ایران‌ را بگردیماطراف تهرانجاهای دیدنی

جاهای دیدنی دماوند ؛ منطقه‌ای پر از جاذبه‌های طبیعی

در 74 کیلومتری شرق تهران شهری قرار دارد که بلندترین قله ایران را در دل خود جای داده است. شهری به نام دماوند با رودخانه‌های پر‌آب و دشت‌های سرسبز وسیع. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید 80 درصد زمین‌های منطقه دماوند جزو منابع طبیعی محسوب می‌شوند و تنها بخش کوچکی از آن به زمین‌های کشاورزی و بخش‌های مسکونی اختصاص داده شد است. در این مطلب قصد داریم درباره جاهای دیدنی دماوند بنویسیم تا در سفر به این شهر از جاذبه‌های مختلف آن دیدن کرده و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

منطقه دماوند و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن

جاهای دیدنی دماوند

دماوند شهری در میان رشته کوه‌های البرز است که از سطح دریا 1960 متر بالاتر است. کوهستانی بودن منطقه باعث شده زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک و مطبوع داشته باشد. در این منطقه تعداد زیادی آبشار و چشمه‌های جوشان وجود دارند که به صورت رودهایی پرآب در میان دره‌ها و صخره‌ها جریان پیدا می‌کنند. علاوه بر طبیعت بسیار زیبا، منطقه دماوند تاریخچه بسیار غنی‌ای هم دارد. آثار به دست آمده نشان می‌دهد که دماوند از زمان ساسانیان مورد توجه بوده و به عنوان سکونتگاه از آن استفاده می‌شده است.

اما مزیت اصلی منطقه دماوند حداقل برای پایتخت‌نشینان این است که با یک ساعت و نیم رانندگی می‌توانند به این بهشت زیبا قدم گذاشته و از آب‌و‌هوای فوق‌العاده و مناظر زیبای آن لذت ببرند. با ما همراه باشید تا گوشه‌ای از این زیبایی‌ها را به شما معرفی کنیم.

  • قله دماوند، دیو سپید پای در بند

قله دماوند

ردپای نام و آوازه قله دماوند را می‌توان در ادبیات پارسی ایران‌زمین دید. این قله در میان ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و داستان‌ها و افسانه‌های مختلفی درباره آن گفته شده است. در یکی از این افسانه‌ها آمده که فریدون، ضحاک ماردوش را درون یکی از غارهای دماوند به بند کشیده تا در آخرالزمان به دست گرشاسپ کشته شود. این افسانه‌ها تا جایی در باور و اتعقاد مردم رسوخ کرده که عده‌ای مدعی هستند صدای ناله‌های ضحاک از درون غارها و کوه‌ها به گوش می‌رسد. عده‌ای دیگر داستان‌هایی از کیومرث؛ نخستین انسان روی زمین و آرش کمانگیر به زبان می‌آورند. دماوند چنان ارزش و اعتباری در میان ما ایرانیان دارد که روز 13 تیرماه را به عنوان روز ملی دماوند نامگزاری کرده‌اند.

در کنار این افسانه‌ها باید گفت قله دماوند مقصد بسیاری از کوهنوردان در فصل‌های مختلف است. بسیاری از گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای که قصد صعود به بلندترین قله‌ی جهان یعنی اورست را دارند، قبل از آن صعود به دماوند را تجربه می‌کنند؛ اما سخاوت دماوند شامل حال همه شده و دامنه‌های سرسبز و زیبای آن در میان خانواده‌های ایرانی محبوبیت زیادی دارد. برای سفر به این منطقه کافی است بعد از عبور از آبعلی وارد مسیر پلور شده و بعد از دشت لار با چشم‌انداز زیبای قله دماوند و دامنه‌های وسیع آن روبه‌رو شوید.

  • پیست آبعلی

پیست آبعلی

یکی از پیست های اسکی تهران، پیست آبعلی است. این پیست نزدیک شهر آبعلی از توابع شهرستان دماوند واقع شده است. این پیست از اوایل دی ماه تا اواسط اسفندماه برای علاقه‌مندان به اسکی و برف‌بازی قابل‌استفاده است. مجموعه دارای یک تله کابین، پنج تله اسکی بشقابی و 33 تله اسکی چکشی است. از پارکینگ این مجموعه می‌توانید برای پارک خودرو استفاده کنید، اما آخر هفته‌ها معمولا ظرفیت پارکینگ تکمیل می‌شود و باید در حاشیه خیابان پارک کنید.

از ویژگی‌های مثبت این پیست اسکی وجود کلاس‌های آموزشی برای رده‌های مختلف سنی است. علاوه بر این تجهیزات اسکی، مخصوص افراد مبتدی و حرفه‌ای اجاره داده می‌شود. پیست اسکی آبعلی دارای شش رستوران و یک هتل است.

 

  • دشت مُشا

دشت مشا

به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین مکان های دیدنی دماوند تهران همین دشت مُشا است. این دشت با طبیعت بکر و آب‌و‌هوای دلچسب خود می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای مسافران باشد. روستا و دشت مُشا در 6 کیلومتری شمال غرب دماوند و نزدیک جاده هراز واقع شده و فاصله آن تا تهران 58 کیلومتر است. ناگفته نماند چشمه اعلاء و پیست اسکی آبعلی در نزدیکی این دشت قرار دارند و پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از دشت مشا این دو جاذبه منطقه دماوند را هم ببینید.

مسیر دشت مشا: شش کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در مجاورت جاده هراز

  • دریاچه های تار و هویر

دریاچه تار و هویر

دریاچه های اطراف دماوند به نام‌های تار و هویر وجود دارند که با یکدیگر 500 متر فاصله دارند. این دو دریاچه به وسیله کوه “دوبرار” از یکدیگر جدا شده‌اند. اطراف دریاچه‌ها را کوه‌ها و تپه‌های با ارتفاع 50 تا 500 متر احاطه کرده‌اند. دریاچه تار بسیار بزرگ‌تر از هویر بوده و گاهی به آن هویر بزرگ می‌گویند. تار 46 هکتار وسعت داشته و در فصل‌های پرآب عمق آن به 50 متر می‌رسد. در مقابل هویر 13 هکتار وسعت دارد و عمق آن نهایتا 15 متر است. در سفر به تار و هویر می‌توانید از ماهیگیری، پیک‌نیک، کمپینگ در حاشیه دریاچه، عکاسی، شنا و آب‌بازی، قایق‌سواری و کوه‌نوردی لذت ببرید.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که فصل پاییز و زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب نکنید چون بارش برف سنگین و سردی آب‌و‌هوا برایتان دردسرساز خواهد شد بخصوص اینکه تنها چیزی که اینجا به آن دسترسی دارید، پاسگاه محیط بانی دریاچه تار است.

مسیر دریاچه‌های تار و هویر:شهر دماوند، روستای چنار شرق، جاده معدن( 20 کیلومتر جاده خاکی تا جاده تار)

  • چشمه دیو آسیاب لار

چشمه دیو آسیاب لار

در ارتفاعات شمالی دشت لار و در جاده فرعی پلور به سمت دریاچه سد لار، چشمه‌ای از دل زمین می‌جوشد که به آن چشمه‌ی دیو آسیاب می‌گویند. آب این چشمه حاوی مقادیر زیادی گوگرد است به همین دلیل آب چشمه بوی نامطبوعی داشته و در عین حال خاصیت درمانی دارد. حجم آب این چشمه به قدری است که گاهی آن را دریاچه دیو آسیاب می‌نامند. گودال بزرگی که در اثر جمع‌شدن آب در این منطقه ایجاد شده 20 متر قطر و 2 متر عمق دارد. سکوهای سنگی و چمنزارهای اطراف چشمه برای یک پیک‌نیک لذتبخش در بهار و تابستان بسیار مناسب هستند.

مسیر چشمه دیو آسیاب: جاده دماوند به هراز، جاده فرعی پلوربه سمت دریاچه سد لار

  • پارک ملی لار

جاهای دیدنی دماوند

یکی از منحصربه‌فردترین مناطق دیدنی دماوند، پارک ملی لار است. این پارک با چشم‌اندازهای زیبایی از قله دماوند و شقایق‌هایی که سرتاسر دشت را پوشانده‌اند به استقبال شما می‌آید. گل‌های شقایق در اواخر بهار مهمان پارک طبیعی لار می‌شوند و زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن می‌بخشند.

پارک ملی لار بیش از 400 گونه‌ی گیاهی را در دل خود جای داده که حدود 35 گونه آن از گیاهان بومی ایران هستند. کاسنی، آویشن، مریم گلی و… در سرتاسر دشت به وفور یافت می‌شوند. تنوع گیاهی در کنار آب‌و‌هوای مناسب و آب فراوان، پارک ملی لار را به مامن و پناهگاه مناسبی برای 100 گونه پرنده و حیوان مختلف تبدیل کرده است. عقاب طلایی پرنده‌ای باشکوه است که تنها در آسمان این نقطه از ایران دیده می‌شود.

در کنار تماشای مناظر زیبا و عکاسی می‌توانید از تفریحاتی مانند کوهنوردی، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، آفرود و پیک‌نیک لذت ببرید، اما فراموش نکنید شما مهمان طبیعت دماوند هستید و باید مراقب میزبان خود باشید تا صدمه جبران‌ناپذیری بر پیکر آن وارد نکنید.

مسیر پارک ملی لار: جاده هراز، شهر پلور، جاده لار

  • آبشارهای دره گروبار

آبشار آینه رود

در 7 کیلومتری جاده دماوند و در دره‌ای زیبا به نام دره گروبار، چندین آبشار مختلف وجود دارند. یکی از آبشار های دماوند که جزو مکان های دیدنی دماوند تهران هم محسوب می‌شود، آبشار جنگلک است. این آبشار با ارتفاع 35 متری خود حال‌و‌هوای خاصی به منطقه بخشیده و مقصد بسیاری از مسافران تابستانی است. برای رسیدن به این آبشار باید چندین ساعت پیاده‌روی کنید. علاوه بر آبشار جنگلک دو آبشار گروبار و آینه‌رود نیز در همین دره واقع شده‌اند. آینه‌رود نیز مانند جنگلک 35 متر ارتفاع دارد و چون در منطقه‌ای به نام روح افزا واقع شده به آن آبشار آینه رود روح‌افزا هم می‌گویند. آبشار گروبار اما ارتفاعی برابر با 20 متر داشته و در مجاورت رودی پرآب قرار گرفته است.

به طور کلی دره گروبار میزبان آبشارها و چشمه‌های فراوانی است که موجب زیبایی هرچه بیشتر این منطقه شده‌اند. از جذابیت‌های دیگر این دره می‌توان به وجود درختان کهنسال ارس، بید و گردو اشاره کرد که هر یک چند صد سال قدمت دارند و جزو منابع ارزشمند منابع محسوب می‌شوند. اگه مسیر دره را به سمت شرق ادامه دهید به دریاچه تار خواهید رسید.

مسیر دره گروبار: 5 کیلومتری شرق شهر دماوند

  • چشمه سیاه سنگ

این چشمه در روستای مُشا واقع شده و برای رسیدن به آن باید به سمت شمال غربی شهرستان دماوند حرکت کنید. سیاه سنگ که از کوهستان‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد در طی مسیر خود آبشارهای بزرگ و کوچک مختلفی را به وجود می‌آورد.

مسیر چشمه سیاه سنگ: شش کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در مجاورت جاده هراز

  • چشمه اعلاء

چشمه اعلاء جاهای دیدنی دماوند

یکی از معروفترین چشمه‌های منطقه دماوند که آب آن خواص درمانی بسیار دارد، همین چشمه اعلاء است. این چشمه که از مکان های دیدنی دماوند محسوب می‌شود در فاصله 45 کیلومتری شرق تهران واقع شده است و سالانه در فصل تابستان توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. آب این چشمه از بارش برف و باران در ارتفاعات البرز تامین می‌شود و به دلیل عبور از لایه‌های مختلف زمین، یکی از سالم‌ترین و پرحاصیت‌ترین آب‌های معدنی منطقه به شمار می‌رود.

ساکنان منطقه چیزی حدود 150 نفر هستند که به کار کشاورزی اشتغال داشته و آب مورد نیاز برای کشاورزی و آشامیدنی خود را از همین چشمه تامین می‌کنند.

مسیر چشمه اعلاء: چهار کیلومتری شمال شهرستان دماوند، روستای چشمه اعلاء

  • چشمه و آبشار تیز آب

چشمه و آبشار تیز آب

از دیگر جاهای دیدنی دماوند تهران می‌توان به چشمه و آبشار تیزآب اشاره کرد. آب چشمه تیزآب طعمی تندو‌تیز دارد و همین خاصیت باعث شده آن را تیزآب بنامند. این چشمه زیبا توانسته مناظر زیبایی را به وجود آورد و خود را در لیست جاهای دیدنی دماوند جای دهد.  این چشمه در فاصله 9 کیلومتری از شما دماوند واقع شده و به عقیده محلی‌ها خاصیت درمانی دارد. در فاصله 500 متری این چشمه و 5 کیلومتری شهر دماوند، آبشار 10 متری تیزآب قرار گرفته است. این مجموعه دو عضوی یکی از بهترین جاذبه های دماوند در بهار و تابستان برای کسانی است که جاهای تفریحی دماوند را مدنظر دارند و راهی منطقه دماوند می‌شوند. هرچند یخ‌زدن آبشار در زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

مسیر چشمه و آبشار تیز آب: شمال شهرستان دماوند، جاده امام خمینی، جاده تیز آب

  • رودخانه دماوند

با به هم پیوستن رودخانه تار که از دریاچه تار سرچشمه می‌گیرد و رودخانه رودبار که از چشمه اعلاء جاری می‌شود، رود جدیدی شکل می‌گیرد به نام رودخانه دماوند. این رود با عبور از شهرستان دماوند از سمت جنوب غربی به سوی منطقه حفاظت شده جاجرود جریان می‌یابد. سپس در مسیر خود با سفید‌رود ترکیب شده و در نهایت به جاجرود می‌ریزد و با آبیاری زمین‌های کشاورزی مسیر خود، به دشت ورامین وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار
  • غار رود افشان

غار رود افشان

غار رود افشان در ارتفاعات شمال شرقی روستای رود افشان قرار دارد که خود یکی از جاهای دیدنی دماوند به شمار می‌رود. بیشتر کسانی که قصد صعود به ارتفاعات البرز مرکزی را دارند، خود را به این روستا می‌رسانند. غار رود افشان در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا واقع شده و دهانه آن 20 متر ارتفاع و 29 متر طول دارد. در کف غار چاله‌هایی پر از آب زلال و خنک وجود دارد که از دل سنگ‌ها و دیواره‌های غار به بیرون تراوش می‌کند. یکی دیگر از جاذبه‌های این غار وجود ستون‌های استالاکتیک و استالاگمیت است که در طول راهروهای آن می‌توانید مشاهده کنید.

مسیر غار رودافشان: جاده فیروزکوه، بعد از دو راهی دماوند، محله سیدآباد، جاده فرعی روستای رود افشان (برای رسیدن به دهانه غار 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی دارای شیب زیاد خواهید داشت)

  • غار بورنیک

غار بورنیک یکی از چندین غار منطقه دماوند است که در روستای هرانده واقع شده است. هوای خنک داخل غار در فصل تابستان بسیاری از کوهنوردان را به این منطقه می‌کشاند. برای رسیدن به غار بورنیک باید 2 ساعت از روستا به سمت غار پیاده‌روی کنید. خود روستا با رودخانه نمرود که از میان روستا می‌گذرد و باغ‌های سرسبز و زیبایش خود یکی از دیدنی های دماوند محسوب می‌شود.

مسیر غار بورنیک: فیروزکوه، روستای هرانده

  • برج تاریخی شبلی

برج شبلی دماوند

اگر گذرتان به شهر دماوند خورد سری به برج تاریخی شبلی بزنید. این برج یکی از مناطق گردشگری دماوند است که در یکی از مناطق قدیمی شهر دماوند قرار دارد. برجی هشت ضلعی با تزئینات آجری که قدمت آن به دوره سلجوقیان باز می‌گردد. طبق اسناد و یافته‌ها، این برج بنای یادبود شخصی است به نام شیخ ابوبکر شبلی که مدتی حاکم دماوند بوده و مردم او را فردی عادل می‌دانستند. بنا از این هشت ضلعی و از داخل به صورت دایره‌ای است. نمونه چنین معماری را می‌توان در برج قابوس دید.

آدرس برج شبلی: شهر دماوند، بلوار امام حسین، خیابان شیخ شبلی

از سایر بناهای تاریخی دماوند می‌توان به دژ گل خندان دماوند، حمام تاریخی محله درویش، آرامگاه‌های امامزاده عبدالله و امامزاده عبیدالله و همچنین مسجد جامع عتیق این شهر نام برد که هر یک ویژگی‌های معماری خاص خود را داشته و جزو جاهای دیدنی دماوند محسوب می‌شوند.

بهترین فصل بازدید از جاهای دیدنی دماوند

خرداد بهترین انتخاب برای بازدید از پارک ملی لار و دی و بهمن بدترین انتخاب خواهند بود. تیر و مرداد هم هر چند هوای منطقه خنک است ولی تابش مستقیم افتاب ممکن است کمی آزاردهنده باشد. پس کلاه آفتابگیر را فراموش نکنید.

کافه رستوران ‌های دماوند

رستوران های دماوند

در شهرستان دماوند کافه رستوران‌های بسیار خوبی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند. بد نیست در سفر به دماوند برای صرف یک وعده خوشمزه و بی‌نظیر راهی یکی از این رستوران‌ها شوید. البته به خاطر داشته باشید این رستوران‌ها بر اساس نظرسنجی وب سایت‌های مطرح در این زمینه، رده‌بندی شده‌اند، در حالی که طعم غذا یک فاکتور کاملا سلیقه‌ای است.

  • رستوران باربیکیو دماوند: شهرستان دماوند، خیابان مطهری، نبش کوچه شهریور 02176321110
  • رستوران ملل دماوند: شهرستان دماوند، گیلاوند، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای ، رستوران ملل 02176331000
  • رستوران بابک: شهرستان دماوند، گيلاوند، جاده فيروزكوه، جنب پل شلمچه
  • دیزی سرای گیلاوند: شهرستان دماوند، جاده فیروزکوه 09126991400
  • کافه رستوران کاج: شهرستان دماوند بلوار شهرداری 02176324047

اقامت در دماوند

دماوند شرایط آب‌و‌هوایی بسیار خوبی دارد. آب فراوان و هوای خوب باعث شده روستاهای دیدنی اطراف دماوند در این منطقه ایجاد شوند. روستاهایی سرسبز و زیبا با مناظری شگفت‌انگیز. همین موضوع سرعت ساخت ویلاهایی با امکانات مختلف را افزایش داده است. اگر قصد سفر به دماوند را داشتید حتما سری به وب سایت هومسا بزنید. در این سایت می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در دماوند آخر هفته هیجان انگیزی را در کنار خانواده خود سپری کنید.

‫5 دیدگاه ها

  1. متاسفانه چشمه اعلا خشک شده اما دریاچه تار بی نظیره پیشنهاد میکنم حتما ازش دیدن کنین

  2. سلام وقت بخیر . یک تصویر زیبا و جامع بهتر از نوشتن ده هاسطر مطلب در وصف یک موضوع می باشد و تماشای ان تصویر انسان را به وجد اورده و بازدید مکرر از ان سایت را در فرد بوجود می اورد و شرکت مذکور نیز به اهداف خود می رسد. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا