ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحی

پل معلق مشگین شهر ؛ سفری هیجان انگیز در دامنه کوه سبلان

پل معلق مشگین شهر یکی از جاهای دیدنی اردبیل و طولانی‌ترین پل کابلی خاورمیانه است. این پل در پارک جنگلی سبلان از این سر تا آن سر دره مرتفع کوه سبلان کشیده شده است و  365 متر طول، 2 متر عرض و از کف دره 80 متر ارتفاع دارد. معلق بودن میان زمین و هوا و دیدن نمای شگفت‌انگیز طبیعت زیبا و جنگلی دره و رودخانه خیاوچایی در زیر پا و کوه سرفراز سبلان در روبه‌رو حس و هیجانی  است که هنگام عبور از روی این پل معلق تجربه خواهید کرد. برای آشنایی بیشتر با این پل، بخش‌های مختلف آن و تفریحات اطرافش تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پل معلق مشگین شهر کجاست؟

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر در سال 1394 در مجموعه گردشگری «خیاو تا گیردولی» یا «نور سبلان» و بالای رودخانه خیاوچایی ساخته شده است.

این پل که جزو 10 سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری است توسط مهندس گنجعلی بیگ و با الهام از پل «کاپیلانوی ونکوور» کانادا طراحی شده است.

 پل معلق در زمینی به مساحت 130 هکتار ساخته شده و دارای امنیتی در سطح استاندارد جهانی است. این پل  از آن نوع پل‌هايی است كه عرشه آن‌ها انحنا دارد و از نوع تخت نيست. 

هزینه تمام‌شده ساخت پل حدود 40 میلیارد تومان است و ساخت آن 9 ماه زمان برده است. 

مصالح به‌کاررفته در ساخت این پل کامپوزیت طرح چوب است که در برابر ضربه، رطوبت، حریق و فشار صاعقه مقاومت بالایی دارد. استفاده از مواد پلیمری، سنسورهای کنترل حرکتی، بادسنج و دمپرهای خنثی‌کننده رزونانس هم موجب مقاومت و امنیت هر چه بیشتر این پل شده است، به‌طوری‌که ظرفیت عبور 3000 بازدیدکننده را دارد.

اطلاعات بازدید از پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

  • ساعات بازدید از پل معلق مشگین شهر

 این مجموعه همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب میزبان گردشگران و مسافران علاقه‌مند است.

  • قیمت بلیط پل معلق مشگین شهر (1401)

قیمت بلیط پل معلق مشگین شهر به همراه پل چوبی مشگین شهر 58 هزار تومان است.

  • آدرس پل معلق مشگین شهر

مشگین شهر، جاده موئیل، خیابان سعدی، پشت بیمارستان ولیعصر(عج)، مجموعه گردشگری پل لند یا نور سبلان

  • شماره‌ تماس پل معلق مشگین شهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساعت بازدید از مجموعه و قیمت بلیط می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

  • 09145994551
  • 09143536521

مسیر دسترسی به پل معلق مشگین شهر

مشگین شهر در فاصله 100 کیلومتری از اردبیل واقع شده است. برای رفتن به پل معلق مشگین شهر ابتدا باید خود را به اردبیل برسانید و سپس به مشگین شهر و به آدرس زیر بروید.

مشگین شهر، جاده موئیل، خیابان سعدی، پشت بیمارستان ولیعصر(عج)، مجموعه گردشگری پل لند یا نور سبلان

پیشنهاد می کنیم به مقاله ی جاهای دیدنی سرعین سری بزنید.

بهترین فصل بازدید از پل معلق مشگین شهر

به دلیل هوای مطبوع و خنک مشگین شهر در نیمه اول سال، بهترین فصل سفر به اردبیل و مشگین شهر فصل بهار و تابستان است، اما طبق تجربه مسافران به دلیل عدم وجود درخت و سایه‌بان در روی پل و اطراف آن تابش آفتاب تابستان کمی آزاردهنده است و بهتر است در فصل بهار به این مکان سفر کنید. پل معلق مشگین شهر در زمستان و پاییز هم زیبایی خاص خودش را دارد بخصوص در فصل زمستان که فضای اطراف پوشیده از برف است. اما قاعدتا در این فصل هوا سرد است.

پل چوبی معلق مشگین شهر

بخش‌های مختلف پل معلق مشگین شهر

منطقه گردشگری نور سبلان یا خیاو تا گیردولی که به پل لند هم مشهور است، منطقه‌ای نسبتا بزرگ و شامل دو سایت A و B است.

سایت A این محوطه شامل ورودی پل معلق، زیپ لاین، متل، پارکینگ و بازارچه و سایت B آن شامل شهربازی و رستوران است.

در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این مجموعه می‌پردازیم.   

  •  پل شیشه‌ای

پل شیشه ای مشگین شهر

قسمتی از پل معلق که در وسط آن قرار دارد از جنس شیشه ساخته شده است. عبور از این قسمت لذت و هیجان خاص خود را دارد، قدم زدن روی یک پل شیشه‌ای به ارتفاع 80 متر و تماشای چشم‌انداز زیبای دره از بالا به‌احتمال زیاد ضربان قلب و آدرنالین خون شما را افزایش خواهد داد.

  • پل معلق چوبی

در کنار پل زیبا و معلق مجموعه، پل معلق چوبی هم وجود دارد که  100 متر طول و 25 متر ارتفاع دارد. این پل چوبی با اینکه ارتفاع کمتری نسبت به پل اصلی دارد اما ترس و هیجان بیشتری در شما ایجاد می‌کند. چراکه از تکه‌های چوب و به سبک پل‌های نازکی که در انیمیشن‌ها دیده‌ایم ساخته شده است؛ از همان پل‌هایی که هنگام عبور از روی آن صدای غژغژ چوب‌ها را می‌شنویم و طناب‌های آن هنگام رد شدن شخصت منفی داستان پاره می‌شوند و شخصیت شرور داستان به قعر دره سقوط می‌کند. البته جای ترسی وجود ندارد و این پل از استانداردهای لازم برخوردار است.

  • قالیچه معلق

یکی از تفریحات مهیج مجموعه گردشگری پل لند که در سایت B و درکنار پل چوبی قرار دارد بازی قالیچه معلق است. این بازی دارای 6 صندلی و کمربند ایمنی برای سرنشینان است. کفی متحرک این وسیله ابتدا به‌صورت تمام فرش ساخته شده بود و سپس برای هیجان بیشتر، کفی تعویض و با شیشه جایگزین شد.

  • بازارچه خرید سوغات و صنایع‌دستی

تفریحات پل معلق مشگین شهر

 در منطقه گردشگری نور سبلان در کنار پل معلق، بازارچه‌ای برای خرید سوغات و صنایع‌دستی این شهر ساخته شده است. در این بازارچه شما می‌توانید سوغات مشگین شهر را خریداری کرده و برای عزیزان خود به ارمغان ببرید. مشهورترین سوغات این شهر عسل سبلان است که از بیش از 40 گیاه مختلف در دامنه کوهستان سبلان تهیه شده است. از دیگر سوغات مشگین شهر می‌توان گیاهان دارویی و لبنیات را نام برد.

قالیبافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و سفالگری صنایع‌دستی معروف مشگین شهر هستند که محصولات مربوط به آن‌ها در این بازارچه به فروش می‌رسند.

  • زیپ لاین پل معلق مشگین شهر

هیجان بازدید از پل مشگین شهر به عبور از آن خلاصه نمی‌شود. شما در این مجموعه علاوه بر عبور از روی پل، قسمت شیشه‌ای آن و پل چوبی، امکان تجربه هیجان‌انگیز زیپ لاین را هم دارید. تجربه‌ای منحصربه‌فرد که کمتر جایی می‌توان آن را تجربه کنید.

زیپ لاین پل معلق مشگین شهر شما را در ارتفاع 90 متری از دره زیبای خیاو چای از این سر دره به آن سر آن می‌برد و منظره زیبای کف دره را زیر پای شما به نمایش می‌گذارد.

 از دیگر امکانات و تفریحاتی که در این مجموعه برای گردشگران فراهم شده است می‌توان رستوران گردان، فودکورت، زمین پینت بال، بخش بالن‌سواری، بیگ جامپ، سینما، شهربازی کودکان، صخره‌نوردی، پاراگلایدر، شترسواری و اسب‌سواری را نام برد.

بیشتر بخوانید: دریاچه نئور

  • بیگ جامپ پل معلق

بگ جامپ پل معلق مشگین شهر

یکی از تفریحات هیجانی پل معلق مشگین شهر بگ جامپ این مجموعه است که امکان یک پرش آزاد ایمن و بی‌خطر را به شما می‌دهد. این بگ جامپ به اندازه یک ساختمان 5 طبقه ارتفاع دارد که می توانید از هر طبقه آن پرش انجام دهید.

  • دیگر تفریحات مجموعه پل معلق مشگین شهر

پیست موتورسواری، کارتینگ و تیراندازی از دیگر تفریح‌های هیجان‌انگیزی است که در مجموعه پل معلق مشگین شهر می‌توان تجربه کرد.

امکانات موجود در اطراف پل معلق

زیپ لاین پل معلق مشگین شهر

جاده منتهی به مجموعه پل معلق مشگین شهر ماشین‌رو و آسفالت است و دارای امکانات زیر است:

  • پارکینگ
  • تالار
  • رستوران گردان
  • مهمانسرا
  • سوئیت‌های اقامتی
  • فودکورت
  • آلاچیق عشایری
  • شهربازی کودکان
  • سرویس بهداشتی

مکان‌های دیدنی اطراف پل معلق مشگین شهر

  • از دیگر جاهای دیدنی مشگین شهر که می‌توانید در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید می‌توان  به مکان‌های زیر اشاره کرد:
  • کوه سبلان در فاصله 53 کیلومتری
  • منطقه کپز مشگین شهر در فاصله 18 کیلومتری
  • آبشار گورگور خیاوچای در فاصله 142 کیلومتری
  • چشمه آبگرم موییل در فاصله 14 کیلومتری
  • پارک جنگلی خیاوچایی در فاصله 2 کیلومتری
  • مجتمع آب‌درمانی شابیل‌‌‌‌ داخل شهر

اقامت در مشگین شهر

از ملزومات یک سفر خوب و خاطره‌انگیز اقامت در یک جای امن دارای امکانات رفاهی مناسب است که قبل از سفر حتما باید برای آن برنامه‌ریزی شود. اجاره ویلا و سوئیت در مشگین شهر از بهترین گزینه‌های اقامت در این سفر هیجان‌انگیز است و شما می‌توانید به‌راحتی از طریق وب‌سایت‌های اجاره اقامتگاه برای رزرو یک جای مناسب اقدام کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، پل معلق مشگین شهر و مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی را معرفی کردیم و به سوالاتی نظیر اینکه پل معلق مشگین شهر چند متر است یا بهترین فصل سفر به مشگین شهر چه فصلی است، پاسخ دادیدم. عبور از روی پل چوبی مجموعه حس ترس را کاملا در شما برمی‌انگیزد و قسمت شیشه‌ای پل اصلی نمای زیبایی از دره را به شما نمایش می‌دهد، می‌توانید سوار زیپ لاین شوید و از ارتفاع 90 متری دره زیبا را تماشا کنید، سوغات و صنایع‌دستی بخرید و از تفریحاتی مانند شترسواری، موتورسواری،اسب‌سواری یا پاراگلایدر لذت ببرید خلاصه که  برای تجربه یک حس ناب و هیجان‌انگیز حتما به این مجموعه سری بزنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. عکسی که در بخش پل شیشه ای منتشر کرده اید، مربوط به پل معلق شهر هیر در استان اردبیل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا