ایران‌ را بگردیم

آبشار لاتون ؛ سفر به بلندترین آبشار ایران

اگر اهل سفر و طبیعت‌گردی باشید، بدون شک استان گیلان یکی از مقصدهای محبوب شما محسوب می‌شود. آبشار لاتون یکی از جاهای دیدنی آستارا است که با طبیعت بکر و زیبایی که دارد، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعتگردی در استان گیلان تبدیل شده است. بودن در طبیعت می‌تواند آرامش فوق‌العاده‌ای در زندگی ما ایجاد کند. پیدا‌کردن مقاصد مناسب برای طبیعت‌گردی می‌تواند باعث شود زندگی شادتر و آرام‌تری را تجربه کنیم. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم یکی از جذاب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در کشورمان، آبشار لاتون را به شما معرفی کنیم تا در سفر خود به استان گیلان سری هم به طبیعت بکر و زیبای این آبشار بزنید. با ما همراه باشید.

آبشار لاتون کجاست؟

آبشار لاتون

آبشار لاتون در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر آستارا قرار دارد و از جمله محبوب‌ترین جاهای دیدنی آستارا است. این آبشار با ۱۰۵ متر ارتفاع، بلندترین آبشار ایران محسوب می‌شود. برای رفتن به این آبشار، گردشگران باید از روستایی کوچک و زیبا به نام روستای کوته کومه از توابع شهرستان لوندویل عبور کنند. طبیعت بکر و زیبایی که در تمام طول مسیرتان وجود دارد، سفر شما را به یک تجربه منحصربه‌فرد و به یاد ماندنی تبدیل خواهد کرد.

آبشار لاتون از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس که در گویش محلی، اسپینه خوانده می‌شود، سرچشمه می‌گیرد. کوه اسپیناس و طبیعت اطراف آن خود منطقه‌ای بسیار زیبا، سرسبز و بکر در نزدیکی مرز استان گیلان و جمهوری آذربایجان هستند. این آب، مسیر خود را در میان کوه‌ها و جنگل‌ها باز می‌کند و می‌خرامد تا به دریاچه لوندویل برسد. در اینجا شیب تندی در مسیر رود ایجاد می‌شود، رود به روستای کوته کومه می‌رسد، آبشار لاتون جان می‌گیرد و سپس، آب جریان پیدا می‌کند تا در نهایت به دریای خزر برسد.

آبشار لاتون در حقیقت مجموعه‌ای از پنج آبشار مختلف است که به زیبایی در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند و طبیعتی فوق‌العاده زیبا و سحرانگیز خلق کرده‌اند. در فاصله ۱۰متری از آبشار لاتون، آبشار دیگری هم وجود دارد. ارتفاع این آبشار حدودا ۶۵ متر است، اما از آبشار لاتون عریض‌تر و پرآب‌تر است. در بالادست آبشار لاتون نیز سه حوضچه بزرگ طبیعی با سه آبشار، هریک با ارتفاع ۱۰ متر وجود دارند. بنابراین در سفر به این منطقه، می‌توانید از یک مجموعه آبشار زیبا دیدن کنید.

گردش در طبیعت آبشار لاتون

آبشار لاوتون آستارا    آبشار لاتون     مسیر آبشار لاتون

اگر سفر خود را از روستای کوته کومه آغاز کنید، به شما نوید می‌دهیم که تمام طول مسیرتان پر خواهد بود از زیبایی‌هایی که دست هنرمند و سخاوتمند طبیعت خلق کرده است. با نزدیک‌شدن به آبشار، تمام فضای اطراف‌تان پوشیده از تپه‌های سرسبز و زیبا می‌شود. آبشار لاتون مسیری دور و دراز را پیموده، از میان کوه‌ها عبور کرده و خود را به اینجا رسانده است. هنگامی که به طبیعت این منطقه می‌روید به یاد داشته باشید که این آبشار از چه انرژی فوق‌العاده‌ای سرشار است، انرژی‌ای که گرمای خورشید، سبزی جنگل‌ها و سختی کوه‌ها را در دل خود دارد.

در مسیری که طی می‌کنید تا به آبشار لاتون برسید، این فرصت را دارید که با پرندگان و حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند نیز آشنا شوید. طبیعت آبشار لاتون زیستگاه جانوران مختلف از جمله جوجه تیغی، اسب‌های وحشی، و پرندگان مختلف است. البته برخی حیوانات دیگر مثل گراز، گرگ و خرس نیز در این منطقه وجود دارند. اما مسیر آبشار کاملا امن است و گردشگران اگر از مسیرهای مشخص شده راه خود را طی کنند، نه خطری برای خود ایجاد می‌کنند و نه باعث ایجاد ترس برای گونه‌های جانوری این منطقه خواهند شد.

طبیعت آبشار لاتون طبیعتی بکر و محشر است. از ثانیه ثانیه حضور خود در چنین فضایی لذت ببرید، زیبای‌های کوه و جنگل و آبشار را در ذهن و جان خود بسپارید و انرژی حیات‌بخش طبیعت را در ذره ذره وجود خود ذخیره کنید. این آبشار در منطقه‌ای واقع شده که سکوت و آرامش عمیقی دارد، مجاورت آن با روستایی که جمعیت بسیار کوچکی دارد، باعث شده اینجا منطقه‌ای بکر و کمتر دست‌خورده باقی بماند. پس فرصت بی‌نظیر برای گردش در چنین طبیعتی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مسیر دسترسی به آبشار لاتون

برای رفتن به آبشار لاتون از مبدا تهران، ابتدا می‌توانید از بزرگراه کرج-قزوین خود را به شهر رشت برسانید. این مسیر تقریبا ۳۰۰ کیلومتر است که با خودرو سواری می‌توانید آن را در ۴ ساعت طی کنید. پس از رسیدن به رشت، حالا مسیر خود را به سمت شمال و شهر آستارا ادامه دهید. پس از طی ۱۷۰ کیلومتر به شهرستان آستارا می‌رسید. از آستارا تا شهرستان لوندویل حدودا ۱۴ کیلومتر است. از لوندویل به سمت غرب مسیر خود را ادامه دهید تا پس از طی ۷ کیلومتر به روستای کوته کومه برسید. از روستای کوته کومه تا محل آبشار لاتون کمتر از ۴ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رشت

آدرس آبشار لاتون

15 کیلومتری جنوب آستار، شهر لوندیل

 

رزرو کلبه جنگلی

 

بهترین فصل سال برای رفتن به آبشار لاتون

آبشار لاتون در دل جنگل‌های استان گیلان واقع شده است. با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی این منطقه می‌توان گفت بهترین فصل برای سفر به آبشار لاتون اواخر فصل بهار و تمام طول فصل تابستان است. در این چند ماه هوای آبشار و جنگل لاتون بسیار مطبوع و دل‌انگیز است. خبری از باران‌های شدید و هوای سرد نیست و بنابراین گردشگران می‌توانند گردشی امن و دلپذیر را در این طبیعت تجربه کنند.

اوایل فصل بهار، فصل پاییز و زمستان به دلیل برودت هوا در این منطقه و احتمال بارش باران و برف چندان زمان مناسبی برای سفر به آبشار لاتون نیست. بخصوص که در نزدیکی آبشار نیز پرتگاهی بسیار خطرناک قرار دارد که در روزهای بارانی که زمین لغزنده است، ممکن است برای شما ایجاد خطر کند. اگر در زمینه کوهنوردی و طبیعت‌گردی تجربه بالایی دارید و از تجهیزات و مهارت کافی برخوردار هستید، می‌توانید فصل‌های سرد سال را نیز برای سفر به این منطقه انتخاب کنید و از زیبایی‌های فوق‌العاده آن لذت ببرید. اما به همراه داشتن تجهیزات کافی را به هیچ‌وجه فراموش نکنید.

جنگل لاتون

آبشار لاتون گیلان چه امکاناتی دارد؟

آبشار لاتون در دل طبیعت قرار گرفته، در نتیجه امکانات خاصی در اطراف آن وجود ندارد. بهتر است قبل از حرکت لیستی از لوازم مورد نیاز خود تهیه کنید و آن‌ها را همراه خود ببرید.

بیشتر بخوانید: سورتمه تالش کجاست

تجهیزات لازم برای رفتن به آبشار لاتون

برای صعود به آبشار لاتون گیلان بعد از انتخاب زمان مناسب، داشتن تجهیزات لازم اهمیت دارد. مهم‌ترین چیز برای یک صعود امن و در عین حال راحت، کفش مناسب است. کفشی سبک که از لیز خوردن شما جلوگیری کند و چند سانت نیز ساق داشته باشد بهترین گزینه است. به همراه داشتن لباس فصل، باتوم یا پایار، آب و غذای کافی، زیرانداز و پلاستیک زباله توصیه می‌شود.

همچنین اگر قصد کوهنوردی دارید یا فصل‌های سرد و بارانی را برای رفتن به آبشار لاتون انتخاب کرده‌اید حتما لباس بارانی، لباس گرم، کفش مطمئن، طناب، چاقو، چراغ قوه، آب و غذای بیشتر به همراه داشته باشید. همچنین در چنین شرایطی به همراه داشتن باتوم یا یک چوب‌دستی محکم می‌تواند بسیار به کارتان بیاید و کار صعود را برای‌تان آسان‌تر کند.

دیدنی‌های اطراف آبشار لاتون

آبشار لاتون گیلان

اگر به قصد بازدید از آبشار لاتون راهی این منطقه شدید، می‌توانید از جاهای دیدنی اطراف آبشار لاتون نیز دیدن کنید. این منطقه دارای طبیعتی زیبا و همچنین مردمی با فرهنگ غنی است که می‌توانند سفر شما را به یاد ماندنی‌تر کنند.

  • کوه و جنگل‌های لاتون

لاتون منطقه‌ای وسیع است و شامل کوه‌ها و جنگل‌های مختلفی می‌شود. اگر فرصت و البته تجهیزات کافی دارید، حتما در سفر خود سری هم به داخل جنگل‌های لاتون بزنید یا اگر مهارت کافی در کوهنوردی دارید، می‌توانید جهت کوهنوردی نیز به کوه لاتون بروید.

  • روستای کوته کومه

روستای کوته کومه فاصله بسیار کمی با آبشار لاتون دارد. این روستا در ۷ کیلومتری شهرستان لوندویل واقع شده و دارای ۲۰ خانوار است. روستایی کوچک و آرام با مردمی تالشی و سنی مذهب. روستای کوته کومه یک روستای سرسبز و بسیار زیبا است. مردم این روستا بیشتر به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند. در این روستا می‌توانید با فرهنگ مردم تالش، غذاهای آن‌ها و صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی و دامی آن‌ها بیشتر آشنا شوید. در سفر به روستای کوته کومه فراموش نکنید که حتما از محصولات مردم روستا خریدی هرچند کوچک انجام دهید تا به این ترتیب به اقتصاد محلی آن‌ها کمکی کرده باشید.

  • قلعه لاتون

بر فراز کوه اسپیناس قلعه‌ای با قدمت چند هزار سال وجود دارد که متعلق به بابک خرمدین، مبارز ایرانی بوده است. او پس از حمله اعراب به ایران در مقابل آنان ایستادگی کرد و در همین راه نیز جان خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید: آبشار بیشه

اقامت در آستارا با هومسا

اقامت در آستارا

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در آستارا در کنار بازدید از آبشار لاتون، از سایر جاهای دیدنی آستارا هم دیدن کنید، اما اگر قصدتان فقط بازدید از آبشار لاتون است و می‌خواهید در نزدیکی آبشار اقامتگاه مناسبی پیدا کنید کافی است وارد وب سایت هومسا شده و با وارد کردن عبارت “لوندویل” در بخش جستجوی سایت و اجاره ویلا و سوئیت در لوندویل در مدت زمان کمی خود را به آبشار برسانید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید.

کلام آخر

آبشار لاتون و طبیعت بکر و انرژی‌بخش اطراف آن یکی از جاهای دیدنی آستارا و از زیباترین مناطق طبیعت استان گیلان هستند. آبشار لاتون مرتفع‌ترین آبشار ایران محسوب می‌شود که به همراه چهار آبشار دیگر در اطراف خود، فضایی بسیار زیبا و دل‌انگیز را برای یک طبیعتگردی عالی ایجاد کرده‌اند. همچنین در مناطق اطراف آبشار لاتون دیدنی‌های تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد که با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. در سفر به آبشار لاتون، فرصت بازدید از روستای دنج و آرام کوته کومه و معاشرت با مردم دوست‌داشتنی آن را از دست ندهید. اگر تابحال به آبشار لاتون یا مناطق اطراف آن سفر کرده‌اید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

‫4 دیدگاه ها

  1. پیشنهاد میکنم حتما به بالادست ابشار برید و از حوضچه ها هم دیدن کنید گرچه مسیری که اقای فروشنده دکه قبل از ابشار برای رفتن به بالای ابشار به ما معرفی کرد، خیلی ناهموار و سخت بود، ولی گویا مسیربهتری هم وجود داشت. ضمنا جای تعجبه که مسیریاب نشان اصلا مسیر ابشار لاتون را غلط نشان میده و ما به روستای دیگر وابشار دیگری راهنمای کرد ابشار میه کومه(اگر اسمش را اشتباه نکنم) از گوگل مپ استفاده کنید. به علاوه ابگرم روستای کوته کومه اصلا چیز جالبی نیست. ارزش رفتن ندارد

  2. زیبایی بکر و درجه یک , تو تابستون عالی و خنکه … الان که عکس هواییش رو تو مقاله تون دیدم هوس کردم دوباره برم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا