ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیسفرهای تابستانیشمال

راهنمای سفر یک روزه به شمال ؛ یک تجربه سبز و خنک

سفر یک روزه به شمال کجا برویم؟ اگر هوای گرم تابستان باعث شده هوش شیرجه‌زدن در رودخانه، آبتنی زیر آبشار یا قدم‌زدن در جنگل‌های خنک به سرتان بزند، با ما همراه باشید تا برخی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای تجربه چنین سفری را به شما معرفی کنیم. پلنگ دره، جنگل لفور، هفت آبشار، روستای فیلبند، مرداب هسل و جنگل بلیران چند نمونه از مقاصد مناسب برای سفر یک روزه شمال هستند.

سفر یک روزه شمال، همان حال خوب فرار از این روزهای گرم تابستانی است که همه ما به آن نیاز داریم؛ ما در این مقاله قصد داریم که با شما از مقاصد رویایی یک سفر یک روزه شمال بگوییم؛ از پلنگ‌دره شیرگاه مازندران و روستای ناتر تا سد لفور و ییلاق فیلبند ؛ پس با خواندن این مقاله خودتان را برای یک تجربه سبز و خنک یک روزه آماده کنید.

کشور چهارفصل ایران به ما این فرصت را داده تا در هر فصل سال بتوانیم مقصدی مناسب برای سفر پیدا کنیم. سفرهای بهاره، سفر یک روزه شمال در تابستان و کلی مقاصد هیجان‌انگیز برای سفرهای پاییز و زمستان. تابستان یکی از بهترین فصل‌های سال برای سفر است؛ تعطیلی مدارس و برخی مشاغل در این فصل فرصتی عالی برای سفر کردن فراهم می‌کند. هوای گرم تابستان هم خود می‌تواند یک موهبت عالی باشد برای سفر به مقاصدی که در آن‌ها بتوانیم لذت بیشتری از طبیعت ببریم. شهرها و روستاهای شمال ایران پر هستند از جنگل‌هایی با هوای تازه و پاک و رودخانه‌ها و آبشارهایی با آب‌های خنک و انرژی‌بخش.

1. پلنگ دره شیرگاه مازندران

پلنگ دره مازندران

پلنگ‌دره یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر یک روزه به شمال است که در استان مازندران، محدوده شیرگاه واقع شده است. طبیعت و آب‌و‌هوای این منطقه در تمام طول تابستان بسیار دلپذیر و عالی است. در اینجا شما می‌توانید یک تجربه عالی و کامل از طبیعت‌گردی برای خود ثبت کنید. جنگل، آبشار و رودخانه پلنگ‌دره فضایی بسیار زیبا و آرامش‌بخش برای سفر یک‌روزه شمال دارند. در اینجا می‌توانید با پیاده‌روی در جنگل‌های سرسبز و خنک شیرگاه از آب‌وهوای مطبوع و چشم‌انداز بی‌نظیر مناطق اطراف لذت ببرید.

آب‌تنی در خنکای آب جاری در میان جنگل که از آبشاری در بالادست سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند سفر یک‌روزه شما را تکمیل کند. البته که می‌توانید جهت حفاظت بیشتر از خود، به جای آب‌تنی در رودخانه، چند دقیقه‌ای پای خود را در آب خنک رود قرار دهید و به این ترتیب وجود خود را سرشار از انرژی پاک طبیعت کنید.

آدرس پلنگ دره شیرگاه مازندران

استان مازندران، سوادکوه شمالی، شرق شهرستان شیرگاه

2. مسیر جنگل لفور تا هفت‌ آبشار

جنگل لفور

اگر دوست دارید در یکی از زیباترین مسیرهای شمال کشور رانندگی کنید و در عین حال از هوای تمیز و خنک در فصل تابستان لذت ببرید حتما مسیر جنگل لفور به هفت آبشار را امتحان کنید. اینجا یکی از جذاب‌ترین نقاط شمال کشور برای سفر یک روزه در فصل تابستان است. مسیر رویایی خود را از مسیر فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه آغاز کنید. بعد از رسیدن به جنگل لفور می‌توانید ابتدا از طبیعت فوق‌العاده آن لذت ببرید. با چند دقیقه‌ای پیاده‌روی یا یک کمپ کوتاه، انرژی پاک جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی را وارد وجودتان کنید.

سپس مسیر خود را به سمت سوادکوه ادامه دهید تا به هفت آبشار تیرکن برسید. در اینجا مجموعه‌ای از آبشارهای زیبا را می‌بینید که در حوضچه‌ای فرو می‌ریزند. آبتنی در آب خنک حوضچه در زیر آبشارها یا صرفا نشستن در اطراف آبشار هر دو می‌تواند طراوت و تازگی و خنکی طبیعت این منطقه را وارد جسم و جان‌تان کند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نور

آدرس جنگل لفور

استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور، جنگل لفور

3. روستای فیلبند

روستای فیلبند

برای دوست‌داران طبیعت، فیلبند بدون شک یکی از شناخته‌شده‌ترین ییلاقات شمال است. این روستای ییلاقی سرسبز و خنک در ارتفاعات استان مازندران در شهرستان بابل واقع شده است. طبیعت فیلبند خستگی را از تن می‌زداید و وجود را از انرژی پاک طبیعت سرشار می‌کند. ارتفاع این منطقه فرصتی عالی برای تماشا و لذت‌بردن از طبیعت کم‌نظیر روستاها و مراتع اطراف است.

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در فیلبند این فرصت را به خود بدهید که نه‌تنها از چنین طبیعت و هوایی بهره‌مند و مشعوف شوید، بلکه با اهالی مهربان و دوست‌داشتنی این روستا نیز آشنایی پیدا کنید. در فیلبند هرآنچه که تجربه کنید بدون شک به یکی از ماندگارترین خاطرات زندگی‌تان تبدیل خواهد شد.

آدرس ییلاق فیلبند

استان مازندران، جنوب شهرستان بابل، بخش بندپی غربی

اجاره آنلاین کلبه در فیلبند

4. مرداب هسل

مرداب هسل

اگر به‌دنبال یک مقصد نزدیک برای سفر یک‌روزه شمال هستید و در عین حال دوست دارید حضور در طبیعتی بکر و آرام را تجربه کنید، می‌توانید مسیر جاده چالوس را پیش بگیرید و پس از چند ساعت رانندگی از تهران به بهشتی زیبا به نام مرداب هسل برسید. مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان مازندران است.

این تالاب که در عمق جنگل‌های انبوه مشعل موزی واقع شده، فضایی آرام و دل‌نشین دارد. گرچه آب این مرداب اکنون کمتر از گذشته است و عمق مرداب از ۴ متر به ۲.۵ متر رسیده اما هنوز هم می‌توان مرداب هسل و فضای اطراف آن را به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران معرفی کرد.

آدرس مرداب هسل

استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش جنوبی روستاهای طلاجو و سینوا، جنگل مشعل موزی

5. روستای ناتر

روستای ناتر

جاده‌ چالوس مانند دروازه‌ای می‌تواند مسافرانش را به مقاصدی ببرد که هریک حکم بهشتی گمشده را دارند. روستای ناتر یکی از روستاهای نزدیک شهرستان چالوس است. این روستا هم قدمتی طولانی دارد و هم طبیعتی بکر و زیبا. گفته می‌شود قدمت این روستا به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد، سبک معماری خانه‌های روستا نیز بسیار قدیمی است. اما طبیعت روستای ناتر همان چیزی است که بیش از هر ویژگی دیگری، باعث جذب گردشگران می‌شود.

ارتفاع روستا و اشراف آن بر مناطق اطراف باعث شده به آن نام ناتر، یعنی نگهبان دشت بدهند. همچنین وجود ۴۴ چشمه آب معدنی در بخش‌های مختلف روستا، اینجا را به یکی از زیباترین و سرسبزترین روستاهای استان مازندران برای سفر یک روزه شمال تبدیل کرده است.

آدرس روستای ناتر

استان مازندران، ۵۰ کیلومتری شهرستان چالوس

6. آبعلی

آبعلی

پیست‌ اسکی آبعلی برای دوست‌داران ورزش‌های زمستانی مقصد آشنایی است. اما اینجا با طبیعت فوق‌العاده‌ای که دارد و همچنین فاصله کم با تهران به عنوان یکی از مقاصد عالی برای سفرهای کوتاه به اطراف تهران نیز شناخته می‌شود. بنابراین گردشگران می‌توانند بدون نیاز به طی مسیر طولانی تنها در یک یا دو ساعت، خود را به طبیعتی زیبا و آرام برسانند و از هوای‌ تازه و پاک آن بهره‌مند شوند.

در فصل تابستان زمانی که برف‌های زمستانی دیگر به طور کامل آب شدند، طبیعت سرسبز آبعلی خود را به زیبایی نشان می‌دهد. رودخانه‌های بسیاری در اطراف جریان پیدا می‌کنند، دشت‌های سرسبز اطراف آن پر از گل رنگارنگ می‌شوند. کمپ‌زدن در طبیعت یا اقامت در اقامتگاه‌های این منطقه می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای لذت‌بردن از طبیعت و رسیدن به آرامش در منطقه آبعلی باشد. پیست‌های اسکی تهران یکی از جذاب‌ترین تفریحات زمستانه به حساب می‌آید.

آدرس آبعلی

استان تهران، جاده هراز

7. جاده چالوس

جاده چالوس

جاده چالوس با نام رسمی جاده ۵۹ یکی از مسیرهای اصلی دسترسی مردم استان تهران و البرز به شمال کشور است. اما این جاده و جاذبه‌های طبیعی که در دل آن واقع شده خود یکی از بهترین مقاصد برای سفر یک روزه شمال هستند. رانندگی در جاده چالوس و لذت‌بردن از هوای پاک و منظره کوه‌ها و جنگل‌ها و رودخانه‌های آن می‌تواند موجب آسایش روح‌ و روان شود. اما در گوشه‌وکنار جاده چالوس جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سد امیرکبیر، پیست دیزین، روستای سپهسالار، آبشار خور، روستاهای ارنگه، شهرستانک، غار یخ مراد یکی از بهترین غارهای ایران، روستای میدانک، روستا و آبشار هریجان و جنگل سرپوش تنگه اشاره کرد.

حسن ختام این سفر یک روزه شمال هم می‌تواند تجربه طعم آش‌های پخته‌‌شده بر روی آتش در ده‌ها آشکده میان جاده یا طعم ماهی رودخانه‌ای در رستوران‌های اطراف باشد. فروشگاه‌های سوغات شمال هم در مسیر کم نیستند. گردشگران می‌توانند انواع لبنیات محلی، عسل، خشکبار، میوه تازه، روغن حیوانی، انواع دمنوش، مربا و نان‌های سنتی شمال را در این فروشگاه‌ها تهیه کنند.

آدرس جاده چالوس

استان البرز، شهرتان کرج، محور کرج-چالوس

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرج

8. شهرستان بابلسر

شهرستان بابلسر

اگر به دنبال یک مقصد عالی برای سفر یک روزه شمال و رفتن به دریا هستید، بابلسر می‌تواند یک گزینه جذاب و عالی باشد. شهرستان بابلسر یکی از سرسبزترین شهرهای استان مازندران است. در اینجا گردشگران می‌توانند با کمپ‌زدن در جنگل از هوای تازه و خنک آن لذت ببرند. همچنین قدم زدن در ساحل یا نشستن در کنار آب دریا و صرف وعده‌ای غذا می‌تواند تجربه‌ای دلنشین از سفر به بابلسر باشد. علاوه‌بر این‌ها گشت‌زدن در خود شهر بابلسر و اطراف آن می‌تواند فرصتی برای بازدید از جاذبه‌های این شهر مثل پل معلق بابلسر، رودخانه بابلرود، آبشار شی الیم و منطقه توریستی کرفون باشد.

اگر هم اهل خرید باشید می‌توانید به ده‌ها فروشگاه سوغات در این شهرستان سر بزنید و انواع مربا و ترشی و شیرینی‌های محلی استان مازندران را تهیه کنید. البته که فروشگاه‌های پوشاک هم در بابلسر می‌توانند جایی برای افرادی باشند که به دنبال خرید پوشاک از برندهای مطرح اما با تخفیف‌های عالی هستند.

آدرس شهرستان بابلسر

استان مازندران، شهرستان بابلسر

9. جنگل ارفع‌ ده

اگر دوست دارید از گرمای تابستان یک راست به جنگلی مه‌آلود در ارتفاعات استان مازندران بروید، می‌توانید مسیر جنگل ارفع ده را در پیش بگیرید. اینجا روستایی بسیار مرتفع است و به همین دلیل تقریبا در تمام طول سال، مه سراسر آن را در بر گرفته است. همین عامل باعث می‌شود تا هر سال تابستان گردشگران زیادی با هدف داشتن سفر یک روزه شمال به این جنگل بروند.

پهنه جنگل در بسیاری از مواقع محلی برای چریدن اسب‌ها و گله‌های گاو و گوسفند است. کوه‌های پوشیده از درخت در اطراف جنگل و همچنین آبشار و جویبارهای متعددی که در فضای جنگل ارفع ده وجود دارند اینجا را به یکی از دلپذیرترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان مازندران تبدیل کرده‌اند.

آدرس جنگل ارفع ده

استان مازندران، بخش مرکزی شهرستان سوادکوه

رزرو کلبه جنگلی

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سوادکوه

10. جنگل بلیران

جنگل زیبای بلیران با رودخانه‌ خروشانی که از میان آن عبور می‌کند، این منطقه را به یکی از مقاصد عالی طبیعت‌گردی در استان مازندران، شهرستان آمل تبدیل کرده است. جنگل بلیران که در روستایی با همین نام واقع شده منطقه‌ای بکر و سرسبز و آرام برای لذت‌بردن از طبیعت محسوب می‌شود. در فصل بهار و تابستان پیش از رسیدن به جنگل، دشت وسیعی در مقابل‌تان قرار می‌گیرد که تا چشم کار می‌کند پر از گل‌های زرد رنگ است؛ شروعی جذاب برای یک طبیعت‌گردی خاطره‌انگیز.

با رسیدن به جنگل می‌توانید محلی برای کمپ‌زدن پیدا کنید و از هوای تازه جنگل و طراوتی که رودخانه خروشان گرمارود به فضا بخشیده استفاده کنید. این رودخانه که در گویش محلی به آن گرمِرود می‌گویند از ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و ۵۰ کیلومتر طول دارد. همچنین در اطراف گرمارود نیز دو چشمه آب معدنی به نام‌های گرو و لاله‌زار وجود دارند که با داشتن املاح فراوان می‌توانند شفاگر بسیاری از دردها و امراض جسم و روح باشند. البته در این حوالی ده‌ها چشمه آب معدنی کوچک نیز وجود دارد. اما گردشگران بیشتر از همان دو چشمه اصلی استفاده می‌کنند.

جنگل بلیران

آدرس جنگل بلیران

استان مازندران، شهرستان آمل، روستای بلیران

11. آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در روستایی به همین نام؛ یکی از زیباترین روستاهای استان مازندران قرار گرفته است. طبیعت بکر و غنی آن باعث شده تا اینجا به یکی از بهترین مقاصد برای سفر یک روزه شمال در بین گردشگران شناخته شود. پس از رسیدن به روستا می‌توانید مسیر جنگل شاهاندشت را در پیش بگیرید. با رسیدن به جنگل و پیشروی در آن به مجموعه آبشارهای شاهاندشت خواهید رسید.

این مجموعه از ۸ آبشار تشکیل شده که در بخش‌های مختلف جنگل قرار گرفته‌اند. آبشار اصلی مجموعه دارای ۵۱ متر ارتفاع است که آبی گوارا را در دل جنگل جاری می‌کند. سایر آبشارها با ارتفاع‌های مختلف از ۱۰ متر تا ۴۰ متر بخش‌های دیگر این مجموعه آبشار را تشکیل می‌دهند. جنگل شاهاندشت و آبشارهای زیبایی که در دل آن قرار دارد یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای طبیعت‌گردی در شمال کشور است.

آدرس آبشار شاهاندشت

استان مازندران، ۶۵ کیلومتری شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت

12. آبشار سنگ درکا

بسیاری از جنگل‌های استان مازندران در دل خود تحفه‌هایی از طبیعت را پنهان کرده‌اند که رسیدن به آن‌ها پاداش طبیعت‌گردان جسور است. آبشار زیبای سنگ درکا در اعماق جنگلی در روستای سنگ درکا واقع شده است؛ فضایی بسیار دلنشین و عالی برای سفر یک روزه شمال و لذت‌بردن از تمام زیبایی‌های طبیعت. این آبشار که حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد در فصل زمستان به طور کامل یخ می‌زند و امکان یخ‌نوردی را برای ورزشکاران فراهم می‌کند. در فصل تابستان آبشار بار دیگر جان می‌گیرد و خروشان از صخره‌ها پایین می‌ریزد تا انرژی حیات‌بخش خود را در فضا پراکنده کند.

آدرس آبشار سنگ درکا

استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جنوب غرب آمل، روستای سنگ درکا

در سفر یک روزه به شمال کجا اقامت کنیم؟

سفر یک روزه شمال

بسته به مقصد سفر خود می‌توانید یکی از انواع اقامتگاه‌های موجود در شهرهای مختلف شمال کشور از جمله ویلا، کلبه، هتل، بومگردی، سوئیت و غیره را رزرو کنید. با اجاره ویلا و سوئیت از طریق وب سایت هومسا، با صرف کمترین زمان می‌توانید مناسب‌ترین اقامتگاه را براساس بودجه و سلیقه خود انتخاب کرده و به این ترتیب پس از رسیدن به مقصد، مستقیم و بدون دردسر به اقامتگاه خود بروید.
رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین شما را از مراجعه به افراد غریبه در جاده‌ها و پذیرفتن ریسک اجاره خانه به این شکل، بی‌نیاز می‌کند. همچنین در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل می‌توانید با مراجعه به سایت هومسا، شکایت خود را به صورت قانونی توسط مسئولین این سایت پیگیری کنید.

تجربه‌ای کوتاه اما ماندگار با سفر یک‌ روزه شمال

بهار و تابستان بهترین فصل‌های طبیعت‌گردی در شمال کشور هستند. اگر فرصت کافی داشته باشید که می‌توانید به راحتی از جاهای مختلف مثل دریاچه سراوان یا جنگل و آبشار کبودوال بازدید کنید. اما برای کسانی که فرصت محدودی دارند یا دوست دارند از آخر هفته خود به خوبی استفاده کنند مقاصدی وجود دارند که می‌توانند برای سفر یک روزه شمال عالی باشند. در این مقاله سعی کردیم به تعدادی از این مقاصد اشاره کنیم.
شما به کدامیک از این مکان‌ها سفر کرده‌اید؟ نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود از سفر یک روزه شمال را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

برای سفر یک‌ روزه شمال کجا برویم؟

پلنگ دره شیرگاه مازندران، مسیر جنگل لفور تا هفت‌ آبشار، روستای فیلبند، مرداب هسل، روستای ناتر، آبعلی، جاده چالوس، شهرستان بابلسر، جنگل ارفع‌ ده، جنگل بلیران، آبشار شاهاندشت و…

‫3 دیدگاه ها

    1. باعث افتخار ماست که این مطلب تونسته به شما کمک کنه تا تجربه بهتری از سفر داشته باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا