ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای پاییزیسفرهای زمستانیکویرهای ایران

کویر مصر ؛ ستاره‌ای درخشان در دل اصفهان

کویر مصر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که هرساله تعداد بی‌شماری از شیفتگان کویر را به ضیافت ستارگان دعوت می‌کند. سکوت شبانه و نسیم دل‌چسب کویر بستری از جنس آرامش را در میان رمل‌های کویری می‌گستراند تا با فراغ بال صورت‌های فلکی را رصد کنید. در این مطلب می‌خواهیم به یک کویرنوردی جانانه برویم تا ببینیم کویر مصر کجاست و در پس شن‌های نرم این کویر چه شگفتی‌هایی وجود دارد. پس‌ازآن هم اطلاعات موردنیاز برای سفر به این کویر زیبا را مرور کنیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با کویر مصر

این کویر که از بهترین کویرهای ایران محسوب می‌شود در کنار روستای مصر اصفهان و در 55 کیلومتر شهرستان خور قرار دارد. کویر مصر نامی آشنا و محبوب در بین کویرنوردان و طبیعت دوستان شناخته می‌شود. این روستا در دل دشت کویر ایران، در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است و فاصله کمی با مزارع امیرآباد دارد. مردم روستا درگذشته‌ای نه‌چندان دور به کشاورزی، دامپروری و پرورش شتر مشغول بودند. استقبال بی‌نظیر گردشگران در سال‌های اخیر از کویر مصر رونق و تحول اقتصادی خوبی را برای مردم منطقه به ارمغان آورده است به شکلی که در حال حاضر بسیاری از اهالی روستا در بخش خدمات گردشگری به‌ویژه حوزه اقامت مشغول‌به‌کار هستند.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

کویر مصرعکس: باشگاه خبرنگاران جوان

به‌طورکلی این کویر ازنظر اقلیمی گرم و خشک بوده و در فصول گرم سال گرمای سوزانی سراسر کویر را فرا می‌گیرد. اگرچه با تاریک‌شدن هوا رفته‌رفته دمای هوا کاهش میابد اما حرارت روزهای کویر ممکن است برای بسیاری از افراد چندان دل‌چسب نباشد. اما هرچه به سمت فصل‌های سرد سال برویم هوای این منطقه رو به‌اعتدال می‌رود؛ درواقع از اوایل آبان تا اوایل اردیبهشت‌ماه به‌دلیل هوای معتدل، زمان طلایی برای رفتن به این کویر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی اصفهان

نکات مهم سفر به کویر مصر

  • برای گم نکردن مسیر و جلوگیری یا مقابله با خطر احتمالی در طبیعت خشن کویر از راهنمای کاربلد و یا افراد محلی کمک بگیرید.
  • با سرد شدن هوا احتمال گزش خزندگان کمتر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در فصول خنک به این سفر بروید.
  • به دلیل احتمال حمله حیوانات وحشی و گزش خزندگانی مثل مار و عقرب توصیه می‌شود از خیر کمپ زدن در کویر بگذرید و به فکر اجاره ویلا و سوئیت در خور باشید؛ اما اگر باز هم خواهان برپایی کمپ هستید، از بستن کلیه منافذ چادر مسافرتی مطمئن شوید.
  • برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی حتماً از لباس خنک آستین‌دار در طول روز استفاده کنید. در ادامه فهرستی از وسایل ضروری برای سفر به کویر را قرار داده‌ایم.

وسایل موردنیاز برای سفر به کویر مصر

کارت شناسایی کلاه آفتاب‌گیر وسایل مکان‌یابی (نقشه، جی‌پی‌اس و قطب‌نما) آتشزنه
قمقمه آب چادر پماد دفع حشرات دوربین
پیراهن استین بلند کیسه‌خواب/ پتوی نازک پاور بانک کبریت
لباس گرم جعبه کمک‌های اولیه آینه کیسه‌زباله
کرم ضد آفتاب داروهای عمومی و شخصی چراغ‌قوه زیرانداز
عینک آفتابی بالش چراغ پیشانی قرص تصفیه‌کننده آب

تاریخچه نام گذاری کویر مصر

حدود یک قرن پیش چوپان ثروتمندی تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای آباد کردن روستایی در شهر اصفهان انجام داد. ازجمله اقدامات او می‌توان به حفر چاه اشاره کرد. اهالی روستا به‌دلیل خدمات ارزنده او، به این روستا، مزرعه یوسف یا کلاته یوسف می‌گفتند. روزگار به همین منوال گذشت تا اینکه بار دیگر خشک‌سالی و مشکلات کمبود آب باعث شد یوسف این بار چاهی بسیار عمیق در این روستا حفر کند. اما این دفعه این روستا به «چاه دراز» معروف شد. گویا اسم جدید به مذاق آقا یوسف خوش نمی‌آید و به‌دلیل علاقه‌ای که به داستان یوسف و زلیخا داشته نام مصر را برای روستا پیشنهاد می‌دهد. اهالی روستا هم که آبادانی محل زندگی خود را مرهون زحمات او می‌دانستند به احترام یوسف این پیشنهاد را می‌پذیرند و از آن به بعد نام مصر را برای مصر انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سی وسه پل

تجربیات دلچسب و تفریحات کویر مصر

کویر مصر

  • پیاده‌روی و گردش بر شن‌زار نرم کویر

پیاده‌روی با پای‌برهنه بر روی دریایی از رمل‌های نرم کویر لذت بی وصفی است که از تماس مستقیم با این پهنه خاکی نصیب گردشگران می‌شود. در این میان دستان پرمهر طبیعت دست نوازشش را با فرستادن نسیم دل‌چسبی از هر سو بر سر کویرنوردان می‌کشد.

  • سافاری

با سافاری در کویر مصر می‌توانید گشتی در حیات‌وحش داشته باشید و از انواع حیواناتی مثل روباه شنی، خرگوش، کارال، مار جعفری، پرندگان شکاری، انواع جانوران کانگورویی و دو پا و خزندگانی مثل مار، رطیل و عقرب دیدن کنید.

  • موتورهای چهارچرخ

تجربه کم‌خطر اما توأم با لذت و سرعت پروازگونه بر روی شن‌های کویری با موتورهای چهارچرخ کویر به دست می‌آید. می‌توانید با کرایه کردن این موتورها لحظات فوق‌العاده‌ای را در روی این فرش سراسر شنی تجربه کنید.

  • آفرود سواری

کویر مصر

آفرود کویر از جمله تجربه‌های حیرت‌انگیزی است که بسیاری از افراد علاقه‌مند به هیجان را به خود جذب می‌کند. بدون قوانین سخت راهنمایی که در آفرود کویری به بخشی از جذابیت سفر تبدیل شده است. سرعت و هیجان برای آفرودبازان تجربه غیرقابل‌جایگزینی است که در کمتر جایی مثل کویر اتفاق می‌افتد.

  • سند بوردینگ

برای شن سواری در کویر مصر تنها به یک بورد و کمی تا قسمتی دل و جرت نیاز دارد تا با سرعت هر چه تمام دل به شنزار کویر بزنید و در لذت غرق شوید.

  • شترسواری

کویر مصر

سواری بر کوهان شترهایی که همسایگان قدیمی کویر هستند جز جدایی‌ناپذیر تفریحات این کویر محسوب می‌شود. طمأنینه شترها با آن چشمان درشت و عجیب، تقارن عجیبی با سکوت و عمق کویر مصر دارد و تجربه لذت‌بخشی است.

  • عکاسی در کویر مصر

مزیت عکاسی در کویر این است که تیزبینی را در شما تقویت می‌کند تا با دید بازتری زیبایی‌های دنیای آفرینش را با لنز دوربین خود ثبت کنید. زمان کافی را برای عکاسی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد کویر اختصاص دهید تا سالیان سال با تماشای عکس‌هایتان به یاد سکون و آرامش کویر طلایی مصر بیفتید.

  • رصد ستارگان

هوای پاک و آسمان پرستاره موجب شده رصد آسمان شب در کویر تجربه‌ای به شدت لذت بخش و متفاوت باشد. شکی در زیبایی آسمان تمامی کویرهای ایران نیست؛ اما آسمان کویر مصر به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان چیز دیگری است. آسمان صاف این کویر، آبستن ستارگانی به وسعت بی‌نهایت است و به شما امکان یک رصد حیرت‌آور از صورت‌های فلکی می‌دهد.

  • کمپینگ در دل کویر مصر

کویر مصرعکس: خبرگزاری تسنیم

کمپینگ به‌عنوان مولفه‌ای جذاب در روش زندگی طبیعت‌دوستان و گردشگران ماجراجو شناخته می‌شود. اما کمپینگ در جنگل، کوهستان و یا کویر هرکدام تجربه‌ای متفاوت است و شرایطی متفاوت برای گردشگران به‌همراه دارد. اگر تجربه کافی برای برپایی کمپ در شب کویر دارید با رعایت نکات لازم این کار را انجام دهید تا تماشای دنیای ستارگان در شب کویر را از دست ندهید.

جاهای دیدنی اطراف کویر مصر

  • روستای بیاضه

کویر مصر 

در فاصله ۵۳ کیلومتری روستای خور و بیابانک، در استان اصفهان روستایی با نام بیاضه (به معنای سفید) واقع شده است. خانه‌های روستا، خشتی و گلی بوده و مشخصات بسیار جالبی دارند. وجود حوض در اکثر این منازل، علاوه بر نمای زیبایی که به فضا داده، در خنک نگه داشتن محیط کویری هم بی‌تاثیر نیست.

زیبایی مناظر کویری در این روستا، با وجود قلعه بیاضه کامل می‌شود. وجود چند طبقه بنای خشتی بازمانده از دوران قدیم، چشم گردشگران این ناحیه را از تعجب باز گذاشته است. خندق عریض و عمیقی که در این مکان وجود دارد، این مجموعه را به ارگ و دژی کهن بدل کرده که از جاذبه‌های گردشگری این ناحیه محسوب می‌شود.

مسجد جامع روستای بیاضه هم از بناهای دیدنی منطقه است که با داشتن قدمتی حدود ۱۰۰۰ سال و ثبت به عنوان اثر ملی، از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.

  • روستای گرمه؛ معجزه‌ای دیگر در دل کویر مصر

کویر مصر

حتی اگر عاشق کویرنوردی نباشید، با دیدن روستای گرمه از خود بی‌خود خواهید شد! زیبایی‌های کم‌نظیر این روستا که از توابع خور و بیابانک است، با نخلستان‌های زیبا و سرسبز و برکه بی‌نظیری در کنار آثار باستانی باقی مانده از دوران ساسانیان، گرمه را به روستایی رویایی بدل کرده است. چشمه روستای گرمه هم از دیدنی‌های بی‌تکرار این منطقه است که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

در کنار چشمه روستای گرمه درختان انار و زردآلو و انجیر و بادام فراوانی وجود دارد. این‌ها را علاوه بر نخلستان روستای گرمه باید به زیبایی‌های این منطقه کویری افزود. مرغابی‌های محلی و ماهیانی که در برکه شنا می‌کنند هم توجه مسافران را به این نگین کویری جلب کرده است.

در این روستا هم می‌توان دیدار از آثار باستانی را در برنامه سفر قرار داد. بنای قلعه ساسانی در روستای گرمه، محل بازدید گردشگران خارجی و داخلی است. روستای گرمه، برخلاف سایر نقاط کویری شب‌های سردی ندارد و از این جهت، برای گردشگری بسیار جالب و حیرت‌انگیز است. ضمنا نخلستان‌های این ناحیه با خرماهای شیرین و فوق‌العاده به ثمر می‌نشینند. مردم روستای گرمه از برگ خشک‌شده این درختان سبدها و صنایع‌ دستی زیبایی می‌بافند که در جای خود دیدنی است. هنگام بازگشت از گرمه، می‌توانید خرما و صنایع دستی این ناحیه را به‌عنوان سوغات با خود همراه بیاورید.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان

اقامت در کویر مصر اصفهان با هومسا

در مورد اقامت هم همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برپایی کمپ در کویر به‌دلیل خطرات احتمالی قدری پرخطر به نظر می‌رسد؛ بنابراین اقامت در هتل‌های سنتی و خانه‌های بومگردی و روستایی برای اقامت شبانه شما پیشنهاد می‌شود. با مراجعه به سایت هومسا در مسیر اجاره ویلا و سوئیت با دریایی از انواع اقامتگاه مواجه خواهید شد و با چند کلیک می‌توانید اجاره ویلا و سوئیت در خور را انجام دهید.

سخن آخر

اگرچه کویر به‌طور ذاتی طبیعت خشن و پرخطری دارد اما لذت و هیجان منحصربه‌فردی را هم برای گردشگران فراهم می‌کند و این دلیلی است که بسیاری برای تجربه لحظاتی متفاوت کویر را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. اگر شما هم با خواندن این مطلب وسوسه رفتن به کویر به سرتان زد، بدون درنگ عزم سفر کنید و لحظات و خاطرات ناب خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که اگر قرار است گزینه سفر به کویر مصر با ماشین شخصی را انتخاب کنید، حتماً با یک خودرو مجهز با امکانات کافی برای کویر نوردی راهی اصفهان شوید. زمانی که به حوالی شهر اصفهان می‌رسید هم می‌توانید از جاذبه‌های دیگر شهر مثل کویر ورزنه اصفهان و کاروانسرای مرنجاب دیدن کنید.

یک دیدگاه

  1. تجربه شب موندن در کویر یه چیز دیگه است توصیه می کنم حتما تجربه اش کنید .در بین کویر های ایران کویر شهداد رو هم بهتون پیشنهاد میدم واقعا عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا