ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحی

رفتینگ چیست و در ایران برای رفتینگ کجا برویم؟

امروز در این مقاله می‌خواهیم به سراغ یکی از هیجان‌انگیزترین و دلچسب‌ترین تفریح‌هایی که می‌توان در فصل‌های گرم سال تجربه کرد برویم و از رفتینگ برای‌تان بگوییم. ورزشی که آدرنالین خون‌تان را تا نهایت بالا می‌برد و به معنی واقعی کلمه یک تجربه فراموش نشدنی برای‌تان خلق می‌کند.

به همین دلیل می‌خواهیم در این مطلب به سراغ تعدادی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌های رفتینگ در ایران برویم و با رودهایی که می‌توان در آن‌ها رفتینگ انجام داد، بیشتر آشنا شویم. با مجله هومسا همراه شوید.

*نکته مهم: مواردی که درباره درجه سختی و مسیرهای رفتینگ در این رودها نوشته شده، برای زمان‌هایی است که این رودها در حالت استاندارد قرار دارند و گرفتار خشکسالی یا سدسازی نشده‌اند. ممکن است یک یا تعدادی از این رودها امروزه به دلیل خشکسالی کم آب شده باشند، به طوری که نتوان در برخی از مسیرها در آن‌ها رفتینگ انجام داد یا اینکه درجه سختی‌شان تغییر کرده باشد.

رفتینگ چیست؟

پیش از شروع مطلب بهتر است ابتدا به صورت کلی با رفتینگ آشنا شویم و ببینیم اصلا قرار است در این مقاله درباره چه چیزی صحبت کنیم. رفتینگ یا رودگردی، قایق‌سواری در مسیر یک رودخانه معنی شده است. البته این قایق‌رانی بیشتر در رودخانه‌های خروشان انجام می‌شود و رفتینگ در این نوع رودخانه‌هاست که شما را به انتهای هیجان می‌برد. در رفتینگ باید منتظر موج‌ها و بالا و پایین شدن توسط امواج آب باشید و به طور مداوم در مسیر رودخانه پارو بزنید.

رفتینگ زیر مجموعه‌ای از طبیعت‌گردی، گردشگری ماجراجویانه و گردشگری ورزشی به حساب می‌آید و به صورت گروهی انجام می‌شود. برای اجرای این نوع سفرها باید حتما یا خودتان به صورت حرفه‌ای رفتینگ انجام دهید یا اینکه همراه با یک گروه متخصص و مجوزدار و با تجهیزات ویژه به دل آب بزنید.

رفتینگ زاینده رود

عکاس: رضا کامران سامانی – باشگاه خبرگزاری جوان

 

می‌رسیم به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا و معرفی بهترین و معروف‌ترین رودهای رفتینگ در ایران:

1. رفتینگ زاینده رود در اصفهان

زاینده رود یکی از طولانی‌ترین رودهای ایران است و از کوه‌های زاگرس مرکزی (زردکوه) سرچشمه می‌گیرد. این رود در روزهای خوب خود باید بعد از 300 کیلومتر طی مسیر در فلات مرکزی ایران به تالاب گاوخونی برسد اما این سال‌ها به زور راه را تا نیمه طی می‌کند؛ اما با این وجود هنوز در بالادست رودخانه می‌توان از زیبایی‌های آن بهره برد و در آن رفتینگ انجام داد.

برای رفتینگ در زاینده رود باید راهی استان چهار محال و بختیاری شوید. مسیر رفتینگ در رودخانه زاینده رود به نسبت آرام است و خانواده‌ها و افراد کم تجربه هم می‌توانند آن را تجربه کنند. البته حتما در مسیر زاینده رود، به موج‌های خروشان و سکوهای پرش می‌رسید و از هیجان رفتینگ در آن لذت می‌برید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

تورهای رفتینگ در زاینده رود دو مسیر اصلی دارند:

مسیر 1: از روستای سوادجان تا پل زمان خان

این مسیر در حدود 17 کیلومتر است و از روستای سوادجان در شهرکرد شروع می‌شود و در انتها به پل زمان خان در شهر سامان می‌رسد. مدت زمانی که باید روی قایق باشید، در حدود 4 تا 5 ساعت است و معمولا دو توقف در مسیر برای صرف وعده‌های غذایی کوچک و سکوی پرش دارد. این مسیر سه بخش خروشان نیز دارد و درجه سختی آن بین 3 تا 4 است که برای افراد آماتور چندان مناسب نیست.

مسیر 2: از امامزاده بابا پیراحمد تا پل زمان خان

طول این مسیر آبی 7 کیلومتر است و طی آن در حدود 1.5 تا 2 ساعت طول می‌کشد. نقطه شروع حرکت از امامزاده بابا پیراحمد است و بعد از گذر از سه قسمت امواج خروشان به پل زمان خان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سوادکوه

رفتینگ زاینده رود

عکاس: رضا کامران سامانی – باشگاه خبرگزاری جوان

2. رفتینگ رود ارمند در چهار محال و بختیاری

یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین رودهای ایران برای رفتینگ مخصوصا انجام رفتینگ‌های هیجانی، رودخانه ارمند است. طول مسیر رفتینگ در ارمند 20 کیلومتر است و طی این مسیر به طور معمول بین 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد. درجه سختی این رفتینگ بین 2 تا 4 (در زمان های مختلف سال) است و جوانان و افراد مبتدی و حرفه‌ای می توانند از آن لذت زیادی ببرند.

در کناره‌های رود ارمند هم مکان‌های مناسبی برای توقف و صرف میان وعده وجود دارد. همچنین در نقاطی از رودخانه می‌توان شیرجه زد که این هیجان و لذت سفر را چندین برابر می‌کند. البته برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، حتما باید آموزش دیده و شنا بلد باشید.

برای رفتینگ در رود ارمند باید یک روز کامل وقت کنار بگذارید و راهی شهر سامان در استان چهار محال و بختیاری شوید. بهترین زمان برای رفتینگ در ارمند بهار است، زمانی که رودخانه پرآب است و امواج بهتری در آن ایجاد می‌شود، که بیشتر به درد افراد حرفه‌ای می‌خورد. در تابستان از حجم و شدت آب کم می‌شود که رفتینگ در ارمند را برای افراد عادی و آماتور آسان می‌کند.

رفتینگ در ارمند

3. رفتینگ کردستان در رود سیروان

یکی دیگر از رودخانه‌های مشهور ایران برای رفتینگ، رودخانه سیروان در کردستان است. این رودخانه که معروف‌ترین رود ناحیه هورامان کردستان محسوب می‌شود، لقب طولانی‌ترین رود این استان را هم یدک می‌کشد. رود سیروان از مسیری پرپیچ‌وخم عبور می‌کند و این موضوع باعث شده است رفتینگ در آن بسیار دلچسب و جذاب باشد و رفتینگ کردستان را در بین بهترین رفتینگ‌های ایران قرار دهد.

مسیر رفتینگ در سیروان در بخش کردستان و هورامان قرار دارد و امکان تماشای دیدنی‌ها و زیبایی‌های طبیعت استان را هم به شما می‌دهد. درجه سختی رفتینگ در سیروان بین 3 تا 5 است و بیشتر افراد حرفه‌ای می‌توانند از رفتینگ در این رودخانه لذت ببرند.

بیشتر بخوانید: تفریحات کیش

4. رفتینگ رود هراز مازندران

رود هراز یکی از رودهای جاری در استان مازندران است که سرچشمه آن در جنوب کوه دماوند قرار دارد و بعد از گذشتن از میان کوه‌های البرز در انتها به دریای خزر می‌رسد. طول بخش‌هایی که در رودخانه هراز می‌توان در آن رفتینگ انجام داد، 11 کیلومتر است و درجه سختی آن بین 2.5 تا 3.5 تعریف شده است.

افراد بین 11 تا 55 سال می‌توانند در رودخانه هراز رفتینگ انجام دهند و از انجام آن نهایت لذت را ببرند. مدت زمان اجرای این برنامه در حدود 3.5 ساعت است و در کنار رفتینگ امکان آب بازی و شنا هم در آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

رفتینگ هراز

عکاس: امیرعلی رزاقی – خبرگزاری مهر

5. رفتینگ سفید رود در اطراف تهران

سپید رود یا سفید رود طولانی‌ترین رود شمال و دومین رود بلند ایران است. درجه سختی رفتینگ در سفید رود بین 2 تا 3 است و افراد مبتدی و خانواده‌ها می‌توانند از رفتینگ در آن لذت ببرند.

6. رفتینگ لرستان در رود سزار

رود بعدی که در ایران می‌توان در آن رفتینگ انجام داد، رود سزار است که یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز محسوب می‌شود. سرچشمه این رود در مناطق کوهستانی استان لرستان است، درجه سختی رفتینگ در آن بین 2 تا 4 حساب می‌شود و هم افراد مبتدی و هم افراد حرفه‌ای می‌توانند در آن تجربه جذابی از رفتینگ داشته باشند. رود سزار برای کایاک سواری حرفه‌ای هم گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

اجاره آنلاین اقامتگاه در لرستان

7. رفتینگ رودخانه کرج

بسیاری از ما با رودخانه کرج آشنا هستیم و شاید بارها و بارها از کنار آن گذر کرده باشیم اما آیا می‌دانستید که اینجا هم یکی از گزینه‌های رفتینگ در ایران به حساب می‌آید و یک انتخاب خوب برای رفتینگ نزدیک تهران محسوب می‌شود؟ درجه سختی رود کرج برای رفتینگ بین 2 تا 4 است و بیشتر در فصل بهار در آن رفتینگ انجام می‌شود. جوانان، افراد مبتدی و رفتینگ کاران حرفه‌ای می‌توانند از انجام این ورزش هیجانی در این رودخانه نهایت لذت را ببرند.

رفتینگ جاده چالوس

عکاس: سمند کردی – ایسنا

8. دیگر رفتینگ های ایران

البته به غیر از این رودخانه‌ها رودهای دیگری نیز در ایران وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها رفتینگ انجام دهید. این رودها نسبت به گزینه‌های معرفی شده در بالا کمتر شناخته شده هستند اما اگر با یک گروه حرفه‌ای به سراغ آن‌ها بروید، حتما یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های زندگی‌تان را خلق می‌کنید.

رود بختیاری: استان چهارمحال و بختیاری

آبشار آب ملخ سمیرم: استان اصفهان

رود اروند: استان خوزستان

رود کشکان: استان لرستان

رود زاب: استان آذربایجان غربی

رودخانه سمیره: استان‌های ایلام و لرستان

رفتینگ در ایران

بیشتر بخوانید: غواصی در قشم

موارد ایمنی در رفتینگ

  • به هیچ عنوان تنها یا با گروه دوستان‌تان برای رفتینگ اقدام نکنید. حتما و حتما همراه با یک گروه حرفه‌ای که مدرک و مجوز انجام این کار را دارند و تا کنون چندین بار تورهای رفتینگ را اجرا کرده‌اند، به دل آب بزنید.
  • هر گروهی که تور رفتینگ برگزار می‌کند، باید در کنار مجوز، یک یا چند راهنمای بلد رودخانه هم داشته باشد و امکانات مختلفی مانند کلاه ایمنی، جلیقه نجات، پارو، قایق و غیره در اختیار شما قرار بدهد.
  • به طور معمول در تورهای رفتینگ به شما آموزش‌هایی مانند حفظ ایمنی در رودخانه، چگونگی مواجه شدن با امواج در رودخانه وخوابیدن روی آب داده می‌شود.
  • در زمان انجام رفتینگ به تمام توصیه‌های راهنماهای گروه گوش بدهید و به آن‌ها عمل کنید تا سفری بی‌خطر و بی‌دغدغه و صد البته پر از آدرنالین داشته باشید.

در نهایت اینکه در سفر به هر کدام از این استان‌ها می‌توانید روی اجاره ویلا و سوئیت یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سایت هومسا حساب باز کنید و از بابت شب‌مانی در سفر به این شهرها و استان‌ها، خیالی راحت داشته باشید.

سوالات متداول

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ کدامند؟

رفتینگ زاینده رود، رفتینگ رود ارمند، رود سیروان، رفتینگ رود هراز، سفید رود، رود سزار، رودخانه کرج و…

‫2 دیدگاه ها

  1. میشه اگر ممککنه درباره تجهیزات و چک لیست هم چندین مورد قرار بدین با تشکر

    1. سینا جان
      ممنونم از پیشنهادت. حتما سعی می‌کنیم این کار رو انجام بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا