ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمال

دریاچه نئور؛ بهشت طبیعت‌گردها در فصل بهار

برای هر طبیعت‌گردی رفتن به مناطق بکر و منحصر به فرد تجربه‌ای دلچسب است؛ یک منطقه کوهستانی، یک دریاچه، یک ییلاق سبز، یک دشت وسیع و یک دریاچه‌ی آبی در ارتفاعات زاگرس همگی تصویری از دریاچه نئور و مسیر جذاب روستای سوباتان از این دریاچه زیبا را به تصویر می‌کشد. دریاچه زیبای نئور، خود را در میان مرز گیلان و اردبیل جای داده است؛ پس چه مسافر گیلان باشید و چه اردبیل می‌توانید از این طبیعت بکر دیدن کنید.  اگر شما قصد خواندن این متن را کرده‌اید احتمالا پیش از آن تصمیم گرفته‌اید به دریاچه نئور سفر کنید. بیایید با هم سفری مجازی به این منطقه را تجربه کنیم تا با اطلاعاتی کامل کوله بار سفر ببندید و لذت تجربه سفر به دامان طبیعت را برای خودتان دو چندان نمایید.

دریاچه نئور کجاست؟

ممکن است خیلی از شما در شبکه‌های اجتماعی یا از دوستانتان نام دریاچه نئور را شنیده باشید. «نئور» در زبان ترکی مغولی به معنای دریاچه است و در زبان ترکی آذربایجان دریاچه‌ای کوچک معنا می‌دهد که رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد. این دریاچه در دامنه رشته کوه‌های زاگرس؛ 50 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 2500 متر است. بنابراین از همین ابتدا می‌توانید حدس بزنید که این منطقه مقصدی مناسب در فصول گرم سال است و حتی در همین زمان هم باید مجهز و با لباس گرم سفر کنید. دریاچه نئور شامل دو دریاچه بزرگ و کوچک می‌شود که بارندگی‌های فصل بهار باعث می‌شود این دو به همدیگر برسند و دریاچه‌ای واحد به مساحت 210 هکتار و عمق متوسط 5 متر را به وجود می‌آورند.

دریاچه نئور

خصوصیات اکولوژیکی دریاچه نئور اردبیل

اگر مسیر پیاده سوباتان را شبیه به بهشت ببینید، بدون شک دروازه آن دریاچه نئور خواهد بود؛ مسیری سبز برای پیاده روی در طبیعت که استان اردبیل را به گیلان می‌رساند. این منطقه به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی، یکی از مراکز تحقیقاتی سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه آبزیان به شمار می‌رود. نئور بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در کشور است و آب آن از چشمه‌های متعدد اطراف، باران‌های جوی و ذوب یخ و برف کوه‌های اطراف تامین می‌گردد. حدود 5 الی 6 ماه سال، دریاچه نئور به دلیل سرمای زیاد منجمد می‌شود و گاهی ضخامت یخ آن به حدود 80 سانتی متر می‌رسد. وجود نوعی سخت پوست با نام گاماروس باعث شده دریاچه به محیطی مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا تبدیل شود. نئور فضای امنی برای پرنده‌های مهاجر فراهم می‌کند و سالانه میزبان تعداد زیادی از این پرنده‌ها می‌شود. به طور کلی 90 گونه جانوری بومی و مهاجر شامل آبزیان، دوزیست، خزنده، و پستاندار در دریاچه نئور و اطراف آن وجود دارد.

در حومه دریاچه و ارتفاعات مجاور انواع گیاهان دارویی شامل 70 گونه متفاوت رشد می‌نماید که برای اهداف دارویی، خوراکی و صنعتی مصرف می‌شود. دست و دلبازی دریاچه نئور به همین جا ختم نمی‌شود؛ زمین‌های اطراف نیز به واسطه آب دریاچه سیراب می‌شوند و محصولاتی مانند گندم، جو، عدس نخود رشد می‌کنند.

بهار با تمام زیبایی که به همراه دارد لباس نو بر تن طبیعت می‌کند اما در بعضی جاها نقش و نگار آن اثری هنری خلق می‌کند. این جمله زمانی به واقعیت تبدیل می‌شود که خرداد ماه به دریاچه نئور اردبیل بروید. آبی دریاچه، زردی گل‌ها میان سبزی بی انتها، سپیدی ابرهای متراکم و گاه اسب‌‌های اهلی همه و همه تصویری بدیع از طبیعت خلق می‌کنند. با وجود این همه زیبایی آنچه که شما را به وجد می‌آورد خنکای نسیم بهاریست که از دامنه کوه‌های اطراف به سمت دریاچه نئور می‌وزد. پیاده روی در اطراف نئور خود به تنهایی می‌تواند یک سفر کامل باشد.

بیشتر بخوانید: مکان های دیدنی اردبیل

دریاچه نئور

مسیر دسترسی به دریاچه نئور

آدرس: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

مسیر دسترسی به دریاچه نئور از جاده خلخال اردبیل امکان‌ پذیر است. بنابراین اگر شما به صورت زمینی راهی این منطقه می‌شوید، از شهر زنجان به سمت اردبیل حرکت کنید. 40 کیلومتر قبل از اردبیل و با رسیدن به منطقه بودالالو به سمت شرق نقشه برانید تا بعد از 15 کیلومتر و عبور از روستای عباس آباد به دریاچه برسید. بخشی از این مسیر با پیچ و خم همراه است بنابراین حتما از آمادگی وسیله نقلیه خود کاملا مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی زنجان

تفریحات دریاچه نئور

این منطقه از مقاصد بکر طبیعت‌گردی است که زیرساخت چندانی برای تفریح در اطراف آن فراهم نشده و اکثر گردشگران دقیقا به همین خاطر که بکر و دست نخورده باقی مانده به آنجا سفر می‌کنند. هر سلیقه‌ای که داشته باشید دریاچه نئور از سخاوتمندی خودش به شما می‌بخشد اما در نهایت همه چیز به سلیقه خودتان بستگی دارد.

دریاچه نئور

  • طبیعت نگری، تماشای آبزی، اسب و پرنده

قرار گرفتن در دل کوه‌های تالش و بارش‌های فصلی بسیار، باعث شده دریاچه نئور و چشمه‌های این منطقه همیشه پرآب و خروشان باشند. این موضوع به تعادل اکوسیستم کمک شایانی کرده و زیستگاه مناسبی را برای انواع جانوران و گیاهان فراهم می‌کند.

زمانی که به هر نقطه از این طبیعت زیبا می‌نگرید شگفت‌زده می‌شوید، چراکه این مکان همیشه زیبایی‌های بسیاری برای عرضه به دوستداران طبیعت‌ دارد. تماشای آبزیانی که خود را به سطح آب می‌رسانند و دستان گرم خورشید را جستجو می‌کنند حسی سرشار از سرزندگی را ایجاد می‌کنند. از سویی پرندگان مهاجری که بر فراز دریاچه نئور نغمه‌خوان پرواز می‌کنند یا اسب‌هایی که در دشت بهاری و پرگل به هر سو می‌دوند لحظات نابی را رقم می‌زنند.

  • کمپینگ در طبیعت دریاچه نئور

در میان این‌همه زیبایی نوبت شماست که دست‌به‌کار شوید و اقدام به کمپینگ در طبیعت کنید. دوستانتان را فرابخوانید و در حین برپایی کمپ لحظات خاطره‌انگیزی را با آن‌ها رقم بزنید. سکوهای اطراف دریاچه نئور از مناسب‌ترین مکان‌ها برای چادر زدن به شمار می‌روند.

اقامت در گیلان

  • کوهنوردی در طبیعت نئور

همان‌طور که گفتیم این دریاچه در میان کوه‌های تالش قرار دارد و اطراف آن قله‌ها و دره‌های بسیاری وجود دارد. کوهنوردی در مسیر کوه‌های اطراف دریاچه نئور تجربه بی‌نهایت لذت بخشی است. زمانی که به قله‌ها صعود کردید، دشت‌های هموار و دریاچه را با نمایی دورتر به نظاره بنشینید. اگر هم به ارتفاعات شمال شرقی این ناحیه صعود کنید تصویری غافلگیرکننده از دریای خزر را مشاهده خواهید کرد.

  • ماهیگیری در دریاچه نئور

دریاچه نئور اردبیل زیستگاه آبزیان بسیاری ازجمله سمور آبی، انواع نرم‌تنان، قورباغه راه‌راه، صدف و پلانکتون‌ها به شمار می‌رود. ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمانی، ماهی خوش‌طعمی است که اغلب برای کنترل جمعیت گاماروس‌ها در دریاچه رها می‌شوند. گاماروس‌ها نوعی سخت‌پوست هستند که به پاکیزه نگاه‌داشتن آب دریاچه کمک می‌کنند. برای انجام یک ماهیگیری نفس‌گیر حتماً باید پیش از سرد شدن هوا اقدام به سفر به دریاچه نئور کنید. چراکه ماهی‌ها مقاومت کمی به سرمای هوا دارند و با شروع فصول سرد از دریاچه جمع‌آوری می‌شوند.

دریاچه نئور

لازم به ذکر است که در ماه شهریور مسابقات ماهیگیری در این مکان برگزاری می‌شود. شما هم می‌توانید در اواخر تابستان برنامه سفر خود به دریاچه نئور را بچینید و مهارت ماهیگیری خود را محک بزنید.

  • قایق‌سواری در دریاچه نئور

قایق‌سواری آن‌چنان‌که باید در دریاچه نئور اردبیل رونق ندارد؛ اما افراد می‌توانند با به همراه داشتن قایق‌های شخصی و بادی تا دلشان می‌خواهد بر پهنه این دریاچه شناور باشند.

  • دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری تا ییلاق سوباتان

مسیر 120 کیلومتری شمال شرقی دریاچه نئور به ییلاق زیبای سوباتان منتهی می‌شود. دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری در کنار تماشای مناظر زیبای اطراف تجربه دل‌چسبی به شمار می‌روند. برای این منظور به همراه بردن دوچرخه خود را فراموش نکنید.

  • عکاسی و نقاشی

خاطرات شیرینی که هرلحظه در چشم‌اندازهای دل‌فریب اطراف دریاچه نئور خلق می‌شوند یک دوربین عکاسی می‌طلبند تا برای همیشه ثبت شوند. اگر هم اهل نقاشی هستید بوم و قلم‌موهایتان را بردارید و قابی از این طبیعت زیبا را بر صفحه‌ای سفید تصویر کنید.

  • اسکی روی یخ

با فرارسیدن فصل سرد، حدود 5 ماه از سال سطح دریاچه نئور کاملاً یخ‌زده است. این یخ‌زدگی که تا عمق 80 سانتی‌متری دریاچه نفوذ می‌کند شرایط بسیار خوبی را برای اسکی سواری روی یخ فراهم می‌کند. اگر تحمل سرمای زمستان را در این منطقه کوهستانی دارید، پس لذت اسکی سواری بر روی دریاچه بلورین نئور را از دست ندهید.

  • چیدن گیاهان دارویی در طبیعت دریاچه نئور

اگر از طرفداران دم‌نوش‌های طبی و گیاهی هستید به شما مژده می‌دهیم که دشت‌های اطراف دریاچه نئور پر از گل‌ها و گیاهان وحشی است. چیدن و استشمام عطر بابونه، کنگر، پنج‌انگشت، بومادران که به‌صورت ارگانیک و کاملاً طبیعی رشد پیداکرده‌اند، تفریح هیجان‌انگیزی برای علاقمندان به گل و گیاه به شمار می‌رود.

  • لذت تماشای زندگی عشایر طبیعت نئور

عشایر فندقلو در فصل ییلاق به این مکان مهاجرت می‌کنند و با همان سبک و سیاق سنتی روزگار می‌گذرانند. آشنایی با زندگی عشایر تجربه‌ای بی‌مانند است که در دریاچه نئور می‌توانید از نزدیک شاهد آن باشید.

دریاچه نئور

شما می‌توانید کنار دریاچه نئور کمپ کنید و از منظره لذت ببرید؛ قدم بزنید و یک پیاده روی سبک در اطراف دریاچه داشته باشید؛ اگر بخواهید می‌توانید از دریاچه فاصله بگیرید و در کوهپایه‌های اطراف به کوهنوردی بپردازید. وجود ماهی‌های قزل آلا این فرصت را فراهم می‌کند که بخواهید به ماهیگیری بپردازید که این تفریح تنها در همان چند ماه گرم سال امکان پذیر خواهد بود.

شنا در دریاچه نئور ممنوع است اما اگر مایل باشید می‌توانید با خودتان قایق‌های بادی به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب بودن آب و هوا قایق سواری کنید. اگر شما یک سوارکار هستید، در اطراف دریاچه افراد محلی را پیدا می‌کنید که اسب‌های خودشان را کرایه می‌دهند.

اطراف دریاچه دشت همواری است که مسیر جذابی برای دوچرخه سواری فراهم می‌کند. در پایان اضافه می‌کنیم که دریاچه نئور یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعت هست که لوکیشن مناسبی برای عکاسی به شمار می‌رود. بنابراین اگر شما عکاس هستید این مقصد را از دست ندهید هر چند سالهاست که هر کسی به واسطه موبایل‌ خود می‌تواند عکس‌های زیبایی از دریاچه بگیرد اما عکاسان حرفه‌ای برداشت زیباتری از دریاچه نئور خواهند داشت.

دریاچه نئور

امکانات دریاچه نئور

این دریاچه فضایی کاملاً بکر است که امکانات رفاهی محدودی ازجمله موارد زیر را دارد:

  • بوفه
  • سکو برای چادر زدن
  • سرویس بهداشتی

با توجه به محدود بودن امکانات دریاچه نئور و دور بودن از فضای شهر لوازم موردنظر برای سفر را از قلم نیندازید. در ادامه این مطلب فهرستی از این وسایل را در جدولی قرار داده‌ایم:

لوازم موردنیاز برای سفر به دریاچه نئور

لباس مناسب فصل لباس ضدآب کارت شناسایی چادر مسافرتی و کیسه‌خواب چراغ‌قوه تلفن همراه
کفش عاج دار کوهنوردی لباس و کلاه گرم دفترچه بیمه مواد غذایی و آب آشامیدنی باتوم دوربین
عینک آفتابی کرم ضد آفتاب داروهای عمومی زغال دمپایی زیرانداز
کلاه آفتابی جعبه کمک‌های اولیه پاور بانک عصای کوهنوردی مواد خوراکی کبریت
داروهای شخصی مقداری لباس اضافه کیسه‌زباله آتشزنه بادگیر وسایل بازی

بهترین زمان سفر به دریاچه نئور

با گرم شدن زمین، ماه‌های سفر به مناطق سردسیر بیشتر شده و تقریبا از اواخر اردیبهشت تا اواسط شهریور زمان مناسب برای سفر به دریاچه نئور  اردبیل است. در واقع هوا در این ماه‌ها معتدل است اما گاه شب‌های بسیار سرد و روزهای پر بارشی را تجربه می‌کند. بنابراین پیش از سفر به سوباتان دریاچه نئور، حتما از شرایط آب و هوای دریاچه نئور مطلع شوید تا تجهیزات لازم برای یک سفر طبیعت گردی را به همراه داشته باشید. چادر، کیسه خواب، کفش مناسب، زیرانداز، سایه بان (آفتاب در این منطقه تیز می‌تابد بنابراین در روزهای گرم، وجود یک سایه‌بان لذت سفر را دو چندان می‌کند) و لباس مناسب از لوازم ضروری سفر به نئور است. با این وجود زمان مرسوم برای سفر به دریاچه نئور معمولا خرداد ماه است که نه آفتاب اذیت کننده است و نه سرما!

دریاچه نئور

اقامتگاه دریاچه نئور

همانطور که در متن اشاره کردیم این منطقه زیرساخت اقامتی چندانی ندارد و اکثر کسانی که به سمت دریاچه نئور سفر می‌کنند ترجیح می‌‍دهند چادر بزنند. خیلی از افراد نیز فاصله دریاچه نئور تا سوباتان را پیاده در پیش می‌گیرند و با رسیدن به روستا در خانه‌های محلی اقامت می‌کنند. برای اجاره سوئیت و ویلا در سوباتان می‌توانید در سایت هومسا این منطقه را جستجو کنید و قبل از سفر اقدام به رزرو نمایید. زیرا این منطقه معمولا فصلی است و در یک زمان خاص با حجم زیادی مسافر مواجه می‌شود که تمامی اقامتگاه‌ها از قبل رزرو می‌شوند. البته یک پیشنهاد جذاب دیگر این است که جنگل‌های لیسار را پایین بروید و با اجاره اقامتگاه در تالش برنامه سفر خودتان را بچینید.

دریاچه نئور

کلام پایانی

سفر به دریاچه نئور می‌تواند شبیه به رویایی باشد که از کودکی در ذهنتان به آن سفر می‌کردید، به شرط آنکه یک طبیعت گرد واقعی شوید و از زیر و بم شرایط آب وهوایی، تفریحی، اقامتی و بهترین زمان سفر به آن اطلاعات کامل داشته باشید.

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید تشکر میکنم از اینکه جاذبه های دیدنی اردبیل را معرفی میکنید من اردبیلی هستم ..امیدوارم همه ی تلاشتون رو برای حفظ این استان زیبا بکنید فقط حتما باکاربلد بیاید مسیر ناهمواری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا