ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحیجاهای دیدنی

پارک آب و آتش ؛ پارکی جذاب برای شبگردی در تهران

این روزها که تا چشم کار می‌کند ترافیک است و دود و دَم، هیچ‌چیز مثل تفریح در فضایی سبز و زیبا حال دل را روبه‌راه نمی‌کند. به‌کارگیری نمادها، عناصر، کافه‌ها، رستوران‌ها، فودکورت‌ها و امکانات تفریحی در کنار هم، مجموعه‌ای خاطره‌انگیز در اراضی عباس‌آباد به وجود آورده است. پارک آب ‌و آتش یکی از زیباترین پارک‌های کلان‌شهر تهران با طراحی مدرن، همواره سعی در خلق لحظاتی خوش برای بازدیدکنندگان و شهروندان دارد. در این مطلب به دیدنی‌های جذاب این پارک سری می‌زنیم و اطلاعات مورد نیاز برای رفتن به این مکان زیبا را مرور می‌کنیم.

پارک آب ‌و آتش کجاست؟

پارک آب ‌و آتش (بوستان حضرت ابراهیم) از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران، در خیابان آفریقا و در انتهای کوچه ژوبین واقع شده است. این پارک که به نام بوستان ابراهیم هم شناخته می‌شود از پارک‌های نسبتاً جدید تهران به شمار می‌رود که با مدیریت شرکت اوان کاسپین پردیس ساخته و در سال 1388 افتتاح شد. طراحی و فضاسازی این پارک با استفاده از تکنیک‌های روز انجام شده، به همین جهت این بوستان از جمله مدرن‌ترین پارک‌های کشور محسوب می‌شود.

در ابتدا این پارک بسیار کوچک‌تر از مکان فعلی بوده و به‌مرور زمان بخش‌های بیشتری به این مجموعه اضافه شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون مساحتی بیش از 24 هکتار از اراضی عباس‌آباد به این پارک اختصاص دارد.

مجموعه آب ‌و آتش تفریحات و دیدنی‌های زیادی را درون خود جای داده است که از آن‌ها می‌توان به پل طبیعت، پل ابریشم، برج‌های آتش، لانه کبوتر، فانوس دریایی، تندیس‌های فلزی غول‌پیکر، فواره‌ها و آب‌نماهای خاص و… اشاره کرد. علاوه بر دیدنی‌ها، وجود فودکورت‌ها و کافه های پارک آب و آتش، این پارک را به مکانی جذاب برای تفریح تبدیل کرده است.

علت نام ‌گذاری پارک آب‌ و آتش

نام پارک آب ‌و آتش اشاره به داستان معروف حضرت ابراهیم و تبدیل‌شدن آتش به گلستان دارد و از این جهت بوستان حضرت ابراهیم نیز نامیده می شود.

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش

مسیر پارک آب و آتش

آدرس پارک آب و آتش: تهران، خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

  • چگونه با مترو به پارک آب و آتش برویم؟

ابتدا از طریق خط یک مترو خود را به ایستگاه حقانی برسانید، سپس با تاکسی‌های میدان ونک به پارک بروید و یا این‌که با 15 دقیقه پیاده‌روی خود را به پارک آب‌وآتش برسانید.

  • چگونه با خودرو شخصی به پارک آب ‌و آتش برویم؟

زمانی که به خیابان جردن رسیدید، به سمت شمال حرکت کنید. در قسمت خروجی بزرگراه همت خودرو خود را پارک کنید. ورودی پارک در خیابان شهیدی قرار دارد که از طریق آن به‌سوی پل طبیعت رهسپار می‌شوید.

امکانات موجود در مجموعه آب و آتش

امکانات پارک آب و آتش

پارک آب و آتش امکانات متفاوتی را برای کسانی که برای تفریح به این پارک می‌آیند، فراهم کرده است.

  • فودکورت
  • کافه و رستوران
  • دستگاه خودپرداز
  • آلاچیق
  • نیمکت
  • نمازخانه
  • رمپ‌های مخصوص معلولان
  • پارکینگ
  • سرویس بهداشتی

بیشتر بخوانید: پاساژ های معروف تهران

جاهای دیدنی پارک آب ‌و آتش

پارک آب‌ و آتش از کم‌نظیرترین جاهای تفریحی تهران، بخش‌های دیدنی بسیاری دارد که در ادامه به‌طور مختصر به معرفی هر یک می‌پردازیم:

  • میدان مشاهیر

میدان مشاهیر پارک آب و آتش

مرور تاریخ پرافتخار ایران با تماشای این مجسمه‌های زیبا اولین گامی است که در بدو ورود به پارک آب ‌و آتش انجام می‌دهید. میدان مستطیلی مشاهیر در مقابل ورودی خیابان آفریقا قرار دارد که مجسمه‌هایی از مشاهیر ایران‌زمین دورتادور آن حلقه ‌زده‌اند. دروازه مقابل میدان که با سبک معماری اصیل ایرانی ساخته ‌شده هم از دیدنی‌های این بخش به شمار می‌رود.

  • پل طبیعت

پل طبیعت

پل طبیعت، با دو طبقه اصلی در اتوبان مدرس قرار دارد و سومین نماد شهری پایتخت شناخته می‌شود. این پل سراسر عرض بزرگراه را پوشش می‌دهد، پل طبیعت، فقط محلی برای عبور از نقطه‌ای به نقطه دیگر نیست بلکه با دارا بودن امکاناتی مثل فودکورت و کافه پاتوق خوبی برای خوش‌گذرانی به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند پل طبیعت با آن نورپردازی زیبا از بهترین جاهای دیدنی تهران در شب به شمار می‌رود و افراد زیادی برای گذراندن وقت و استفاده از هوای خنک شب در تابستان راهی پل طبیعت می‌شوند.

  • بوستان نوروز

این بوستان بزرگ‌ترین بوستان در قسمت غربی عباس‌آباد محسوب می‌شود که محوریت آن معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای مختلف درباره نوروز است. برای این منظور در بوستان نوروز، 14 سکو برای معرفی آیین نوروزی 14 کشور وجود دارد که در این میان 12 سکو به 12 کشور عضو اکو و دو سکو به کشورهای عراق و بحرین (در این دو کشور هم آیین نوروزی برگزار می‌شود) اختصاص یافته است.

  • بوستان بنادر

بوستان بنادر با وسعتی نزدیک به 5 هزار متر مربع در مجموعه پارک آب ‌و آتش قرار دارد. طراحی و عناصر به‌کاررفته در ساخت این بوستان تماماً یادآور سفرهای دریایی و بندر است. ساختمان بنادر، کشتی‌های نمادین و رستوران‌های دریایی که در این بخش وجود دارند، همه‌وهمه تداعی‌کننده مناظر دل‌فریب دریای خروشان هستند.

بیشتر بخوانید: کافه بردگیم های تهران
  • برج‌ های آتش

برج های آتش پارک آب و آتش

به هنگام غروب که خورشید باروبندلیش را از آسمان تهران جمع می‌کند، چهار برج آتشین در قسمت شرقی مجموعه به سمت آسمان شعله می‌کشند. این شعله‌های آتشین که ارتفاعی بین یک تا هشت متر دارند از اصلی‌ترین نمادهای پارک آب‌ و آتش به شمار می‌روند.

  • پل ابریشم

این پل که بر روی اتوبان شهید همت قرار دارد، بوستان نوروز و بوستان بنادر را به یکدیگر متصل می‌کند. کالسکه‌سواران، دوچرخه‌سواران و افراد پیاده تنها کسانی هستند که می‌توانند از روی پل ابریشم عبور کنند. نورپردازی هنرمندانه و حضور گنبد مینا در انتها پل به‌ویژه در شب، نمایی تماشایی در پارک آب ‌و آتش را به وجود می‌آورد.

  • فانوس دریایی

فانوس دریایی پارک آب و آتش

یک فانوس دریایی خوش قدوقامت در بوستان بنادر وجود دارد که از تماشایی‌ترین نمادهای مجموعه آب‌ و آتش به شمار می‌رود. این سازه سفیدرنگ یادآور دریا و دریانوردی و نغمه مرغان دریایی بوده که جلوه زیبایی به فضای پارک هدیه کرده است.

بیشتر بخوانید: پارک های جنگلی تهران
  • دریاچه‌های مصنوعی خزر

سه دریاچه مصنوعی این مجموعه با وسعتی بیش از 12 هزار مترمربع در بوستان نوروز واقع ‌شده‌اند که در کنار هم تصویری نمادین و کوچک از دریای خزر را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، کافه‌ها، آلاچیق‌های اطراف دریاچه از جمله امکانات این بخش است.

  • گنبد مینا

گنبد مینا پارک آب و آتش

بزرگ‌ترین آسمان‌نمای کشور به نام گنبد مینا در انتهای پل ابریشم و در دل مجموعه قرار دارد. این گنبد پذیرای دوستداران آسمان است، کسانی که از رصد ستارگان و اجرام آسمانی به وجد می‌آیند. در گنبد مینا علاوه بر رصد می‌توان در کلاس‌های آموزشی نجوم هم شرکت کرد و یا به تماشای فیلم‌های علمی و کیهانی به صورت سه بعدی و دو بعدی پرداخت.

  • آمفی‌تئاتر

آمفی‌تئاتر آب ‌و آتش چادری با وسعت 705 متر و با ظرفیت 370 نفری، به‌صورت فضایی باز و متشکل از سکوهای سیمانی است که برای برگزاری رویدادهای اجتماعی مثل جشن‌ها و نمایش‌های خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • فواره‌های زیبای پارک آب و آتش

فواره های پارک آب و آتش

فواره‌های پارک آب ‌و آتش از نمادهای پرطرفدار این پارک به شمار می‌روند که در محیطی دایره‌ای شکل، آب را به ارتفاع 10 متری روانه می‌کنند. ستون‌های آب در حدود 240 نقطه از درون زمین کار گذاشته شده‌اند و عبور از آن‌ها به‌راحتی ممکن است. در این بخش از پارک نوای آهنگین برخورد قطرات آب با سطح زمین محیطی پرنشاط را به‌ویژه در فصل گرم تابستان به وجود می‌آورد.

  • پرده‌های فولادین

پرده‌های پهناور و فولادینی که دورتادور پارک قرار دارند روایتی از مصائب و زندگی پرفراز و فرود حضرت ابراهیم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. گاهی نقاله‌خوان‌ها در این طرح‌واره‌های فلزی داستان را به‌صورت زنده بازگو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هیومن پارک تهران

تفریحات پارک آب ‌و آتش

پارک آب و آتش در کنار جاهای دیدنی خود، تفریحات متفاوتی هم دارد که می توانید از انجام آن‌ها لذت ببرید.

  • شبگردی و تماشای دیدنی‌ های پارک

پل طبیعت تهران

پارک آب ‌و آتش به‌عنوان یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تهران در شب در بین پایتخت‌نشینان شناخته می‌شود. تا اینجا از دیدنی‌های این مجموعه تفریحی بسیار گفتیم، زیبایی‌های پارک در شب با نورپردازی جذابی همراه است که تماشای آن بسیار هیجان‌انگیز و فرح‌بخش به شمار می‌رود.

  • سینما گیم هفت بعدی

سینماگیم بوستان آب ‌و آتش با ارائه جدیدترین بازی‌ها در یکی از عریض‌ترین پرده‌های سینمایی هیجان زیادی را برای علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری فراهم کرده است. استفاده از افکت‌های طوفان، باد و رعدوبرق به همراه سیستم حرکتی فوق پیشرفته و حرکت پرشتاب صندلی‌ها به هیجان بیشتر علاقمندان منجر می‌شود و دنیای بازی را برای شرکت‌کنندگان بسیار واقعی و ملموس می‌کند.

  • خرید صنایع‌دستی از گذر گردشگری

بخشی از پارک به 40 غرفه برای فروش سوغات و صنایع‌دستی شهرهای مختلف کشور اختصاص دارد. بازار کار این غرفه‌داران با تاریک‌شدن هوا داغ‌تر می‌شود و علاقمندان به هنر و سوغات شهرهای مختلف دست‌خالی از این بخش بیرون نمی‌روند.

  • شرکت در جشنواره‌ها

جشنواره های آب و آتش

به مناسب‌های مختلف، جشن‌هایی در پارک آب و آتش برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. خصوصا جشن‌های ملی مانند نوروز.

  • اسکیت سواری

پیست اسکیت پارک آب و آتش یکی از استانداردترین و بزرگ‌ترین پیست‌های ایران به شمار می‌رود. در این بخش از پارک کلاس‌های ورزشی، کافه، گیم‌نت و بوفه هم وجود دارند.

  • دوچرخه‌سواری

پیست دوچرخه‌سواری مجموعه با مسافتی بیش از 5 کیلومتر، مکان خوبی برای علاقمندان به این ورزش محسوب می‌شود که با تماشای دیدنی‌های پارک همراه است.

  • استفاده از وسایل ورزشی پارک

هر زمان از روز به‌ویژه صبح زود افرادی را مشاهده می‌کنید که در حال ورزش هستند، زیرا فضای پرنشاطی در این مجموعه برای ورزشکاران وجود دارد. میزهای پینگ‌پونگ و وسایل ورزش همگانی موجود در پارک برای همه افراد در دسترس است.

لوازم بازی پارک آب و آتش

  • شکم گردی

شکم‌گردی در پارک آب‌ و آتش از تفریحات محبوب این مجموعه با وجود فودکورت‌ها مختلف ممکن است که در ادامه به معرفی کافه‌ها و فودکورت‌های پارک می‌پردازیم:

فودکورت های پارک آب و آتش

در میان تمامی فوردکورت‌های پارک آب و آتش، فودکورت پل طبیعت، جزیره، راه چوبی و راه سبز جزو بهترین‌ها هستند.

  • فودکورت پل طبیعت

فودکورت پل طبیعت از بهترین فودکورت‌های تهران است که محبوبیت زیادی در بین شکم‌گردان شبگرد دارد. پس از پیاده‌روی و سلفی گرفتن در فضای زیبا و پرنور پل طبیعت، حسابی گرسنه می‌شوید؛ اما فودکورت پل طبیعت در نزدیکی شما  است. در این فودکورت هم انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و نوشیدنی‌ها وجود دارند تا بسته به ذائقه خود خوراکی مورد نظرتان را میل کنید.

  • فودکورت راه چوبی

فودکورت راه چوبی

این فودکورت در نزدیکی فانوس دریایی و پل ابریشم واقع شده و یکی از شعبه‌های فودکورت راه چوبی در تهران است. فودکورت راه چوبی تنوع غذایی بسیار خوبی از غذاهای ایرانی و فست‌فودی دارد و سرو انواع غذاهای ایتالیایی، هندی، ایرانی، گریل و ساندویچ هر سلیقه غذایی را راضی می‌کند.

  • فود کورت راه سبز

فودکورت راه سبز واقع در بوستان نوروز هم دیگر فودکورت این مجموعه است که از نظر مساحت کوچک‌تر و تنوع غذایی کمتری نسبت به سایر فودکورت‌های مجموعه دارد.

  • فود کورت جزیره

فودکورت جزیره بزرگ‌ترین فودکورت مجموعه آب‌ و آتش و از شناخته‌شده‌ترین فودکورت‌های تهران است. تم کلی فودکورت از حال‌و‌هوای سفرهای دریایی پیروی می‌کند، شکل کلی فودکورت به‌صورت کشتی بوده که بادبان‌های سفیدی بر فراز آن سایه انداخته‌اند. بستنی‌فروشی لابریت، رستوران‌های مکزیکی تاکو، رویال باکس، کازا برگر، جاست پوتیتو و غرفه کریسپی از محبوب‌ترین بخش‌های این فودکورت به شمار می‌روند.

کافه‌ها و رستوران‌های پارک آب و آتش

کافه های و رستوران های پارک آب و آتش

مجموعه تفریحی آب و آتش علاوه بر فودکورت‌های نامبرده رستوران‌ها و کافه‌های دیگری هم دارد مانند رستوران پلوکباب، رستوران فانوس، فست فود گپ، ساندویچ محمود، کیوسک برگر، کافه ویونا و کافه ریبار.

1- رستوران پلو کباب

  • آدرس: ضلع شمال غربی پارک آب و آتش
  • تلفن: 02188870284

2- رستوران فانوس

  • آدرس: ضلع جنوب غربی پارک آب و آتش
  • تلفن: 02188194590

3- کیوسک برگر

4- کافه ویونا پارک آب و آتش

  • آدرس: ضلع شمال غربی پارک اب و آتش
  • تلفن: 02188200610

در سفر به تهران کجا اقامت کنیم؟

اقامت در تهران

تهران پر از جاهای دیدنی است. اقامت در هتل‌های تهران برخلاف اجازه و ویلا و سوئیت، به دلیل قیمت بالا چندان به‌صرفه نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای داشتن سفری دلچسب، به سایت هومسا مراجعه کرده و با اجاره ویلا و سوئیت در تهران سفری زیبا را برای خود به ارمغان آورید. همچنین امکان اجاره سوئیت در تهران هم با صرف زمان کوتاهی در وب‌سایت هومسا امکان‌پذیر است.

سخن آخر

در این مطلب از یک از شاخص‌ترین پارک‌های شهر تهران گفتیم، پارکی که با دربرداشتن امکانات تفریحی بسیار محبوبیت زیادی در بین پایتخت‌نشینان و گردشگران دارد. امیدواریم با مطالعه این مطلب به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرده باشید.

یک دیدگاه

  1. یک سری از فودکورت ها دیگه فعالیت نداره تا جایی که من دیدم.
    ولی به طور کلی من شخصا هم پل طبیعت و هم بازارچه ی ورودی پارک رو خیلی دوست دارم. مخصوصا وقتی یه نمایشگاه راه میفته. مثل نمایشگاه انار یا شب یلدا.
    یکم مسیر مترویی اش سخته ولی اونم خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا