ایران‌ را بگردیمبا نقشه سفر کنبریم سفرجاذبه های ایران

ماسوله لرستان کجاست؟ 🗺️​🧭​⛰️​

ماسوله لرستان کجاست؟ کمتر ایرانی را می‌توان یافت که ماسوله گیلان را نشناسد. ماسوله گیلان به واسطه معماری پلکانی، آب و هوای منحصربه‌فرد و طبیعت بکری که دارد به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین جاذبه‌های استان گیلان شناخته می‌شود. اما شاید کمتر کسی باشد که بداند در غرب ایران و در استان لرستان نیز ماسوله دیگری قرار گرفته است. روستای سنگتراشان خرم‌ آباد به واسطه معماری پلکانی به ماسوله لرستان شهرت یافته است. این روستا قدمتی چندین هزار ساله داشته و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن سبب شده تا هر سال گردشگران زیادی این روستا را برای سفر انتخاب کنند.

در این مقاله قصد داریم ماسوله لرستان را از جهات مختلف بشناسیم. برای آشنایی با این روستای دیدنی و اجاره ویلا در خرم آباد با هومسا همراه باشید.

ماسوله لرستان

روستای سنگتراشان؛ ماسوله لرستان

روستای سنگتراشان یک روستای پلکانی از توابع شهرستان خرم‌ آباد بوده که در 55 کیلومتری این شهر واقع شده است. این روستا از جهات مختلف توسط کوه‌ها احاطه شده است. در شرق و جنوب شرقی روستای سنگتراشان کوه تاف و در جنوب غربی و جنوب روستا کوه هشتاد پهلو قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد از روستای سنگتراشان به عنوان ماسوله لرستان یاد می‌شود؛ چرا که بنای ساختمان‌های این روستا بسیار شبیه به خانه‌های ماسوله گیلان است. یعنی خانه‌ها در دامنه کوه بنا شده و پشت بام هر خانه حیاط خانه بالایی می‌باشد. معماری پلکانی خانه‌ها در روستای سنگتراشان سبب شده تا منزل‌ها به یک‌دیگر راه داشته باشند و در روستا چیزی به نام حصار وجود نداشته باشد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا نام این روستا سنگتراشان است. در پاسخ به این سوال باید گفت که این روستا در ابتدا به نام روستای اوشه شناخته می‌شده است. سپس در زمان رضا شاه پهلوی به واسطه آن که راه آهن درست از میان این روستا عبور می‌کرد، مردم زیادی این روستا را برای زندگی انتخاب کردند. مردم در ابتدای ورود به این روستا معادن متعددی را در جای جای روستا مشاهده کردند که کارگرانی در این معادن مشغول به کار بودند. وجود معادن متعدد سنگ در این روستا سبب شد تا مردم نام روستای اوشه را به روستای سنگتراشان تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لرستان بر روی نقشه

ماسوله لرستان

بهترین زمان سفر به ماسوله لرستان

روستای سنگتراشان در ارتفاع 1250 متری از سطح دریا قرار گرفته و به واسطه آن که در دامنه زاگرس قرار گرفته است، دارای آب و هوای نیمه خشک و معتدل می‌باشد. در واقع بهار و تابستان هوای روستا معتدل و زمستان‌های آن سرد و خشک است. از این رو فصل بهار به عنوان بهترین زمان سفر به ماسوله لرستان شناخته می‌شود؛ چرا که در این فصل زیبایی‌های این روستا بیش از پیش به چشم می‌خورد.

وجود گل‌های ختمی، بنفشه، کنگر، آویشن، شنگ، بابونه و… در جای جای این روستا در فصل بهار جلوه بی‌بدیلی ایجاد می‌کند.

ماسوله لرستان

دسترسی به ماسوله لرستان

همانطور که گفته شد روستای سنگتراشان در 55 کیلومتری شهرستان خرم‌ آباد واقع شده است. از این رو گردشگران می‌توانند از طریق یک جاده آسفالت خود را از خرم‌ آباد به این روستا برسانند.

همچنین امکان دسترسی به روستای سنگتراشان از طریق ایستگاه راه‌آهن نیز وجود دارد. قطار از سمت جنوب غرب به روستای سنگتراشان وارد می‌شود، اما از آن‌جایی که ایستگاهی در این روستا وجود ندارد گردشگرانی که سفر با قطار را انتخاب می‌کنند برای رسیدن به این روستا با قطار باید یک مسیر پیاده‌روی دو ساعته را طی کنند.

ماسوله لرستان

پوشش گیاهی و جانوری ماسوله لرستان

ماسوله لرستان از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری نیز بسیار منحصربه‌فرد است. گردشگرانی که به حیات وحش علاقمندند می‌توانند در این روستا پرندگان و حیواناتی نظیر گراز، روباه، گرگ، شغال، خرگوش، شاهین و کبک تیهو را مشاهده کنند. همچنین درختان کهن و قطور بلوط در قسمت‌های مختلف روستا به چشم می‌خورد که قدمت برخی از این درختان به حدود 400 سال می‌رسد.

در روستای سنگتراشان محدوده‌ای جنگلی نیز وجود داشته که در آن می‌توان درختانی مانند بلوط، گلابی وحشی و زالزالک را یافت. این روستا منبع بسیاری از گیاهان دارویی مانند بابونه، گل بنفشه، آویشن، کنگر، گل زرد، شنگ و گل ختمی نیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آبشارهای لرستان ؛ مقصد گردشگران جویای هیجان

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ماسوله لرستان

نه تنها بافت پلکانی و پوشش گیاهی و جانوری روستای سنگتراشان سبب شده تا گردشگران زیادی هر ساله سفر به این روستا را انتخاب کنند، بلکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی موجود در آن نیز منجر به جذب گردشگران زیادی شده است. از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ماسوله لرستان

✔️آبشار نوژیان

آبشار نوژیان جزو مشهورترین آبشارهای لرستان به شمار آمده که در نزدیکی ماسوله لرستان واقع شده است. این آبشار دارای ارتفاع 95 متری و عرض 5 متری بوده و به عنوان بلندترین آبشار لرستان شناخته می‌شود. همانطور که گفته شد روستای سنگتراشان در میان کوه‌های تاف و هشتاد پهلو قرار گرفته است که آبشار نوژیان نیز از همین دو کوه جاری می‌شود. در سمت راست آبشار نوژیان چشمه‌های متعدد به یک‌دیگر پیوسته و رودخانه کوچکی را ایجاد کرده‌اند.

وجود گیاهان دارویی متعدد در اطراف این آبشار نیز سبب محبوبیت آن شده است. اگر می‌خواهید آبشار نوژیان را در زیباترین حالت خود ببینید بهتر است فصل‌های بهار و ماه‌های ابتدایی تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

ماسوله لرستان

✔️آبشار وارک

آبشار وارک نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای سنگتراشان می‌باشد. از جمله عواملی که آبشار وارک را به یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد روستا تبدیل کرده است آن است که این آبشار دو طبقه یا دوقلو می‌باشد. به عبارت دیگر زمانی که آب از دل صخره‌ها جوشیده و روان می‌شود، پس از طی یک مسافت 15 متری از صخره دوم سرازیر شده و به این ترتیب حالت دو طبقه پیدا می‌کند.

موقعیت مناسب آبشار وارک و زیبایی‌های آن سبب شده تا این آبشار برای کمپینگ، عکاسی و پیاده‌روی محل مناسبی باشد. بهترین زمان بازدید از آبشار وارک نیز فصل‌های بهار و تابستان می‌باشد.

ماسوله لرستان

✔️اقیانوس ابر

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جنگل‌های مه گرفته و بارانی را تنها در شهرهای شمالی می‌توانند بیابند. حال آن که در روستای سنگتراشان نیز می‌توان جلوه بی‌نظیری از اقیانوس ابر را مشاهده کرد. همانطور که گفته شد در روستای سنگتراشان جنگل‌های انبوهی وجود دارد. در فصل بهار زمانی که باران می‌بارد مه غلیظ ایجاد شده و ابرها به سطح زمین نزدیک می‌شوند. نزدیک شدن ابرها به سطح زمین سبب می‌شود تا از روستای سنگتراشان بتوان چشم‌انداز زیبایی از یک اقیانوس ابر را مشاهده کرده و بر روی ابرها قدم زد. قدم زدن بر روی این اقیانوس ابر در زیر قطرات باران حس و حالی بهشتی دارد.

بیشتر بخوانید: لباس لری؛ انواع لباس محلی لری زنانه و مردانه

جاذبه‌های باستان‌ شناسی

در روستای سنگتراشان علاوه بر طبیعت زیبا می‌توان با تاریخ نیز آشنا شد. کاوش‌هایی که در روستای سنگتراشان صورت گرفته است سبب شده تا قدمت چند هزار ساله این روستا مشخص شود.

باستان شناسان در حدود 2000 شی مفرغی در این روستا یافتند که مربوط به تمدن کاسی‌ها بوده و شامل انواع گردنبند، آویزها، گوشواره، لگام، قزن‌قفلی و… می‌باشد. اشیا مفرغی یافت شده از روستای سنگتراشان امروزه در موزه قلعه فلک‌ الافلاک خرم‌ آباد نگهداری می‌شود. همچنین ادامه کاوش‌ها سبب شد تا یک معبد 3000 ساله در این روستا یافت شود که امروزه در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

ماسوله لرستان

✔️غار اراز

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان خرم آباد که در نزدیکی روستای سنگتراشان واقع شده است می‌توان به غار اراز اشاره کرد. قدمت این غار به دوران سلجوقی باز می‌گردد. ویژگی‌های ساختاری غار اراز حاکی از آن است که این غار از سیستم دفاعی مطلوبی برخوردار بوده و جنبه امنیتی و دفاعی داشته است. غار اراز از جمله دیدنی‌های روستای سنگتراشان بوده که البته دسترسی به آن نیازمند آشنایی با فنون صخره‌نوردی، تجهیزات فنی و آمادگی جسمانی بالایی می‌باشد.

آداب و رسوم ماسوله لرستان

از آنجایی که ماسوله لرستان یا همان روستای سنگتراشان قدمت دور و درازی دارد، بدیهی است که آداب و رسوم سنتی خاصی در آن برگزار شود. از جمله محبوب‌ترین و مشهورترین مراسم‌های برگزار شده در روستای سنگتراشان مراسم اسپند چینی است.

مراسم اسپند چینی در سال یک بار انجام شده که در طی آن بانوان روستا به بیشه‌زارها رفته و بوته‌های اسفند را جمع‌آوری می‌کنند. در انتها نیز اسفندها را برای دور چشم بد دود می‌کند. از دیگر آداب و رسوم مردم روستای سنگتراشان می‌توان به قالی تکانی اشاره کرد.

ماسوله لرستان

اقامت در سنگتراشان ماسوله لرستان

گردشگرانی که استان لرستان و روستای سنگتراشان را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند برای اقامت به سراغ اقامتگاه‌های بوم گردی روستا بروند. در دل روستای سنگتراشان اقامتگاه‌های پلکانی متعددی وجود داشته که اقامت در آن‌ها می‌تواند تجربه منحصربه‌فردی باشد. امکان رزرو این اقامتگاه‌ها از طریق سایت هومسا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: هنگام سفر به لرستان این مکان های دیدنی را از دست ندهید!

آماده سفر به ماسوله لرستان هستید؟

روستای سنگتراشان روستایی در استان لرستان بوده که به واسطه معماری پلکانی خانه‌ها به ماسوله لرستان معروف است. این روستا از قدمت چندین هزار ساله برخوردار بوده و آثار باستانی منحصر‌به‌فرد و جاذبه‌های طبیعی بکری را در دل خود جای داده است. بازدید از روستای سنگتراشان در فصل‌های بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود. شما با این روستا آشنایی دارید؟ به نظرتان زیباترین جاذبه این روستا کدام است؟ اگر تجربه سفر به این ماسوله لرستان را دارید، برای ما بنویسید. همچنین این مقاله را برای عزیزانی که دوست دارید با آنها به این منطقه سفر کنید بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا