ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیکویرهای ایران

کویر ورزنه اصفهان ؛ لذت قدم زدن روی رمل‌ های طلایی

وقتی در پاییز و زمستان به دلیل سرما تعداد سفرها کمتر می‌شود، عده‌ای هستند که باز هم سفر را انتخاب می‌کنند و به سراغ گزینه‌های مناسب فصل می‌روند. این افراد زیبایی را در جایی غیر از جنگل و دریا و کوه پیدا کرده‌اند، آن‌ها زیبایی را در کویر می‌بینند. یکی از این کویرها، کویر ورزنه اصفهان است که با شب‌های پرستاره و روزهای خوش‌رنگ و لعابش مسافران را به سوی خود می‌کشاند. جایی که علاوه بر جاذبه‌‌های طبیعی‌اش با امکانات مناسبی مجهز شده و برای اقامت گردشگران مکان بسیار خوبی است. پیشنهاد می کنیم مقاله ی جاهای دیدنی اصفهان را برای آشنایی بیشتر در سفر به اصفهان مطالعه کنید. در این مطلب جاهای دیدنی کویر ورزنه و تمام تفریحات این منطقه را به شما معرفی کرده‌ایم؛ همراه هومسا باشید.

آشنایی با کویر ورزنه اصفهان

برای رسیدن به زیبایی‌های کویر ورزنه باید راهی شهری به این اسم شویم. این کویر تماشایی و منحصر‌به‌فرد در مجاورت شهر ورزنه قرار گرفته و شهرت خود با نام کویر ورزنه را مدیون این شهر است.

چیزی که کویر ورزنه اصفهان را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده، وزش بادهایی است که اشکالی خاص و زیبا به تپه‌های ماسه‌ای داده و در هر گوشه‌ی کویر، تل‌ماسه‌هایی هرمی یا هلالی ایجاد کرده‌اند. این زیبایی‌های طبیعی را جمع ببندید با بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویرهای ایران که در کویر ورزنه قرار دارد. همین‌ها سبب شده تا این کویر یکی از پرطرفدارترین کویرهای ایرانی باشد.

برای شناخت بهتر کویرهای ایران می‌توانید مطلب بهترین کویر ایران کجاست را مطالعه کنید.

رمل های طلایی کویر ورزنه

نام عکاس: میلاد نعلبندیان

جاذبه‌های کویر ورزنه

کویر ورزنه اصفهان جاذبه‌های فراوانی دارد. بگذارید از اولین و عجیب‌ترین جاذبه‌ی دیدنی آن شروع کنیم. شهری سفیدپوش که در حاشیه‌ی این کویر قرار گرفته است! شهر ورزنه که نام خود را روی این کویر گذاشته، مردمی دارد با لباس‌هایی سراسر سفید. زنان این شهر چادرهای سفید را جایگزین چادر مشکی کرده‌اند و مردان نیز لباس‌های سفید و ساده به تن دارند. بدون شک، این اولین چیزی است که به محض ورود، نظر شما را جلب می‌کند.

پیاده‌روی روی تپه‌های شنی

درخشش نور آفتاب روی ماسه‌های کویری آنقدر چشم‌نواز است که ناخودآگاه پیاده‌روی روی این ماسه‌ها را تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین پیاده‌روی‌های عمرتان می‌کند. کفش‌ها را از پا در بیاورید و روی ماسه‌های داغ قدم بگذارید. نرمی و داغی ماسه‌ها را با تک‌تک سلول‌های کف پایتان لمس کنید و آرامشی مثال زدنی را به سرتاسر وجودتان هدیه دهید.

پیاده روی کویر ورزنه

کمپینگ و شب‌نشینی

سپری کردن حداقل یک شب در کویر ورزنه را از دست ندهید. این، یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های کویرگردی شما خواهد بود. البته لازم است بدانید که برای این کار نیاز به تجهیزات کمپینگ دارید. شب را با گروهی از دوستان یا خانواده در کویر بمانید تا لذت شب‌نشینی زیر آسمان پر ستاره‌ی کویر را تمام و کمال تجربه کنید.

کویر ورزنه در شب

جالب است بدانید که تفریحات کویر ورزنه اصفهان فقط مخصوص روزها نیست! می‌توانید از عکاسی در شب و تماشای آسمانی که ستاره باران شده است، لذت ببرید و دل بسپارید به سکوت گوش‌نواز بیابان! آسمان شب در این کویر، مانند پارچه‌ای مشکی و زری‌بافی شده است که قرار است ساعت‌ها شما را محو تماشای درخشندگی خود کند.

*نکته‌های مهم

اگر تصمیم گرفتید شب را در کویر بمانید، فراموش نکنید که بهتر است در قسمت‌های کم ارتفاع و مسطح یا حتی در گودال‌ها چادر بزنید. همچنین برپا بودن آتش در تمام طول شب نیز موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، تا از شر جانوران درنده در امان بمانید.

در زمان عکاسی یا رصد آسمان هم با نفت یا گازوئیل اطراف خود دایره‌ای بکشید تا حیوانات وحشی به شما حمله نکنند و نیش نزنند. بردن سه پایه را هم فراموش نکنید.

تماشای ستارگان کویر ورزنه

نام عکاس: میلاد نعلبندیان

تفریحات کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه وسیع‌ترین و مجهزترین سایت تفریحی کویرهای ایران را دارد. این سایت که به سایت تفریحی واحه شهرت پیدا کرده، امکانات و تجهیزات زیادی را در خود جای داده است. با این وجود، فاز دوم سایت نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود تا تفریحات کویری را برای گردشگران تکمیل کند. در ادامه با انواع تفریحات سایت کویری واحه آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان

زیپ لاین کویر ورزنه

زیپ لاین، تفریحی است که در بسیاری از نقاط ایران وجود دارد. این تفریح، اغلب در مناطقی که مقصد گردشگران است، مشاهده می‌شود. یک سیم بکسل از نقطه‌ای آغاز و تا نقطه‌ای دیگر کشیده می‌شود. طول این سیم بسته به منطقه‌ای که به عنوان مبدأ و مقصد انتخاب می‌کنند، متفاوت است. در ورزنه، طول زیپ لاین، حدود ۴۰۰ متر است. شما به کمک یک قرقره به سیم وصل می‌شوید و حدود ۴۰۰ متر را در هوا معلق هستید تا به مقصد برسید.

زیپ لاین کویر ورزنه

نام عکاس: زهرا باغبان

موتور سواری

در کویر ورزنه موتورسواری یک تفریح بسیار جذاب و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. موتورهای سایت تفریحی ورزنه، چهار چرخ هستند و برای یک موتور سواری پر سرعت روی ماسه‌های کویری بسیار مناسب‌اند. این موتورها در قالب دو نفره و چهار نفره، امکان یک سواری مهیج را برای شما فراهم می‌کنند.

آفرودسواری در کویر ورزنه

برای لذت بردن از ماشین سواری در کویر، لازم است که از ماشین‌های آفرود استفاده کنید. اگر ماشین آفرود ندارید، سایت تفریحی ورزنه امکان تجربه‌ی آفرود سواری را برایتان فراهم کرده است. این تفریح را می‌توان در دسته‌ی پر طرفدارترین جاذبه‌های کویر قرار داد. سوار ماشین‌های آفرود می‌شوید و روی شن‌‌های نرم و داغ کویر با سرعت هر چه تمام‌تر حرکت می‌کنید. لذت مشاهده‌ی پرتاب شدن شن‌ها از زیر لاستیک‌های ماشین را از دست ندهید.

آفرودسواری کویر ورزنه

پاراگلایدر

اگر از ارتفاع نمی‌ترسید، حتما سری به قسمت پاراگلایدر سایت ورزنه بزنید. البته اگر از اتفاع می‌ترسید هم این کار را بکنید! تصور کنید که هر چقدر هم از زمین فاصله بگیرید، زیر پایتان پر از شن‌های نرم است. حتی افتادن هم ترسی ندارد! برای پرواز با پاراگلایدر، پس از این‌که به بالای تپه‌های مرتفع کویر رسیدید، رو به پایین تپه ایستاده و شروع کنید به دویدن و کم‌کم پاهای خود را از زمین جدا کنید. حالا می‌توانید مانند پرندگان در آسمان آبی کویر به پرواز در بیایید و کویر را از ارتفاعات نظاره‌گر باشید.

پاراگلایدر کویر ورزنه

شن‌سواری

شن‌سواری تفریحی مهیج است که فقط نیاز به یک برد و شن‌های نرم کویری دارد. تپه‌های بلند این کویر از بهترین مناطق برای شن سواری هستند. بیشتر اقامتگاه‌ها در ورزنه، برد شن سواری را کرایه می‌دهند اما اگر به آن‌ها دسترسی نداشتید، می‌توانید در سایت تفریحی واحه این بردها را پیدا و کرایه کنید.

بیشتر بخوانید: کاخ هشت بهشت اصفهان

شترسواری

در کویر ورزنه اصفهان شتر سواری یک تفریح عمومی و بسیار جذاب است. عملی که علاوه بر تفریح، برای دقایقی ما را با تجربه‌ی زندگی گذشتگان در مناطق کویری روبرو می‌کند. زیرا شتر برای آمد و شد در این مناطق از هر چهارپای دیگری مناسب‌تر بوده و هست. اگر می‌خواهید از هیجان مسابقات شتر سواری جا نمانید، اردیبهشت را برای رفتن به این کویر انتخاب کنید.

شترسواری کویر ورزنه

باگی‌سواری

اگر می‌خواهید تنهایی رانندگی کردن را در کویر تجربه کنید، سوار باگی شوید. ماشین‌هایی بسیار کوچک که چرخ‌هایی بزرگ و عریض دارند و برای تپه‌های شنی، جنگل‌ها، بیابان‌ها و سواحل بسیار مناسب‌اند. باگی سواری، لذت یک رانندگی بی دغدغه و بدون ترس در سرعت بسیار بالا را برای شما به ارمغان می‌آورد.

رستوران و شربت خانه

پس از این‌که تمام تفریحات یاد شده را انجام دادید و حسابی خسته شدید، نیاز به تجدید قوا برای ادامه‌ی برنامه‌ی کویرگردی دارید. دو رستوران مجهز، با غذاهایی بسیار لذیذ در سایت تفریحی واحه وجود دارد که ظرفیت سرویس‌دهی آن‌ها بالغ بر ۸۴۰ نفر است. یک شربت‌خانه هم پاسخگوی گردشگرانی است که تشنگی در کویر بر آ‌ن‌ها غلبه کرده است.

سایت واحه ورزنه

پوشش گیاهی و جانوری کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد که آن را از دیگر کویرهای ایران مستثنا می‌کند. علت این امر، نزدیکی کویر ورزنه به تالاب گاوخونی است. وجود تالاب در کنار دیگر عناصر تشکیل دهنده‌ی طبیعت بکر کویر ورزنه، سبب شده است که جانورانی زیبا و کمیاب در این منطقه ساکن باشند.

حیوانات کویر ورزنه عبارت‌اند از: روباه شنی با گوش‌های دراز، موش چشم درشت به نام پامسواکی، پرنده‌های شکاری به نام سارگپه‌ی پا بلند، مار افعی شاخ‌دار، مار شتری، شاهین، شغال، خرگوش، گربه و… .

پوشش گیاهی این کویر نیز مواردی همچون: گیاه اسکنبیل با گل‌های ریز و سفید، درختچه‌های تاج خروسی تاغ و نسی را شامل می‌شود. برخی از گیاهان روییده شده در کویر ورزنه، برای بیابان‌زدایی بسیار مناسب هستند و به این کویر زیبایی بخشیده‌اند.

بیشتر بخوانید: سی وسه پل اصفهان

بهترین زمان سفر به کویر ورزنه

بهترین زمان برای رفتن به کویر ورزنه دو فصل پاییز و زمستان است. زیرا در فصل بهار و تابستان، هوای این منطقه بسیار گرم و غیر قابل تحمل است. در عوض، هوای پاییز و زمستان برای سفر و تفریح در این منطقه بسیار مناسب است. هوای خیلی سرد در کویر، فقط مخصوص شب‌های زمستانی است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، پاییز بهترین زمان سفر به این کویر است. چرا که شب‌های آن از شب‌های زمستان گرم‌تر بوده و سوز خشک زمستانی را ندارد.

پوشش جانوری کویر ورزنه

نام عکاس: میلاد نعلبندیان

مسیر دسترسی به کویر ورزنه اصفهان

برای رسیدن به این کویر دو مسیر در پیش رو دارید:

مسیر شماره 1: از مسیر شماره یک، ابتدا از پل بزرگمهر اصفهان گذشته و به سه‌راه پینارت بروید. سپس از برسیان بگذرید و پس از اژیه، ۱۰۵ کیلومتر تا ورزنه مستقیم بروید.

مسیر شماره 2: دومین آدرس کویر ورزنه از کیلومتر ۳۰ جاده نائین-اصفهان آغاز می‌شود و به گردنه‌ی ملااحمد می‌رود. سپس با طی کردن ۱۴۵ کیلومتر راه، شما را به کویر ورزنه می‌رساند. مسیر سوم نیز پس از گذشتن از خیابان جی اصفهان به کوهپایه می‌رسد و با گذشتن از هرند و قورتان مسیری ۱۱۳ کیلومتری تا ورزنه را پیش رویتان قرار می‌دهد.

اگر به قصد گشت‌وگذار در کویرهای اصفهان راهی این سفر شده‌اید، خوب است بدانید که کویر ورزنه چیزی حدود ۳۵۴ کیلومتر با کویر مصر فاصله دارد. همچنین فاصله کویر ورزنه تا کویر و کاروانسرای مرنجاب حدود ۳۱۹ کیلومتر است.

ورزنه اصفهان

نام عکاس: میلاد نعلبندیان

اقامت در کویر ورزنه

اگر قصد سفری بیش از یک روز به این کویر را دارید، بدون تردید به مکانی برای استراحت، استحمام و گذاشتن وسایل خود احتیاج پیدا خواهید کرد. می‌توانید برای رزرو انواع اقامتگاه به‌ویژه اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در ورزنه به سامانه‌ی اجاره هومسا مراجعه کرده و پیش از آغاز سفر، محل اسکان خود را تعیین کنید. این کار، به خصوص در نیمه‌ی دوم سال، خیال شما را از مواجه شدن با کمبود اقامتگاه، راحت می‌کند.

‫3 دیدگاه ها

  1. پیاده روی و کمپینگ کویر ورزنه واقعا یکی جاذبه های بی نظیره دنیاست که هرکسی میره ورزنه امکان نداره بدون تجربه کویر خارج بشه

  2. سلام. آیا وسط هفته هم، همه امکانات تفریحی باز هستند؟
    و میشه شب را در پشت بام استراحتگاه ها گذروند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا