ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

جاهای دیدنی بابلسر ؛ تجربه‌ی یک سفر به‌یادماندنی

بابلسر یکی از شهرهای زیبای ساحلی در استان مازندران است که مابین دریای مازندران و رشته کوه زیبای البرز قرار گرفته‌است. مرکز این شهر، شهرستان بابلسر بوده و در عهد باستان آن را به نام مانداگارسیس نیز می‌شناختند. بابلسر در گذشته به عنوان مرکز تجارت و یکی از بندرهای مهم ایران و روسیه نقش به‌سزایی را ایفا می‌کرده است. این شهر آب و هوایی معتدل و گرم دارد و مردم آن به شدت خونگرم و مهربان هستند. نوع بیان و گویش آن‌ها بسیار دل‌نشین است. به گویش مردم بابلسر، بابلسری گفته می‌شود. این گویش در ادامه گویش بابلی بوده و همچنان نیز مورد استفاده است. در این مطلب بر آن هستیم تا جاهای دیدنی بابلسر را به شما معرفی کنیم و سفری زیبا به این شهر سرسبز و دیدنی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی مازندران

بابلسر به شکوه تمام ایران

جاهای دیدنی بابلسر کم نیست. مرکز و هسته اصلی این شهر درست در سمت شرق رودخانه بابلرود واقع شده و قدمت شهر تقریباً نزدیک به ۹۰۰ سال است. در سال ۱۳۱۰ نام شهر بابلسر از بارفروش تغییر پیدا کرد و به بابلسر تبدیل شد. حالا تمام خیابان‌ها و بناها، ساختمان شهرداری، پل فلزی و هتل بزرگ بابلسر در این شهر توسعه یافته و حال‌و‌هوای دیگری به آن بخشیده‌اند. از سال ۱۳۴۵ توسعه این شهر به سمت شرق و از سال۱۳۶۰ توسعه آن به سمت غرب افزایش پیدا کرد. این شهر سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند تا ضمن تفریح و تهیه سوغاتی‌های متنوع، از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن نیز لذت ببرند. این شما و این جاذبه‌ها و دیدنی‌های بابلسر.

پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر که پلی مربوط به دوران پهلوی اول است، در خیابان پاسداران این شهر قرار دارد. پلی فلزی که درست در سال ۱۳۱۳ و قبل از شروع جنگ جهانی دوم توسط متخصصین و مهندسین سوئدی و آلمانی بر روی رود بابلرود قرار گرفت. این پل یکی از آثار باستانی و همچنین یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بابلسر به حساب می‌آید. به عبارتی می‌توان گفت پل معلق بابلسر اولین پلی است که ماشین‌رو بوده و بابلسر را از سمت شرق به غرب پیوند می‌دهد. پل معلق یکی از راه‌های ارتباطی شهر بابلسر و فریدونکنار در مسیر اصلی شرق به غرب استان است. البته تردد بسیار زیادی روزانه بر روی آن انجام می‌شود. عرض این پل ۸ متر، ارتفاع آن ۱۶ متر و طول آن ۸۰ متر است.

آدرس پل معلق بابلسر: استان مازندران، شهر بابلسر، خیابان پاسداران.

رودخانه بابلرود

رودخانه بابلرود

دومین جاذبه از جاهای دیدنی بابلسر ، بابلرود است که اسکله‌های قایقرانی دارد و این شهرستان را به دو قسمت تفکیک کرده‌است. در اطراف آن امکانات و تجهیزات بسیار مناسب و جذابی برای تفریح تعبیه شده که سبب می‌شود تا این رود یکی از مکان‌های خاص تفریحی در بابلسر باشد. فضای سبز طراحی شده و پارک تعبیه شده در کنار رود، همه روزه مسافران، گردشگران و اهالی و ساکنان شهر را به سمت خود می‌خواند. در اطراف این رود همیشه پرآب، امکاناتی مانند کافی شاپ و رستوران، سفره خانه، اسکله قایقرانی و دیگر تفریحات متنوع و مختلفی را مشاهده می‌کنید که زیبایی و جذابیت این قسمت از شهر بابلسر را صد چندان کرده‌اند.

آدرس رودخانه بابلرود: استان مازندران، شهر بابلسر.

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم

در میان جاهای دیدنی بابلسر ، آبشار شی الیم را فراموش نکنید. این آبشار دقیقا در جنوب شرق روستای گاوزن و در فاصله 2 کیلومتری آن قرار گرفته‌است؛ در میان جنگلی انبوه از توابع بخش بندی شرقی بابل. این آبشار یک راه ارتباطی از شهرستان بابل به گلوگاه و بعد از آن به جاده سیر باغ و در ادامه به گاوزن محله دارد که از این طریق قابل دسترسی است. دره آبشار نیز در قسمت شرقی روستا واقع شده است. روستای گاوزن در قسمت غربی رودخانه سجرو یا سجاد رو واقع بوده که با روستاهای لمسو کا، فیروزجاه ثابت، سماکوش و سرجیکا همسایه است. اهالی این روستا در فصل تابستان به مناطق ییلاقی می‌روند تا از آب و هوای دلپذیر مناطق ییلاق بیشتر بهره ببرند. آبشار شی الیم یکی از زیبایی‌های مثال‌زدنی و تکرارنشدنی بابلسر به حساب می‌آید.

آدرس آبشار شی الیم بابلسر: استان مازندران، قسمت شرقی بخش بند پی شهرستان بابل،  2 کیلومتری جنوب شرق روستای گاوزن محله.

روستای گالشکلا

روستای گالشکلا

یکی دیگر از مناطق دیدنی بابلسر، روستای گالشکا است که در بهنمیر بابلسر واقع شده و تنها 1 کیلومتر با آن فاصله دارد. این منطقه را بهشت بی‌نظیر دامداران می‌دانند. آب و هوای آن به شدت مطبوع است و نشاط و سرسبزی طبیعی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. مردمی به شدت مهربان و مهمان نواز دارد و به همین دلیل سبب شده تا به یکی از مقاصد جذاب گردشگری مسافرانی تبدیل شود که به بابلسر سفر می‌کنند.

آدرس روستای گالشکلا: استان مازندران، شهر بابلسر، بهنمیر از توابع بابلسر.

اسکله ساحلی بابلسر

اسکله ساحلی بابلسر

اسکله ساحلی بابلسر از جمله جاذبه‌های بی‌نظیر توریستی برای گردشگران در این شهر به حساب می‌آید. در فصل‌های بهار و تابستان و همینطور پاییز، زیبایی دل انگیز و چشم‌نوازی دارد. شما در کنار دوستان و خانواده خود می‌توانید به دور از هیاهوی شهر، لحظاتی جذاب و به یاد ماندنی را در کنار این اسکله بگذرانید. تجهیزاتی که در اطراف این اسکله تعبیه شده، توانسته است تا در ایجاد کسب و کارهای جدید و رونق اقتصادی برای مردم منطقه گامی موثر باشد. اگر تصمیم داشتید شب را در این منطقه از بابلسر سپری کنید، حتما لباس مناسب، چادر مسافرتی، بنزین و مواد غذایی به همراه داشته باشید.

آدرس اسکله ساحلی بابلسر: استان مازندران، بابلسر، اسکله تفریحی.

منطقه ساحلی میرود

این منطقه ساحلی که یکی دیگر از جاهای دیدنی بابلسر شمره می‌شود، هیچ وقت خلوت نیست. منطقه ساحلی میرود که در 2 کیلومتری بهنمیر قرار گرفته، منطقه‌ای سرسبز با چشم اندازی زیبا و خیره کننده دارد که آن را به نام منطقه گردشگری “میرود” نیز می‌شناسند. این قسمت از خاک کشور درست در یک چهار راه واقع شده که قائمشهر، بابل، کیاکلا و بابلسر را به یکدیگر متصل می‌کند.

آدرس منطقه ساحلی میرود: استان مازندران، بابلسر، خیابان امیر مازندرانی، خیابان بهشتی، بهنمیرف روستای کهنه محله میرود، منطقه ساحلی میرود.

کوهی خیل

کوهی خیل

بد نیست بدانید که یکی دیگر از جاهای دیدنی بابلسر که سفر به آن می‌تواند شبیه معجزه باشد، کوهی خیل نام دارد. این منطقه نزدیک به شهر جویبار است و بیش از هزار سال تاریخ و قدمت را با خود به همراه دارد. برخی معتقدند که تاریخ آن درست به زمانی برمی‌گردد که امیرعباس سامانی در زمان جنگ‌های صلیبی و بعد از شکست خوردن از روم باستان به این شهر آمد و به عبارتی به آن پناه آورد. بر همین اساس نیز در منطقه اسلو ساکن شد. کوهی خیل از سمت شمال به جاده مهم مواصلاتی ساری-بابلسر متصل شده که یکی از مهم‌ترین جاده‌های موجود در استان مازندران است. تقریباً مساحتی معادل با یک میلیون متر مربع دارد، و این یعنی صد هکتار و صدها صنایع کوچک و بزرگ در آن واقع شده است. اگر به بابلسر سفر کردید حتما سری هم به کوهی خیل بزنید و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید.

آدرس منطقه کوهی خیل: استان مازندران، شهرستان جویبار، گیل خوران، کوهی خیل.

سد لاستیکی عرب خیل

سد لاستیکی بابلسر

از جمله دیگر مناطق دیدنی بابلسر و جاذبه‌های این شهر، سد لاستیکی است. این سد در بهنمیر قرار گرفته و به سد لاستیکی “عرب خیل” مشهور است. در اطراف آن چشم اندازهای زیبا و مناظری وصف نشدنی نیز وجود دارد. طول این سازه ۵۰ متر است و ارتفاعی برابر با ۳ متر دقیقا نسبت به سطح رودخانه دارد. در حال حاضر این سد به یکی از استراحتگاه‌های بسیار جذاب برای مسافران و گردشگران تبدیل شده‌است. آب این سد توسط رودخانه تالار تامین می‌شود که سرچشمه آن از رشته کوه البرز است. این رود از شهرهای قائم شهر، کیاکلا و سوادکوه عبور می‌کند و به این سد می‌رسد. در انتها نیز آب این سد به دریای خزر ملحق می‌شود.

آدرس سد لاستیکی عرب خیل: استان مازندران، شهر بابلسر، بهنمیر، واقع در میدان شهداء.

منطقه‌ توریستی کرفون

منطقه توریستی کرفون بابلسر

منطقه زیبای کرفون در بابلسر نیز چشم انداز بی‌نظیری دارد و در ۱۳ کیلومتری از جاده اصلی ساحلی بابلسر به سمت ساری واقع شده‌است. غروب خورشید در این منطقه بسیار دیدنی بوده و آرامش کم نظیر آن در کنار صدای موج‌های خروشان و ساحل مملو از زیبایی آن، تصویری تکرار نشدنی را در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذراد. این منطقه امتیاز ویژه‌ای دارد که آن را به شرکت تعاونی “پره کرفون” سپرده‌اند. بر همین اساس مسافران به راحتی می‌توانند با ورود و حضور در این منطقه با خیالی آسوده از دریای خزر ماهی لذیذ و تازه تهیه کنند. این منطقه از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بابلسر محسوب می‌شود.

آدرس منطقه تفریحی کرفون: استان مازندران، بابلسر، 13 کیلومتری جاده ساحلی بابلسر به ساری و 5 کیلومتری بهنمیر.

امامزاده ابراهیم بابلسر

امام زاده ابراهیم بابلسر

آخرین جاذبه از جاهای دیدنی بابلسر، امامزاده ابراهیم است که از فرزندان امام هفتم بوده و به نام “ابوجواد” شهرت دارد. به روایتی این بزرگوار در کنار خواهرشان و در محله مشهد سر این شهر دفن شده‌اند. آرامگاه ایشان یک ساختمان هشت ضلعی است و گنبد آن شکلی هرمی دارد. گنبد این بنا با شکوهی هرچه تمام‌تر بر روی بقعه قرار گرفته است. تقریباً قدمت این آرامگاه به قرن نهم هجری قمری بازگشته و این موضوع نشان می‌دهد که بابلسر نیز تاریخچه‌ای بسیار طولانی و عمیق دارد. یکی از ویژگی‌های مثال زدنی این بنا وجود یک صندوق چوبی و همینطور کتیبه‌های زیادی است که ارزش بنا را صد چندان کرده‌اند.

آدرس امامزاده ابراهیم بابلسر: استان مازندران، بابلسر، بازار محله مشهد سر.

اقامت در بابلسر

اقامت در بابلسر

برای اقامت در بابلسر نگران نباشید. این شهر هم مانند بسیاری از شهرهای شمالی پر از ویلاهایی است که به مسافران اجاره داده می‌شوند. اما بیشتر ماه‌های سال پر از مسافرانی است که برای تعطیلات راهی شمال می‌شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع سفر از رزرو اقامتگاه خود مطمئن شوید. برای این کار بهتر است وارد سایت هومسا شده و به رزرو ویلا و سوئیت در بابلسر اقدام کنید.

بابلسر، نگین سبز شمال کشور

بابلسر نیز مانند سایر شهرهای ایران پر از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جذاب است. ما در این مطلب تلاش کردیم تا شاخص‌ترین جاذبه‌های زیبا و دیدنی در بابلسر را برای شما به تصویر بکشیم. البته که اگر قصد سفر به بابلسر را داشته باشید، بدون شک از دیدن زیبایی‌های این شهر خسته نشده و برای دیدن تمام تاریخچه زیبا و مصور آن، زمان کم خواهید آورد. نماد این شهر برج ساعت است و سرسبزی و شادابی طبیعی طبیعت آن هیچگاه از یاد شما نخواهد رفت. حالا اگر تصمیم دارید به بابلسر سفر کنید، بهتر است حداقل 1 هفته را به دیدن و بودن در این شهر زیبا اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا