جاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

جنگل لفور سوادکوه، بهشتی از آبشارها به قدمت میلیون‌ها سال

جنگل لفور حاصل فعالیت چند میلیون ساله ابر و باد و مه خورشید و فلک در قسمت شمالی شهرستان سوادکوه است. این جنگل پا به عرصه وجود نهاد تا درختان سر به فلک کشیده‌اش، آبشارها و چشمه‌سارهای پرآبش مانند پناهگاهی پرندگان و حیوانات این منطقه را در آغوش بگیرد. جنگل هیرکانی لفور از مناطق فوق‌العاده زیبا و بکر شمال کشور است که هرساله شیفتگان را به میهمانی طبیعت می‌کند.

طبیعت دوستان و گردشگرانی که به دنبال مکان آرام و با طراوت می‌گردند با رفتن به این جنگل از هیاهو و دل‌مشغولی‌های زندگی شهرنشینی فاصله می‌گیرند. استشمام هوای پاک جنگل به آنان فرصت می‌دهد تا ساعاتی را با سبزه‌زار و آبشارها انس بگیرند و با نهایت انرژی به شهر و دیار خود بازگردند.

امروز می‌خواهیم به گوشه و کنار جنگل لفور از جاهای دیدنی سوادکوه، سری بزنیم و ضمن معرفی جنگل به شرح اطلاعات لازم برای سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا بپردازیم.

آشنایی با جنگل لفور

جنگل لفور سوادکوه

جنگل هیرکانی لفور در سوادکوه و در دهستان لفور واقع ‌شده که از شمال با جنگل‌های شیرگاه، از شرق با جنگل‌های زیرآب و جوارم، از غرب با بابل‌کنار و از جنوب با ارتفاعات البرز در همسایگی به سر می‌برد. در این جنگل کشفیات باستان‌شناسی مثل ظروف و خمره‌های مواد غذایی، زیر سازهای خانه‌های قدیمی و… یافت شده است. کاوش‌هایی که در این ناحیه انجام شده خبر از قدمت چند میلیون ساله جنگل می‌دهد.

بنابراین جنگل لفور تنها یک مقصد طبیعت‌گردی صرف نیست، بلکه مکانی باستانی برای سیر در میان درختان بسیار کهن‌سال به شمار می‌رود. جاذبه‌های طبیعی بسیاری ازجمله آبشار گزو، هفت آبشار تیرکن، آبشار ترز، سد لفور، پارک جنگلی آذررود، پلنگ دره، آبشار آهکی اسکلیم، آبشار اسپی آر و جلسنگ به‌صورت پراکنده این جنگل وجود دارند.

جنگل لفور زیستگاه بکر و مناسبی برای طیف گسترده‌ای از گیاهان و جانوران بوده و ازنظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی به شمار می‌رود. وجود بیش از 80 گونه گیاهی متمایز و حیواناتی مثل خرس، روباه، پرندگان و… این منطقه را تبدیل به یک موزه طبیعی برای علاقه‌مندان کرده است. بخش وسیعی از جنگل با درختان پهن‌برگ انجیری که ارتفاع آن‌ها تا 25 متر می‌رسد، پوشیده شده که سایه خنکی را بر فضای جنگل حاکم می‌کند. جنگل لفور می تواند یک مقصد یک روزه ی جذاب برای شما باشد، پیشنهاد می کنیم مقاله ی سفر یک روزه شمال را بخوانید.

در جنگل لفور چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟

جنگل نوردی در لفور

جنگل نوردی: هم‌نفس شدن با درختان ازگیل، راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، عطر و بوی سرزندگی را در وجود گردشگران این منطقه زنده می‌کند. حضور غیرمنتظره بانوانی که با لباس بومی که به فروش محصولات محلی مانند رب، میوه ارگانیک، دوغ مشغول‌اند ضمن کمک به اقتصاد منطقه، زیبایی بی‌انتهایی را به دیدگانتان ارزانی می‌کند.

  • نکته مهم: اگر با مسیر جنگل آشنایی کافی ندارید بهتر است با کمک راهنمای تور مجرب و یا راهنمایان محلی به جنگل بروید.

ماهیگیری: ماهیگیری در رودخانه‌های جاری ازجمله تفریحات لذت‌بخش این محیط پرنشاط است و البته تمرین و سنجشی برای میزان صبر و حوصله شما.

شنا و آبتنی: آبتنی در حوضچه‌های زلال آبشارها تن را تمامی خستگی‌ها و روزمرگی‌های جسمی و روحی پاک می‌کند. به‌ویژه اگر از تابستان سوزان به آن پناه ببرید حس و حال تازه‌ای در وجودتان طنین‌انداز می‌شود.

کمپینگ در طبیعت: فضای هموار و مطلوب اطراف آبشارها و دیگر بخش‌های این جنگل، دعوتی است برای برگزاری کمپ در قلب طبیعت بکر جنگل و سپری کردن اوقات خوش در کنار عزیزانتان.

  • نکته مهم: اگر تجربه کافی برای شب ماندن در جنگل را ندارید، به دلیل خطرات احتمالی مثل حمله حیوانات وحشی، از اقامتگاه‌های مناسب مثل کلبه جنگلی برای اسکان شبانه استفاده کنید.

عکاسی: حین قدم زدن و لذت بردن از این طبیعت بکر دوربینتان را به دست بگیرید، آنگاه خواهید دید که سوژه‌های جذاب به‌قدری جلوه گری می‌کنند که گذر زمان را فراموش کرده و دقایق و ساعت‌ها مشغول ثبت تصاویر می‌شوید.

دیدنی‌های جذاب حوالی جنگل لفور را بشناسیم

در ادامه با جذاب‌ترین دیدنی‌های جنگل لفور آشنا می‌شویم:

آبشار گزو

آبشار گزو

مجموعه آبشار گزو از بلندترین آبشارهای ایران و شامل دو آبشار بوده که مرتفع‌ترین آبشار 43 متر است. این آبشار به‌قدری زیباست که پیشنهاد می‌کنیم اندک سختی مسیر دسترسی به آن را به جان بخرید و خود را به تماشا و آبتنی در این آبشار میهمان کنید. در فاصله نسبتاً نزدیکی از آبشار، بقعه امامزاده سه بزرگوار گزو وجود دارد که مکان مقدسی برای افراد محلی به شمار می‌رود.

همچنین می‌توانید از حوضچه‌های پرورش ماهی موجود در انتهای مسیر امامزاده، ماهی تازه خریداری کنید.

 هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن نام مجموعه‌ای از آبشارها کوچک و بزرگ است که در این جنگل قدیمی قرار دارند. مرتفع‌ترین آبشار این منطقه 9 متر بوده و فضای مطبوع اطراف و حوضچه انتهای آن، شما را به یک آبتنی جانانه دعوت می‌کنند.

 آبشار ترز

آبشار ترز

آبشار آهکی ترز با ارتفاع 18 متر یکی از جذاب‌ترین مکان‌های موجود در مسیر جنگل نوردی شماست که فضای مساعدی برای برپایی کمپ در طبیعت و استراحت به شمار می‌رود.

آبشار آهکی اسکلیم

آبشار اسکلیم

آبشار آهکی اسلیم قدیمی صدها حوضچه آهکی را در دل خود جای داده که این امر مناظر متفاوت و زیبایی را ایجاد کرده است. این آبشار پلکانی زیبا به‌عنوان عروس آبشارهای استان مازندران شناخته می‌شود.

 آبشار اسپی آر و جلسنگ

آبشار جلسنگ

مجموعه آبشار اسپی آر و جلسنگ نیز شامل چند آبشار پر آب است که می‌توانید خستگی جنگل نوردی خود را به آن بسپارید. همچنین وجود دیوارهای رسوبی که در این مکان وجود دارند، انگیزه عکاسی را در شما تقویت می‌کنند.

رودخانه پلنگ دره

رودخانه پلنگ دره

رودخانه خروشان پلنگ دره و آبشاری که در امتداد آن قرار گرفته از جاهای دیدنی شیرگاه مازندران است که حوضچه انتهای آبشار به دلیل داشتن عمق مناسب محیط مناسبی را برای شنا و شیرجه زدن در آب به وجود می‌آورد.

 سد البرز لفور

سد لفور البرز

سد صالحی مازندرانی معروف به سد لفور، از سدهای خاکی موجود در شمال کشور شناخته می‌شود. این منطقه شامل چشمه‌سارها، رودخانه می‌شود و محل زیست ماهیان سرخ باله، سفید و زرد پر است. در این محیط امکان شنا و ماهیگیری وجود دارد. فضای آرام و بکر پیرامون سد هم مکان مناسبی برای کمپینگ به شمار می‌رود.

همچنین اکتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهد، مردمانی که درگذشته بسیار دور در این منطقه روزگار سپری می‌کردند به روش‌های پیشرفته ذوب فلزات و سفالگری دست یافته بودند. قدمت آثار معماری یافته شده از تپه تاریخی چاشتخوران در حوالی سد هم به عصر آهن می‌رسد.

سد سنبل‌ رود

سد سنبل رود

محیط پیرامون سد سنبل رود که از بزرگ‌ترین سدهای خاکی استان مازندران شناخته می‌شود، بسیار پاک و دست‌نخورده است. میلیون‌ها متر مکعب آبی که در این سد ذخیره می‌شود برای مصارف کشاورزی و پرورش 5000 بچه ماهی در هر دوره کافی است. درشکه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری در کنار کمپینگ و قدم زدن در این محیط بکر تفریحاتی هستند که می‌توانید در این مکان انجام دهید. این سد بین شیرگاه و بابل قرار دارد.

 پارک جنگلی آذررود

پارک جنگلی آذررود

پارک جنگلی آذررود زیبا با دارا بودن پوشش گیاهی غنی، مکان دل‌نشین و آرامی برای گردشگران است. علاوه بر آن امکانات رفاهی آن مثل آلاچیق‌ و سرویس بهداشتی در این محیط جنگلی غنیمت محسوب می‌شود.

*پیشنهاد می‌کنیم در سفر به مازندران زیبا به دریاچه شورمست از دیدنی‌های معروف استان هم سری بزنید.

فصل طلایی سفر به جنگل لفور

پاییز جنگل لفور

مناطق جنگلی در هر فصل از سال جذابیت و زیبایی خاصی برای عرضه دارند. این جنگل قدیمی هم از این قاعده مستثنا نیست.

 بهار: در بهار لفور پرندگان نغمه‌خوان در میان شکوفه زار به پرواز درمی‌آیند و از آبشارهای پرآب جرعه‌ای می‌نوشند. در این فصل بیش از همیشه روح زندگی در جنگل لفور جریان دارد.

تابستان: فصل تابستان این جنگل هوای شرجی و گرم جنگل نوردی را مشکل می‌کند اما هوای خنک اطراف آبشار و آبتنی در حوضچه‌های پایین آبشارها، عطش تابستان را کاهش می‌دهد.

پاییز: پاییز جنگل لفور برگ زرینی از شاهکار طبیعت است، درختان انبوه و رنگارنگ و فرشی از برگ‌های ریخته در مسیر جاده، مناظر شگفت‌آوری از جهان آفرینش را به وجود می‌آورد.

زمستان: این منطقه در زمستان با درختان سفیدپوش زیبایی‌های خاص خود را دارد اما به دلیل سردی آب‌وهوای جنگل لفور و لغزندگی جاده و مسیر جنگلی، سفر در فصول سرد سال به این مکان چندان پیشنهاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آبشار لاتون

زمان طلایی سفر به جنگل لفور

از زیبایی‌های جنگل در فصول چهارگانه گفتیم اما از اردیبهشت تا شهریور بهترین زمان پیشنهادی برای رفتن به این منطقه است؛ زیرا در این زمان‌ها بارندگی به نسبت کمتری در جنگل رخ می‌دهد و احتمال لغزندگی مسیر کمتر است.

وسایل مورد نیاز برای جنگل‌نوردی در لفور

لفور سوادکوه

در ادامه فهرستی ازآنچه در این جنگل‌نوردی به کارتان می‌آید را آورده‌ایم تا با خیالی آسوده راهی سفر شوید.

لوازم موردنیاز برای جنگل نوردی
لباس مناسب فصل لباس ضدآب کارت شناسایی چادر مسافرتی چراغ‌قوه تلفن همراه
کفش عاج‌دار کوهنوردی لباس و کلاه گرم دفترچه بیمه کیسه‌خواب باتوم دوربین
عینک آفتابی کرم ضد آفتاب داروهای عمومی زغال دمپایی زیرانداز
کلاه آفتابی جعبه کمک‌های اولیه مقداری پول نقد عصای کوه‌نوردی مواد خوراکی کبریت
داروهای شخصی مقداری لباس اضافه کیسه‌زباله آتش‌زنه بادگیر

 امکانات

جنگل لفور در پاییز

در این مکان تا چشم کار می‌کند جنگل است و درخت، پس نباید از این فضای سرسبز انتظار امکانات رفاهی زیادی داشت. نبود مغازه و سرویس بهداشتی ازجمله مسائلی است که احتمالاً با آن موجه خواهید شد؛ پس سعی کنید خرید خود را از شیرگاه و روستاهای اطراف انجام دهید و حتی‌المقدور وسایل موردنیاز خود را مطابق با فهرستی که در این مطلب برایتان آماده کرده‌ایم، به همراه داشته باشید.

در مسیر جنگل سرویس‌های بهداشتی صحرایی وجود دارند که افراد آشنا به مسیر و یا راهنمایان تور می‌توانند شما را در این خصوص راهنمایی کنند. البته جاذبه‌های موجود در جنگل مثل پارک جنگلی آذررود و امامزاده گزو هم دارای سرویس بهداشتی هستند.

بیشتر بخوانید: آبشار آب سفید

اقامت در سوادکوه

جنگل لفور

در انتهای روزی که یک گردش طولانی در جنگل لفور داشتید، لازم است تا در یک اقامتگاه مناسب و آرام به استراحت و تجدیدقوا بپردازید. در شهرستان سوادکوه استان مازندران گزینه‌های اقامتگاهی بسیاری ازجمله کلبه‌های جنگلی، اقامتگاه‌های بومگردی و … وجود دارد.

سایت هومسا با در نظر گرفتن نیاز گردشگران به یک اقامتگاه عالی در طول سفر، سامانه‌ای برای اجاره ویلا و سوئیت فراهم کرده است؛ شما در این سفر می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت در سوادکوه و سایر انواع اقامتگاه روی هومسا حساب کنید.

مسیر دسترسی به جنگل لفور از تهران

لفور در پاییز

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای لفور

مسافت از تهران: 234 کیلومتر تا شیرگاه

مدت‌زمان: 3 ساعت

مسیر: ابتدا از طریق جاده فیروزکوه به سمت شیرگاه حرکت کنید. پس از پشت سر گذاشتن پل ورسک و پل سفید وارد منطقه جنگلی می‌شوید. جاده‌ای که در آن قرار دارید منطقه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند که می‌توانید بر اساس جاذبه موردنظر هریک از این دو بخش را انتخاب کنید.

نکته مهم: بخش‌هایی از مسیر مثل جاده جنگلی شیرگاه غیر اسفالتی بوده و برای لذت بردن هرچه تمام از مسیر سفر از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کنید و تجهیزات مناسب سفر را با خود به همراه ببرید.

سخن آخر

در این مطلب به قلب جنگلی چند میلیون ساله قدم گذاشتیم و با تفریحات و دیدنی‌های مجموعه آشنا شدیم. دیدنی‌هایی که خود دنیایی از شگفتی و حیرت طبیعت را یادآور شدند. پس در طول سفر خود سعی کنید در حفظ طبیعت زیبای لفور کوشا باشید.

رهسپار این مکان شدن تن آرامی و آسایش روح را برایتان به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین شاید لازم است تردید را کنار گذاشته و هرچه سریع‌تر کوله‌بار سفر را ببندید. پیشنهاد می کنیم با اجاره کلبه جنگلی جوارم روزی سرشار از لذت و آرامش را تجربه کنید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

یک دیدگاه

  1. آبشار ترز که رفته بودیم یه قسمتش برای عبور از رودخانه پل خطرناک چوبی داره که ما ترجیح دادیم یه جای کم عمق رودخانه رو پیدا کنیم و از روخانه رد بشیم و محلی های با صفایی داره وهر چیزی که نیاز داشتیم تاجایی که تونستن برامون فراهم کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا