ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمالییلاق‌گردی

معرفی 30 مورد از زیباترین ییلاقات شمال | عکس و آدرس

فرار از شلوغی و دود و آلودگی هوای شهری و پناه‌بردن به ییلاقات شمال همان چیزی است که عده زیادی نه تنها به آن علاقه داریم بلکه برای تجدید انرژی و تازه‌شدن روح‌مان به آن نیاز داریم. حتی تماشای فیلم روستاهای زیبا و جنگل‌های انبوه ییلاقات شمال، با آن سرسبزی منحصربه‌فردی که جای دیگری نیست، انسان را به وجد می‌آورد. حال تصور کنید که سفر به این ییلاق‌های زیبا، تنفس هوای پاک آن و تجربه آن همه زیبایی از نزدیک چه تاثیری در روحیه و حال خوش‌مان خواهد داشت.

در ادامه، ییلاقات زیبای هر سه استان شمالی مازندران، گلستان و گیلان را معرفی می‌کنیم. همچنین پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

ییلاق‌های مازندران

مازندران ییلاق‌های بسیاری دارد که از بین آن‌ها ییلاق فیلبند، مازیچال، آلاشت، جواهرده و پلور شاید شناخته‌شده‌تر باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا مشهورترین ییلاق‌های این استان زیبا را به شما معرفی کنیم.

ییلاق فیلبند

اهالی روستای زیبای فیلبند به آن فلبن می‌گویند؛ فل به معنی خسته‌شدن و بن به معنی بند است. فیلبند جایی است که واقعا خستگی‌تان را درمی‌کند. جایی که می‌توانید در ارتفاعات چلاو در میان دریای از ابر قدم بزنید، ذهنتان را پرواز دهید، تخیل کنید و از روزمرگی‌ها دور شوید.

فیلبند به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، نیمی از سال را با ابرها احاطه می‌شود و مسافران و گردشگران زیادی را به‌خصوص در فصل گرم سال جذب می‌کند. می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در فیلبند، در این شهر بمانید و از سفر خود لذت ببرید.

آدرس ییلاق فیلبند:

شهرستان بابل، بخش بندپی، روستای فیلبند

فیلبند

ییلاق مازیچال

روستای مازیچال در ناحیه کلاردشت و در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع، معمولا پوشیده از انبوهی از ابرهای سفید است که منظره زیبایی را به منطقه بخشیده است. این روستا که مانند بامی بلند است، زمانی که ابری در روستا وجود نداشته باشد، از بالای آن می‌توان چشم‌اندازی وسیع و تماشایی از رامسر تا چالوس و دریای مازندران را نظاره کنید.

ییلاق مازیچال علاوه بر اقیانوس ابر دارای جنگل‌های بلوط بسیاری هم هست و آب‌وهوای بسیار معتدلی حتی در فصول گرم سال دارد.

آدرس ییلاق مازیچال:

شهرستان چالوس، شهر کلاردشت، دهکده مازیچال

ییلاق مازیچال کلاردشت

ییلاق جواهرده

در غرب استان مازندران و در مرز استان گیلان روستایی وجود دارد که نامش کاملا برازنده آن است؛ جواهرده روستایی بسیار زیبا و سرسبز در ارتفاعات 2000 متری رشته‌کوه البرز است که طبیعت منحصربه‌فرد و آب‌وهوای دلپذیری دارد. جواهرده بخصوص در فصل تابستان برای مسافران بسیار مناسب است و در آن امکانات گردشگری زیادی برای طبیعت‌گردان فراهم شده است. گردشگران با کمپینگ در دامان طبیعت، ماندن در کلبه‌های چوبی روستا یا اجاره ویلا و سوئیت در جواهرده از سفر به این روستای خوش آب‌وهوا نهایت لذت را می‌برند.

در جواهرده آبشارهای فصلی و دائمی زیادی وجود دارند که بر زیبایی و مطبوع شدن هوای آن تاثیرگذار بوده است. یکی از معروف‌ترین این آبشارها، آبشار صفارود نام دارد.

علاوه بر مناظر طبیعی و بکر خود روستا، جاده منتهی به روستا نیز منظره بسیار زیبایی دارد؛ این جاده، راه باریک و آسفالتی است که از میان جنگل‌های انبوه می‌گذرد و اکثر اوقات مه غلیظی آن را در برگرفته است.

آدرس ییلاق جواهرده:

شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهرده

روستای جواهرده رامسر

ییلاق گرسماسر

گرسماسر یکی دیگر از ییلاق‌های شمال است؛ خانه‌های این روستای سرسبز و ییلاقی در دامنه کوه با شیبی ملایمی ساخته شده‌اند. این خانه‌ها با دیوارهای کاه‌گلی و سقف شیروانی در کوچه‌های باریک و پیچ‌درپیچ، بافت زیبای روستایی را به نمایش گذاشته‌اند.

گرسماسر دارای دشت‌های سرسبز و کوه‌های بلند است؛ کوهی به نام دزکول در این روستا قرار دارد که از بالای آن می‌توان کل رامسر و تنکابن را دید. یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این روستا چشمه‌های امیرخانی است؛ این چشمه‌های آب معدنی سرد در اطراف روستا واقع شده‌اند و جزو جاذبه‌های طبیعی گرسماسر هستند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نور

آدرس ییلاق گرسماسر:

شهرستان رامسر، روستای گرسماسر

روستای گرسماسر

پیشنهاد می کنیم اگر به  رامسر سفر کردید، تله کابین رامسر را فراموش نکنید و از دیدن ارتفاعات رامسر لذت ببرید.

ییلاق یوش

روستای یوش یکی از ییلاقات شمال ایران با آب‌وهوای سرد و کوهستانی و واقع در ارتفاعات البرز است. این روستای زیبا و سرسبز در همه فصول سال زیبا است اما در فصل بهار، تابستان و پاییز برای مسافرت بیشتر توصیه می‌شود. یکی از جاذبه‌های گردشگری آن اوز رود است؛ رود اوز از سرشاخه‌های روز هزار است که از جنوب یوش می‌گذرد و در حاشیه آن طبیعت بسیار دل‌نشینی به وجود آمده است.

این روستا زادگاه پدر شعر نو فارسی، نیما یوشیج است و از این جهت دِین خود را به شعر و ادبیات پارسی ادا کرده است. خانه نیما یوشیج به همراه وسایل او تبدیل به موزه‌ای برای بازدید گردشگران و عاشقان شعر و ادبیات فارسی شده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آدرس ییلاق یوش:

شهرستان نور، بخش بلده، روستای یوش

ییلاق یوش

ییلاق کندلوس

روستای کندلوس از جمله جاهای دیدنی نوشهر است که به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، همواره مقصد طبیعت‌گردان و گردشگران بوده است. روستایی با قدمت 4000 ساله که به عنوان یکی از خوش آب‌وهواترین ییلاقات مازندران نیز شهرت دارد و نخستین موزه روستایی جهان در آن قرار گرفته است. از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به حمام تاریخی و درخت سرو آن اشاره کرد.

آدرس ییلاق کندلوس:

شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

بیشتر بخوانید: شهرهای شمال ایران

ییلاق دلیر

روستای دلیر یکی از توابع شهرستان چالوس است و در ارتفاع 2000 متر از سطح دریا در دامنه کوه‌های تخت سلیمان قرار دارد. این روستا از یک طرف به جنگل و از یک طرف به کوه محدود می‌شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی دارد و در فصول گرم سال، منطقه بسیار مناسبی برای گردشگری است.

جنگل بکر این روستا «جینگاگ جینگاگ» نام دارد و رود زیبای اسپیرو مرز بین آن و روستای الیت است. دلیر دنیایی ناشناخته در دل خود مدفون دارد؛ تمدنی که علی‌رغم کشف آثار زیستی انسان‌های پیشین هنوز ناشناخته است. تمدنی انقراض یافته که هیچ دوره‌ای تاریخی برای آن تخمین زده نشده است.

آدرس ییلاق دلیر:

شهرستان چالوس، منطقه کلارستاق، روستای دلیر

ییلاق دلیر

ییلاق جنت رودبار

دهستان جنت رودبار در میان دره‌ها و کوه‌های بخش دالخانی شهرستان رامسر واقع شده است و آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد. دشت‌های وسیع و سرسبز، جنگل‌های هیرکانی، ییلاق‌ها و کوه‌های بلند و وجود آبشارهای متعدد، این منطقه را به یکی از زیستگاه‌های طبیعی بی‌نظیر با تنوع بالای پوشش گیاهی و حیات جانوری تبدیل کرده است.

جنت رودبار یکی از بهترین ییلاق‌های شمال برای گردشگری و تفریح و کوهنوردی در فصل بهار و تابستان است. این روستا در ماه خرداد میزبان گل‌های بنفش گل‌گاوزبان است و چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: جنگل دالخانی رامسر

آدرس ییلاق جنت رودبار:

شهرستان رامسر، بخش دالخانی، دهستان جنت رودبار

روستای جنت رودبار

ییلاق برنت

روستای برنت یکی از زیباترین ییلاقات شمال ایران است که در جنوبی‌ترین نقطه سوادکوه قرار دارد و از روی قبرهای گبری اطراف روستا تاریخ آن 2000 سال تخمین زده شده است. این روستا به دلیل وجود رودخانه‌ها، یخچال‌های طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، ییلاق‌های زیبا، جنگل‌های انبوه، مراتع و کوه‌های مرتفع، از اهمیت گردشگری زیادی برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این منطقه وجود یخچال‌های طبیعی در دامنه کوه است که دامداران از آن برای نگهداری محصولات لبنی و گوشت استفاده می‌کنند.

آدرس ییلاق برنت

شهرستان سوادکوه، روستای برنت

ییلاق برنت

ییلاق لپاسر

لپاسر روستایی بسیار زیبا و سرسبز و از توابع رامسر است که در اواسط خرداد ماه میزبان گل‌های زرد به ارتفاع یک متر است. رویش این گل‌ها در کنار برکه‌های آبگیر کوچک، زیبایی این دشت را دوچندان کرده است و کوهنوردانی که قصد صعود به قله سماموس را دارند، می‌توانند این مسیر را انتخاب کنند تا علاوه بر صعود به قله، این دشت زیبای پوشیده از گل‌های زرد را هم تماشا کنند.

چشمه آب معدنی به نام سیاه چشمه در این روستا جاری است كه نوشیدن آن خواص درمانی فراوانی از جمله برای درمان سنگ کلیه دارد.خاک حاصلخیز لپاسر برای کشت برنج و مرکبات مناسب است و محصولات مرغوبی در آن به عمل می‌آید. پیشنهاد می کنیم مقاله جاهای دیدنی رامسر را مطالعه کنید.

آدرس ییلاق لپاسر:

رامسر، روستای لپاسر

ییلاق لپاسر

ییلاق هزار جریب

جنگل‌های سرسبز هیرکانی‌ هزار جریب جزو جنگل‌های تقریبا بکر شمال کشور است. این منطقه خوش آب‌وهوای کوهستانی و جنگلی که یکی از منحصربه‌فردترین ییلاقات شمال محسوب می‌شود، شهرهای استان مازندران مانند بهشهر، نکا، ساری، بخشی از شرق سوادکوه و همچنین قسمت‌هایی از دو استان گلستان و سمنان را شامل می‌شود.

از بین شهرهای ذکر شده بهشهر سهم بیشتری از این نعمت خدادادی دارد. هزار جریب به سبب داشتن جنگل‌های کمتر دست‌خورده هیرکانی و همچنین ضرورت حمایت از گونه‌های باارزش مارال، شوکا و بز و پازن از سال 1380 تحت حفاظت قرار گرفته است.

بافت گیاهی ویژه‌ای را در این جنگل می‌توان پیدا کرد. انبوهی از درختان بلندقامت، میوه‌های خاص جنگلی، گیاهان ارزنده دارویی و گل‌های خوش ‌رنگ‌ولعاب، مناطق جنگلی هزار جریب را زیبا ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید: دشت شقایق کالپوش

آدرس ییلاق هزار جریب:

استان مازندران، منطقه هزار جریب

ییلاق هزار جریب

ییلاق سلیمان تنگه

سلیمان تنگه منطقه‌ای است که نسبت به سایر ییلاقات شمال ایران و حتی در بین خود مردم مازندران هم کمتر شناخته شده است. این منطقه شامل شالیزارهای چشم‌نواز، رودخانه پرآب، جنگل‌های بکر و انبوه و روستاهای زیبا است.

یکی از دیدنی‌ترین جاهای سلیمان تنگه سد شهید رجایی و دریاچه عظیم پشت آن است؛ دریاچه‌ی زیبایی که در میان تپه‌های سرسبز واقع‌شده و تماشای آن هوش از سر طبیعت دوستان می‌برد. کمی پایین‌تر از سد و در جوار آن مرکز تفریحی اقامتی دهکده آرامش واقع شده است که مکان مناسبی برای اقامت برای مسافران فراهم آورده است.

آدرس ییلاق سلیمان تنگه:

شهرستان ساری، بخش دودانگه‌، منطقه سلیمان تنگه

ییلاق سلیمان تنگه

ییلاق آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای ییلاقی استان مازندران است. که در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا واقع شده است. بارندگی فراوان باعث به وجودآمدن منظره بسیار زیبا و پوشش گیاهی متنوعی در این منطقه ییلاقی شده است. در آلاشت گیاهانی همچون بنفشه، گل‌گاوزبان، گل پامچال و آویشن کوهی رشد می‌کند که علاوه بر جلوه و زیبایی خاصی که به منطقه می‌بخشند دارای خواص دارویی هم هستند.

می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در آلاشت هرچند روز که قصد داشته باشید در این شهر زیبا بمانید و از سفر خود لذت ببرید.

آدرس ییلاق آلاشت:

شهرستان سوادکوه، شهر آلاشت

ییلاق آلاشت

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سوادکوه

ییلاق پلور

روستای پلور در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد. این روستا به تابستان‌های خنک و بهاری‌اش معروف است و پناهگاه بسیار مناسبی برای فرار از گرمای تابستان است.

پلور فاصله کمی با تهران دارد و از این جهت پاتوق پایتخت‌نشینانی است که می‌خواهند برای مدت کوتاهی هم که شده از شلوغی و دودودَم فاصله بگیرند و کمی هوای پاک استشمام کنند. از جاذبه‌های پلور می‌توان به آبشار، دریاچه، پل قدیمی، کوه و دره زمان شاره کرد.

در هر ماهی از بهار، طبیعت پلور برگ برنده‌ای را رو می‌کند. در فروردین ماه برف‌ها آب می‌شوند و به تدریج گل‌های وحشی رشد می‌کنند، در اردیبهشت ماه گل‌های زرد همه جا را می‌پوشانند و درختان شکوفه می‌دهند و در اواخر خرداد و اوایل تیر شقایق‌ها باز می‌شوند.

آدرس ییلاق پلور:

شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای پلور

ییلاق پلور

ییلاق لاویج

روستای ییلاقی لاویج در میان دره‌های جنگلی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای بسیار مطبوع و خنکی دارد. جاذبه‌های گردشگری مانند آب گرم لاویج ،آبشار و تپه‌ها، جاده پرپیچ‌وخم جنگلی و طبیعت چشم‌نواز، لاویج را به یکی از اولویت‌های گردشگری طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. این ییلاق با مناظر زیبای خود جزو یکی از بهترین ییلاقات شمال ایران محسوب می‌شود.

آدرس ییلاق لاویچ:

شهرستان نور، شهر چمستان، روستای لاویج

ییلاق لاویج

ییلاق آغوزچال

آغوزچال منطقه‌ای جنگلی به وسعت 75 هکتار، واقع در غرب استان مازندران است. این منطقه سرسبز و نسبتا دنج، پوشیده از انبوهی از درختان راش، چنار و هیرکانی و مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران، به‌خصوص در فصل تابستان و بهار است. خانه‌های این ییلاق از چوب راش ساخته‌شده و رودها و نهرهای زلالی در میان آن‌ها جاری است.

آدرس ییلاق آغوزچال:

شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، روستای آغوزچال

ییلاق آغوزچال

ییلاق خوشواش

خوشواش هم مانند سایر ییلاقات شمال بسیار زیبا و خوش آب‌وهوا است. این روستای کوهستانی در ارتفاع 2500 الی 3000 متری از سطح دریا قرار گرفته و کاملا به دریا و شهرهای اطراف خود مشرف است. پدیده کم‌نظیری که احتمالا در این ییلاق تجربه خواهید کرد فرورفتن روستا در ابر و مه غلیظ است که تصویر آن را بیش‌تر در تابلوهای نقاشی دیده‌اید.

آدرس ییلاق خوشواش:

شهرستان آمل، روستای خوشواش

ییلاق خوشواش

ییلاق کلاردشت

شهرستان کلاردشت، دشت بزرگی در دامنه رشته‌کوه‌های البرز است که 1250 متر از سطح دریای خزر ارتفاع دارد. سالانه هزاران توریست داخلی و خارجی به این منطقه می‌آیند. اما سوال این است چه چیزی این شهر را تا این حد نزد گردشگران محبوب کرده است؟

هوای کلاردشت برخلاف شهرهایی مانند چالوس و کلارآباد و متل قو، غیرشرجی است و شهر دارای طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌های سربه فلک کشیده‌ و قله‌های پربرف است. اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت آسان است. تعداد زیادی هتل و سوئیت و ویلا در این شهر وجود دارد که خیال گردشگران را از بابت اقامت راحت می‌کند.

ییلاق کلاردشت

اجاره ویلا کلاردشت

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلاردشت

ییلاق‌های گیلان

استان گیلان نیز مانند همتای شمالی خود، پر از ییلاق‌های زیبایی است که هر کدام به نوبه خود مقصد بی‌نظیری برای سفر به این منطقه به شمار می روند.

ییلاق اولسبلنگاه

در 25 کیلومتری شهر ماسال و در میان ارتفاعات کوه‌های تالش روستایی ییلاقی با طبیعتی بی‌نظیر قرار دارد که اقیانوسی از ابر آن را احاطه کرده است؛ این ییلاق ماسال که بسیار بهشتی و سحرانگیز است اولسبلنگاه نام دارد.

اگر دوست دارید شکل و شمایل و آداب‌ورسوم زندگی روستایی واقعی را ببینید حتما سری به این منطقه بزنید. خبر خوب اینکه این روستا تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد و امکان ساخت‌وساز در این منطقه با مصالحی به‌جز چوب ممنوع است. اولسبلنگاه سیستم آب لوله‌کشی و برق‌کشی ندارد. آب آن از چشمه‌های گوارای جاری در منطقه و برقش توسط موتوربرق و پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

برای اقامت در این ییلاق گزینه‌هایی مانند کلبه‌های چوبی، اقامتگاه‌های بومگردی، هتل، مهمانسرا و کمپینگ در طبیعت وجود دارد؛ یکی از راه‌های محبوب رزرو اقامتگاه بین گردشگران، اجاره ویلا و سوئیت در ماسال به‌صورت آنلاین است.

آدرس ییلاق اولسبلنگاه:

شهرستان ماسال، ییلاق اولسبلنگاه

اولسبلنگاه

بیشتر بخوانید: ییلاقات ماسال

ییلاق جواهردشت

جواهردشت روستایی ییلاقی در استان گیلان و در نزدیکی سیاهکلرود قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2500 متر است و به دلیل بارش سنگین برف در زمستان خالی از سکنه است.

اقیانوس ابری که در اکثر مواقع جواهردشت را احاطه کرده بر زیبایی آن افزوده است. کوه سماسوس با ارتفاع 3678 متر از سطح دریا در جنوب این روستا واقع است و رودخانه‌ای که از این کوه سرچشمه می‌گیرد در جواهردشت روان می‌شود و آب شرب این منطقه را تامین می‌کند.

آدرس ییلاق جواهردشت:

شهرستان رودسر، بخش چابکسر، روستای جواهردشت

جواهردشت

ییلاق سی دشت

سی دشت، در میان کوه‌های بلند و پوشیده از جنگل‌های سرسبز رودبار پنهان‌شده است و علاوه بر آب‌وهوای خوب و مناظر طبیعی زیبا، از آن به عنوان مهد پرورش توت‌فرنگی‌های خوشمزه یاد می‌شود؛ هرسال در اواخر بهار، عطر خوش توت‌فرنگی تمام منطقه را پر می‌کند. گردشگران زیادی توت‌فرنگی ارگانیک و فراورده‌های آن را از ییلاق سی دشت با خود سوغات می‌برند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار

آدرس ییلاق سی دشت:

شهرستان رودبار، روستای سی دشت

ییلاق سی دشت

ییلاق آسمان سرا

جنگل قله‌ای آسمان‌سرا در روستای گلدیان واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 1900 متر است و مانند راهی است که به آسمان می‌رسد و به همین دلیل به آن ییلاق آسمان سرا می‌گویند.

در مسیر رسیدن به این ییلاق جذاب درختانی مانند راش، توسکا، شیرخشت، آلوچه وحشی و ازگیل به چشم می‌خورد. بالای قله منظره و حال‌و‌هوای سحرانگیزی دارد؛ درحالی‌که اقیانوسی از ابرهای پنبه‌ای شما را احاطه می‌کند و نسیم ملایمی می‌وزد می‌توانید توربین‌های بادی شهر منجیل و شهر رودبار را ببینید.

آدرس ییلاق آسمان سرا:

شهرستان رودبار، روستای گلدیان، ییلاق آسمان سرا

ییلاق آسمان سرا

روستای امامزاده ابراهیم گیلان

روستای امامزاده ابراهیم یکی از ییلاقات جذاب و منحصربه‌فرد استان گیلان است که خانه‌های چوبی رنگارنگ آن بر جذابیت آن افزوده است. نظربازی خانه‌ها و شمعدانی‌های رنگارنگ، طبیعت رویایی و سرسبز، آب‌وهوای معتدل و رودخانه و آبشار زیبای روستا توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است.

آدرس امامزاده ابراهیم:

شهرستان شفت، روستای امامزاده ابراهیم

ییلاق امامزاده ابراهیم

ییلاق سوباتان

در ارتفاع 1900 الی 2500 متری از سطح دریا در شهر تالش خطه‌ای از بهشت به روی زمین آمده است؛ سوباتان، ییلاقی پوشیده از چمنزار و گلزار و دشت‌های شقایق که چشمه‌های گوارای بسیاری دارد. اینجا خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست و کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌ منظره بی‌نظیری به روستا داده‌اند.

آدرس ییلاق سوباتان:

شهرستان تالش، روستای سوباتان

سوباتان

ییلاق داماش

روستای داماش سرزمینی سرسبز و زیبا با چشمه‌هایی زلال است؛ آب این چشمه‌ها بسیار گوارا است و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان آب شرب استفاده کرد. کارخانه آب ‌معدنی داماش هم در همین روستا ساخته شده است.

گونه‌ای نادر از نوعی گل به نام سوسن چلچراغ وجود دارد که در دامان دشت‌های داماش به‌خوبی رشد می‌کند. خوشبختانه منطقه‌ای که در آن سوسن چلچراغ رشد می‌کند کاملا حفاظت‌شده است. این گل نادر که بومی ایران است در مناطق مختلفی از خطه شمال پراکنده است.

آدرس ییلاق داماش:

شهرستان رودبار، روستای داماش

ییلاق داماش

ییلاق دیلمان

دیلمان، ییلاقی زیبا در شرق گیلان و یکی از کم‌نظیرترین خطه‌های سرسبز شمال کشور است. به دلیل ارتفاع زیاد دیلمان از سطح دریا، آب‌و‌هوای آن سرد و کوهستانی است. این شهر دارای چشمه‌های فراوان، چشم‌اندازهای سبز و قله‌های پربرف است.

ییلاق دیلمان که جزو زیباترین ییلاق های شمال به شمار می‌رود، علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های طبیعی فراوان از نظر تاریخی هم حائز اهمیت است. و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران به شمار می‌آید؛ بررسی آثار باستانی یافت شده در این منطقه حاکی از آن است که از 2000 سال پیش از میلاد مسیح در این منطقه زندگی وجود داشته است.

آدرس ییلاق دیلمان:

شهرستان سیاهکل، روستان دیلمان

ییلاق دیلمان

ییلاق‌های گلستان

علاوه بر دو استان پهناور گیلان و مازندارن، استان گلستان هم ییلاق‌های کم نظیری دارد که در سفر به این استان نباید گشت‌و‌گذار در این ییلاق‌ها را از دست داد. در ادامه به معرفی ییلاق‌های زیبای استان گلستان می‌پردازیم.

ییلاق جهان نما

ییلاق جهان نما دهکده‌ای بکر با مناظر عالی واقع در استان گلستان است. این منطقه طبیعت نسبتا بکری دارد و در آن خبری از دودودَم و سروصدا در آن نیست. آب‌وهوای این روستا خنک و میزان بارندگی در آن زیاد است.

طبیعت این روستا قطعا شما را شگفت‌زده می‌کند؛ درختان سر به فلک کشیده، رودخانه زلال، خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیب‌دار رنگی، آبشار و چشمه برگ‌های برنده این ییلاق زیبا برای کشاندن گردشگران به این منطقه هستند.

آدرس ییلاق جهان ‌نما:

شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت‌شده جهان نما

ییلاق جهان نما

ییلاق درازنو

درازنو یکی از دهکده‌های ییلاقی استان گلستان است و آن‌قدر مرتفع است که مانند بامی به بیش از ۱۰ شهر و ده‌ها روستا در استان‌های گلستان و حتی مازندران مشرف است. دیدن این منظره قطعا یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌هایی است که در طول این سفر می‌توانید تجربه کنید. برای رسیدن به درازنو باید از کردکوی وارد یک جاده جنگلی زیبا شوید، عبور از این جاده پرپیچ‌وخم و حیرت‌انگیز هم یکی دیگر از جاذبه‌های این ییلاق است.

آدرس ییلاق درازنو:

شهرستان کردکوی، روستای درازنو

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شمال

ییلاق درازنو

ییلاق زیارت

روستای ییلاقی زیارت در نزدیکی گرگان و در انتهای جاده جنگلی نهارخوران قرار دارد. وجود چشمه آبگرم، امامزاده روستای زیارت ، طبیعت و چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیر، خانه‌های روستایی و فرصت کمپینگ در طبیعت این روستا آن را به‌شدت نزد گردشگران محبوب کرده است. نزدیکی روستای زیارت به گرگان آن را به مقصدی تفریحی برای اهالی این شهر تبدیل کرده و طبیعت‌گردان بسیاری در در ایام تعطیل راهی این منطقه می‌کند.

آدرس ییلاق زیارت:

بخش مرکزی شهرستان گرگان، روستای زیارت

ییلاق زیارت

 ییلاق پاکندس

پاکندس منطقه‌ای ییلاقی در شهرستان گالیکش است که به دلیل داشتن آب‌وهوای بسیار عالی و مطبوع، وجود چشمه‌های خنک، مراتع سرسبز و گل‌ها و گیاهان دارویی، نظر گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جلب کرده است.

این منطقه پوشیده از مراتع و جنگلی با درختان تنومند پهن‌برگ و درختان میوه جنگلی از قبیل ولیک، آلوچه (الوچک)، کندس، کله به، تلخه سی و گل پر است.

آدرس ییلاق پاکندس:

شهرستان گالیکش، منطقه ییلاقی پاکندس

ییلاق پاکندس

اقامت در ییلاقات شمال کشور

برای رفتن به هر کدام از این ییلاق های زیبا باید ابتدا ببینید نزدیکترین شهر به این مناطق چه شهرهایی هستند و سپس با مراجعه به سایت هومسا و اجاره ویلا و سوئیت در این شهرها، خاطراتی به یادماندنی برای خود ثبت کنید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ی راهنمای سفر به ماسال را مطالعه کنید.

یک دیدگاه

  1. تا به الان فک میکردم فقط رامسر و ماسال ییلاقات دارن واقعا جالبه این همه ییلاق تو ایران داریم مرتفع ترین ییلاق ایران کدومه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا