ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

دریاچه ارواح نوشهر ؛ دریاچه ای با راز سر به مهر

می‌خواهیم شما را با یکی از اسرارآمیزترین مکان‌های دیدنی نوشهر آشنا کنیم. دریاچه‌ای در دل جنگل با مناظری عجیب و وهم‌آور، که اهالی روستا آن را دریاچه ارواح می‌نامند و اگر پای داستان‌هایشان بنشینید، گمان می‌کنید شب‌ها صدای ارواح را که در دریاچه پرسه می‌زنند را می‌شنوید. اما این‌ها تنها تصوراتی هستند که مردم برای توصیف پدیده‌های طبیعی این دریاچه به جذاب‌ترین شکل ممکن استفاده می‌کنند. دریاچه ارواح که به دریاچه ممرز نیز شناخته می‌شود در حد فاصل نوشهر و شهر نور قرار گرفته و یکی از بکرترین و زیباترین اکوسیستم‌های منطقه را شکل داده است. برای آشنایی بیشتر با دریاچه ارواح با هومسا همراه شوید.

در مورد دریاچه ارواح نوشهر

دریاچه ارواح که از معروف‌ترین مکان‌ های دیدنی نوشهر است به دلیل قرارگیری در میان جنگلی پر از درختان توسکا و ممرز، به نام دریاچه ممرز نیز شناخته می‌شود. اما در بین مردم بیشتر به دریاچه ارواح شهرت دارد. شاید یکی از دلایل به کارگیری چنین توصیفی، وجود مه گسترده در زمان بارندگی خصوصا در پاییز و زمستان است که تمام روز سطح دریاچه را می‌پوشاند و منظره‌ای اسرارآمیز را خلق می‌کند. البته در فصل بهار و تابستان نیز در ساعت اولیه صبح مه غلیظی سطح و اطراف دریاچه را در بر می‌گیرد که با نزدیک شدن به ظهر کمتر می‌شود. این دریاچه در حد فاصل شهر نور تا نوشهر و در ارتفاعات جنگلی قرار دارد.

دلیل دیگر، درختان مرده‌ای هستند که از سطح آب بیرون زده‌اند و نظاره‌گر کسانی هستند که به دریاچه نزدیک می‌شوند. زمانی که سطح آب پایین می‌رود منظره این درختان مرده ترسناک‌تر به نظر می‌رسد. گویی درختان را وارونه در آب کاشته‌اند؛ اما این‌ها در واقع درختانی هستند که به علت پوسیدگی شکسته شده‌اند. ظاهرا این منطقه زمانی دشت وسیعی بوده که به دلیل بارندگی و آبگرفتگی تبدیل به دریاچه‌ای باتلاقی شده است.

سکوت، مه، منظره درختان مرده‌، صدای حیواناتی که گاهی از لابه‌لای درختان و بوته‌ها به گوش می‌رسد و انعکاس تصویر درختان در آب دریاچه؛ هر یک سهمی در خلق این اثر وهم‌آور طبیعی دارند.

دریاچه ارواح نوشهر
دریاچه ارواح

مسیر دسترسی به دریاچه ارواح

دریاچه ممرز مازندران جایی در مسیر نوشهر و نور و در 5 کیلومتری روستای چلندر قرار دارد. برای رسیدن به دریاچه باید از مسیر نور به سمت نوشهر حرکت کنید. در کیلومتر 12 جاده ونوش را خواهید دید که با گذشتن از آن وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلا سفلی خواهید شد. بعد از عبور از روستا محیط‌بانی منطقه با هماهنگی مقامات محلی شرایط عبور شما را بررسی می‌کنند. البته عموما مجوز ورود به منطقه به گردشگران داده می‌شود مگر اینکه شرایط جوی نامساعد باشد. با عبور از محیط‌بانی، جاده شمالی را ادامه دهید و بعد از حدود 10 کیلومتر تابلوی دشت و بند ممرز ورود شما را به دریاچه زیبای ارواح خوش آمد می‌گوید. جاده‌ای که جهت تابلو نشان می‌دهد مسیر رسیدن به دریاچه زیبای ارواح است.

دریاچه ارواح، پناهگاه حیوانات مختلف

دریاچه ممرز در گذشته به دلیل داستان‌هایی که در مورد آن نقل می‌شد بازدید کننده چندانی نداشت به همین دلیل بکر و دست‌نخورده باقی مانده و پوشش گیاهی خود را حفظ کرده است. همین موضوع محیطی مساعد برای رشد گونه‌های مختلف حیوانات ایجاد کرده و زمانی که به این منطقه وارد می‌شوید می‌توانید صدای حیوانات مختلف را از دور دست بشنوید. شنیدن این صداها در ترکیب با صدای باد که درمیان شاخ‌وبرگ درختان می‌پیچد، احساس عجیبی را رقم می‌زند. این منطقه محافظت شده مامن و پناهگاه حیوانات وحشی زیادی مانند روباه و گراز، ماهیان مختلف، دوزیستانی همچون غورباغه و مار است. البته حیوانات چندان تمایلی به نزدیک شدن به انسان ندارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به مازندران

بهترین فصل سفر به دریاچه ارواح نوشهر

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه ارواح بهار و تابستان است. چرا که در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارندگی، جاده گلی و لغزنده منطقه اصلا مناسب سفر نیست. علاوه بر این وجود مه غلیظ در پاییز و زمستان دید شما را کم کرده و لذتی از سفر خود نخواهید برد. خصوصا اینکه احتمال حضور حیوانات وحشی در اطراف دریاچه در این فصل‌ها بیشتر می‌شود.

بهار دریاچه ممرز

در دریاچه ارواح چه کنیم؟

برای جلوگیری از برهم خوردن نظم طبیعت از قایق‌سواری و سایر تفریحات پر سروصدا خبری نیست. اما در عوض می‌توانید از یک پیاده‌روی دلچسب در هوای دل‌انگیز دریاچه لذت ببرید. سعی کنید پیاده‌روی را گروهی انجام دهید و خیلی هم از مسیر دور نشوید. رعایت این مسئله به دلیل وجود حیوانات وحشی اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر پیاده‌روی، عکاسی از مناظر جنگل و دریاچه نیز ایده بسیار خوبی خواهد بود. عکس‌هایی از اوقات خوش خود در اطراف دریاچه و جنگل ثبت کنید تا سال‌ها بعد زمانی که نگاهی دوباره به آن‌ها می‌اندازید، همان حس و حال برای شما زنده شود.

در کنار عکاسی و پیاده‌روی، پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه هم پیشنهاد می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که با رعایت اصول ایمنی شب را در کنار دریاچه سپری کنید و صبح زود برای تماشای مه بیدار شوید. اما اگر اهل گذراندن شب در جنگل نیستید می‌توانید از اقامتگاه‌های اطراف شهرستان نوشهر یا نور استفاده کنید. اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر از هومسا هم به صرفه است هم امکانات مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته مهم در مورد کمپ‌زدن این است که قبل از این کار در مورد شرایط مساعد آب‌وهوایی مطمئن شوید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که با داشتن مجوز بتوانید با ماشین‌های افرود گشتی در منطقه بزنید اما صمیمانه تقاضا می‌کنیم برای حفاظت از این گنجینه طبیعی و ملی، از انجام چنین کاری خودداری کنید. چرا که رفت‌وآمد خودرو در طبیعت باعث ترس حیوانات و از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود.

در سفر به دریاچه ارواح با خود چه وسایلی ببریم؟

اگر قصد کمپ‌زدن و سپری‌کردن شب در کنار دریاچه را دارید طبیعتا به کلیه وسایل مخصوص کمیینگ نیاز خواهید داشت. اما برای یک پیاده‌روی و طبیعت‌گردی ساده مطمئن شوید که آب و غذای کافی در کوله خود داشته باشید. ترجیحا از غذاهای ساده استفاده کنید. غذاهایی که برای نگهداری نیاز به یخچال دارند ممکن است فاسد شده و باعث مسمومیت شوند. غذاهایی که حاوی گوشت هستند نیز احتمال دارد حیوانات وحشی را به سمت شما بکشانند.

امکاناتی که برای خواب و استراحت به آن نیاز پیدا می‌کنید مانند کیسه خواب را فراموش نکنید. چراغ‌قوه هم برای پیدا کردن مسیر در تاریکی شب بسیار ضروری است.

یکی از مشکلاتی که ممکن است نه تنها در این سفر بلکه در هر سفر دیگری معضلاتی برای شما ایجاد کند، تمام شدن شارژ گوشی است. بنابراین همراه داشتن پاور بانک راه‌حلی منطقی خواهد بود. نکته بعدی این که، در این منطقه ممکن است گوشی شما آنتن‌دهی مناسبی نداشته باشد به همین دلیل حدالامکان از تنها سفر کردن به دریاچه ارواح خودداری کنید. سفرهای دسته‌جمعی و گروهی هم امنیت شما را بالا می‌برد و هم لذت بیشتری دارد.

برای محافظت از پوست نیز کرم ضد آفتاب، کلاه، عینک آفتابی و پماد ضد گزش حشرات را با خود ببرید. لباس‌های آستین‌دار و شلوار ورزشی شما را در برابر آفتاب سوختگی یا نیش حشرات محفوظ می‌دارد. کفش مناسب و یک دست لباس اضافه تمیز نیز ار دیگر ملزومات سفر محسوب می‌شوند.

دیدنی‌های اطراف دریاچه ارواح نوشهر

در اطراف جنگلی که دریاچه در آن واقع شده، جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارند. شاید یکی از زیباترین آنها پارک جنگی سی‌‌سنگان باشد. این پارک در بین ایرانیان از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار است. سی‌سنگان در فاصله 17 کیلومتری از شمال غربی دریاچه ارواح قرار دارد. اگر به تفریحاتی مانند جت‌اسکی، قایق‌سواری، کارتینگ و والبیال علاقه دارید، سری به این پارک جنگلی بزنید.

  • دریاچه سد آبیدر

یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک دریاچه ممرز یا همان دریاچه ارواح است که در فاصله 13 کیلومتری شمال غربی دریاچه واقع شده است. این دریاچه که به نام‌های”صلاح الدین کلا” و “آویدر” نیز شناخته می‌شود از زیباترین مناطق گردشگری نوشهر محسوب شده و امکانات رفاهی زیادی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.

دریاچه آبیدر

  • روستای کندلوس

در جنوب غربی دریاچه ارواح با خانه‌های کاهگلی و سقف‌های شیروانی، محیط سرسبز، چشمه‌های آب‌معدنی، حمام تاریخی مربوط به دوره قاجار و دو موزه بی‌نظیر گیاهان‌دارویی و مردم‌شناسی، میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است و در نوع خود یکی از سایت‌های پر بازدید گردشگری ایران به حساب می‌آید.

روستای کندلوس نزدیک دریاچه ارواح نوشهر

در فاصله 50 کیومتری از دریاچه ارواح، تالاب دیگری تحت عنوان دریاچه یا تالاب فراخین قرار دارد. پیاده‌روی در میان جنگل برای رسیدن به این تالاب زیبا ارزشش را دارد.

از سایر جاذبه‌های دیدنی نوشهر که در نزدیکی دریاچه ارواح قرار دارند می‌توان به دیو چشمه، تنگه دار، روستای حیرت، دریاچه خضر نبی، آبشار زانوس، بندر نوشهر و آبشار چلندر اشاره کرد که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به توصیف زیبایی‌های دریاچه ارواح بپردازیم و از مکان‌های دیدنی اطراف آن برایتان سخن بگوییم. از باید و نبایدهای سفر گفتیم و سفری خوش را برایتان آرزو کردیم. نه تنها دریاچه ارواح بلکه سرتاسر ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی که جایی در دل کوه و جنگل منتظر حضور شما هستند و با سخاوتمندی هرچه تمام‌تر، تمام هستی و وجود خود را در اختیارتان می‌گذارند. پس سعی کنیم در پاسخ به این همه سخاوت، رسم امانت‌داری را به جا آوریم و از خراب‌کردن و بر هم زدن اکوسیستم منطقه خودداری کنیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. با تشکر از مقاله جالبتون
    من تا به الان با این دریاچه اشنا نبودم . خیلی جذابه . علاقمند شدم که حتما سفری به این منطقه داشته باشم و دریاچه ارواح رو از نزدیک ببینم
    لطفا راهنمایی کنید برای رزرو اقامتگاه نزدیک ترین قسمت به این دریاچه کجاست و بهتره از کدوم بخش ویلا یا سوئیت اجاره کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا