فرصت بازدید از این غار منحصربه‌فرد را از دست ندهید.

غار موزه وزیری

لوازم مورد نیاز برای سفر

برای رفتن به دشت هویج مانند هر طبیعت‌گردی دیگری نیاز به آمادگی و تجهیزات خاص دارید. اگر قرار است سفر شما به این دشت، یک گردش کوتاه یک روزه باشد، نیاز است که لباس مخصوص فصل با خود به همراه ببرید. دشت هویج در هر فصل سال زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما اگر در فصل تابستان به این دشت می‌روید فراموش نکنید که به دلیل کمبود سایه در این دشت، حتما کلاه مناسب و همچنین کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید. همچنین در فصل زمستان نیز باید جهت پیاده‌روی در دشت، کفش مناسبی داشته باشید.

به همراه داشتن آب، خوراکی، زیرانداز، پلاستیک جهت ریختن زباله و پماد ضدگزیدگی حشرات نیز در سفر به دشت هویج پیشنهاد می‌شود.

اگر هدف‌تان کمپینگ در طبیعت این دشت است، باید وسایل دیگری مانند چادر، کیسه خواب، کوله پشتی، وسایل پخت و پز و نطیر آن را همراه ببرید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه کمپنیگ و اطلاع از لوازم مورد نیاز برای این کار، خواندن مطلب زیر را از دست ندهید.

بهترین زمان برای سفر به دشت هویج

همچنین پیش از سفر به دشت هویج بهتر است شرایط آب‌وهوایی آن را بررسی کنید. در فصل پاییز و زمستان و در اوایل فصل بهار تا اردیبهشت با توجه به بارندگی‌های شدید، ممکن است سفر به این دشت با خطرات سیل همراه باشد. بهار و تابستان بهترین زمان‌های سفر به دشت هویج محسوب می‌شود اما با رعایت نکات ایمنی می‌توان از زیبایی‌های پاییز و زمستان این منطقه هم لذت برد.

راه شاه عباسی افجه
راه شاه عباسی افجه

چطور به دشت هویج برویم؟

برای رفتن به دشت هویج از شهر تهران با ماشین، باید ابتدا به سمت شمال شرق این شهر بروید. بعد از وارد شدن به اتوبان شهید بابایی، به مسیر خود در جاده لشگرک ادامه دهید. با رسیدن به لواسان، وارد جاده لواسان به سینک شوید. بعد از حدود ۹ کیلومتر، به روستای افجه خواهید رسید. حرکت خود را به سمت شمال شرق ادامه دهید و پس از رسیدن به دو راهی، مسیر خاکی را انتخاب کنید. در انتهای این مسیر، بهشت زیبای دشت هویج منتظرتان است.

فاصله تهران تا دشت هویج:

از ابتدای جاده لشگرک تا دشت هویج حدود 25 کیلومتر فاصله است که با 45 دقیقه رانندگی می‌توانید خود را به این دشت زیبا برسانید.

آدرس دشت هویج:

تهران، لواسان، جاده لواسان-سینک، روستای افجه، دشت هویج

کمپینگ دشت افجه

اقامت با هومسا

برای رفتن به دشت هویج و لذت بردن از طبیعت و جاذبه‌های تاریخی آن می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در لواسان سفر خود را آسان‌تر و دلپذیرتر کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت می‌توانید وارد سایت هومسا شوید. در صفحه اصلی سایت نام شهر لواسان را سرچ کنید تا بهترین اقامتگاه‌های این شهر برایتان نمایش داده شود.

می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق‌ها و سایر ویژگی‌ها را مشخص کنید تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید اقامتگاه موردنظرتان را پیدا و رزرو کنید. تیم هومسا در کنار شماست تا با معرفی و رزرواسیون آنلاین بهترین اقامتگاه‌ها، به شما کمک کند سفری دلپذیر و بدون دغدغه را تجربه کنید.

دشت هویج؛ گردش در طبیعت همراه با بازدید از جاذبه‌های تاریخی

هدف بسیاری از ما از طبیعت‌گردی حضور در فضایی است که در آن بتوانیم علاوه‌بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، آرامش و سکوت را نیز تجربه کنیم. چیزی که خیلی وقت است در بسیاری از مقاصد طبیعت‌گردی گم شده. دشت هویج اما همان جایی است که در آن می‌توانیم در فضایی که غرق آرامش و سکوت است. از زیباترین مناظر طبیعت لذت ببریم و علاوه‌ بر این‌ها، فرصت بازدید از جاذبه‌های تاریخی را نیز داشته باشیم. سفر به دشت هویج یک سفر کوتاه اما خاطره‌انگیز خواهد بود. تاثیر نشاط و انرژی که این سفر در وجودمان سرازیر می‌کند، بدون تردید تا مدت‌ها با ما همراه خواهد بود. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد شما را سرشار از احساس تازگی و طراوات کند.

یک دیدگاه

  1. دشت سرسبزی که داره واقعا برای پیاده روی و طبیعت گردی بی نظیره میتونم به جرات بگم یکی از بهترین تجربه هام بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا