ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای دیدنیدانستنی‌های سفر

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان 👌​🏕️​🏞️​

استان لرستان از جمله استان‌هایی است که بیش از آن که جاذبه‌های تاریخی را در خود جای داده باشد، از طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار است. البته این به این معنا نیست که استان لرستان برای تاریخ دوستان مقصد مناسبی نمی‌باشد. اگرچه جاذبه‌های تاریخی محدود اما زیبایی در استان لرستان وجود دارد، با حال دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی آن بیشتر بوده و همین جاذبه‌های طبیعی هر ساله خیل عظیمی از مسافران را برای اجاره ویلا در لرستان جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم با دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان آشنا شویم. با هومسا همراه باشید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لرستان بر روی نقشه

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

جاذبه‌های گردشگری استان لرستان بی‌شمار است. برای بازدید از تمامی این جاذبه‌ها شاید به روزها یا ماه‌ها زمان احتیاج باشد. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد بخش عمده‌ای از این جاذبه‌ها را زیبایی‌های طبیعی در بر گرفته است. از جمله دیدنی‌های استان لرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​قلعه فلک الافلاک

همانطور که گفته شد تعداد جاذبه‌های تاریخی استان لرستان از جاذبه‌های طبیعی آن بسیار کمتر است. با این حال یکی از مهم‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی ایران را می‌توان در این استان یافت. قلعه فلک الافلاک یک قلعه باستانی در استان لرستان و در شهر خرم آباد می‌باشد. این قلعه در زمان ساسانیان ساخته شده و به واسطه موقعیت خوش آب و هوای قرارگیری آن محل سکونت بسیاری از پادشاهان ساسانی، آل بویه، صفویه و قاجاریه بوده است.

قلعه فلک الافلاک بر روی یک صخره کوهپایه‌ای بنا شده و در حیاط آن یک چاه بسیار عمیق قرار گرفته است. در ساخت این بنا از ترکیب ملات، خشت، آجر و سنگ استفاده شده و در زمان‌های مختلف کاربری‌های گوناگونی داشته است. در حال حاضر قلعه فلک الافلاک به عنوان موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استفاده شده و در آن آزمایشگاهی برای مرمت آثار تاریخی نیز به وجود آمده است.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​دریاچه گهر

اگر می‌خواهید یکی از زیباترین و بکرترین پدیده‌های طبیعی استان لرستان را ببینید، بی‌شک باید به دریاچه گهر بروید. دریاچه گهر در شهرستان دورود استان لرستان واقع شده و به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران شناخته می‌شود. آن چه جذابیت بازدید از دریاچه گهر را دوچندان کرده است این است که مسیر دسترسی به این دریاچه ماشین‌رو نبوده و رسیدن به آن به 4 تا 5 ساعت پیاده‌روی احتیاج دارد.

دریاچه گهر عمقی در حدود 28 متر داشته و دارای دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک می‌باشد. دو بخش دریاچه از لحاظ مساحت و البته عمق با یک‌دیگر متفاوت هستند. تقریبا تمامی بخش‌های اطراف دریاچه گهر صخره‌ای بوده اما در بخش غربی و شرقی آن ساحل ماسه‌ای وجود دارد که گردشگران می‌توانند به کمپینگ در آن بپردازند. بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر فصل بهار است که شقایق‌ها و لاله‌های واژگون دره نی‌گاه نزدیک دریاچه نیز رشد کرده‌اند.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​غار میرملاس | دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

در شهرستان کوهدشت استان لرستان غاری تحت عنوان غار میرملاس وجود داشته که بر روی دیواره‌های آن نقش و نگارهایی از زندگی باستانیان مشاهده می‌شود. از جمله تصاویر موجود بر دیواره‌های غار می‌توان به تصویر حیواناتی مانند اسب، روباه، گاو، سگ و گوزن و همچنین تصویر انسان‌هایی در حال شکار، در حال جنگ و انسان‌های سوار بر اسب اشاره کرد.

اگرچه غار میرملاس یکی از جاذبه‌های زیبای استان لرستان می‌باشد، به واسطه نگهداری نادرست امروزه بخش عظیمی از زیبایی‌های آن قابل مشاهده نیست. چرا که بخش ورودی غار مسدود شده و نقاشی‌های هزار ساله به سختی قابل مشاهده هستند. همچنین گردشگران نامهربان با طبیعت با یادگاری‌های خود بر این صخره قسمت اعظمی از زیبایی آن را گرفته‌اند.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​کوه قارون

علاقمندان به کوهنوردی در سفر به لرستان می‌توانند از میان دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان از کوه قارون دیدن کنند. کوه قارون کوهی در شهرستان دورود بوده که ارتفاعی در حدود 2950 متر دارد. کوهنوردان برای رسیدن به این کوه و صعود به قله باید ابتدا در ایستگاه راه آهن قارون سوار قطار محلی اندیمشک-دورود شده و پس از رسیدن به منطقه از طریق جاده روستای پیرعبدالله خود را به کوه برسانند. در مسیر رسیدن به قله کوه قارون نیز چشمه‌های متعددی وجود دارد.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​دشت لاله‌های واژگون

از دیگر دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان می‌توان به دشت لاله‌های واژگون در شهرستان الیگودرز اشاره کرد. دشت لاله‌های واژگون در دامنه کوه‌های زاگرس واقع شده و بهترین زمان بازدید از این دشت‌ها فصل بهار است. دشت لاله‌های واژگون یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی استان لرستان برای دوستداران طبیعت است.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​خانه بیرجندی | دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

در استان لرستان خانه‌های تاریخی را نیز می‌توان یافت. خانه بیرجندی از جمله خانه‌های تاریخی استان لرستان بوده که قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. به واسطه رعایت اصول اولیه معماری در ساخت این بنا این خانه به یکی از خانه‌های قدیمی زیبای استان تبدیل شده است. در خانه بیرجندی اتاق شاه‌نشینی وجود داشته که دیوارهای آن با الهام از نقاشی‌های سبک اروپایی تزیین شده است.

بیشتر بخوانید: آبشارهای لرستان ؛ مقصد گردشگران جویای هیجان

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​تنگه لی لی

در شهرستان دورود جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری وجود داشته که همین جاذبه‌ها سبب شده به درود لقب پایتخت طبیعت ایران را بدهند. از جمله جاذبه‌های طبیعی زیبای این شهرستان می‌توان به تنگه لی لی اشاره کرد. این تنگه به واسطه صخره‌های بلند، جریان رود ماربره و صدای دلنشین آب جذابیت مسحورکننده‌ای دارد.

تنگه لی لی در میان صخره‌های رشته کوه زاگرس قرار داشته و در اثر فرسایش‌های بادی و آبی ایجاد شده است. عبور رود ماربره از میان این تنگه نیز سبب شده تا پوشش گیاهی زیبایی در دل صخره‌ها ایجاد شود. بهترین زمان سفر و بازدید از این تنگه فصل تابستان بوده که به واسطه تشکیل استخرهای طبیعی امکان آب‌تنی و شنا در این تنگه وجود دارد.

گردشگرانی که خود را به تنگه لی لی می‌رسانند علاوه بر شنا و آب‌تنی می‌توانند به قایق‌سواری در این منطقه نیز بپردازند.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​مقبره حیات الغیب

مقبره حیات الغیب در روستای حیات الغیب در 46 کیلومتری خرم آباد واقع شده است. این مقبره در واقع از دو بنای مجزا تشکیل شده است که یک بنای آن آرامگاه یکی از نوادگان امام موسی کاظم بوده و بنای کوچک‌تر که به آن گنبد الیاس گفته می‌شود، مقبره یکی از حکمرانان لر است.

برخی از افراد معتقدند این مقبره در دوران صفویه ساخته شده است، اما بسیاری از افراد بر اساس کتیبه سنگی موجود در مقبره باور دارند که زمان ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. تزیینات این مقبره نیز بسیار ساده بوده و تنها شامل چند گچبری گل و نقش کبوتر می‌شود. امروزه در مقابل این بنا اهالی روستا مردگان خود را دفن می‌کنند.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​آبشار بیشه | دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

شاید بتوان آبشار بیشه را جزو معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان دانست که در فهرست میراث طبیعی نیز جای گرفته است. آبشار بیشه یک آبشار 48 متری با عرض 20 متر بوده که در 60 کیلومتری خرم آباد واقع شده است. دسترسی به این آبشار هم از طریق جاده آسفالت منتهی به آن امکان‌پذیر بوده و هم می‌توان از قطار در ایستگاه درود استفاده کرد.

آبشار پیشه لرستان زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. در نزدیکی ریل راه آهن ‌کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس قرار داشته و درختان بلوط زیادی در آن مشاهده می‌شود. در میان این تصویر زیبا نیز آبشاری مرتفع و زلال قرار داشته که صدای آن بسیار روح‌نواز است.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​مخمل‌ کوه

علاقه‌مندان به پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در سفر به استان لرستان می‌توانند از مخمل‌ کوه دیدن کنند. به واسطه وجود گل سنگ‌های جذاب و بافت رسوبی منطقه به این کوهستان نام مخمل کوه اطلاق می‌شود. این پوشش مخملی سبز رنگ در جای جای کوهستان به چشم می‌‌خورد و لوکیشن زیبایی را ایجاد کرده است.

برای رسیدن به مخمل کوه مسیر دسترسی مناسبی وجود دارد. برای رسیدن به این مکان کافی‌ست تا از انتهای خیابان ولیعصر خرم آباد پیاده‌روی خود به سمت مخمل کوه را آغاز کنید. لازم به ذکر است که امروزه در قسمت شمالی مخمل کوه یک پارک جنگلی نیز بنا شده است.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​دره خزینه

دره خزینه استان لرستان بسیار شبیه به دره گرندکانیون آمریکا می‌باشد که در بازدید از آن می‌توان سلیقه و هنرنمایی طبیعت را دید. اشکال جذابی که در دل این صخره به وجود آمده است همه به واسطه فرسایش آب بوده و هیچ دخالت انسانی در کار نبوده است.

بسیاری از افرادی که دره خزینه را برای سفر انتخاب می‌کنند کوهنوردان، صخره‌نوردان و افرادی هستند که به هیجان علاقه‌مندند. در این دره یک پل معلق 112 متری قرار داشته که ارتفاع آن در حدود 85 متر می‌باشد. علاقه‌مندان به هیجان می‌توانند گذر از این پل را امتحان کنند. این دره در جاده شهرستان پلدختر و در روستای خزینه واقع شده است.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​آبشار آب سفید | دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

لرستان به آبشارهای زیبا و متعددش شناخته می‌شود. از دیگر آبشارهای استان لرستان می‌توان به آبشار آب سفید اشاره کرد که از دامنه کوه‌های زاگرس سرازیر می‌شود. آبشار آب سفید ارتفاعی در حدود 70 متر داشته که جریان سریع آب و برخورد آب به سنگ‌ها سبب می‌شود تا آب جلوه‌ای سفید رنگ و حبابی داشته باشد. همین امر نیز سبب شده تا این آبشار به آبشار آب سفید معروف شود.

اغلب گردشگرانی که از آبشار سفید بازدید می‌کنند از آب گوارا و معدنی این منطقه همراه خود می‌برند. پوشش گیاهی زیبای منطقه و صخره‌ها و کوه‌های اطراف آن نیز زیبایی چشمگیری به این آبشار بخشیده است.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

✅​بام شهر لرستان

استان لرستان نه تنها از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیباست، بلکه فضای شهری آن نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. بام لرستان یکی از جاذبه‌های گردشگری شرق خرم آباد بوده و در بالای کوه مدبه قرار گرفته است. این کوه به خودی خود زیبایی چشمگیری ندارد؛ اما از آن‌جایی که چشم‌انداز بی‌نظیری از کل شهر را به نگاه گردشگران هدیه می‌دهد، مورد توجه قرار گرفته است. بهترین زمان بازدید از بام لرستان هنگام شب است که می‌توان کل شهر را غرق در نور دید.

بیشتر بخوانید: ماسوله لرستان کجاست؟ 🗺️​🧭​⛰️​

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان به همین جا خلاصه نمی‌شود. در این استان می‌توان جاذبه‌های دیگری از جمله دریاچه کیو، تنگه شیرز، تنگه هلت، آبشار نوژیان، دره نی‌گاه، خانه ابو، مسجد جامع بروجرد، تپه چغا، آبشار گریت، غار کلماکره، دره کهمان، تونل برفی ازنا، کاروانسرای چشمک، آبشار و جنگل نای انگیز، خانه طباطبایی، تپه قرق، پل شکسته، تکیه موثقی، پل دختر، قاره کوگان، پل کلهورت، حمام گپ، موزه باستان‌شناسی، موزه مردم‌شناسی، اشترانکوه، آبشار گرمه، آبشار ونایی، آبشار وارک، قلعه کوهزاد، غار دوشه، رودخانه کرخه و… را مشاهده کرد.

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان

اقامت در لرستان

گردشگرانی که قصد سفر به استان لرستان را دارند، برای اقامت در این استان می‌توانند به سراغ هتل‌های لوکس استان رفته و یا به سراغ اجاره مهمان‌پذیر، سوئیت و ویلاهای موجود در منطقه بروند. همچنین اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی استان از جمله بوم گردی واقع در ماسوله لرستان می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. همچنین گردشگران می‌توانند از طریق سایت هومسا نسبت به رزرو اقامتگاه خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: هنگام سفر به لرستان این مکان های دیدنی را از دست ندهید!

دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان مقصدی برای طبیعتگردان

استان لرستان از جمله استان‌های غربی ایران بوده که زیبایی‌های طبیعی بی‌شماری را در دل خود جای داده است. از لرستان به عنوان شهر آبشارها یاد می‌شود. همچنین تنگه‌ها، دریاچه‌ها و دره‌های بی‌نظیری در این استان واقع شده است. در استان لرستان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار، جاذبه‌های تاریخی زیبایی را نیز می‌توان یافت. شما چه تجربه‌ای از سفر به لرستان دارید؟ به نظرتان بهترین فصل برای سفر به لرستان چه زمانی است؟ از دیدنی ها و جاذبه های استان لرستان برای ما بنویسید و این مقاله را برای همراه سفر خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا