ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایرانجاهای طبیعیشمالییلاق‌گردی

روستای اولسبلنگاه ماسال ؛ یک بهشت کوچک بالای ابرها

در سرتاسر استان گیلان بر فراز کوه‌ها و در دل جنگل‌ها، روستاها و ییلاقات کم‌نظیری را می‌توان پیدا کرد که برای تفریح و گردش در طبیعت بسیار مناسب هستند. روستای اولسبلنگاه یکی از زیباترین و سرسبزترین ییلاق‌های ماسال است که در بخش مرکزی گیلان واقع شده است. برای گردشگرانی که دوست دارند بکرترین طبیعت استان گیلان را ببینند و با زندگی مردم بومی مردم این نواحی آشنا شوند بدون شک اولِسبِلَنگاه می‌تواند یک مقصد فوق‌العاده جذاب باشد. در این مطلب از هومسا همراه ما باشید تا سری به این روستای زیبا در استان گیلان بزنیم، با دیدنی‌های آن بیشتر آشنا شویم و ببینیم شرایط سفر به آن و اقامت در روستا یا شهرهای اطراف آن چگونه است.

اگر هم دوست دارید در کنار سفر به اولسبنگاه از شهر ماسال و دیدنی‌های آن بازدید کنید، خواندن مطلب راهنمای سفر به ماسال را از دست ندهید.

اولسبلنگاه کجاست؟

اولسبلنگاه روستایی سرسبز و خوش آب و هوا با بکرترین مناظر طبیعی است که در ۸۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۰ کیلومتری شهر ماسال واقع شده است. آب و هوای دلپذیر این روستا، طبیعت زیبا و فرهنگ مردم بومی منطقه همان چیزهایی هستند که هر سال گردشگران زیادی را از شهرهای مختلف کشور راهی این روستا می‌کنند. اولسبلنگاه در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا واقع شده و این یعنی روستا از چشم‌اندازی فوق‌العاده به دشت‌ها و کوه‌ها و جنگل ‌های اطراف برخوردار است. هر صبح روستا در حالی که در مهی غلیظ فرو رفته بیدار می‌شود، با بالا آمدن خورشید مه کم‌کم از بین می‌رود، صدای گله بز و گوسفندان و صدای مرغ و خروس‌ها به گوش می‌رسد و جنب و جوش در روستا آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: زیباترین ییلاق های شمال

سبک زندگی مردم روستا

اینجا سبک زندگی مردم هم به اندازه طبیعتش بکر است. مردم روستای اولسبلنگاه هنوز هم اصرار به ساخت خانه‌هایشان با مصالح طبیعی دارند. آن‌ها تاکنون اجازه نداده‌اند خانه‌ای با مصالحی به غیر از چوب در روستایشان ساخته شود. بنابراین بافت روستا، بافتی سرسبز با کلبه‌ها و خانه‌های چوبی است که زیبایی و اصالت آن را در چشمان گردشگران چندین برابر می‌کند. اینجا حتی از آب لوله‌کشی هم خبری نیست. آب روستا از چشمه ‌های گوارای روستا تامین می‌شود، آبی خنک و خالص که انرژی روح‌انگیزش را در وجودتان سرازیر می‌کند.

چرا این روستا را به نام اولسبلنگاه می‌خوانند؟

ییلاق سوئه چاله

نام این روستا نیز مانند بسیاری دیگر از مناطق براساس پوشش گیاهی آن برگزیده شده است. اولسبلنگاه که گاهی اولاسبلنکاه یا اولسبلانگاه هم تلفظ می‌شود از دو واژه تشکیل شده؛ اولِس و بِلَنگاه. اولس در گویش تالشی به معنای درخت ممرز است و بلنگاه هم یعنی جایگاه بلند. بنابراین اولسبلنگاه یعنی منطقه مرتفعی که در آن درختان ممرز رویش کرده‌اند.

امکانات ییلاق اولسبلنگاه

برای سفر به این ییلاق تماشایی، گردشگران بسته به هدف سفر خود و مدت اقامت‌شان باید برخی وسایل را همراه خود بیاورند. روستا دارای آب قابل شرب و منبع روشنایی است. همچنین اگر اهل بومگردی و استفاده از امکانات بومی هر منطقه باشید، خوراکی‌های موردنظر خود را هم می‌توانید از مردم محلی همین منطقه تهیه کنید. عسل، لبنیات و نان به راحتی در این روستا یافت می‌شوند. گردشگران می‌توانند با خرید این محصولات از مردم محلی، هم از طعم و خواص ویژه این خوراکی‌ها که در دل طبیعت همین منطقه به عمل آمده‌اند برخوردار شوند و هم به اقتصاد جامعه محلی کمک کنند.

جهت اقامت نیز هتل و اقامتگاه‌ های مختلفی در روستا و مناطق اطراف آن وجود دارد. همچنین اگر قصد دارید مدت کوتاهی در این روستا بمانید می‌توانید چند ساعت یا چند روزی را در طبیعت اطراف روستا کمپ بزنید. در این صورت نیاز دارید پوشاک و وسایل لازم، از جمله لباس گرم، کفش مناسب و خوراکی به همراه داشته باشید.  

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی گیسوم

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه

بهترین زمان سفر به روستای اولسبلنگاه فصل بهار و تابستان است. این روستا در ارتفاعات واقع شده و بنابراین در فصل پاییز و زمستان هوای سردی دارد. در فصل زمستان روستا و مسیرهای دسترسی به آن اغلب پوشیده از برف هستند. اما در فصل بهار و تابستان هوای روستا بسیار مطبوع و طبیعت نیز از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

فاصله برخی از جاهای دیدنی گیلان تا اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه یک مقصد طبیعت‌گردی فوق‌العاده است. زیبایی‌های طبیعت و همچنین فرهنگ مردم بومی آنقدر زیبا هستند که می‌توانند چند روزی شما را در آن روستا نگه دارند. اما سفر به این روستا می‌تواند فرصت خوبی باشد که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نزدیک به آن هم دیدن کنید. در ادامه فاصله برخی جاذبه‌های مهم تا روستای اولسبلنگاه را می‌توانید مشاهده کنید.

شهر رشت: 8۰ کیلومتر

ماسال: ۳۰ کیلومتر

منطقه آزاد انزلی: ۱۰۱ کیلومتر

 دریاچه سقالکسار: ۸۰ کیلومتر

تالش: ۸۹ کیلومتر

فومن: ۵۶ کیلومتر

 

بیشتر بخوانید: تالاب انزلی

چطور به اولسبلنگاه برویم؟

برای سفر به روستای اولسبلنگاه از تهران، مسافران می‌توانند وارد جاده قزوین-رشت شوند و پس از طی ۱۷۰ کیلومتر در ۲ ساعت و نیم، به شهر رشت برسند. از رشت تا روستای اولسبلنگاه حدود ۸۰ کیلومتر راه است که می‌توان آن را در ۲ ساعت طی کرد. بنابراین سفر شما از تهران به روستای اولسبلنگاه در حدود ۴ ساعت و نیم طول خواهد کشید. البته که این مسیر پر است از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده که بدون شک می‌توانند شما را مجاب کنند که چند باری از خودرو خود پیاده شوید تا از زیبایی‌های اطراف دیدن کنید و لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های ماسال

اقامت در ماسال و اولسبلنگاه با هومسا

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در ماسال به راحتی و با آسایش کامل، بدون صرف زمان طولانی به اولسبلنگاه بروید و از زیبایی‌های این روستا دیدن کنید. به این ترتیب شما اقامتگاهی راحت در ماسال خواهید داشت که فاصله اندکی با اولسبلنگاه دارد.

سخن آخر

طبیعت و چشم‌انداز روستای اولسبلنگاه و مردم خونگرم و مهمان‌نواز آن آنقدر دوست‌داشتنی و دلنشین هستند که بتوانند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به این روستا برایتان رقم بزنند. فاصله نسبتا کم این روستا با شهر تهران و همچنین فاصله کم آن با بسیاری از جاذبه‌های مهم استان گیلان باعث شده تا هر سال گردشگران زیادی بخصوص در فصل بهار و تابستان راهی این روستای سرسبز و زیبا شوند.

اگر شما هم تا به حال به روستای اولسبلنگاه سفر کرده‌اید، لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

فاصله تهران تا اولسبلنگاه چقدر است؟

اولسبلنگاه در 80 کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری شمال غرب ماسال قرار دارد.

برای اجاره کلبه از اولسبلنگاه چکار کنم؟

برای اجاره انواع کلبه در ماسال و اولسبلنگاه تنها کافی است سری به سایت هومسا بزنید و اقامتگاه دلخواه‌تان را به صورت آنلاین رزرو کنید.

‫15 دیدگاه ها

  1. از رشت تا روستای اولسبلنگاه میشه با اتوبوس رفت یا فقط با ماشین شخصی باید بریم ؟؟

    1. ییلاق اولسبلنگاه تو 27 کیلومتریه ماساله. بهتره خودتون رو به ماسال برسونین و بعد راهی اولسبلنگاه بشید. پیشنهاد ما اینه که با ماشین شخصی برید.

    1. سمانه جان
      اولسبلنگاه یه منطقه ییلاقیه که بیشتر اوقات مه آلوده. از نظر آنت دهی، باید بگیم آنت دهی ضعیفی داره و در مورد امنیت هم پیشنهاد می‌کنیم از چادر زدن خودداری کنین چون ممکنه براتون مشکل پیش بیاد. بهترین راه اقامت توی کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه و بقیه ییلاق‌های ماساله که هم قیمت‌های مناسبی دارن و هم امکانات اولیه‌ای که توی یه منطقه بکر بهش احتیاج خواهید داشت.
      برای اجاره ویلا و سوئیت در ماسال از این لینک استفاده کنید.

    1. از رشت تا ماسال تاکسی زرد هست.. از ماسال تا اولسبلانگاه باید تاکسی زرد پیداکنید ک خیلی خیلی گرون میگیرن… ب هیچ عنوان سوار ماشین بومی نشین… اعتماد نکنید..جدی بگیرید ک تجربه های خیلی بدی دوستان داشتن.. و اصلا ب فکر چادر زدن نباشین… انتن دهی در حد پیامک هست اما زنگ نمیتونید بزنید

  2. خیلی عالی بود..امیدوارم قسمت همگی بشود ..فقط دو تجربه گرانبها :
    1- اگه اولین باره که دارین به ارتفاعات می رین حتما ساعات اول روز رو انتخاب کنید
    2-اگه احیانا تو مسیر مه شما رو گرفت؛ وحشت نکنید و سعی کنید جایی مناسب پیدا کنید و اتراق کنید تا زمانیکه مه بشکنه و بعد از اون ادامه بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا