ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریشمال

تالاب انزلی؛ زادگاه نیلوفرهای آبی

تالاب انزلی یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندر انزلی است که این شهر را به یکی از بهترین مقاصد سفر برای هر فردی تبدیل می‌کند. زیبایی‌های این تالاب بسیار فراتر از آن چیزی است که در تصور کسی بیاید. اگر شما هم دوست دارید با این پدیده شگفت‌انگیز آشنا شوید، همراه ما باشید. ما در این نوشته برایتان می‌گوییم که این تالاب دقیقاً کجاست، چطور باید به آنجا بروید و در آنجا چه اتفاقات و تفریحات زیبایی انتظارتان را می‌کشد. در نهایت نیز امکانات گردشگری و اقامتی آنجا را برایتان شرح می‌دهیم.

تالاب انزلی کجاست؟

تالاب یا مرداب انزلی بزرگ‌ترین تالاب شمال ایران است که نامش هم در جهان ثبت شده است. این تالاب زیبا از بسیاری جهات شبیه تالاب کوشیرو در ژاپن است. تالاب چیزی بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر را به خود اختصاص می‌دهد. تفاوت این اعداد هم به فصل‌های مختلف سال و میزان بارندگی منطقه بستگی دارد. در اصل هر چه بارش باران بیشتر باشد، مساحت تالاب انزلی هم بیشتر می‌شود.

بسیاری از تاریخ شناسان زمان پیدایش این مرداب را به حدود ۱۵.۰۰۰ سال قبل مربوط می‌دانند. در واقع می‌توان گفت که تالاب انزلی حاصل پس‌روی دریای خزر است. در این عقب‌نشینی میزان زیادی ماسه و رس و آهک روی زمین رسوب کرد که یک خشکی ممتد به وجود آورد. از سویی مقداری آب در این بین باقی ماند که باعث ایجاد مرداب انزلی شد. آب این تالاب شیرین است و به همین دلیل با بسیاری از تالاب‌ها و مرداب‌های دیگر در جهان تفاوت دارد و محل مناسبی برای رشد و تکثیر ماهی‌های فراوان شده است.

مسیر دسترسی به تالاب انزلی

برای دیدن تالاب انزلی باید راهی استان گیلان و سپس بندرانزلی شوید.

اگر با هواپیما یا قطار به رشت رفته‌اید، از فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن تا تالاب انزلی حدود  ۴۰ کیلومتر راه پیش رویتان است. اکثر تاکسی‌ها شما را به آنجا می‌برند.

اگر هم با ماشین شخصی رهسپار شده‌اید، باید از رشت بگذرید تا به مرداب برسید.

 

اجاره آنلاین اقامتگاه در بندر انزلی

طبیعت مرداب انزلی گیلان و اطراف آن

مرداب انزلی آنقدر زیباست که قدم زدن اطراف آن و تماشایش به‌ تنهایی می‌تواند چند ساعت شما را پر کند. اطراف تالاب در اکثر مواقع اسب‌ها و گاوهایی مشغول چرا هستند. بیشتر از ۵۰ نوع ماهی زیبا در آب شناکنان از سویی به سوی دیگر می‌روند و بالغ بر ۱۰۰ گونه متفاوت پرنده در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر شانس با شما یار باشد در سفر به این تالاب می‌توانید حواصیل سفید، حواصیل ارغوانی، پلیکان خاکستری، عقاب دریایی، غاز پیشانی سفید و چندین پرنده زیبای دیگر را هم از نزدیک ملاقات کنید.

البته نوعی خرچنگ خاص هم زاده این تالاب است که به‌خاطر میزان پروتئین و طعم خوبی که دارد در ردیف خوشمزه‌ترین خرچنگ‌های جهان قرار گرفته است. قورباغه پادراز ایرانی و لاکپشت خزری هم از دیگر آبزی‌های جذاب تالاب هستند که در ساعات خاصی از روز سر و کله‌شان پیدا می‌شود. گراز، سمور آبی، راسو، گربه جنگلی، فک خزری، خارپشت  و شغال هم در این محدوده زیاد دیده می‌شوند. تماشای این حیوانات و آبزیان هم بخش جذابی از سفر شما خواهد شد.

دیدنی ها و تفریحات تالاب انزلی گیلان

در ادامه با تعدادی از جذاب‌ترین و دلنشین‌ترین جاذبه‌های مرداب انزلی آشنا می‌شویم:

تماشای گل‌های نیلوفر

نیلوفرهای آبی تالاب انزلی

کافی است به عکس تالاب انزلی در این مقاله یا جاهای دیگر نگاه کنید تا متوجه زیبایی‌های خارق‌العاده و بی‌حد این تالاب گیلان شوید. یک وسعت دلربا از برگ‌های سبز و نیلوفرهای صورتی خوش رنگ روی آن، بهترین قاب برای ثبت یک عکس یادگاری است. این ترکیب آبی و سبز و صورتی شما را تا مدت‌ها مسحور و سرگرم تماشا می‌کند. تصورش را بکنید که هنگام غروب خورشید در این تالاب باشید و قرمزی و زردی آسمان را با سبزی و صورتی تالاب گره بزنید. تصویری از این زیباتر کجای ایران پیدا می‌کنید؟ اغراق نیسا اگر بگوییم اکثر مسافران برای تماشای همین گل‌های معصوم به دیدار تالاب انزلی می‌روند.

کایاک‌سواری تالاب انزلی

کایاک سواری تالاب انزلی

حتماً می‌دانید که کایاک نوعی قایق کوچک دو یا سه‌نفره است که بسیار سبک بوده و با پاروهای دستی هدایت می‌شود. به نظر ساده می‌آید؛ اما قضیه از این قرار است که راندن این قایق‌ها به کمی تخصصی و نیرو نیاز دارد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم از اهالی همان جا برای کایاک سواری کمک بگیرید. سوار بر کایاک شوید و به دل تالاب انزلی بزنید. می‌توانید در بین مسیر هم توقف کوتاهی کنید و از تماشای فضای اطرافتان لذت ببرید. در مسیر دوربین یا گوشی‌تان را بردارید و خاطرات سفرتان را در قالب تصاویر و فیلم‌های کوتاه ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: آکواریوم انزلی

تماشای پرندگان

پرنده نگری تالاب انزلی

یکی دیگر از تفریحات جذاب تالاب انزلی، پرنده‌نگری است. می‌دانید که تالاب‌های ایران در برخی از فصل‌های سال میزبان پرندگان زیبایی مثل فلامینگو یا سایر پرندگان دلبر دیگر است. اگر با فصل مهاجرت این پرندگان آشنا باشید، می‌توانید با یک دوربین دوچشمی به دیدارشان بروید. اگر محیط‌بانان اجازه دادند و توانستید کمی جلوتر بروید هم می‌تواند چند تا عکس خوب از پرندگان بگیرید. فقط یادتان باشد که مزاحم استراحت پرندگان نشوید؛ زیرا در اکثر مواقع پرندگان مهاجر، اینجا را برای تخم‌گذاری و تکثیر استفاده می‌کنند.

ماهی‌گیری در مرداب انزلی

ماهیگیری تالاب انزلی

گفتیم که در تالاب انزلی گونه‌های مختلفی از ماهی‌های آب شیرین وجود دارد. به همین دلیل ماهی‌گیری هم می‌تواند یکی از تفریحات و جذابیت‌های این تالاب باشد. اگر شما هم اهل ماهی‌گیری هستید و دستی در این کار دارید، قبل از سفرتان، به فکر قلاب و سایر لوازم و تجهیزات باشید.

قایق‌سواری تالاب انزلی

قایق سواری تالاب انزلی

در اول بحثمان از کایاک صحبت کردیم و گفتیم که نوعی قایق کوچک است که باید برای استفاده از آن بلد باشید خوب و درست پارو بزنید. حالا اگر پارو زدن بلد نبودید یا تعدادتان از دو و سه نفر بیشتر بود چه؟ نگران این موضوع نباشید. در مرداب انزلی تعدادی قایق موتوری با گنجایش و ظرفیت بیشتر هم هست که شما را تا دوردست‌ها می‌برد. صاحبان قایق‌ها در فصل‌های مختلف، جاهای مختلف تالاب را به شما نشان می‌دهند. فقط یادتان باشد که به محدوده نیلوفرهای آبی خیلی نزدیک نشوید و حیاتشان را به خطر نیندازید. ضمناً هنگام حرکت قایق هم هیجانتان  را کنترل کنید تا اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد و سفرتان پر از خاطرات خوش بماند.

عکاسی در تالاب انزلی

عکاسی مرداب انزلی

مگر می‌شود این همه زیبایی را در یک جا دید و دست به دوربین نشد؟ یکی از سرگرمی‌های مردم هنگام بازدید از تالاب انزلی گیلان، گرفتن ژست‌های مختلف و پیداکردن زوایای خوب برای ثبت عکس‌های یادگاری است. برخی به ثبت گل‌ها از دور کفایت می‌کنند و برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و تا نزدیکی محل رویش نیلوفرها پیش می‌روند. برخی نیز عاشق حیات وحش تالاب هستند. اگر می‌خواهید عکس‌های زیباتری داشته باشید، یکی از روزهای ابتدایی تیرماه را انتخاب کنید. ترجیحاً قبل از ساعت ۱۰ صبح یا بعد از ساعت ۴ عصر بروید که آفتاب اذیتتان نکند و از سوی دیگر نور طبیعی کافی برای عکس‌گرفتن داشته باشید.

جزیره‌های تالاب انزلی

عکس مرداب انزلی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تالاب انزلی چند جزیره کوچک و بزرگ دارد که در بعضی از آن‌ها کشتی‌های باربری هم لنگر می‌اندازد. برای مثال قلم گوده یکی از جزیره‌های تالاب انزلی گیلان است که در بخش جنوبی و شرقی ساحل انزلی معبری با عرض ۱۲۵ کیلومتر دارد. برای همین هم هست که کشتی‌ها با خیال راحت در این معبر عبور کرده و کالاهای خود را جابه‌جا می‌کند. همچنین مراد گوده جایی است که اهالی محل برای شکار مرغابی از آن استفاده می کنند. میان پشته، میان پشته کول، قلم گوده کوچک، میان گوده، میرحسن باغ، پیله علی باغ، سید کاظم باغ، خشکی، چراغ پشتان، آبکنار و اکبر آباد از  دیگر جزیره‌های مرداب انزلی هستند که هر کدام کاربری خاص خود را دارند.

توصیه مهم هنگام بازدید از تالاب انزلی

مرداب انزلی

همه ما می‌دانیم که هیچ چیز در جهان طبیعت بی‌دلیل خلق نشده و همه پدیده‌های طبیعی به‌صورت زنجیروار به همدیگر وصل و وابسته هستند. به همین دلیل به همه گردشگران توصیه می‌کنیم برای گرفتن چند عکس یادگاری یا به هر دلیل دیگر از چیدن گل‌های نیلوفر خودداری کنید. این گل‌ها در تصفیه آب تالاب نقش مهمی دارند و حضورشان بسیار مهم و ارزشمند است. از سوی دیگر پرندگان مهاجر نقش مهمی در تعدیل اکوسیستم تالاب دارند. ریختن آشغال، آسیب زدن به پرندگان یا هر اقدام ناآگاهانه دیگر ممکن است ضرر جبران‌ناپذیری به طبیعت زیبای کشورمان بزند.

جاذبه‌های اطراف مرداب انزلی

منطقه حفاظت شده سرخانکل

گفتیم که مرداب انزلی چیزی حدود ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر وسعت دارد. این وسعت شامل بخش‌های زیبای دیگری می‌شود که همگی تماشایی هستند. برای مثال منطقه حفاظت‌شده سرخانکل یکی از بخش‌های مرداب انزلی است. این ناحیه بسیار زیباست و محل مناسبی برای تکثیر ماهیان مختلف. اگر به تماشای نیلوفر آبی تالاب انزلی رفته باشید، از این منطقه هم عبور می‌کنید. زیبایی منطقه سرخانکل در وصف نمی‌گنجد.

منطقه حفاظت‌شده سیاه کشیم هم یکی دیگر از این مناطق بسیار زیبای اطراف مرداب انزلی است. این منطقه بیشتر به شهر صومعه سرا نزدیک است و در واقع در بخش جنوب غربی تالاب انزلی قرار دارد. در اواخر پاییز و طول زمستان، سیاه کشیم میزبان انبوهی از پرندگان مهاجر می‌شود. کمی آن‌سوتر هم زیستگاه سکله قرار دارد. این زیستگاه هم پاتوق پرندگان است و به همین دلیل اکثر گردشگران، اینجا را برای تفریح و گذران اوقات فراغت انتخاب می‌کنند.

امکانات اطراف تالاب انزلی

تالاب انزلی

یک گردش عالی کنار تالاب انزلی زمانی دلچسب‌تر می‌شود که خیالتان بابت امکانات و تجهیزات گردشگری در آن محل راحت باشد. در واقع باید جایی باشد که برای صرف غذا، میان‌وعده و استراحت بتوانید به آنجا مراجعه کنید و خستگی سفرتان را از تن بشویید. مرداب انزلی هم آنقدر معروف و شناخته‌شده هست که اطرافش بتوان امکانات رفاهی پیدا کرد. از آنجا که مهم‌ترین نیاز مسافران در وهله نخست، غذا و جای خواب است، در ادامه به معرفی چند رستوران و محل اقامت در بندرانزلی می‌پردازیم.

رستوران‌های اطراف تالاب انزلی

بعد از یک گردش جانانه در اطراف تالاب انزلی، خوب است خودتان را مهمان یکی از رستوران‌ها یا کافی‌شاپ‌های اطراف کنید و دلی از عزا دربیاورید. از آنجا که به شمال ایران سفر کرده‌اید، دور از انصاف است که غذاهای محلی رشت را نچشید. پیشنهاد ما این است که حتی اگر شده یک وعده هم یکی از غذاهای شمالی را سفارش بدهید تا روح و روانتان تازه شود. باقالاقاتق، میرزا قاسمی، مرغ ترش، انواع ماهی سوخاری و کبابی، خورش فسنجان در طعم‌های مختلف و سایر غذاهای شمالی را می‌توانید در رستوران‌های نیلوفر آبی یا نگین مرداب انزلی بچشید. در این رستوران‌ها با برنج درجه یک شمال از شما پذیرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: آبشار آب سفید

اجاره ویلا و سوئیت در بندرانزلی

اقامت در بندرانزلی

تالاب انزلی و بازار بین‌المللی انزلی همواره مخاطبان بسیاری دارد. خیلی از افراد به قصد خرید از بازار انزلی یا تماشای تالاب به این شهر می‌روند و دوست دارند یکی دو روز را در این شهر اقامت کنند. همین موضوع باعث می‌شود اجاره ویلا و سوئیت در بندرانزلی به‌نوعی چالش در این شهر تبدیل شود. مردم خوب بندرانزلی نیز که نیاز مسافران را به‌خوبی می‌شناسند، برای حل این موضوع به ساخت چندین ویلا و اقامتگاه اقدام کرده‌اند. مجتمع تفریحی توریستی شهرک بحری لند، مجتمع ساحلی ستاره خزر بندر انزلی، هتل جهانگردی بندرانزلی، هتل آپارتمان سفیر، اقامتگاه بوم‌گردی ماه سو، هتل شالیزار و هتل الماس برخی از این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها هستند. برای اجاره هر کدام از این‌ها می‌توانید به هومسا سری بزنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ی جاده اسالم به خلخال را ببینید و برای سفری بهشتی به دل این جاده بزنید.

سخن پایانی

در این نوشته رهسپار تالاب زیبای انزلی شدیم. از حیات‌وحش زیبایش دیدن کردیم و سری به قایق‌ها و کایاک‌ها زدیم. در رستوران‌های شهر از غذاهای محلی رشت خوردیم و در نهایت نیز چند عکس یادگاری کنار مرداب و گل‌های زیبایش گرفتیم. این سفردر کنار هومسا به ما خوش گذشت. شما چطور؟ نظرتان را برایمان بنویسید. اگر هم خاطره‌ای از سفر به این مرداب زیبا دارید، برایمان بگویید تا سایر همراهان این مجله نیز آن‌ها را بخوانند و لذت ببرند.

یک دیدگاه

  1. رستوران های مجاور تالاب خیلی با صفا و خوش آب و هواست به نظرم حداقل هر آدمی یکبار رو باید تجربه کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا