ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

روستای زیارت گرگان | طبیعت زیبا و مردم مهمان‌نواز

در شمال، جنوب، شرق و غرب ایران روستاهای زیبای بسیاری وجود دارند که تنها تعداد کمی از آن‌ها با اقبال عمومی روبه‌رو شده و با عکس‌هایی که گردشگران از آن‌ها در فضای اینترنت منتشر کرده‌اند، نسبت به بقیه شهرت بیشتری دارند مانند جاذبه‌های گردشگری روستای ماسوله، روستای ابیانه و روستای هجیج کرمانشاه. یکی از این روستاها که حتما نام آن را بارها شنیده‌اید روستای زیارت در نزدیکی گرگان است.

این روستا با مناظر شگفت‌انگیز، خانه‌هایی با معماری بومی، کوچه‌های سنگ‌فرش شده، آبشارهای مرتفع و پر آب خود سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر است. بد نیست در این فرصت کوتاه باقی‌مانده از تابستان، سری به روستای زیارت بزنید و یک روز به ماندنی را در کارنامه سفرهای خود ثبت کنید.

شگفتی‌های روستای زیارت

جاده زیارت

این فقط خود روستا نیست که شما را محو زیبایی‌های خود می‌کند بلکه جاده‌ای که از گرگان به روستا می‌رود خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. جاده‌ای پر پیچ‌وخم به طول 7 کیلومتر با درختانی بلند و انبوه در دو طرف جاده. در طول مسیر رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید ساعتی را در انجا بنشینید و از هوای خوب و طبیعت زیبای اطراف لذت ببرید.

این جاده به قدری زیباست که بسیاری از گردشگران با قدرت بدنی بالا و سابقه کوهنوردی ترجیح می‌دهند پیاده خود را به روستا برسانند، اما دیگران معمولا با ماشین راهی روستا می شوند و سپس مسیر برگشت را که سرپایینی است را پیاده بر می‌گردند.

به نزدیکی‌های روستا که برسید، خانه‌هایی با معماری سنتی و کوچه پس کوچه‌هایی سنگفرش شده خودنمایی می‌کنند و تازه متوجه می‌شوید که  قدم به درون چه بهشتی گذاشته‌اید. این روستا در میان دره‌ای سرسبز به نام “خاصه رود” قرار گرفته به همین دلیل به آن روستای زیارت خاصه رود هم گفته می‌شود. روستا در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا بنا شده و 10 تا 15 درجه خنک‌‎تر از شهر گرگان است. هوای خنک و فاصله کم نیم ساعته تا روستا آن را به ییلاق زیبایی مبدل کرده که آخر هفته‌ها میزبان بسیاری از اهالی گرگان و مسافران سایر شهرها است.

دیدنی‌های زیارت، روستایی آرمیده در دره زیبای خاصه‌‌رود

طبیعت روستا

هرچند در سال‌های اخیر ساخت‌وسازهای غیر قانونی که بلای جان بسیاری از مناطق جنگلی کشورمان شده در این روستا نیز مشاهده می‌شود و ویلاهای جدید چهره بومی روستا را مخدوش کرده‌اند اما زیارت همچنان زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را حفظ کرده است. با هومسا همراه شوید تا تک تک دیدنی‌های زیارت را باجزئیات بیشتری معرفی کنیم.

اگر هم دوست دارید از ییلاق‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشتر بدانید و با مسیر دسترسی و جاذبه‌های آن‌ها آشنا شوید، خواندن مطلب ییلاق‌های شمال را از دست ندهید.

معماری خانه‌های روستا

معماری روستای زیارت

خانه‌های این روستا از سنگ و چوب ساخته شده‌اند و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین، کف خانه‌ها نیم تا یک متر از سطح زمین فاصله دارند. علاوه بر این، دیوارها نیز با کرسی چینی بنا شده و سقف‌ها شیروانی هستند. معماری خانه‌ها با علم به آب‌وهوای منطقه و دقیقا متناسب با شرایط بنا شده‌اند. در روستای زیارت خانه‌ها چیزی به نام حیاط مستقل ندارند و ورودی خانه مستقیما به کوچه باز می‌شود.

معماری روستا را می‌توان شبه پلکانی در نظر گرفت چون در بیشتر قسمت‌ها پشت بام خانه‌ای حیاط خانه دیگری است، چیزی شبیه به آنچه در روستای ماسوله و بسیاری از روستاهای کوهستانی شاهد آن هستیم.

در این روستا به جای تخریب و مسطح کردن تپه‌ها، خانه‌هایشان را متناسب با طبیعت و شیب تپه‌ها و کوه‌های منطقه ساخته‌اند. 40 خانه از خانه‌های روستا قدمت زیادی داشته و تاریخ ساخت آن‌ها به دوره قاجار و پهلوی بر می‌گردد. بافت قدیمی روستا و سه محوطه تاریخی در این روستا به نام‌های “کفترخوسه”، “شهربت” و “محوطه پشتلام” به ثبت ملی رسیده‌اند.

مردم روستا معتقدند این روستا باقی مانده یک شهر بزرگ بوده که بدیل تخریب‌هایی که طی سالیان زیاد اتفاق افتاده، به شکل امروزی خود درآمده است.

آبشارهای زیارت

آبشار روستای زیارت

این روستا آبشارهای زیبایی را در دل خود جای داده است. محوطه‌های اطراف این آبشارها در فصل بهار و تابستان میزبان تعداد زیادی مسافر هستند.

  • آبشار دوقلو

در 5 کیلومتری جنوب روستا دو آبشار در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر دو آبشار ارتفاعی برابر با 15 متر دارند. ریزش آب از چنین ارتفاعی باعث می‌شود قطرات آب شکسته شده و به صورت پودری در هوا پخش شوند و محیطی کاملا خنک و نزدیک به سرد به وجود آورند. تمام سنگ‌های اطراف به دلیل رطوبت بالا با لایه‌ای سبز رنگ از خزه و گلسنگ پوشیده شده‌اند.

 آب در انتهای مسیر به حوضچه‌هایی می‌ریزد و پس از جاری‌شدن، وارد رود آبشار یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه خاصه رود زیارت می‌شود. محوطه آبشار دوقلوی زیارت با وجود اینکه در منطقه محافظت شده قرار گرفته اما بی‌توجهی به چرای دام و تردد زیاد مسافران به سرعت تخریب آن دامن زده است.

  •  آبشارهای دره تل انبار

دره تل انبار رکورد تعداد آبشار را شکسته است. در این دره زیبا 53 آبشار با ارتفاع 2 تا 40 متر را می‌بینید که 20 مورد از آن‌ها ارتفاعی بیش از 10 متر دارند.

  • آبشار خال دره

این بار باید مسیر شرق روستا را در پیش بگیرید. آبشار خال دره که به آن جل دره هم می‌گویند در دل انبوه درختان جنگل پنهان است و بدون راهنمای محلی نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

چشمه آبگرم

چشمه آبگرم زیارت

یکی از جاذبه‌های روستای زیارت چشمه‌ای است که به دلیل قرارگیری در این روستا، به نام زیارت خوانده می‌شود. این چشمه چهار خروجی دارد که در فاصله 10 تا 20 متری از یکدیگر قرار دارند. روی یکی از خروجی‌ها کتیبه‌ای به خط عربی قرار گرفته که نوشته‌های روی آن تاریخ 1035 را نشان می‌دهد.

این چشمه زلال و صاف با طعم ملایم و دلپذیر خود تنها چشمه آبگرم گلستان است و خواص معدنی زیادی دارد. حجم هر چهار خروجی به 38 سانتی‌متر می‌رسد که مقدار قابل‌توجهی است. یکی از نکات جالب توجه درباره این چشمه این است که حتی در سفرنامه‌های جهانگردان خارجی هم به آن اشاره شده است.

آستان‌های مقدس محلی برای راز و نیاز

امامزاده روستا

در نزدیکی چشمه آبگرم زیارت، زیارتگاهی قرار دارد که متعلق به امامزاده عبدلله است. محوطه این امامزاده پر از درختان سرو کهنسالی است که نشستن زیر سایه آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در اطراف امامزاده قبرستان تاریخی وجود دارد که قدمت برخی از سنگ قبرهای آن به بیش از هزار سال می‌رسد.

این روستا محل زندگی سه شخصیت مذهبی دیگر نیز بوده است. یکی امامزاده علی ابن موسی ابن جعفر مشهور به عظیم حسینی است که به دلیل قرارگیری در دل طبیعت، میزبان بسیاری از کوهنوردان و دوستداران طبیعت است. دومین شخصیت مورد احترام این روستا، شخصی است به نام بابا قنبر که در یک کیلومتری جنوب شرقی روستا آرمیده و برای پیدا کردن مقبره وی کافی است راه بلوط کهنسالی که از دور دیده می‌شود را پیش بگیرید. قدمت این بلوط به 1000 سال می‌رسد. و اما سومین بارگاه متعلق به امامزاده صالح است که جزئی از بافت سنتی روستا محسوب می‌شود و توسط اهالی بازسازی شده است.

ارتفاعات زیبای روستای زیارت

ارتفاعات روستای زیارت

روستای زیارت در میان دره‌ای زیبا بنا شده و دورتادور آن را کوه‌ها و ارتفاعات مختلف احاطه کرده‌اند. زیارت از سمت شمال با ارتفاعات “بندسر” و “خمام شهر”، از شرق به “خال دره” و از غرب با “ادیم”،”مازوکش” و “کمرسر” محدود می‌شود. این ارتفاعات در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارند. کوه‌های زبله یا کله قندی، کلیچال در شرق، کلاه گردان، تلبار، سردانسر، زارمنجی چند نمونه از کوه‌های معروف اطراف روستای زیارت هستند که کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

جنگل‌های هیرکانی

زیارت

بخش زیادی از مناطق جنگلی استان‌های شمالی کشور را جنگل‌های هیرکانی تشکیل می‌دهند که قدمتی چند میلیون ساله دارند. اطراف روستای زیارت، باقی‌مانده جنگل‌های هیرکانی را می‌توانید به نظاره بنشینید. جنگل ابر، جنگل‌های ارسباران، النگدره و … نیز دارای همین پوشش گیاهی ارزشمند هستند.

در حوالی روستای زیارت، بخشی وجود دارد که پر از درختان سرخدار است. این منطقه سومین ذخیره گاه این نوع درخت در جهان است. سرخدار از انواع درختان سوزنی برگ بوده و برگ‌های آن همیشه سبز هستند. بخش‌های داخلی چوب آن قرمز شاه بلوطی است و از نظر طبیعی ارزش بسیار دارد. برای دیدن این منطقه حتما باید از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

یکی دیگر از انواع دختان ارزشمند این روستا، انجیلی است. این درخت به دلیل مقاومت بالایی که دارد به درخت آهن شهرت یافته است. درختان انجیلی را باید در فصل پاییز ببنیند. در پاییز انجیلی در اوج زیبایی خود است و از زیباترین جنگل های پاییزی ایران است.

تفریحات روستای زیارت

روستای زیارت

قدم‌زدن در کوچه پس کوچه‌های سنگفرش شده این روستا در هوای خنک غروب‌ آفتاب و هم صحبت شدن با ساکنان خوش‌زبان و مهربان آن بسیار لذت‌بخش است. اما اگر اهل جنگل‌نوردی و کوهنوردی هستید، امکانات خوبی در این روستا برای‌تان فراهم است.

  • کوهنوردی: در بخش های قبلی گفتیم که روستای زیارت در میان ارتفاعات مختلفی قرار گرفته است. این ارتفاعات بهترین جا برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است.
  • چیدن میوه و جمع‌آوری گیاهان کوهی: جنگل‌های اطراف روستای زیارت پر از انواع میوه‌های جنگلی و وحشی هستند. محلی‌ها برای تهیه خوراکی‌های خوشمزه راهی این جنگل‌ها می‌شوند و به جمع‌آوری انواع گلابی جنگلی، آلو جنگلی، توت، زرشک، ازگیل و … می‌پردازند.
  • پیک‌نیک و عکاسی: پیک‌نیک از تفریحات مورد علاقه ما ایرانیان است. به محض اینکه از شهر خارج می‌شویم به دنبال جایی برای اتراق و استراحت می‌گردیم و بساط پیک‌نیک را پهن می‌کنیم. روستای زیارت نیز با مناظر زیبایی که دارد مقصد بسیاری از خانواده‌هایی است که به قصد گذراندن روز در هوای پاک و عکاسی از مناظر فوق‌العاده آن راهی زیارت می‌شوند.
  • طعم لذید نان داغ تنور: در حوالی روستا تنورهای هیزمی ساخته شده‌اند که در آن‌ها نان محلی بخصوصی پخته شده و به فروش می‌رسند. این نان از آرد سفید و به شکل گرد و ضخیم تهیه می‌شود و بیشتر شبیه فطیر است تا نان. اگر به فطیر علاقه دارید از خورن آن غافل نشوید.

امکانات روستای زیارت

امکانات زیارت

در این روستا هم فروشگاه‌هایی برای خرید محصولات محلی مانند میوه‌های جنگلی، سوغات و صنایع‌دستی وجود دارند و هم رستوران و کافه و سفره‌خانه. حتی هتلی برای اقامت مسافران نیز در نظر گرفته شده است.

اقامت در روستای زیارت

برای اقامت در روستای زیارت چندین انتخاب مختلف دارید. اول اینکه از هتل روستا استفاده کنید که خدمات نسبتا خوبی هم ارائه می‌دهد. دوم اینکه از اقامتگاه‌های بوم‌گردی داخل روستا استفاده کنید. انتخاب بعدی کمپ‌زدن در کنار آبشار و بخش‌های مختلف روستا است. اما انتخاب نهایی که به نظر می‌رسد بهتر از گزینه‌های قبلی باشد، اجاره ویلا و سوئیت در گرگان است.

سوغات و صنایع‌دستی روستای زیارت

زیارت

در روستای زیارت برای خرید سوغاتی دست‌تان باز است. از صنایع‌دستی مانند گلیم و جاجیم، کیف‌دستی، روتختی و رومیزی گرفته تا محصولات ارگانیک، گیاهان دارویی و میوه‌های جنگلی در فروشگاه‌های این روستا فروخته می‌شوند. علاوه بر این‌ها لبنیات محلی، نان، تخم مرغ، لواشک، سبزیجات، عسل، رب گوجه و … هم برای فروش ارائه می‌شوند، اما معروف‌ترین سوغات روستای زیارت پنیر زیارت است.

غذاهای محلی

نان زیارت

غذاهایی که در مناطق روستایی با مواد تازه و ارگانیک و توسط مادرها و مادربزرگ‌ها پخته می‌شود، طعمی به یادماندنی دارند. در اینجا به نام چند غذای محلی اشاره می‌کنیم تا در سفر به زیارت خوردن این غذاهای خوشمزه را از دست ندهید.

لوبیا ته چین، شیرخشک، شیربرنج، ماش آش، کدو ماشی، تم پخت با انار دام، ته چین اسفناج، ماست شوربا، کدو قروتی تنها چند نمونه از این غذاهای محلی هستند. نان محلی پخته شده در تنور گلی نیز که جای خود دارد.

چطور به روستای زیارت برویم؟

این روستا در جنوب منطقه ناهارخوران واقع شده است. بنابراین برای رسیدن به روستای زیارت ابتدا به سمت انتهای جاده ناهارخوران شهر گرگان حرکت کنید. در انتهای جاده به میدانی می‌رسید که مسیر روستای زیارت را به شما نشان می‌دهد. پس از ورود به جاده روستا و طی‌کردن 7 کیلومتر مسیر پر پیچ‌وخم وارد روستا خواهید شد.

دیدنی‌های اطراف زیارت

پارک النگدره

اگر تصمیم گرفتید برای اقامت، در شهر گرگان بمانید، می‌توانید از دیدنی‌های دیگر این شهر نیز بازدید کنید.

جنگل ناهارخوران با روستای زیارت 8 کیلومتر فاصله دارد. جنگل الگندره 15.3 کیلومتر، کاخ موزه گرگان 17.4 ، مدرسه عمادیه 18.2 و موزه صنایع دستی 18.69 کیلومتر فاصله دارد.

آب‌وهوا زیارت

آب و هوای زیارت

روستا در فصل بهار و تابستان دارای آب‌وهوای بسیار خنک و دلپذیری است. تمام ارتفاعات اطراف کاملا سبز و پر از گل‌های رنگارنگ هستند. با نزدیک شدن پاییز مناظر روستا جلوه دیگری را به نمایش می‌گذرند خصوصا درختان انجیلی که در این فصل زیباترین حالت خود را تجربه می‌کنند.

خبر خوش برای علاقه‌مندان به برف و سرما اینکه تمام کوه‌های اطراف روستا در زمستان کاملا سفیدپوش می‌شوند و مناظر بی‌نظیری را خلق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندر گز

سخن آخر

استان گلستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است و با وجود مناطق جنگلی مانند ناهارخوران و النگدره و کوه‌های بلند و دره‌های سرسبز بهترین مکان برای یک سفر دل‌انگیز است. بسیاری از روستاهای این استان به دلیل زیبایی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود تبدیل به مقاصد گردشگری شده‌اند و مردم با روی باز از مسافران استقبال می‌کنند، اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که در سفر به این روستاها سعی کنیم به فرهنگ مردم احترام گذاشته و رفتارهای نامنساب که باعث برهم خوردن آرامش ساکنان منطقه می‌شود، انجام ندهیم.

یک دیدگاه

  1. روستای زیارت و منظره خوش آب و هواش واقعا برای پیک نیک آخر هفته عالیه برای بهار و تابستون خیلی دلچسبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا