ایران‌ را بگردیمبا نقشه سفر کنجاهای تفریحیجاهای دیدنی

جاهای دیدنی لرستان بر روی نقشه

استان لرستان یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که هر سال به دلیل داشتن جاذبه‌های دیدنی و توریستی زیاد، میزبان گردشگران زیادی است. استان لرستان را همه ما به عنوان استان آبشارها می‌شناسیم. مرکز استان لرستان، خرم آباد است که خود یکی از زیباترین شهرهای ایران است و برای هر نوع سلیقه‌ای، یک مکان دیدنی دارد. در این مقاله سعی کرده‌ایم جاهای دیدنی لرستان را که هنگام سفر به این استان، نباید از دست بدهید، معرفی کنیم.

نقشه جاهای دیدنی لرستان را می‌توانید در ادامه ببینید. اگر روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید، عکس و توضیح مختصری از آنجا را ببینید.

1. قلعه فلک الافلاک خرم آباد

قلعه فلک الافلاک

اگر بخواهیم برای شهر خرم آباد یک نماد را نام ببریم، قلعه فلک الافلاک است که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود. این قلعه از همه جای شهر خرم آباد قابل رویت است. فلک الافلاک به معنی سپهر سپهران است که از دوره ساسانیان به یادگار مانده و پس از ساسانیان هم حکومت‌هایی مانند آل بویه، صفویان و قاجاریان را به خود دیده است. به فلک الافلاک پر ابهت،  قلعه دوازده برجی و دژ شاپور، دژ سیاه، کاخ اتابکان، قلعه بالا، قلعه سیاه و قلعه خرم آباد هم می‌گویند.

از ویژگی‌های خاص این قلعه که بسیاری از باستان‌شناسان را متحیر کرده، وجود دالان هایی در زیر قلعه است که نقش رطوبت گیر را دارند چون قلعه از مصالحی ساخته شده که رطوبت می تواند به راحتی به آن آسیب بزند. همین موضوع باعث شده، مهندسان ساسانی به دنبال راهی برای از بین‌بردن این مشکل باشند و دالان‌های رطوبت‌گیر را ابداع کرده‌اند. تا قبل از مشخص شدن این موضوع، تصور بر این بود که این دلان‌ها محلی برای اختفای اهالی در زمان حمله دشمن بوده‌اند.

علاوه بر این وجود 12 برج پیرامون قلعه و برج و باروی بلند، شکوه خاصی به آن بخشیده به خصوص که در بلندترین نقطه شهر و بر روی تپه‌ای ساخته شده است. از اینجا هم به شهر خرم آباد و هم به رودخانه مشرف هستید.

امروزه بخش‌های مختلفی فلک الافلاک به موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی اختصاص پیدا کرده است.

آدرس قلعه فلک الافلاک: استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی (۱۲برجی)، قلعه فلک الافلاک

2. موزه مردم شناسی و باستان شناسی خرم آباد

موزه مردم شناسی خرم اباد

موزه مردم‌شناسی فلک الافلاک در زمان پهلوی افتتاح شد و همانطور که از نام آن پیداست برای آشنایی با فرهنگ و نحوه زندگی مردم بومی منطقه افتتاح شده است. پوشش مردم، وسایل آهنگری و کشاورزی، شیوه زندگی، آیین‌ها و مراسم‌های مختلف، باورها و اعتقادات سنتی مردم استان، صنایع دستی و آلات موسیقی اطلاعاتی هستند که می‌توانید از این موزه به دست آورید. علاوه بر این یکی از بخش‌های مهم موزه مردم شناسی، را تحت عنوان موزه باستان شناسی نامگذاری کرده‌اند و اشیا ارزشمندی در آن نگهداری می‌شوند. این بخش فعالیت خود را از سال 1374 آغاز کرد.

در موزه باستان شناسی 12 ویترین مختلف وجود دارند که در هر ویترین نزدیک به 50 اثر تاریخی ارزشمند در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین این اشیا از غار “کلما کره” کشف شده‌اند که مربوط به دوره هخامنشیان هستند.

آدرس موزه مردم  شناسی و باستان شناسی لرستان:  خرم‌آباد، خیابان امام خمینی (۱۲برجی)، قلعه فلک الافلاک

3. دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو

بعد از قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو به عنوان یکی از پر بازدیدترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی لرستان شناخته می‌شود. این دریاچه نماد سر زندگی و شادابی است که از مخمل کوه سرچشمه می‌گیرد. کیو در زبان لری به معنای تیره و کبود است و دلیل نامگذاری دریاچه به این نام، وجود گون‌های مختلف گیاهی است که در کف این دریاچه رشد کرده‌اند، در واقع دریاچه در پرآب ترین حالت خود، به رنگ کبود دیده می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه کیو، فصل بهار و تابستان است چون می‌توانید در این منطقه به قایق‌سواری و ورزش‌های آبی بپردازید ولی رنگ کبود این دریاچه را می‌توانید در فصل زمستان ببینید چون دریاچه در پر آب‌ترین حالت خود قرار دارد. دریاچه کیو در شمال غربی خرم آباد قرار گرفته است.

آدرس دریاچه کیو خرم آباد: خرم آباد، بلوار جام جم

4. حمام گپ خرم آباد

حمام گپ

یکی از بناهای بسیار زیبای تاریخی خرم‌آباد حمام گپ یا حمام آسیاست که تاریخ ساخت آن به دوره صفویه بر می‌گردد. این حمام از نظر معماری تقریبا مشابه سایر حمام‌های ایران است اما تزئینات فوق‌العاده‌ای دارد. حمام گپ بعد از بازسازی به بخش خصوصی واگذار شده و به یک مجموعه سنتی تبدیل شده که دارای فضاهایی مانند رستوران، سیاه چادر، کافی شاپ و گالری و غیره است. مجموعه پذیرایی حمام گپ در مجموع ظرفیت پذیرش 250 نفر را دارد. این اثر تاریخی در سال 1378در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس حمام گپ خرم آباد: میدان گپ، خیابان حافظ

5. آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان بلندترین آبشار این منطقه است که ۹۵ متر ارتفاع دارد و بعد از آبشار بیشه مشهورترین آبشار لرستان محسوب می‌شود. این آبشار در فاصله ۳۸ کیلومتری جاده خرم آباد قرار دارد. آب آبشار نوژیان از چشمه‌های کوه تاف و سایر کوه‌های اطراف سرچشمه گرفته است. اگر می‌خواهید پر آب‌ترین زمان آبشار نوژیان را مشاهده کنید، در فصل بهار و اوایل تابستان به این منطقه سفر کنید. تابستان این منطقه نسبت به سایر مناطق دمای کمتری دارد و می‌توانید هوای خنک و معتدل را تجربه کنید. در کنار این آبشار گیاهان دارویی رشد می‌کنند که به یکی از انگیزه‌های گردشگران در این منطقه تبدیل شده است.

نکته جالب آبشار نوژیان، این است که فاصله کمی با آبشارهای وارک و گریت دارد و همزمان می‌توانید از هر سه این آبشارها دیدن کنید.

آدرس آبشار نوژیان خرم آباد: ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد در استان لرستان

6. آبشار وارک خرم آباد

آبشار وارک

یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان همین آبشار وارک است. یک آبشار دو طبقه در منطقه نسبتا گرمسیر لرستان. همین آب‌و‌هوای متفاوت باعث شده شرایط برای رشد گونه‌های مختلف گیاهی مناسب باشد. آبشار وارک از دل سنگ و صخره‌ا می‌جوشد و در مسیر خود زمین‌های کشاوری و باغ‌های بسیاری را آبیاری می‌کند. این آبشار در بیشتر اوقات سال پر آب است و رنگ آن به سفیدی می‌زند، اما تاکنون هرگز خشک و بی‌آب نبوده است. برای رفتن به آبشار وارک خرم آباد بهتر از شش ماه اول سال را انتخاب کنید.

مسیر اول آبشار وارک: 48 کیلومتری جنوب شرق خرم آباد، روستای وارک، یک پیاده روی کوتاه بین درختان بلوط

7. آبشار گریت خرم آباد

آبشار گریت

یکی از خوش آب‌و‌هواترین مناطق استان لرستان، آبشار گریت یا تاف هفت چشمه است. این آبشار از معروف‌ترین و زیباترین آبشارهای لرستان است که در میان انبوهی از درختان بلوط و زالزالک و درخت مو قرار دارد. منظره این آبشار بی‌نظیر است و از بودن در طبیعت آن سیر نخواهید شد. ارتفاع این آبشار ۱۵ متر است و در جاده خرم آباد به سپید دشت قرار دارد. اگر یک طبیعت گرد یا یک گردشگر هستید، به هیچ عنوان این آبشار را از دست ندهید.

آدرس آبشار گریت خرم آباد: ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در روستای گریت

8. پارک جنگلی مخمل کوه

مخمل کوه

در شما شهرستان خرم آباد، یک پارک جنگلی بسیار بزرگ به نام مخمل کوه وجود دارد. داستان نامگذاری این پارک جنگلی بسیار جالب است. کوه‌های مخمل کوه پوشیده از گلسنگ است که در ایام خشک سال به رنگ تیره و آفتاب سوخته هستند اما با شروع فصل بارندگی جان دوباره‌ای می‌گیرند و به رنگ سبز مخملی در در می‌آیند. به همین دلیل نام این پارک و کوه‌های داخل آن را مخمل کوه گذاشته‌اند. در پارک جنگلی مخمل کوه امکانات مختلفی مانند رستوران، کافه و آلاچیق وجود دارند. بسیاری از اهالی خرم آباد و حتی مسافران بسیاری برای پیاده‌روی، پیک‌نیک و کوهنوردی به این نقطه از شهر خرم آباد می‌آیند.

علاوه بر این تنگه و آبشار شبیخون هم در دل این پارک واقع شده‌اند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس مخمل کوه: کیلومتر 15 مسیر خرم آباد به الشتر

9. بام لرستان

بام لرستان

اگر می‌خواهید یک شب زیبا و به یاد ماندنی را در خرم آباد بگذرانید، حتما به بام لرستان بروید. دیدن روشنایی‌های شهر از ارتفاع زیاد و در سکوت آرامش بخشی که وجود دارد، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. رصدخانه کاسپین با قابلیت چرخش 360 درجه هم در همین مکان قرار دارد که منطقه‌ای مناسب برای منجمان و دیدن آسمان در شب است. علاوه بر این در بام لرستان می‌توانید از امکانات متفاوتی مانند هتل، رستوران، خزانه پرورش نهال و باغ وحش هم استفاده کنید. بام لرستان در شرق شهر خرم آباد و در خیابان شریعتی بالای کوه مدبه قرار گرفته است.

آدرس بام لرستان: شرق خرم آباد و در خروجی شهر به سمت درود، بر بالای کوه مدبه

بیشتر بخوانید: انواع لباس محلی لری

10. دریاچه گهر دورود

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان است که در ۳۵ کیلومتری شهر دورود قرار گرفته است. این دریاچه بین کوه‌های اشترانکوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در میان کوه، هم منطقه‌ای خنک با هوای معتدل ایجاد کرده است و هم طبیعت زیبایی را به وجود آورده که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

مناطق دیدنی زیادی اطراف این دریاچه قرار گرفته است که یکی از آن‌ها دره‌نی است که لاله‌های واژگون و گل‌های شقایق فضای دره را پر کرده است. درختانی مثل بلوط، زالزالک، انار و سیب و… در اطراف این دریاچه قرار دارند. تصویری که شاید از دیدن آن تعجب کنید، وجود حیواناتی مانند آهو، بز کوهی، قوچ و پرندگانی مثل شاهین است.

اگر از دریاچه گهر به مدت ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، به دریاچه گهر دوم می‌رسید. در دریاچه گهر دوم می‌توانید ماهی‌ها را ببینید که در دریاچه بالا و پایین می‌پرند. ورود گردشگران در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۳۱ شهریور به دریاچه گهر ممنوع است تا از آسیب‌های وارده به پوشش گیاهی و جانوری جلوگیری شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای رفتن به دریاچه گهر نیار به یک برنامه یک و نیم روزه و حتی بیشتر دارید و بهتر امکانات لازم برای اقامت شبانه و چادر زدن در اطراف دریاچه را با خود ببرید. طی مدت اقامت خود می‌توانید از انواع تفریحات دریاچه مانند قایق‌سواری، اسکی روی آب، ماهی‌گیری، پیاده‌روی، راه پیمایی، دوچرخه‌سواری و عکاسی استفاده کنید.

آدرس دریاچه گهر دورود: استان لرستان، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، در مرز الیگودرز، دورود و ازنا

11. آبشار بیشه دورود

آبشار بیشه

حتما نام ایستگاه راه آهن بیشه در لرستان را شنیده‌اید. طبیعت اطراف این ایستگاه به حدی زیبا است که عکس‌های زیادی از آن توسط گردشگران در گوگل منتشر شده است. این ایستگاه نام خود را از روستا و آبشاری به همین نام گرفته. آبشار بیشه لرستان با ارتفاع 48 متری از میان درختان و صخره‌ها جریان دارد و منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. آب آبشار در ادامه مسیر به رود سزار، یکی از پر‌آب‌ترین رودهای لرستان می‌ریزد. این آبشار در یک منطقه کوهستانی نزدیک جنگل‌های بلوط و در دل دامنه‌های رشته کوه زاگرس واقع شده و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد که توصیف آن در قالب کلمات نمی‌گنجد.

بعد از تماشای آبشار سری هم به روستا بزنید و از تفریحات مختلف آن مانند پلاژ، بازارچه محلی، پیک نیک، عکاسی، روستاگردی و رودخانه‌نوردی هم بهره‌مند شوید.

آدرس آبشار بیشه دورود: 88 کیلومتری دورود و  68 کیلومتری خرم آباد

12. آبشار آبگرمه دورود

 

آبشار گرمه

در 10 کیلومتری آبشار بیشه و در میان طبیعتی سرسبز، آبشاری از بستر سنگی کوه “بشه” جاری است. ارتفاع آبشار 20 متر است و از بلندترین نقطه آبشار تا لحظه‌ای که به رود سزار پیوندد حدود 500 متر فاصله است. این آبشار زیبا در نزدیکی روستایی به نام چم چیت واقع شده و در مسیر رسیدن به آبشار آبگرمه از چندین آبشار ریز و درشت عبور می‌کنید. هرچند آبشار آبگرمه در سایه آبشار زیبای بیشه، چندان شهرت ندارد ولی همچنان زیبا و پرشکوه است و حیف است که بازدید از آن را از دست بدهید. ناگفته نماند تالاب ازگن و تالاب قارون فاصله زیادی با آبشار ندارد.

آدرس آبشار آبگرمه دورود: ۲۳ کیلومتری جنوب غرب شهر دورود

13. تنگه لی لی دورود

تنگه لی لی

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی لرستان، تنگه لی‌ لی است. تنگه‌ها پدیده‌های طبیعی جذابی هستند که پیاده‌روی و رودخانه‌نوردی و شنا در حوضچه‌های آن‌ها لذت بسیاری دارد. رود ماربره با عبور از میان تخته سنگ‌های عظیم زاگرس تونلی طبیعی ایجاد کرده و به آن حیاتی دوباره بخشیده است. وجود دیواره‌های سنگی و جریان باد از روی آب خنک رود و حوضچه‌ها، این تنگه را به مکانی مناسب برای گشت‌و‌گذار در تابستان بدل کرده است.

وجود درختانی با گیلاس‌های کوچک وحشی باعث شده نام این تنگه را لی لی بگذراند. لی لی در زبان محلی به معنی گیلاس کوچک است.

قایق سوازی، شنا و آب تنی و رودخانه‌نوردی از جمله تفریحات این تنگه هستند.

آدرس تنگه لی لی لرستان: تنگه لی لی در 20 کیلومتری دورود کنار روستای چمنار از توابع مرکزی بخش دورود و در دهستان حشمت‌آباد و نرسیده به روستای سمیرم قرار گرفته است.

14. مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد

مسجد تک ایوانی بروجرد که تاریخ ساخت آن به قرن دوم و سوم هجری قمری برمی‌گردد، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بروجرد است که در آن می‌توان آثاری از هنرمندانی معماران ایرانی را به چشم دید. حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه، و شبستان‌های آن، با ترکیب بسیار زیبایی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا عظمت هنر ایرانی را به رخ بکشند تا جایی که نام این اثر در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.

این مسجد امروزه به نماد شهر بروجرد تبدیل شده و بسیاری از کسانی که به بروجرد سفر می‌کنند در کنار بازدید از تپه جغا و بازار بروجرد، حتما از این مسجد زیبا هم بازدید می‌کنند.

آدرس مسجد جامع بروجرد: بروجرد، محله دودانگه، خیابان جعفری

اجاره آنلاین اقامتگاه در لرستان

15. تپه چغا

اگر با خانواده به بروجرد سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به بام بروجرد یا همان تپه چغا بزنید. در بام بروجرد امکانات مختلفی از جمله دریاچه مصنوعی، وسایل بازی کودکان، آلاچیق و هتل چند ستاره برای راحتی خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. یکی از زیبایی‌های تپه چغا نصب تندیس‌هایی از شخصیت‌های اسطوره‌ای ایران زمین مانند “آرش کمانگیر” است.

آدرس تپه چغا (بام بروجرود): خیابان کوهسار، ورودی تپه چغا

16. بازار بروجرد

بازار بروجرد

بازار بروجرد کاروانسرایی قدیمی مربوط به دوره قاجار است که امروزه به بازاری پر رونق تبدیل شده است. بنای کاروانسرا از آثار ارزشمند تاریخی است و ارزش تاریخی بالایی دارد. مردم شهر بازار را به عنوان بازار طلا فروشان یا بازار میرزا رضا می‌شناسند. برای ورود به این بازار می‌توانید از دو در شمالی و جنوبی آن استفاده کنید. مساحت کل بازار 2130 متر مربع است و گشت‌و‌گذار در آن حال‌و‌هوای خاصی دارد.

آدرس بازار بروجرد: خیابان جعفری

17. کپرگه بروجرد

کپرگه بروجرد

 لرستان بخصوص بروجرد به دشت‌های زیبا و باغ‌های فراوان خود معروف است. یکی از زیبایی‌های طبیعی بروجرد جایی است به نام تنگه کپرگه که در انتهای جاده و تفرجگاه گلدشت واقع شده است. یک رودخانه دائمی در این تنگه جریان دارد که دو طرف آن پاکوب شده و بهترین فرصت برای کوهپیمایی و یا دوچرخه‌سواری است. برای رسیدن به کپرگه باید از یک سری از روستاهای بروجرد که خود جزو جاهای دیدنی بروجرد هستند باید بگذرید. در طی مسیر خود از دو چشمه آبگرم، یک پل سنگی و غاری به نام غار مخفی می‌توانید دیدن کنید.

 آدرس کپرگه بروجرد: جاده گلدشت، 13 کیلومتری غرب مرکز بروجرد

18. آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفید

اگر در سفر به الگودرز به سمت جنوب غرب حرکت کنید بعد از حدود 50 کیلومتر، جایی در دل منطقه کوهستانی زاگرس و در دامنه رشته کوه اشترانکوه و قالی کوه با آبشار بی نهایت زیبا رو به رو می شوند. این آبشار 70 متری با پهنای تاج 15 متری خود، زیبایی خاصی به منطفه بخشیده است. در بهار که حجم آب زیاد است آبشار به رنگ سفید دیده می‌شود به همین دلیلنام آن را آبشار سفید می‌نامند و در گویش محلی “او سفید” تلفظ می‌شود.

آبشار آب سفید چه زمانی که میان صخره‌ها سرازیر می‌شود و چه زمانی که روی زمین جاری می‌شود تا خود را به رودخانه کاکلستان برساند، مناظر باشکوهی را خلق می‌کند که تماشای زیبایی‌های آن، خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زند. بی دلیل نیست که لرستان را سرزمین آبشار می‌دانند.

آدرس آبشار آب سفید: ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز در شرق لرستان

19. دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های الیگودرز

زیبایی‌های لرستان فقط به 11 آبشار زیبای آن محدود نمی‌شود. یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد، دشت لاله های واژگون الیگودرز است. این دشت 2900 هکتاری، یکی از بزرگ‌ترین دشت‌های لاله واژگون در جهان شناخته می‌شود. البته انواع دیگر لاله را هم می‌توانید در این دشت زیبا ببینید که زیباترین آن‌ها شاید لاله واژگون زرد رنگ باشد. بهترین زمان سفر برای تماشای لاله های واژگون الیگودرز، اردیبهشت ماه است.

آدرس دشت لاله‌ های واژگون الیگودرز: جاده شول آباد، بعد از روستای چشمه پر و خلیل آباد

20. تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا

تونل‌های برفی یکی از جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی هستند. معمولا با بارش‌های شدید برف، توده‌ای عظیم از برف و یخ در میان دو کوه جمع می‌شود که با ذوب‌شدن برف و یخ و جاری‌شدن آب در بخش‌های زیرین این توده، تونل‌هایی از برف و یخ به وجود می‌آید. تونل ازنا که 10 متر عرض و 2.5 تا 3 متر ارتفاع دارد بر اثر بارش برف و انباشته‌شدن هزاران تن برف در یکی از معروف‌ترین دره‌های اشترانکوه به نام ازنادر و نزدیک روستای کمندان ایجاد شده است.

با وجود اینکه ایستادن در زیر این تونل ریسک ریزش بالایی دارد، اما بسیاری از گردشگران ریسک آن را می پذیرند و برای چند دقیقه‌ای زیر تونل برفی راه می‌روند و عکس‌های یادگیری می‌گیرند. این تونل یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان در شهرستان ازنا است. حتما می توانید تصور کنید دره‌ای که چنین تونل برفی را در دل خود جای داده تا چه حد می‌تواند زیبا و فوق‌العاده باشد.

فراموش نکنید زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و البته خطرناک است. بنابراین سعی کنید بهار، تابستان و اوایل پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. اگر امکان سفر به لرستان را ندارید، می‌توانید به تونل برفی روستای لالان تهران سری بزنید. در این روستا یک تونل برفی البته در ابعاد بسیار کوچک‌تر وجود دارد.

آدرس تونل برفی ازنا: میدان راه آهن، روستای گردشگری دره تخت در 5 کیلومتری ازنا، حرکت به سمت شرق روستا تا روستای سرسبز کمدان

21. منطقه حفاظت شده اشترانکوه ازنا

اشترانکوه

منطقه حفاظت شده اشترانکوه سه شهرستان دورود، ازنا و الگودرز را پوشش می‌دهد. این منطقه 104 هزار هکتار وسعت دارد و دمای آن بین چهار تا 12 درجه سانتی‌گراد متغییر است. آب‌و‌هوای مناسب اشترانکوه محل مناسبی برای رشد گیاهان مختلف و زندگی جانوران است. اقلیم منطقه حفاظت شده اشترانکوه از مدیترانه‌ای معتدل تا سرد و مرطوب را شامل می‌شود و  یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی ایران محسوب می‌شود.

دریاچه گهر، تونل برفی، چشمه قلقل و دره تخت، سراب تیان جزو همین منطقه محسوب می‌شوند بنابراین با ورود به اشترانکوه می‌توانید تونل برفی و… را هم ببینید.

آدرس منطقه حفاظت شده اشترانکوه: جنوب و جنوب شرقی دورود، غرب ازنا و الیگودرز

22. دره خزینه پل دختر

دره خزینه پل دختر

در نزدیک‌های پل دختر، دره‌ای نعل اسبی شکل جا خوش کرده که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود. این دره شباهت که به دره خزینه مشهور است، شباهت بسیار زیادی به گرند کیون آمریکا دارد و بر اثر فرسایش باد و آب در طول سالیان زیاد ایجاد شده است. عبور رودخانه سیمره از میان دره، زیبایی آن را دو چندان کرده است. ارتفاع دره خزینه آنقدر زیاد است که وقتی از بالا به جریان رود نگاه می‌کنید شبیه به این است که از بام یک آسمان خراش به زمین خیره شده‌اید.

جالب‌ترین بخش دره خزینه پل معلق آن بود که با 112 متر، طولانی‌ترین پل معلق ایران و خاورمیانه محسوب می‌شد و ایستادن و یا راه‌رفتن بر روی آن جرات زیادی می‌طلبید. متاسفانه این پل در سال 1397 تخریب شده است. با این حال زیبایی‌های دره خزینه و رودخانه سیمره همچنان به قوت خود باقی است مخصوصا برای کسانی که به کوهنوردی، صخره‌نوردی، کمپینگ و عکاسی علاقه دارند. برای سفر به دره خزینه سعی کنید بهار و اوایل پاییر را انتخاب کنید.

آدرس دره خزینه پل دختر: استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد- اندیمشک، روستای دره خزینه

23. آبشار آفرینه پلدختر

آبشار آفرینه پلدختر

آبشار آفرینه از چندین آبشار کوچک تشکیل شده که از روی صخره‌ها و سنگ‌های سخت سر می‌خورند و به پایین می‌لغزند. این آبشار چهار فصل است و حوضچه پایین دست آن در تمام طول سال پرآب است. آبشار آفرینه از خرم آباد سرچشمه می‌گیرد و در ادامه مسیر به رودخانه کشکان می‌ریزد.

برخلاف بیشتر آبشارها، دسترسی به آفرینه چندان سخت نیست. کافی است خود را به بزرگراه خرم آباد-اندیمشک برسانید و بعد به سمت روستای آفرینه حرکت کنید. سپس به سمت دارخرما رانندگی کنید. فاصله آفرینه از خرم آباد حدود 70 کیلومتر و از پلدختر حدود 38 کیلومتر است.

آدرس آبشار آفرینه پلدختر: استان لرستان، پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای افرینه

24. تنگه هلت پل دختر

تنگه هلت

یکی دیگر از زیبایی‌های پل دختر که به جرات می‌توان گفت از فوق‌العاده‌ترین جاهای دیدنی لرستان است، تنگه‌ای است به نام ” تنگه هلت”. ورودی هلت تا سال‌های زیاد زیر آب بود و امکان ورود به آن وجود نداشت، اما بر اثر سیلاب‌های مختلف ورودی تنگه باز شد و زیبایی‌های خود را به رخ کشید. طول تنگه چهار کیلومتر است و دو طرف آن را دیواره‌های بلند صخره‌ای فرا گرفته است. وجود چشمه و آب‌های جاری در درون تنگه باعث شده که تنها افراد حرفه ای که با شنا و صخره نوری آشنایی دارند جرات قدم زدن به داخل تنگه را داشته باشند. چون عمق آب در برخی نقاط به 1.5 متر می رسد و شدن جریان آب نیاز به تبحر خاصی در شنا دارد.

تنگه هلت پل دختر در محور آزادراه پل زال- خرم آباد جایی بین تونل خرگوشان یک و دو واقع شده است.

آدرس تنگه هلت پل دختر: ۹۰ کیلومتری آزادراه زال به‌سمت اندیمشک

در سفر به لرستان کجا اقامت کنیم؟

اقامت در لرستان

سفر به لرستان، سرزمین آبشارها می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان تبدیل شود. طبیعت بکر لرستان در کنار مردم مهربان و مهمان نوازش چیزی نیست که بتوانید از آن بگذرید. هر یک از جاهای دیدنی شهرهای لرستان، حرفی برای گفتن دارند. در این مطلب تنها چند جای دیدنی مربوط به یکی دوتا از شهرهای استان را معرفی کردیم، ولی جاهای دیدنی لرستان بسیار فراتر از این تعداد است.

برای بازدید از تمام زیبایی‌های لرستان پیشنهاد می‌کنیم چند روی را مهمان شهرهای مختلف لرستان باشید. برای اجاره ویلا و سوئیت در لرستان می‌توانید روی کمک هومسا حساب کنید. در هومسا امکان اجاره ویلا و سوئیت در تمامی شهرهای لرستان را خواهید داشت.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی لرستان کدامند؟

قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو خرم آباد، حمام گپ، آبشار نوژیان، آبشار وارک، آبشار گریت، پارک جنگلی مخمل کوه، بام لرستان، دریاچه گهر، آبشار بیشه و…

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های لرستان را در قالب کلمات و تصویر، توصیف کنیم. اما جاذبه‌هایی چون تنگه شیرز، آبشار ونایی، آبشار نوژیان، غار کلماکره، جنگل و آبشار نای انگیز، چشمه سراب کرتول، آبشار چگان، کرخه، تالاب ازگن، آبشار ازنادر، غار دوشه، تپه قرق، دره نی گاه، پارک فدک، غار میرملاس، پریز کوه و تعداد زیاد دیگری جای دیدنی وجود دارند که فرصت و امکان پرداختن به آن ها را نداشتیم. اگر قبلا به این سرزمین رویایی سفر کرده‌اید، یا از اهالی لرستان پرافتخار هستید از دانسته‌ها و تجربیات خود برای ما بنویسید. در پایان همچنین پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. لرستان معروفه به شهری که کلی ابشار های جذاب داره ای کاش شما علاوه بر رزرو اقامتگاه رزرو تور هم داشتید تا بتونیم با یک راهنما تمامی جاهای دیدنی لرستان رو ببینیم

  2. درود بر شما
    اگر امکان آن را داشته باشید که عکس های بیشتری در معرفی جاهای دیدنی و به ویژه در معرفی آبشار های لرستان درباره امکانات رفاهی و وضعیت جاده برای آمد و شد گردشگران، و آسودگی آنها از مسیر انتخابی، بنظر می رسد که تعداد کاربران شما را بیشمار نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا