دانستنی‌های سفر

کمپینگ در طبیعت؛ تجهیزات و نکات ایمنی

اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که وقتی از شهر خسته می‌شوید، به طبیعت پناه می‌برید، اگر طبیعت حال شما را خوب می‌کند و خودتان را از آن جدا نمی‌دانید، اگر روزهای آخر هفته را در ییلاقی اطراف شهر می‌گذارنید، اگر دوست دارید کمی ماجراجویی کنید و اگر از هر فرصتی برای بودن در طبیعت استفاده می‌کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است. ما می‌خواهیم درباره کمپینگ در طبیعت برایتان بگوییم، اینکه شما تجربه آن را داشتید یا خیر باز هم فرقی نمی‌کند چرا که ما از الفبای آن خواهیم گفت و نکات طلایی کمپینگ را یادآور می‌شویم تا یک سفر همه چیز تمام را از بودن در طبیعت تجربه کنید.

کمپینگ چیست؟

این واژه انگلیسی در معنای لغوی چادر زدن ترجمه می‌شود اما در اصطلاح به نوعی سفر می‌گویند که به برپایی چادر در دل طبیعت اشاره می‌کند و آداب و رسوم خاص خودش را دارد. بدون شک سفر به طبیعت اگر چه خوشایند و جذاب به نظر می‌رسد اما اگر آگاهی درباره آن نباشد ممکن است جان ما و همراهانمان را به خطر بیندازد. تمام نیازهای روزمره در یک سفر هم کنار ما هستند و شاید حتی نیازهای دیگری به دلیل فعالیت‌های متنوع ما به وجود می‌آید که اگر به درستی مرتفع شود تجربه‌ای نو و البته جذاب می‎سازد.

احتمالا هر کدام از ما حداقل یک تجربه کمپینگ در روزهای کودکی داشتیم، مثلا سفری که به شمال کشور داشتیم و در نزدیکی دریا یا جنگل چادر زدیم، غذا پختیم و از آرامش یا شاید هیجان طبیعت لذت بریدم. در سطوح بالاتر کمپینگ نوعی فعالیت یا سفر در فضای باز و طبیعت است که هدف اصلی آن لذت بردن از طبیعت خواهد بود. کمپینگ می‌تواند در کوهستان باشد، در دل جنگل یا کویر اما معمولا کمپینگ در جنگل طرفداران زیادی دارد. البته نباید فراموش کنیم معمولا این محیط‌ها آسیب پذیر هستند و مسائل محیط زیستی باید رعایت شود. اگر کمپینگ را نوعی اقامت تعبیر کنیم، خیلی جاها یک انتخاب بر اساس علاقه خواهد بود و در بعضی جاها تنها انتخاب؛ مناطقی بکر که خدمات اقامتی تعریف نشده و معمولا گردشگران ماجراجو به دنبال آن هستند. کمپینگ در طبیعت به یک سفر یک یا چند روزه محدود نمی‌شود و می‌تواند به یک یا چند هفته برسد که قاعدتا هر کسی توانایی تجربه آن را نخواهد داشت. برای اینکه درک از این نوع سفر داشته باشید، شاید بد نباشد به سبک زندگی مردم عشایر توجه کنید که نیازهای زندگی را ازخود طبیعت تأمین می‌کنند و این هنر لذت در عین محدودیت‌ امکانات رفاهی است. ما به طبیعت سفر می‌کنیم، کمپ می‌زنیم تا از شهر نشینی دور شویم تا جانی دوباره بگیریم.

کمپینگ چیست

چرا کمپینگ در طبیعت؟

احتمالا در پاسخ به این سوال باید از مزایای کمپینگ بگوییم، اما همه چیز دقیقا به خودتان بستگی دارد! بله اینکه چقدر با طبیعت دوست باشید نشان می‌دهد شما در سفرهای کمپینگ حاضرید چشم اندازی زیبا داشته باشید، از آرامش و هیجان آن استفاده کنید اما در عین حال دور امکانات رفاهی متعارف را خط بکشید و بخواهید که حتی برای چند روز سبک زندگی متفاوتی را تجربه کنید؟ با اولین تجربه در کمپینگ متوجه خواهید شد که شما برای این نوع سفرها ساخته شده‌اید یا خیر البته شاید نیاز به زمان داشته باشید خودتان را تجهیز کنید چرا که کمپینگ با وسایل کامل تجربه دلچسبی خواهد بود. کمپینگ در جنگل یا کویر ویژگی‌های خاص خودش را دارد که انتخاب آن به علاقه شما برمی‌گردد اما باید و نباید، مزایا و تجارب آن نیز متفاوت می‌شود.

مزایای کمپینگ در طبیعت

چک لیست لوازم کمپینگ در طبیعت

لوازم سفر به طبیعت بدون شک از موارد ضروری است که پیش از بستن کوله باید به آن توجه کنیم تا نه تنها در طول کمپینگ نبود چیزی اذیتمان نکند بلکه باعث شود از هر وسیله‌ای در جای خودش استفاده کنیم و از کمپینگ لذت ببریم.

بیشتر بخوانید: دریاچه ارواح نوشهر

چادر مسافرتی

اولین چیزی که در کمپینگ باید به آن فکر کنید انتخاب یک چادر مناسب و مرتبط با نوع طبیعتی است که قصد سفر به آن را داریم. چادرهای مسافرتی از جنس برزنت، برزنت شمعی و الیاف مصنوعی در ضخامت‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و تقریبا همگی ضد آب هستند. البته در هنگام خرید باید از کیفیت دوخت آنها مطمئن شوید که از نفوذ آب و خاک به داخل جلوگیری کند. علاوه بر این راحتی برپایی چادر و حجم و وزن چادر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به آن توجه کنید، مخصوصا اگر قرار به بستن کوله و حمل آن بر روی دوش باشد. چادرها به طور کلی در انواع فنری، عصایی و اتوماتیک وجود دارند که در سرعت و نحوه برپایی با هم فرق می‌کنند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

کیسه خواب و زیرانداز

شب مانی در طبیعت و چادر نیاز به یک کیسه خواب مناسب با دمای قابل پیش بیینی دارد. اینکه چه فصلی سفر کنید، کجا و با چه هدفی همگی در انتخاب کیسه خواب و زیر انداز تأثیر می‌گذارد. جنسیت شما نیز در نوع کیسه خوابتان می‌تواند تأثیر بگذارد چرا که دمای قابل تحمل بدن زن با مرد متفاوت است و بر روی هر کیسه خواب درجه مطلوب نوشته شده که در هنگام خرید باید به آن توجه نمایید. به طور کلی کوهنوردی و طبیعت‌گردی را در دو مقوله مجزا می‌آورند، چرا که نوع لوازم آن از جمله کیسه خواب و زیر انداز مورد استفاده کاملا متفاوت می‌شود. اینکه زیرانداز از چه جنسی باشد نیز در تبادل دمای بین زمین و بدن تأثیر می‌گذارد، بنابراین تهیه یک کیسه خواب و زیرانداز مناسب خوابی خوش و انرژی لازم برای کمپینگ در طبیعت را فراهم می‌کند. بعضی افراد ترجیح می‌دهند با تهیه بالش و تشک بادی راحتی بیشتری در سفر داشته باشند.

لوازم آشپزی و ظروف غذا در کمپینگ

آشپزی در طبیعت خیلی جذاب می‌تواند باشد و شاید سرگرمی افراد زیادی در سفر است که حتی به خاطر آن کوله بار می‌بندند. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند بر روی آتش غذا درست کنند اما این در شرایطی است که به نکات زیست محیطی توجه شود و خوب به ندرت هم پیش می‌آید. بنابراین باید به دنبال راهی دیگر باشیم. شعله و کپسول‌های گاز گزینه مناسبی برای جایگزینی هستند و در حجم و سایزهای مختلفی وجود دارند. اگر مواد غذایی فاسد شدنی دارید بهتر است قبل از سفر به فکر یخچالی کوچک باشد اما برای اینکه نیاز به تجهیزات پیشرفته نداشته باشید بهتر است دور این نوع مواد غذایی را خط بکشید. ظروف غذاخوری نیز به تعداد خودتان داشته باشید تا نکات بهداشتی را رعایت کنید و تا حد ممکن از مصرف ظروف یک بار مصرف جلوگیری نمایید.

اگر مایل باشید یک سفر کمپینک در طبیعت لوکس را تجربه کنید، بهتر است به فکر یک سایه‌بان، میز و صندلی باشید تا غذای خودتان را بر روی آن بچینید و شاید حتی کلی عکس‌ جذاب بگیرید.

چراغ پیشانی هدلایت

معمولا در طبیعت بکر نوری وجود ندارد و ما محبوریم از چراغ‌های پیشانی که به آن هدلایت می‌گویند برای تأمین نور مورد نیاز استفاده کنیم. کیفیت هدلایت را بر اساس میزان و برد نور تولید شده می‌سنجند و در قیمت‌ و برندهای متفاوتی پیدا می‌شود.

لباس، کفش و کوله پشتی

معمولا اولین چیز‌هایی که برای سفر حتی به مدت یک روز فکر می‌کنند، ظاهر مناسب است که راحتی لازم را فراهم نماید. بسته به نوع طبیعت، فصل، گرما یا سرما لباس، کفش و نوع کوله پشتی نیز تغییر می‌کند. افراد طبیعت گرد برای لباس پوشیدن اصولی دارند که به آن سبک پیازی می‌گویند و این به معنای لایه لایه لباس پوشیدن است تا در صورت گرم یا سرد شدن به آن اضافه یا از آن کم کنیم. لباس‌ها بهتر است سبک باشد و در هنگام شست و شو زود خشک شوند. برای کمپینگ در طبیعت پیشنهاد می‌شود، یک دست لباس بیس به عنوان گرمکن تن می‌کنند و روی آن بسته به هوا پلار، بادگیر، کاپشن پر یا گورتکس و به همراه شلواری راحت می‌پوشند.

کفش ترکینگ یا نیمه ترکینگ گزینه‌های مناسبی هستند که پیاده روی برایتان را راحت‌تر می‌کند اما برای کمپینگ حتما یک صندل همراه داشته باشید تا پا که به آن قلب دوم هم می‌گویند در شرایط مناسب قرار بگیرد.

انتخاب کوله پشتی برای خودش داستانی دارد، اینکه کوله چند لیتری باشد بستگی به سبک و تعداد روز سفر دارد اما معمولا برای کمپینگ در طبیعت به یک کوله بزرگ نیاز دارید که بتوانید همه لوازم مورد نیاز را در آن جمع کنید. اگر محل کمپ به گونه‌ای باشد که با وسیله نقلیه خودتان به آنجا بروید در مورد کوله سخت گیری زیادی وجود ندارد. در صورتی که باید مسیری را پیاده طی کنید از قبل به فکر یک کوله جا دار باشید. به طراحی بند و بخش‌های مختلف توجه کنید که دچار درد و گرفتگی در عضلات بدن نشوید و دسترسی به وسایلتان به آسانی فراهم شود تا مثلا مجبور نشوید برای بیرون آوردن یک چیز از کوله همه وسایلتان را بیرون بریزید. البته حتما باید به نحوه بستن کوله پشتی خود از قبل فکر کنید تا کم کم به یک گردشگر حرفه‌ای تبدیل شوید.

لوازم الکترونیکی

معمولا کمپینگ در طبیعت شما را به منطقه‌ای می‌برد که دسترسی به برق فراهم نیست پس چاره کار چیست؟ اولین پیشنهاد این است که تمام منابع شارژی لوازم الکترونیک را پر کنید؛ باطری گوشی، پاور بانک، دوربین یا لپ تاپ! آفرودرها معمولا از مولد برق برای مواقع ضروری استفاده می‌کنند بنابراین اگر به صورت حرفه‌ای سفر می‌کنید باید از قبل به فکر تجهیزات لازم باشید.

لوازم بهداشتی و دارو

بهداشت در سفر از آن نکات مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت؛  لوازم شست‌وشو و استحمام مانند صابون، شامپو، حوله، وسایل ضد عفونی، دستمال مرطوب و کلینکس و غیره به همراه داشته باشید تا در کمپینگ دچار مشکل نشوید. همچنین فراموش نکنید یکسری داروهای ضروی همراه خود ببرید و در مصرف آن حتما با افراد مطلع مشورت کنید؛ داروهایی برای سرماخوردگی، تهوع، حساسیت، درد، مشکلات گوارشی، گزیدگی حشرات و خزندگان و غیره.

ایمنی و امنیت در کمپینگ

به طور کلی ایمنی و امنیت را می‌توان در چند دسته خلاصه کرد؛ جغرافیایی، انسانی و حیوانی! منظورمان از جغرافیا دقیقا جاییست که کمپ می‌کنید؛ جایی که بادخیز است، به آب زیادی نزدیک باشد، در بلندی یا روی شیب قرار بگیرد و موارد مشابه دیگر همگی می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. ممکن است محل کمپ شما به گونه‌ای باشد که عده‌ای فرصت طلب فکر دزدی از وسایلتان در کمپ بیفتند، بنابراین باید حواستان کاملا جمع باشد. فراموش نکنید اگر سفر ما کمپینگ در طبیعت است، پس ما به قلمرو حیوانات قدم گذاشتیم و ممکن است در معرض آسیب آنها قرار بگیریم.

ایمنی امنیت کمپینگ

نکات طلایی برای کمپینگ در طبیعت

  1. مقصد خودتان را به درستی انتخاب کنید و از جای کمپینگ مطمئن شوید.
  2. واکسن‌های لازم قبل از سفر را بزنید.
  3. آب فراوان بنوشید و غذای سالم بخورید.
  4. مرتب دست‌های خودتان را بشورید و ضدعفونی کنید.
  5. تجهیزات لازم برای فعالیت‌های خود در کمپینگ را به همراه داشته باشید.
  6. بدون اطلاع از کمپ دور نشوید.
  7. از روشن کردن شعله گاز در چادر پرهیز کنید.
  8. برای دفع حیوانات وحشی یک آتش کوچک روشن بگذارید.
  9. حتما قبل از سفر از پیش بینی هوا مطلع شوید.
  10. لباس خودتان را متناسب با آب و هوا بپوشید.
  11. کوله پشتی سفر را تا حد ممکن سبک و در عین حال منظم بچینید.
  12. مراقبت‌های پوستی در طبیعت را جدی بگیرید.

نکات طلایی کمپینگ

کجا برای کمپینگ در طبیعت ایران مناسب است؟

حالا که همه چیز در مورد کمپینگ را متوجه شدید، وقتش رسیده تا یکسری از مناطق محبوب را به شما معرفی کنیم. البته کمپینگ در بعضی مناطق نیاز به اخذ مجوز دارد. ایران را به 5 بخش تقسیم می‌کنیم:

جنگل (شمال): پارک جنگلی نور، دریاچه چورت در ساری، سد لفور در سوادکوه، روستای فیلبند در بابل، جنگل الیمستان در آمل، پارک جنگلی فین در چالوس، پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از جاهای دیدنی نوشهر ، پارک جنگلی نمک‌آبرود، جنگل‌های دو هزار و سه هزار در تنکابن، پارک جنگلی چالدره در تنکابن، جنگل دالخانی در رامسر، جنگل ناهارخوران

ساحل (جنوب): روستای درک در چابهار، ساحل بریس در چابهار، ساحل بنود در عسلویه، ساحل مفنق در جزیره هرمز، جزیره لاوان، جزیره مارو، جزیره هنگام، شهر بندری دیلم، دریاچه شهیون خوزستان، صوفی احمد در دزفول

غرب: دریاچه گهر، اطراف رودخانه سیروان،

شرق: دره و رودخانه کنگ، بوژان نیشابور، ارتکند کلات، روستای فریزی، رودخانه بابا رمضان

کویر(مرکز): کویر مصر، کویر ابوزید آباد، بیابان لوت، کویر حلوان، بیابان مرنجاب، ریگ جن

اطراف تهران: دریاچه لزور، روستای پراچان طالقان، شهرستانک، دشت و آبشار دریوک، گردنه افجه، دشت لار

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی چابهار

مناطق مناسب کمپینگ

کلام آخر

کمپینگ در طبیعت بدون شک از تجارب بی‌نظیری خواهد بود که طبیعت‌گردها آن را به همدیگر پیشنهاد می‌دهند؛ این تجربه شامل چادر زدن در دل طبیعت و فعالیت‌های مختلفی مانند درست کردن آتش، آشپزی، استراحت و قدم زدن و غیره می‌شود. ما در این مقاله از کمپینگ در طبیعت گفتیم و یادآور شدیم لذت از طبیعت ملزم به رعایت نکات فراوانیاست که شاید مهم‌ترین آنها لوازم سفر آن باشد؛ لوازمی که کمک می‌کند سفری راحت داشته باشیم. ایران بنا به اقلیم متنوعی که دارد، در چهار فصل سال میزبان گردشگران ماجراجویی می‌شود که می‌خواهند چند روزی را در طبیعت‌های مختلفی مانند کویر، جنگل، کوه و ساحل بگذارنند. امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت‌‌های لازم گردشگری این امکان فراهم شود تا طبیعت‌گردی در ایران به کشورهای دیگر نیز صادر شود و گردشگران زیادی به ایران بیایند.

‫3 دیدگاه ها

  1. ممنونم از مطالب خوبتون فقط کاش چند جای خوب هم برای تهیه ملزومات سفر بهمون معرفی میکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا