ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

ییلاق سوباتان ؛ زیبایی بی انتهای دشت‌ها در منطقه تالش

تماشای طبیعت و زیبایی‌های آن بهترین انتخاب برای مسافرت و دوری از قیل و قال شهرهاست. منطقه‌ای ییلاقی در ارتفاعات را تصور کنید که سرسبزی و زیبایی آن چشمان شما را نوازش می‌دهد. روح خود را بر فراز دشتی از شقایق به پرواز درآورید تا از تماشای اسب‌ها در دشتی از گل و گیاه، از آرامش سیراب شود. این مناظر همان چیزی است که با سفر به ییلاق سوباتان تالش تجربه می‌کنید. خستگی و بی حوصلگی را رها کرده و دست در دست ما راهی سفر به این منطقه ییلاقی در خطه سرسبز شمال ایران شوید تا دور از شلوغی شهر کمی لذت ببریم.

سوباتان کجاست؟

سوباتان

سوباتان یک روستا و منطقه ییلاقی در ۳۶ کیلومتری شهر تالش و ۲۲ کیلومتری شهر لیسار است. این منطقه در شمال غرب شهرستان تالش قرار دارد و با تنوعی از گونه‌های گیاهی و جانوری، دشت‌های زیبا و چشمه‌های طبیعی مقصد بسیاری از گردشگران برای سفر و طبیعت‌گردی است. از جذابیت این منطقه همین بس که خبری از دکل و سیم برق نیست تا زیبایی مناظر را از بین ببرد؛ به همین جهت مردم این روستا و عشایر به سبک سنتی زندگی می‌کنند.

کمی به اطراف نگاه کنید، خانه‌های چوبی و گلی، چشم‌اندازهای بی نظیری را ایجاد کرده‌اند. شب را در این کلبه‌ها سپری کنید و صبح کنار کلبه با یک لیوان چای داغ، محو منظره روبه‌رو و زیبایی بی انتهای طبیعت شوید. ییلاقات سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، پس حتی در تابستان هم هوای خنکی خواهد داشت. سوباتان تنها ییلاق استان گیلان نیست. ییلاقات ماسال، دیلمان، هلودشت و اولسبلنگاه از جمل زیباترین ییلاق‌های این استان هستند.

مسیر دسترسی به سوباتان

سوباتان

نزدیکی سوباتان به تالش و اردبیل باعث شده است تا بتوان از چند مسیر مختلف راهی شد. پس معرفی مسیر دسترسی به سوباتان با ما و انتخاب از شما!

  • مسیر تالش به سوباتان

جاده تالش به سوباتان 36 کیلومتر طول داشته و مسیر آن در برخی قسمت‌ها جاده خاکی است. با این وجود مسیر زیبا با چشم‌اندازهای بی نظیر در انتظار شماست. البته توجه داشته باشید که به علت همین خاکی بودن جاده، در صورت بارندگی عبور از گل و لای برای همه خودروهای شخصی امکان‌پذیر نخواهد بود، پس هیجان‌زده نشوید و پیش از رفتن شرایط خودرو و آب و هوا را بررسی کنید.

  • مسیر اردبیل به سوباتان

اصلا بخشی از لذت سفر جاده و دیدنی‌های بین راه است. اگر به دنبال یک مسیر بهتر و زیباتر با گذر از دریاچه و آبشار و چشمه هستید، باید از مسیر اردبیل به سوباتان بروید. اگر مبدا شما تهران است، به ترمینال آزادی رفته و سوار اتوبوس‌های اردبیل شوید که از جاده سرچم می‌روند. از راننده بخواهید که شما را در روستای بودالالو پیاده کند.

زیبایی‌های سفر شما از این روستا آغاز می‌شود! از روستای بودالالو تا دریاچه نئور را با وانت‌های این مسیر راهی شوید؛ جاده پر پیچ و خم اما سرشار از زیبایی است. 13 کیلومتر بعد به دریاچه می‌رسید که دیدن زیبایی‌های آن نیز بخشی از سفر شما خواهد بود. مابقی مسیر تا سوباتان از کنار چشمه و آبشار و رودخانه می‌گذرد، در حالی که در دریایی از ابر و مه شناورید.

  •  مسیر تالش – آق اولر – سوباتان

این مسیر ترکیبی از جاده آسفالت و خاکی به طول 40 کیلومتر است. از تالش تا آق اولر جاده آسفالت بوده و پس از آن برای رسیدن به ییلاقات سوباتان وارد جاده خاکی می‌شوید. گذر از این مسیر با خودروهای معمولی سخت است و به نیسان یا ماشین شاسی بلند نیاز دارید، اما هیجان جاده شما را فرا می‌خواند.

بیشتر بخوانید: ییلاق مازیچال
  • مسیر لیسار به سوباتان

با وجودی که این مسیر تنها 20 کیلومتر تا سوباتان فاصله دارد، اما اصلا آن را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم! تنها گردشگران حرفه‌ای آن هم با وجود یک راهنمای محلی می‌توانند از این مسیر خود را به ییلاقات سوباتان برسانند.

  • فاصله سوباتان با ییلاق‌های اردبیل

برای برخی از ما سفر یک روزه و دو روزه معنا ندارد و ترجیح می‌دهیم گاهی کار و زندگی را به حال خود رها کرده و ایران‌گردی کنیم. یکی از مسیرهای جذاب سفر برای دیدن جلوه‌های طبیعی، به خطه شمال و پس از آن ادامه مسیر به سمت اردبیل است. اگر شما تاکنون این مسیر را در سفر نبودید، حتما آن را به برنامه خود اضافه کنید. خبر خوب اینکه سوباتان با ییلاق‌های اردبیل تنها در حدود ۱۹ کیلومتر فاصله دارد. سوباتان از شمال به رودخانه لیسار، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان، از شرق به جنگل‌های تالش و از غرب به دریاچه نئور می‌رسد.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

ییلاقات سوباتان به دلیل قرارگیری در ارتفاعات آب و هوای خنکی دارند. بهترین زمان سفر به این منطقه ماه‌های اردیبهشت و خرداد است که دشت را حریری سبز رنگ فراگرفته و غرق در گل‌های رنگارنگ است. فصل تابستان نیز هوای این منطقه خنک و مطبوع است و انتخاب مناسبی برای سفر خواهد بود. البته اگر شما نیز مثل من از شلوغی فراری هستید، در اوایل تابستان یعنی پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها راهی سوباتان تالش نشوید و سفر خود را به ایام غیر تعطیل موکول کنید.

دنیای رنگ‌های پاییزی و دشت برف‌پوش زمستانی در ییلاقات سوبات قطعا زیبا و دیدنی است، اما تنها باید آن را در خیال خود تصور کنیم! در پاییز و زمستان سرمای هوا عامل محدودکننده بوده و مانع از آن می‌شود که بتوان به سوباتان سفر کرد، در این دو فصل مردم محلی و عشایر نیز سوباتان را ترک می‌کنند.

وجه تسمیه نام ییلاق سوباتان

درباره معنای سوباتان و علت نامگذاری این منطقه روایت‌های مختلفی وجود دارد. بر اساس زبان زیبای تالشی «سو» به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» است، پس به این دلیل که در این منطقه گیاه گلپر به فراوانی یافت می‌شود، نام آن را «سووتون» گذاشته‌اند که در گذر زمان به سوباتان تبدیل شده است.

ترک‌ها روایت دیگری از نام این منطقه دارند و آن را به چشمه‌ای مربوط می‌دانند که آب در آن پس از جوشیدن به داخل زمین فرو می‌رود. در زبان دوست‌داشتنی ترکی «سو» به معنی آب و «باتان» به معنی محل فرو رفتن است، یعنی سوباتان معنی محل فرو رفتن آب را می‌دهد. البته فرقی نمی‌کند، ترکی یا تالشی، نام سوباتان دوست‌داشتنی و زیبایی‌های آن بی‌انتها است.

نکته‌ های مهم در سفر به سوباتان

نکات سفر به سوباتان

سفر به طبیعت برای تماشای زیبایی‌های خدادای همیشه جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود. اگر راهی ییلاق سوباتان تالش هستید، برخی از نکات را فراموش نکنید.

سگ‌های گله مهربان نیستند! پس با دیدن یک گله از گوسفندان خود را کنترل کرده و از نزدیک شدن به آن‌ها جدا خودداری کنید، زیرا خطر حمله سگ گله در کمین شماست.
این منطقه حتی در روزهای تابستانی نیز ممکن است سرد و بارانی شود، پس همراه برداشتن لباس مناسب و گرم و بارانی را فراموش نکنید.
اگر قصد دارید به جای اقامت در کلبه‌ها، کمپ بزنید، تمامی وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید، چراکه با فرا رسیدن شب، سرمای هوا به ویژه در بهار به استقبال شما می‌آید.
در این منطقه موبایل آنتن نمی‌دهد، پس فارغ از غرق شدن از اینترنت و هیچ تماسی، تنها شما هستید و طبیعت! البته همراه داشتن پول نقد را فراموش نکنید، چون بدون آنتن دهی موبایل، دستگاه کارت خوان معنا ندارد.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

ییلاقات سوباتان آنقدر زیبا و رویایی است که هرچه از آن بگوییم کم گفته‌ایم. در این قسمت از تور سوباتان تالش به جاهای دیدنی آن سری می‌زنیم.

  • دریاچه نئور

دریاچه نئور

احتمالا شما نیز نام دریاچه نئور را شنیده‌اید. نئور یک دریاچه یخچالی و بازمانده دوران باستان است که در مرز استان اردبیل و گیلان قرار دارد. مسیر رسیدن شما از ییلاق سوباتان تا دریاچه نئور 20 کیلومتر بوده که باید با وانت مردم محلی راهی آنجا شوید. اگر اهل ماهی‌گیری هستید، برای رفتن به دریاچه نئور، وسایل ماهی‌گیری را همراه داشته باشید تا شانس خود را برای صید قزل آلای رنگین کمان امتحان کنید.

  • ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت

یکی از جذابیت‌های سفر به سوباتان نزدیکی آن به ییلاق شکردشت تالش است. این منطقه با سوباتان تنها 7 کیلومتر فاصله دارد. مناظر زیبای ییلاق شکردشت باعث می‌شود تا بسیاری از گردشگران خود را به آنجا برسانند. شهرت این منطقه ییلاقی به خاطر دشت شقایق و فرو رفتن در اقیانوسی از ابرها است.

  • پارک جنگلی آلچالق

دشتی زیبا پوشیده از درخچه‌های کوتاه در قسمت شرقی ییلاق سوباتان تالش قرار دارد که به آن پارک جنگلی آلچالق می‌گویند. در این منطقه درخچه‌های پر تراکمی از قره گیله، سیب و آلوچه قرار دارند و مناظر زیبای آن بهترین انتخاب برای تماشای طبیعت و عکاسی است.

  • چشمه‌های آب طبیعی سوباتان

چشمه‌های آب طبیعی و مناطق ییلاقی همیشه در ارتباط هستند. در ییلاق سوباتان تالش چشمه‌های طبیعی مختلفی وجود دارد که آب آن‌ها زلال و خنک است. از جمله چشمه‌های آب طبیعی ییلاقات سوبان می‌توان به چشمه کلیه سویی، ورزان بلاغی، سید بلاغی، نومندان بلاغی، نظیری بلاغی و ساری بلاغ اشاره کرد.

  • آبشار ورزان

آبشار ورزان

در غرب ییلاق سوباتان تالش به آبشار زیبای ورزان با ارتفاع 30 متر می‌رسید. رودخانه لیسار در مسیر خود و گذر از ارتفاعات، این آبشار را ایجاد می‌کند. آبشار ورزان با ییلاق سوباتان تنها در حدود 4 کیلومتر فاصله دارد. کنار آبشار بنشینید و به صدای خروشان آن گوش فرا دهید؛ مناظر سرسبز اطراف آبشار نیز زیبایی این فضا را تکمیل کرده و آرامش را به شما هدیه می‌دهد.

  • غار گنج‌ خانه

یکی از دیگر دیدنی‌های سوباتان در ضلع شمال شرقی آن قرار دارد و غاری زیبا با نام گنج خانه است. از ارتفاع و طول غار اطلاعات دقیق در دسترس نیست، زیرا تاکنون کسی نتوانسته مسیر زیادی را در آن طی کند. ورود به این غار به دلیل باریک بودن دهانه، تنها برای غارنوردان امکان‌پذیر خواهد بود. کمی به نام گنج خانه فکر کنید؛ به باور مردم محلی گنجی عظیم در این غار قرار دارد و همین موضوع راز سر به مهر آن است.

  • گوری دره

در سال‌های پیش در منطقه سوباتان یک گورستان کهن با قدمت 7 هزار سال به همت باستان‌شناسان کشف شد. این گورستان در گذشته محل دفن مردگان بوده است و کشف آن تاریخچه طولانی این منطقه را نشان می‌دهد. بازدید از گورستان گوری دره یا قوری دره نیز می‌تواند بخشی از سفر شما به سوباتان باشد.

سوغات ییلاق سوباتان

سوغات سوباتان

برای اغلب ما خرید سوغاتی یکی از بخش‌های جدانشدنی و جذاب سفر است. در این منطقه می‌توانید انواع لبنیات مانند شیر تازه و غذاهای محلی را امتحان کنید. در سفر به ییلاقات سوباتان تالش خرید این سوغاتی‌ها را فراموش نکنید.

  • گیاهان دارویی مانند گلپر، پونه و بومادرانی
  • لباس‌های پشمی
  • پنیر و کره محلی
  • گلیم
  • نان محلی
  • اقامت در سوباتان و تجربه‌ی خاطراتی ماندگار

اقامت در سوباتان

اقامت در سوباتان

برای اقامت در ییلاق سوباتان تالش می‌توانید کمپ زده و در چادر بمانید، اصلا بسیاری از گردشگران به عشق برپایی چادر و کمپ راهی این منطقه می‌شوند. تماشای مناظر اطراف از داخل چادر بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است. اگر ترجیح می‌دهید به جای چادر زدن در یک فضای بسته و سقف‌دار ساکن شوید، می‌توانید خانه‌های روستایی را برای اقامت اجاره کنید. کلبه‌های چوبی این منطقه حال و هوای فوق‌العاده‌ای دارند و اقامت در آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. همچنین شما می‌توانید اقامتگاه مورد نظر خود را پیش از سفر از طریق هومسا رزرو کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در سوباتان حتما سری به هومسا بزنید.

‫2 دیدگاه ها

    1. کاربر عزیز
      هرچند برای همه ما سخته که بدون گوشی و اینترنت سر کنیم ولی سعی کنیم وقتی میریم تو دل طبیعت، از همه تکنولوژی‌هایی که باعث میشه از خودمون و طبیعت زیبای اطرافمون غافل شیم، دل بکنیم و از هوا و مناظر زیبا و در کنار هم بودنمون نهایت لذت رو ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا