ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

جنگل دالخانی رامسر ؛ دالانی از بهشت در زمین

عروس شهرهای ایران، همیشه برگ برنده‌ای برای غافلگیر کردن دوستداران طبیعت دارد. در یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق رامسر، درختان انبوه در حریری از مه مانند یک دالان بهشتی دست در دست هم داده‌اند. این نگین سرسبز، ترکیب هیجان‌انگیزی از اکسیژن خالص کوهستان و مناظر شگفت‌آور طبیعت را در قلب خود جای داده است.

اگر از هیاهوی شهر خسته شده‌اید و دلتان آرامش جنگل و کوهستان را می‌خواهد، در این مقاله با ما همراه باشید تا به یکی از بکرترین مناطق ییلاقی شمال کشور برویم؛ چراکه جنگل دالخانی همان حلقه گمشده برای تجدیدقوای روحی شهرنشینان پر دغدغه است.

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالخانی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رامسر و با وسعتی نزدیک به 6000 هزار کیلومتر در جاده رامسر-تنکابن قرار دارد. مسیر این جنگل تقریباً ‌کوهستانی بوده و از جاده کتالم-هریس یا جاده میرزا کوچک خان شروع می‌شود. این جاده تا مناطق ییلاقی و محبوب رامسر یعنی جنت رودبار و روستای گَرسِماسَر و اکراسر امتداد پیدا می‌کند.

جنگل مه‌آلود دالخانی مجموعه‌ای از جذابیت‌های طبیعت مانند آبشار، رودخانه و دریاچه، مناظر کوهستانی و دریای ابر را پیش روی شما قرار می‌دهد تا عیشتان را کامل کند. به این مکان دالان بهشت می‌گویند؛ چرا که درختان تودرتوی سرسبز، در بستری از مه احاطه شده‌اند و منظره‌ای شبیه دالانی پیچ‌درپیچ را به وجود آورده‌اند. این منظره اسرارآمیز چه چیزی از یک دالان بهشتی کم دارد؟ بی‌شک هیچ… .

جنگل دالخانی

بهترین فصل سفر به جنگل دالخانی در رامسر

هر فصل جنگل زیبایی خاص خود را دارد، دالخانی شاید از معدود جاهایی باشد که نتوان با قطعیت پیشنهادی از بهترین فصل سفر ارائه داد.

بیدار شدن درختان از خواب زمستانی، جوانه زدن شکوفه‌های گل، نوازش نسیم و آفتابی ملایم در فصل بهار این جنگل را به یک مکان دل‌انگیز تبدیل می‌کند.

در فصل تابستان هوای کوهستانی قدری از سوزش آفتاب تابستانی کم می‌کند و می‌توانید از هوای گرم و شرجی شهر به این مکان خنک پناه ببرید. دیدن درختان به بار نشسته میوه در هوای مطبوع لحظات هیجان‌انگیزی را در سفر شما به وجود می‌آورد.

پادشاه فصل‌ها، پاییز که دیگر هیچ، مناظر پاییزی هزار رنگ با نوای برگ‌های بر زمین ریخته شده تصاویر بی‌نظیری از طبیعت را برای خلق عکس‌های پاییزی ایجاد می‌کنند. البته باید در نظر داشت که در این فصل به دلیل بارندگی و گل‌آلود شدن مسیر حواستان به تجهیزات مورد نیاز رانندگی باشد.

اگرچه جنگل دالخانی در زمستان سوز و سرما در آن حاکم می‌شود اما نمی‌توان از لذت یک سفر زمستانی در دالان بهشت به‌راحتی گذشت.

جنگل دالخانی در زمستان

مسیر دسترسی به جنگل دالخانی

برای رفتن به این جنگل ابتدا باید به طریقی خود را به رامسر برسانید. برای این کار علاوه بر خودرو شخصی می‌توانید از اتوبوس‌ یا هواپیما استفاده کنید که مستقیماً شما را به مقصد رامسر می‌رسانند. اگر هم از طرفداران سفر با قطار هستید باید در نظر داشته باشید که رامسر به خط ریلی کشور متصل نیست؛ پس باید ابتدا به ایستگاه قائم‌شهر در 229 کیلومتری رامسر بروید و پس از حدود 4 ساعت به رامسر برسید.

حال که به رامسر رسیدید می‌توانید از طریق خودرو شخصی و یا تاکسی به جنگل برسید. در جاده رامسر- تنکابن به سمت شرقی رامسر حرکت کنید تا در 7 کیلومتری جاده آسفالتی به سه‌راهی جنت رودبار برسید. در این سه‌راهی باید به سمت راست بپیچید و تا رسیدن به روستای جنت رودبار به مسیر خود ادامه دهید.

جاده جنگل دالخانی

فاصله رامسر تا جنگل دالخانی

شهر رامسر تا جنگل های دالخانی در حدود 25 کیلومتر فاصله دارد، که این فاصله را می توانید در مدت زمان نیم ساعت طی کنید.

آدرس جنگل دالخانی

30 کیلومتری جنوب شرق رامسر، جاده جنت رودبار، جنگل دالخانی

اجاره ویلا در رامسر

گشت‌وگذار و جنگل‌نوردی تمام عیار در دالخانی

جنگل دالخانی در رامسر

وقتی‌که در مسیر پرپیچ‌وخم جنگل قرار می‌گیرید، با افزایش ارتفاع رفته‌رفته فضای مه‌آلود غلیظ‌تر می‌شود و مناظر را بیش‌ازپیش رویایی می‌کند. در این موقعیت بی تکرار، شکی نیست که باید از خودرو پیاده شوید تا از این حال‌وهوا لذت ببرید. حال وقت آن رسیده که دست به کار شوید و به همراه هم‌سفرانتان یک کمپ خاطره‌انگیز برپا کنید.

این منطقه از پوشش گیاهی غنی و متنوعی برخوردار است؛ در حین اتراق از درختان فندق، شاه‌بلوط، اقاقیا، راش، کلهو، ازگیل، بلوط، ولیک، کوله‌خاس، زالزالک وحشی و گوجه جنگلی که تنها بخشی از این گیاهان این ناحیه هستند، لذت ببرید. ناگفته نماند که تپه‌های سرسبز این منطقه هم جان می‌دهد برای خاطره سازی و بازی گروهی با خانواده و رفقا.

پس از کمی استراحت و نوشیدن یک چای آتشی اکنون وقت آن رسیده که جنگل‌نوردی در دل جنگل را آغاز کنید. تردید را کنار بگذارید چون وقتی پا در این راه پرپیچ‌وخم گذاشتید، باید خودتان را برای یک پیمایش تمام‌عیار آماده کنید. زمانی که به ارتفاعات رسیدید، خستگی راه را با تماشای چشم‌انداز حیرت‌انگیز دریا به در کنید. چون این منطقه تنها 10 کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد.

نکات مهم:

این مسیر جنگلی شیب‌دار است، اگر با خودرو شخصی به مسیر ادامه می‌دهید، قبل از حرکت سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید. لازم است ذکر شود، در برخی از فصول شلوغ و پرتردد هزینه‌ای به‌عنوان ورودی از شما دریافت می‌شود. این هزینه به‌طورمعمول صرف دستمزد عزیزانی می‌شود که نظافت از جنگل را به عهده‌ دارند.

لوازم مورد نیاز برای جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی در دالخانی

مراقب باشید تجهیزات و وسایل موردنیاز فراموش نشود. فهرستی از هر آنچه در این مسیر نیاز دارید برایتان آماده کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم اگر با مسیر آشنایی کافی ندارید، بدون راهنمای محلی و کار بلد قدم از قدم برندارید، چون ممکن است با تاریک شدن هوا مسیر برگشت را گم کنید.

لباس مناسب فصل لباس ضدآب کارت شناسایی چادر مسافرتی چراغ‌قوه تلفن همراه
کفش عاج‌دار کوهنوردی لباس و کلاه گرم دفترچه بیمه کیسه‌خواب باتوم دوربین
عینک آفتابی کرم ضد آفتاب داروهای عمومی زغال دمپایی زیرانداز
کلاه آفتابی جعبه کمک‌های اولیه مقداری پول نقد عصای کوهنوردی مواد خوراکی کبریت
داروهای شخصی مقداری لباس اضافه کیسه‌زباله آتش زنه بادگیر

امکانات جنگل دالخانی

از امکانات بین‌راهی جاده هم می‌توان به رستوران‌ها، چندین آلاچیق و کلبه برای برپایی پیک‌نیک، دکه‌هایی برای فروش چای داغ و آش گرم اشاره کرد. برخی از افراد محلی در طول جاده مشغول فروش محصولاتی مثل عسل، ترشی و ماهی‌های پرورشی هستند که می‌توانید سوغات موردنظرتان را از آن‌ها تهیه کنید.

جنگل دالخانی در مه

دیدنی‌های جنگل دالخانی و جاذبه‌های نزدیک

اگر فکر می‌کنید تنها با گشت‌وگذار در جنگل، طبیعت‌گردی شما به پایان می‌رسد سخت در اشتباهید؛ چراکه در رامسر به‌ویژه در نزدیکی دالخانی مکان‌های دیدنی دیگری وجود دارد. در ادامه به معرفی این جاذبه‌ها می‌پردازیم و پیشنهاد می‌کنیم در این سفر هیجان‌انگیز خود را از رفتن و تماشای آن‌ها محروم نکنید.

  • مزارع گل گاوزبان در دهستان جنت رودبار

شاید برایتان جالب باشد مرغوب‌ترین گل‌گاوزبان ایران در این دهستان کاشت و سالانه جشنواره‌ای ملی برای این گیاه پرخاصیت در منطقه برگزار می‌شود. چندین روستای ییلاقی مانند نمکدره، ایزکی، چاک، چرتمه در این دهستان وجود دارد. دیدن چرای حیوانات اهلی مثل گوسفند، گاو و اسب هم از دیگر جذابیت‌های این دهستان است.

روستای جنت رودبار

  • دریای ابر در روستای گرسماسر

این روستا در مرتفع‌ترین نقطه جنگل های دالخانی قرار دارد. زمانی که به این روستا می‌رسید در دریای ابر غرق خواهید شد. دریای رازآلود ابر از مهم‌ترین جاذبه‌های این نواحی محسوب می‌شود. کوه دزکول در این روستا قرار دارد که با صعود به آن می‌توانید چشم‌انداز کاملی از رامسر و تنکابن را نظاره کنید.

روستای گرسماسر

  • آبشار سیاسرت (سیاسورت)

در میان جاده جنت رودبار آبشار زیبایی سرازیر است. این آبشار از کوه‌ سرچشمه می‌گیرد و مانند قطعه گمشده‌ای، پازل زیبای جنگل را تکمیل می‌کند. کوه سماسوس مشرف‌به دریای خزر بوده و بخشی از رشته‌کوه البرز محسوب می‌شود.

  • قلعه مارکوه

قدمت این قلعه تاریخی به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. این قلعه نظامی برای دفاع از مردم در مقابل هجوم دشمنان ساخته شده است. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید پله‌های بسیاری را پشت سر بگذارید، بدون شک دیدن نمای کاملی از دریا و دریاچه زیر پاهایتان ارزش این سختی را دارد.

  • دریاچه سد میجران

سد میجران بر روی رودخانه نسا رود، مابین رامسر و تنکابن قرار دارد. دریاچه فیروزه‌ای‌رنگ جذابی که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را در میان درختان انبوه ایجاد می‌کند. ناگفته نماند که مسیر رفتن به این دریاچه قدری دشوار است و امکان بازدید از تاج سد و دسترسی به دریاچه وجود ندارد.

سد میجران جنگل دالخانی

  • تله‌کابین رامسر

در 36 کیلومتر جنگل دالخانی تله کابین رامسر وجود دارد که در کمتر از یک ساعت می‌توانید خود را از جنگل به آن برسانید. علاوه بر تله‌کابین سواری بر فراز مناظر جنگلی و دریا، می‌توانید از شهربازی، گشت دریایی، کارتینگ، زیپ‌لاین و سایر تفریحات این مجموعه لذت ببرید. در انتهای روز هم از رستوران‌های رامسر برای یک پذیرایی جانانه استفاده کنید.

  • چشمه‌های آبگرم رامسر

در رامسر چندین چشمه آبگرم وجود دارد که علاوه بر آبگرم معروف رامسر می‌توان به چشمه‌های سادات شهر، اشکرگرما هم اشاره کرد. از جنگل تا آبگرم رامسر 29 کیلومتر یعنی حدود 40 دقیقه فاصله است. این چشمه با دمای 42 درجه سانتی‌گراد خواص درمانی بی‌شماری دارد.

  • جنگل‌های دو هزار و سه هزار

اگر می‌خواهید در حین سفرتان از این جنگل‌های بکر و زیبا دیدن کنید، این جنگل‌ها تنها 40 کیلومتر از دالخانی فاصله دارند و با حدود یک ساعت رانندگی می‌توانید از این مناطق هم دیدن کنید.

  • کاخ‌موزه رامسر

در فاصله 28 کیلومتری جنگل کاخ‌موزه زیبا معروف به کاخ مرمر وجود دارد. این مکان یادگاری از عصر پهلوی بوده و در آن وسایل و عتیقه‌جاتی نفیس و ارزشمند قرار دارد.

  • پارک جنگلی صفارود

پس از 50 دقیقه رانندگی، در فاصله 29 کیلومتری دالخانی، پارک جنگلی صفارود قرار دارد. در این پارک جنگلی، چشمه‌ای از آب گازدار می‌جوشد که در نوع خود بسیار جالب است.

جنگل دالخانی رامسر

در سفر به جنگل دالخانی و رامسر کجا اقامت کنیم

قبل از هر چیز باید بگوییم شب‌هنگام به دلیل هوای سرد کوهستانی و وجود حیوانات وحشی، کمپ در جنگل دالخانی و اقامت شبانه در جنگل به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

برای اقامت می‌توانید کلبه‌های جنگلی را برای اجاره انتخاب کنید. این کلبه‌های چوبی یک تجربه منحصربه‌فرد از اقامت شبانه را برای طبیعت‌گردها فراهم می‌کند. اگر هم تمایل دارید از اقامتگاه‌های بومگردی منطقه استفاده کنید می‌توانید به روستای جنت رودبار و گرسماسر بروید و از خدمات افراد محلی استفاده کنید. گزینه دیگری که برای اقامت شما وجود دارد، خانه‌های روستایی کنار دریاچه سد مجیران است.

برای مقایسه و انتخاب بهترین گزینه اقامتگاهی کافی است سری به وب‌سایت هومسا بزنید. اگر پس از دیدن این جنگل، هوس کردید سری هم به جاذبه‌های دیگر شهر رامسر برنید. نگران اقامت نباشید، چون باز هم می‌توانید در هومسا اقدام به اجاره سوئیت در رامسر کنید.

کلبه های جنگلی دالخانی

سخن پایانی

حال که به انتهای این مطلب رسیدیم، حتماً شما هم‌ دلتان یک سفر حسابی به دالان بهشت می‌خواهد، فرصتی فراهم کنید و تا با عزیزانتان رفتن به این جنگل آرامش‌بخش را تجربه کنید. مطمئن باشید در این سفر با تجربیات هیجان‌انگیزی مواجه خواهید شد.

‫3 دیدگاه ها

  1. تا به حال سفر به جنگل دالخانی نداشتم که حتما باید امتحانش کنم فقط یک سوال با ماشین معمولی وامکانات عادی هم میشه به این جنگل رفت یا حتما باید مجهز سفر کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا