ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمالییلاق‌گردی

جواهردشت ؛ روستایی برفراز ابرها

اگر برای فرار از روزهای شلوغ و گرم تابستانی به‌دنبال منطقه‌ای سرسبز و ییلاقی هستید، دقایقی با ما همراه باشید تا راهی روستای زیبای جواهردشت شویم. این روستای مرتفع به عنوان یکی از ییلاقات شمال با چشم‌اندازی خارق‌العاده از کوه، دشت‌ها و مراتع سرسبز و همچنین با داشتن آب و هوای خنک و پاک در میان جنگل‌های انبوه و رویایی، هر طبیعت‌دوست و گردشگری را جذب زیبایی‌های خود می‌کند. روستای جواهردشت در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا، اقیانوسی از ابر و هوایی خنک و البته منظره‌ای رویایی را برای اهالی این منطقه به ارمغان آورده است. در قسمت جنوبی جواهردشت نیز قله بلند گیلان، کوه «سماسوس» با ارتفاع ۳,۶۷۸ متری منظره‌ای خارق‌العاده خلق کرده و آب زلال و همیشه سرد، سفید آب رحیم آباد که از قله‌های همین کوه سرچشمه می‌گیرد؛ جواهرشدت را به ییلاقی همه‌چیز تمام تبدیل کرده است. در این مقاله از هومسا سفری خواهیم داشت به این ییلاق رویایی و با جاهای دیدنی آن آشنا خواهیم شد؛ پس در این سفر رویایی همراه ما باشید.

جواهردشت کجاست؟

ییلاق جواهردشت

رودخانه رحیم‌آباد، گوسفندانی که در دشتی سرسبز و وسیع مشغول چرا هستند، چشمه‌سارهای فراوان و رودهای پرآب، تلفیقی از پهنه وسیع سرسبز و کوهستانی نیمه پنهان در ابر و مه، این‌ها همه درکنار هم شما را وارد رویایی به‌نام جواهردشت می‌کند و خاطرات تجربه این همه زیبایی را سال‌های سال برای شما ماندگار خواهد کرد.

روستای جواهردشت یکی از ییلاقات شهرستان رودسر از توابع دهستان سیاهکلرود، در بخش چابکسر قرار دارد و به‌عنوان یکی ازجاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. این روستا که در ارتفاعات شهرستان رودسر قرار گرفته، در بیشتر اوقات در میان دریایی از مه پنهان شده و از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی با نمایی رویایی پذیرایی می‌کند. مسیری که به این روستا ختم می‌شود، اگرچه پر پیچ‌وخم‌ است، اما طبیعتی خارق‌العاده دارد و از چندین روستا همچون سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا و گاوماست می‌گذرد.

مسیر دسترسی به جواهردشت

ییلاق جواهردشت

برای دسترسی به روستای جواهردشت باید به سمت استان گیلان سفر خود را آغاز کنید. برای سفر به گیلان نیز چندین مسیر وجود دارد. شما می‌توانید از مبدا تهران، جاده‌ زیبای چالوس یا اتوبان کرج_قزوین به رشت را انتخاب کنید. جاده‌های فیروزکوه و هراز نیز مسیرهایی است که از مبدا تهران شما را به استان گیلان می‌رساند؛ اگرچه انتخاب این دو جاده شما را دیرتر به مقصد گیلان می‌رساند و مسیر بیشتری را تا گیلان در پیش خواهید داشت. پس از رسیدن به گیلان نیز باید خودتان را چابکسر رسانده و سپس از آنجا راهی ییلاق زیبای جواهردشت بشوید.

آدرس جواهردشت: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، ییلاق جواهردشت

اقامت در گیلان با هومسا

بهترین زمان سفر به جواهردشت

بهترین زمان سفر به جواهردشت اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در این فصل می‌توانید از تماشای پوشش گیاهی متنوع، مناظر زیبا و مراتع سرسبز جواهردشت لذت کافی را ببرید و اقامت خوبی را در این منطقه داشته باشید. در این زمان امکان اقامت در فضای باز و کمپ کردن، لذت تماشای مناظر سرسبز روز و آسمان پرستاره شب فراهم است. جواهردشت در اواخر پاییز  و حتی تا فروردین ماه سفیدپوش می‌شود و از سکنه روستایی خالی خواهد شد. البته در زمستان هم برخی از گردشگران و کوهنوردان برای صعود به قله سماسوس با تجهیزات به جواهردشت سفر می‌کنند.

وجه تسمیه جواهردشت چیست؟

ییلاق جواهردشت

چندین روایت محلی درخصوص نامگذاری جواهردشت وجود دارد. برخی از قدیمیان روستا معتقدند که در گذشته نام روستا را از نام فردی به
‌نام جواهر که مورد احترام مردم روستا بوده الهام گرفته‌اند. برخی دیگر دلیل جواهر نامیدن این منطقه را زیبایی بی‌حدوحصر و مناظر خارق‌العاده آن می‌دانند. هرچه باشد و نباشد؛ هر روایتی درخصوص نامگذاری جواهردشت صحیح باشد، تفاوتی در جواهر بودن این روستا ندارد؛ این روستا و جاهای دیدنی آن مانند جواهری می‌ماند که در خطه سرسبز گیلان خودنمایی می‌کند و به‌شدت درمیان گردشگران و طبیعت‌گردان محبوب است.

بیشتر بخوانید: ییلاق سی دشت

جاهای دیدنی جواهردشت

ییلاق جواهردشت

جاهای دیدنی جواهردشت از جاده پرپیچ‌وخم این ییلاق زیبا آغاز می‌شود و از میان ابر و مه رویایی شما را در میان چشمه‌ها و دشت‌های سرسبز و وسیع رها می‌کند. اقامت در کلبه و یا کمپ‌کردن در این منطقه زیبا فرصت مناسبی فراهم می‌کند تا با قدم‌زدن در مراتع ناصره دشت و لووه به تماشای گوسفندان و اسب‌های وحشی مشغول شوید و شب را با غرق شدن در آسمانی پرستاره به صبح برسانید. برای دیدن چشمه‌ای زیبا و خارق‌العاده باید از روستا یک ساعتی را در میان مراتع پیاده‌روی کنید و پس از رسیدن به اولین چشمه می‌توانید مسیر خود را ادامه دهید تا در بالاترین نقطه جواهردشت شاهد چشمه‌ای دیگر و منظره‌ای حیرت‌برانگیز از بوته‌های گون باشید. جشنواره های بومی و محلی جواهردشت نیز در اواسط تابستان طرفداران زیادی دارد و به لحاظ گردشگری بر ارزشمندی این روستا افزوده است.

جاهای دیدنی اطراف جواهردشت

ییلاق جواهردشت

زیبایی‌های جواهردشت فقط به خود روستا و جاده آن ختم نمی‌شود و اطراف این روستای دوست‌داتشتنی هم پر است از جاهای دیدنی و مناظر خارق‌‌العاده. قدم زدن میان پوشش گیاهی زیبا در منطقه حفاظت شده سرولات، کوهنوردی و صعود به قله سماسوس و تماشای منظره خارق‌العاده جواهردشت در مه، تماشای سواحل دریای خزر تا چمخاله، گشت‌وگذار در روستاهای اطراف جواهردشت و زیارت و سیاحت در منطقه امام‌زاده نقره عباس، همه‌وهمه شما را با جاهای دیدنی اطراف جواهردشت آشنا می‌کند و تجربه‌ای دوست‌داشتنی برای شما به‌همراه خواهد داشت.

پوشش گیاهی و جانوری جواهردشت

ییلاق جواهردشت

پوشش گیاهی جواهردشت بسیار متنوع و جذاب و در بخش پائین دست، میان دست و بالا دست متفاوت است. پوشش گیاهی پایین دست را شمشاد، توسکا و خرمندی، ممرز و لرگ، پوشش گیاهی میان دست را ممرز، افرا، انجیلی، توسکا، خرمالوی وحشی، لیلکی، ازگیل، آزاد و بلوط و پوشش گیاهی بالادست را بلوط، آزاد، راش، ون، زالزالک و گلابی وحشی تشکیل می‌دهد. جواهردشت همچنین منطقه‌ای حفاظت شده است و  گونه‌های متنوع جانوری زیادی دارد؛ از حیات وحش شاخص این منطقه می توان به جانورانی از قبیل مرال، شوکا، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، شغال، گربه جنگلی اشاره کرد.

غذاهای جواهردشت

غذاهای شمالی

قطعا در سفر به روستای زیبای جواهردشت صرف چند وعده غذای محلی می‌تواند بیش از هرچیز دیگری تجربه‌ای دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی برای شما به‌یادگار بگذارد. طعم کره، پنیر، شیر، تخم‌مرغ و نان محلی که توسط روستاییان تهیه شده شما را با مسیر زندگی روستایی در جواهردشت همراه می‌کند؛ بنابراین از صرف یک وعده صبحانه محلی در رستوران‌های خود روستا و یا کافه‌های جاده جواهردشت غافل نشوید. برای ناهار و شام هم حتما  غذاهای محلی را انتخاب کنید و از طعم غذاهای شمالی مانند میرزا قاسمی، کته کباب و یا باقلاقاتق در طبیعت بکر جواهردشت لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به شمال

سوغات جواهردشت

سوغات جواهردشت

فرآورده‌های دامی و کشاورزی ، محصولات تازه و تولیدی روستاییان از دوغ،‌ ماست پنیر و رب آلوچه گرفته تا گیاهان دارویی گزینه‌های مناسبی هستند تا بخشی از لذت سفر خود را با سوغاتی آوردن برای عزیزانتون به اشتراک بگذارید. به‌دلیل پوشش گیاهی و مراتع خاص جواهردشت بهترین سوغات این منطقه، سبزی‌های معطر و گیاهان دارویی همچون گل گاوزبان است. روستاییان در جنگل و مراتع این روستای زیبا، گیاهان خوش‌عطر و دارویی می‌چینند و آن‌ها را برای مصرف شخصی و فروش به مسافران آماده می‌کنند. خود شما هم می‌توانید هنگام قدم زدن در مراتع سرسبز و زیبای جواهردشت این گیاهان را بچینید تا از خواص ارزشمند آن بهره‌مند شوید.

اقامت در جواهردشت با هومسا

ییلاق جواهردشت

برای رفتن به هر کدام از ییلاق‌های زیبای شمال باید ابتدا ببینید نزدیکترین شهر به این مناطق چه شهرهایی هستند و سپس با مراجعه به سایت هومسا و اجاره ویلا و سوئیت در این شهرها، خاطراتی به یادماندنی برای خود ثبت کنید. اما در ییلاقی همچون جواهردشت گزینه‌های متفاوتی برای اقامت پیش‌روی شما خواهد بود. شما می‌توانید در سایت هومسا با اجاره ویلا و سوئیت در جواهردشت در اقامتگاه‌های جواهردشت شب را صبح کنید و برای گشت‌وگذار روز آینده آماده شوید. کمپ کردن نیز دیگر گزینه شما برای اقامت در جواهردشت خواهد بود و همانطور که پیش‌تر گفتیم شما می‌توانید با اجاره یلا و سوئیت در گیلان نیز شهرهای نزدیک به جواهردشت را برای اقامت خود انتخاب کنید.

کلام آخر

ییلاق زیبای جواهردشت در میان دیگر ییلاقات شمال از زیبایی و مناظر خارق‌العاده برخوردار است و همین موضوع این منطقه را به مقصدی محبوب برای گردشگران و کمپرها تبدیل کرده است. هوای خوب و طبیعت بکر این منطقه و همچنین کوه سماسوس باعث شده جواهردشت به مقصدی مشترک برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان تبدیل شود. قدم‌زدن در میان پوشش گیاهی متنوع دشت وسیع جواهردشت، تماشای مناظر بکر و خارق‌العاده، تنفس در هوایی پاک و تماشای آسمان پرستاره شب، خاطره‌ای به‌یادماندنی از جواهردشت برای شما به‌یادگار خواهد گذاشت. ما هم در این مقاله از هومسا تلاش کردیم شما را با این ییلاق زیبا و جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا کنیم و از زیبایی‌های بی‌حدوحصر این ییلاق زیبا بگوییم. اگر شما هم به جواهردشت سفر کردید و از این منطقه زیبا خاطره و یا تجربه خاصی دارید، در قسمت نظرات با ما و با همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا