ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای تابستانیشمال

گردنه حیران ؛ بهشتی در میان ابر و مه

اغلب ما تا کنون بارها و بارها نام گردنه حیران را شنیده‌ایم. این گردنه یکی از پرترددترین مسیرهای استان گیلان است که به دلیل زیبایی بی حد‌و‌حصرش، محبوب دل گردشگران ایرانی و غیر ایرانی شده است. منطقه حیران یکی از جاهای دیدنی آستارا بوده که در مسیر آستارا به اردبیل قرار دارد و تصاویری بی‌بدیل را برای ما به نمایش گذاشته است. اگر می‌خواهید با جاهای دیدنی گردنه حیران آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران

گردنه حیران در استان گیلان قرار دارد و به آستارا بسیار نزدیک است. این گردنه‌ی زیبا در تمام ایام سال با ابر و مه احاطه شده و به همین دلیل هم به نام «حیران» شناخته شده است؛ زیرا حیران در گویش تالشی به معنی « پوشیده شده با مه و ابر» است. علت این ابر و مه دائمی در گردنه حیران، رطوبت دریاچه‌ی خزر است. بر خلاف تصور اغلب افراد، گردنه حیران ارتفاع زیادی ندارد و فقط ۱۵۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است.

بیشتر بخوانید: دریاچه نئور

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

آب‌وهوای این منطقه غیر قابل پیش‌بینی است. گاهی در روزهای گرم تابستانی نیز گردنه بارانی و سرد است. چیزی که به طور قطع می‌توان گفت، این است که هوای منطقه، همیشه مه‌آلود و ابری بوده و بخش مهمی از زیبایی گردنه نیز به همین مه همیشگی‌اش است.

به طور کلی، بهار و تابستان، طراوت و شادابی جنگل، گردشگران بیشتری را به سوی خود جذب می‌کند. البته پاییز حیران نیز بسیار زیبا و هزار رنگ است؛ اما خدمات تفریحی و گردشگری منطقه در این دو فصل، تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

رزرو کلبه جنگلی

مسیر دسترسی به گردنه حیران

اگر از تهران به سمت گردنه حیران حرکت کنید، چیزی حدود ۶۳۰ کیلومتر راه پیش روی شماست. در صورتی که از اردبیل به سوی این گردنه حرکت کنید، فقط یک ساعت راه در پیش دارید. یکی از راه‌های راحت برای رسیدن به گردنه، سفر به تهران یا رشت است. پس از چند روز اقامت در تهران و یا رشت، می‌توانید به سمت آستارا راه بیفتید. بعد از عبور از بندر انزلی و تالش، مسیر آستارا را پیش گرفته و خود را به گردنه حیران برسانید. از استان اردبیل جاده‌های زیبای دیگری وجود دارد که مصداق جمله‌ی مقصد می‌توان مسیر باشد را زنده می‌کند؛ درست مانند جاده اسالم خلخال که طبیعت سبز و بی بدیلی دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله ی جاهای دیدنی تالش را مطالعه کنید و سفری جذاب را برنامه ریزی کنید.

مسیر گردنه حیران

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل

گردنه حیران چه جاذبه‌هایی دارد؟

مسیر گردنه حیران طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد. همچنین، هوای بسیار خنک و مطبوع این مسیر سبب شده تا گردشگران، لذت وصف نشدنی‌ای را با گذر از این مسیر تجربه کنند. اگرچه این منطقه از گذشته معروف به یک جاده‌ی زیبا است، اما امروز دیگر فقط یک جاده نیست! ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی در این منطقه باعث شده تا گردشگران زیادی در گردنه توقف کرده و حتی چند روز را در آن‌جا بمانند. طبیعت زیبای گردنه حیران، پارک ملی هیرکان، جنگل فندقلو و دهکده گردشگری حیران تنها چند نمونه از جاذبه‌های این منطقه هستند. اگر قصد دارید به آستارا و گردنه حیران سفر کنید در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه آشنا شوید.

طبیعت تماشایی گردنه حیران

گردنه حیران

مهم‌ترین جاذبه‌های گردنه حیران شامل طبیعت بکر و چشم انداز زیبایی می‌شود که از دخالت انسان در امان مانده و این به جذابیتش اضافه می‌کند. در گردنه‌ زیبای حیران مناظری می‌بینید که احتمالا در تصاویر انیمیشن و کارت پستال‌ها دیده باشید؛ چشم اندازی واقعی، متشکل از جنگل و ابر و کوه و مه و باران که ساعت‌ها نگاه شما را به خود خیره می‌کنند.

گذر از دل جنگل و برخورد با چشمه‌ها و اسب‌ها و کلبه‌ها، همگی تداعی‌گر تصاویر خیالی کارتون‌ها و تابلو‌های نقاشی هستند. رانندگی در میان جنگل‌های مه‌آلود نیز برای‌تان تجربه‌ای به یاد ماندنی خواهد بود. در هوای سرد، نوشیدن یک چای آتشی در دل جنگل‌های گردنه حیران را فراموش نکنید.

پارک ملی هیرکان

در گذر از جاده‌ی زیبای گردنه حیران با جنگل انبوهی مواجه می‌شوید که درختان سر به فلک کشیده‌اش حدود ۵۰ میلیون سال قدمت دارند و به عنوان موزه‌ی زنده‌ی جهان شناخته می‌شوند. این جنگل، بخشی از همان جنگل‌های معروف هیرکانی است که از ایران تا جمهوری آذربایجان کشیده شده و گونه‌های گیاهی و جانوری کمیابی را در خود جای داده است. جنگل‌های هیرکانی به عنوان بیست و چهارمین اثر، در میراث جهانی یونسکو ایران ثبت شده که قدیمی‎ترین جنگل‌های دنیا هستند.

پارک ملی هیرکان بخش قابل‌توجهی از این جنگل بسیار وسیع را در بر گرفته و در یک سمت جاده‌ی گردنه‌ی حیران قرار دارد. این پارک بالغ بر ۴۰ هکتار وسعت داشته و جمهوری آذربایجان آن را افتتاح کرده است. پارک هیرکان در واقع میان مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: سورتمه تالش کجاست

روستاهای مهم گردنه حیران

در این مسیر مه‌آلود و زیبا، سه روستا با نام‌های مشند، کشفی و حیران قرار گرفته‌اند که هر کدام به شکلی شگفت‌انگیز، زیبایی‌های منحصر به خود را دارند. اگر اهل کوهنوردی هستید و می‌خواهید به ارتفاعات این منطقه بروید، بهتر است مسیر خود را از روستای کشفی شروع کنید. هر کدام از این سه روستا در حد لازم امکانات و شرایط مناسبی را برای گردشگران مهیا کرده‌اند تا خاطره‌ای خوش برای آنان به جا بگذارند.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

این جنگل فاصله‌ی بسیار کمی با گردنه حیران دارد. ۹۹ درصد از گردشگران در هنگام بازدید از گردنه حیران به سراغ جنگل فندقلو هم می‌روند. این دو جاذبه‌ی طبیعی، یکدیگر را تکمیل کرده‌اند. در این جنگل با انبوه درختان فندق مواجه می‌شوید که اگر میوه‌های آن رسیده باشند، می‌توانید از طعم آن‌ها بچشید.

طبیعت‌گردان بسیاری در فصل تابستان در میان این جنگل چادر می‌زنند و چند روزی را در این فضای آرام و روح‌نواز سپری می‌کنند. دشت گل‌های بابونه با زنبورهایی که مدهوش از عطر دشت به این مکان آمده‌اند، چشمه‌ی آب گرم مشه‌سویی، پیست اسکی روی چمن و مرکز تکثیر و حفاظت از گوزن‌های بومی از دیگر جاذبه‌های جنگل فندقلو هستند. کمپ گردشگری فندقلو نیز با امکانات مخصوص اسکان مسافران، خدمات مناسبی را به گردشگران ارائه می‌دهد.

رانندگی در جاده حیران

یکی از جاذبه‌های گردنه حیران، رانندگی در این جاده است. البته با توجه به این‌که این جاده همیشه مه‌آلود است، تصادفات زیادی در طول سال در آن رخ می‌دهد. بیشتر این تصادفات، ناشی از لغزنده بودن جاده و پیچ‌های خطرناک است که با بی‌توجهی رانندگان ادغام شده و حادثه‌ای تلخ را رقم می‌زند. اما اگر در هنگام رانندگی در این جاده‌ی زیبا، توجه کافی داشته باشید و قوانین را رعایت کنید، می‌توانید یکی از لذت‌بخش‌ترین رانندگی‌های خود را تجربه کنید. تمام نکات ایمنی مربوط به سلامت وسیله نقلیه‌ی خود را پیش از سفر بررسی کنید. اگر هنوز در رانندگی مهارت کافی ندارید، وارد این جاده نشوید.

مسیر این جاده که از دل جنگل‌های هیرکانی گذر می‌کند و انبوه گیاهان جنگلی‌اش در بهار و تابستان، پاییز و زمستان، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، یکی از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران است. اگر به این جاده پا گذاشتید، حتماً از عسل‌هایی که در میان راه به فروش می‌رسند، خریداری کنید. این عسل‌ها را زنبورهایی تولید کرده‌اند که بر فراز این جنگل انبوه پرواز می‌کنند و شهد خوش‌طعم‌ترین گیاهان را می‌مکند.

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی گیسوم

دهکده گردشگری حیران

در گردنه‌ی کوه، دهکده‌ای تفریحی بنا شده است که تفریحاتی مانند تله‌کابین، تله‌سیژ، کارتینگ، ترامپولین و طولانی‌ترین سورتمه‌ی ایران را می‌توانید در آن تجربه کنید. همچنین وجود انواع رستوران‌ها، کافه‌ها، سوئیت‌ها، ویلاها، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها باعث شده تا مسافران زیادی چند روز را به راحتی در این مکان سپری کنند.

تله کابین گردنه حیران

تله کابین حیران

تله کابین گردنه حیران مسیری بالغ بر ۱۵۰۰ متر دارد که یکی از زیباترین مسیرهای ایران برای استفاده از تله کابین است. وقتی سوار تله کابین هستید، قلعه‌ی گور بابک که مربوط به عصر ساسانی است و در کشور آذربایجان قرار دارد را مشاهده خواهید کرد. دیدن مکانی تاریخی در دل طبیعتی بکر و دست نخورده، هیجانی وصف ناشدنی را در درون شما ایجاد می‌کند.

پیست کارتینگ، ترامپولین، سورتمه و زیپ‌لاین

سورتمه‌ی گردنه حیران به صورت مارپیچ از میان ارتفاعات جنگل‌ عبور می‌کند و شما را از بین زیباترین مناظر به ایستگاه پایانی می‌رساند. اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید زیپ‌لاین حیران را تجربه کنید. از یک کابل آویزان شوید و با سرعت زیاد از روی جنگل‌های حیران عبور کنید. البته اگر از ارتفاع نمی‌ترسید این تفریح را تجربه کنید. پیست کارتینگ حیران هم پیچ‌های تند و هیجان‌انگیزی دارد که در کنار هیجان رانندگی در مناظری زیبا، هیجان عبور از پیچ‌و‌خم‌های تند را هم ایجاد می‌کند. ترامپولین بیشتر برای کودکان و نوجوانان مناسب است تا هیجان خود را بر روی تشک پرش خالی کنند و روانی پر انرژی به دست بیاورند.

استخر با قایق، یورو بانجی جامپینگ (سقوط آزاد)، کارتینگ، سرسره‌های بادی و قلعه بادی برای کودکان از ساید امکانات تفریحی دهکده گردشگری حیران هستند. علاوه بر این امکانات، رستوران‌ها و کافه‌هایی هم در این منطقه وجود دارند که با انوع غذاهای ایرانی، محلی و فرنگی آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

آدرس دهکده گردشگری حیران

گیلان، آستارا، 35 کیلومتری جاده آستارا به نمین منطقه حاجی امیر ونه‌بین

ساعت فعالیت دهکده گردشگری حیران

همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۲۲:۰۰ پذیرای شما مهمانان گرامی هستیم

خرید سوغات و صنایع دستی از گردنه حیران

سوغات و صنایع دستی گردنه حیران

در مسیر گردنه زیبای حیران، می‌توانید انو اع محصولات محلی را برای فروش در کنار جاده یا مغازه‌های بین راهی مشاهده کنید. انواع لبنیات، عسل، تمشک کوهی، لیمو ترش محلی، فندق‌های وحشی و… تنها تعداد انگشت‌شماری از این محصولات خوش‌طعم هستند.

در طول مسیر، گهگاهی با دیگ‌های آش دوغ در کنار جاده مواجه می شوید که چند قدم آن‌طرف‌تر مسافران ماشین خود را کنار زده و کاسه به دست در حال خوردن از این آش سنتی هستند. این فرصت را از دست ندهید. آش دوغ‌های پخته شده توسط افراد محلی این منطقه، خوش‌طعم‌ترین آش دوغ‌های جهان هستند؛ به خصوص که بر روی چوب و زغال پخته می‌شوند.

اقامت در گردنه حیران و آستارا

بهترین راه حل برای اقامت در این منطقه اجاره ویلا و سوئیت است. در گردنه حیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی وجود دارند که در دل مراتع سرسبز روستاها و جنگل‌های زیبای هیرکانی واقع شده‌اند. شما می‌توانید برای اقامت، به وب سایت هومسا مراجعه کنید و با اجاره ویلا و سوئیت در آستارا اقامت دلنشینی را تجربه کنید چرا که بسیاری از گردشگرانی که به گردنه حیران می‌روند با اقامت در این شهرستان فرصت بازدید از سایر جاهای دیدنی آستارا را هم به دست می‌آورند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم گردنه حیران را تمام و کمال به شما معرفی کنیم. از زیبایی‌های آن گفتیم. از امکانات و تفریحاتی که می‌توانید در سفر به گردنه حیران تجربه کنید و در نهایت به این رسیدیم که در این سفر بهتر است کجا اقامت داشته باشید تا بتوانید خاطره زیبایی برای خود و خانواده تان رقم بزنید. امیدوار هستیم این مقاله برای‌تان مفید باشد.

یک دیدگاه

  1. میتونم بگم یکی از بهترین تجربه های طبیعت گردیه، در طول مسیر که کلا سرسبز و پر از درخت، و گردنه هم پر از مه هستش که رطوبت آب و هوایی که داره رو برای آم ملموس میکنه واقعا ویو عالی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا