ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

پارک ملی بوجاق کجاست؛ بهترین زمان سفر به پارک بوجاق

پارک ملی به محدوده‌ای حفاظت شده از منابع طبیعی گفته می‌شود که می‌تواند جنگل، بیشه، دشت، کوهستان و مناطق آبی را در خوی جای دهد و نه تنها محل مناسبی برای فعالیت‌های پژوهشی، گردشگری و آموزشی هستند بلکه محیطی مستعد برای رشد گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی ایجاد کرده و بهترین مانع در برابر گسترش سیلاب‌ها محسوب می‌شوند. در ایران حدود 22 پارک ملی وجود دارد که می‌توان به مواردی چون پارک ملی توران، پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده دنا، پارک ملی کویر و پارک ملی بوجاق اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم درباره پارک ملی بوجاق با شما صحبت کنیم. پس با هومسا همراه شوید تا ببینیم پارک ملی بوجاق کجاست و چه ویژگی‌های دارد.

پارک ملی بوجاق کجاست؟

برای رفتن کافی است خود را به شهرستان رشت و سپس به شهرستان آستانه اشرفیه برسانید. پارک ملی بوجاق از جنوب به بندرکیاشهر و زیباکنار، از شمال به دریای خزر، از شرق به ایستگاه رادیویی امیرکیاسر و از غرب به رودخانه اوشمک می‌رسد. توجه کنید که به دلیل وسعت زیاد پارک و خلوتی آن در فصل پاییز و زمستان، بهتر است فصل‌های بهار و تابستان که تعداد زیادی گردشگر در منطقه حضور دارند را برای سفر انتخاب کنید.

مسیر پارک ملی بوجاق به این شکل است که می‌توانید از مسیرهای جاده‌ حسن‌رود به زیباکنار، جاده لشت نشاء به زیباکنار و نیز از طریق جاده خاکی زیباکنار که در جوار رودخانه اشمک قرار دارد، استفاده نمایید.

پارک ملی بوجاق کجاست؟

پارک ملی بوجاق؛ پیوند تالاب، خشکی و دریا

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق یک منطقه حفاظت شده در شمال‌شرقی شهرستان رشت، نزدیک کیاشهر است که 3260 هکتار وسعت دارد. این منطقه از ترکیبی از محوطه دریایی، تالابی و خشکی تشکیل شده است. منطقه دریایی آن 1600 هکتار، تالابی 160 هکتار و منطقه خشکی که از زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار  تشکیل شده 1500 هکتار وسعت دارد.

این منطقه به زیستگاه بسیار مهمی برای پرندگان و آبزیان تبدیل شده است به طوری که بیش از 50 گونه آبزی و 20 نوع پرنده بومی در آن زندگی می‌کنند. علاوه بر حیوانات و پرندگان، این منطقه شرایط مطلوبی برای رشد گونه‌های گیاهی مختلف نیز پدید آورده است و 248 گونه گیاهی مختلف در آن مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته‌اند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در رشت

بهترین زمان سفر به پارک بوجاق

این پارک در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم؛ در فصل پاییز و زمستان می‌توانید از تماشای پرندگان مهاجر لذت ببرید و در فصل بهار و تابستان از مناظر سرسبز و فوق‌العاده آن. هر فصلی را که برای سفر انتخاب کردید فراموش نکنید برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت و تجربه یک سفر فراموش‌نشدنی، حتما سری به وب‌سایت هومسا بزنید. در این وب سایت حتی اجاره ویلا و سوئیت در کیاشهر که مسافت کمتری با پارک بوجاق دارد نیز امکان‌پذیر است. پیشنهاد می کنیم برای آشنای با سایر دیدنی های گیلان زیبا مقاله ی دیدنی‌های شهر رشت را مطالعه کنید.

تفریحات پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق

  • پرنده‌نگری در پارک ملی بوجاق

وسعت پارک ملی بوجاق به حدی زیاد است که پارک لاگون کیاشهر و دلتای رودخانه سفید‌رود بخشی از آن محسوب می‌شوند. چیزی که در ویدئوهایی منتشر شده از این منطقه در سایت‌های مختلف جلب توجه می‌کند، منظره گله اسب‌های وحشی است که آزادانه در بیشه‌زار زندگی می‌کنند. علاوه بر این، پارک ملی بوجاق یکی از مهم‌ترین مناطق شناخته شده در حوزه پرنده‌نگری است. کسانی که در پاییز و زمستان به این منطقه سفر می‌کنند حتما از تماشای پرواز پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق لذت خواهند برد. در این موقع از سال حدود 200 گونه پرنده مهاجر مختلف مهمان تالاب می‌شوند.

  • قایق‌سواری در بوجاق

در فصل بهار و تابستان، دشت‌های منطقه پر می‌شود از گیاهان سرسبز و پر طراوتی که بوی تازگی‌شان را از دور می‌توانید حس کنید. اگر خود را به انتهای پارک برسانید، ساحل زیبای دریای خزر منتظر شماست. از جذابیت‌های دیگر این پارک زیبا می‌توان به طعم تمشک‌های وحشی، عبور از نیزارها و قایق‌سواری در تالاب و رودخانه و دریا اشاره کرد. شاید برای دوستداران حیوانات دانستن این موضوع جالب باشد که تنها پستاندار دریای خزر یعنی فک خزری در همین محدوده زندگی می‌کند.

قایق سواری در پارک ملیس بوجاق

رودخانه سفیدرود جلوه خاصی به این پارک بخشیده است. قایق‌سواری در طول رودخانه تا جایی که به دریا می‌ریزد می‌تواند برای هر گردشگری جالب توجه باشد.

  • پیاده‌روی روی پل‌چوبی پارک ملی بوجاق

یکی دیگر از جاذبه‌های پارک ملی بوجاق پل‌چوبی کیاشهر است که در میان نیزارها ساخته شده و طولی برابر با 700 متر و عرض 2.5 متر دارد. با عبور از پل چوبی، به دریا خواهید رسید. اگر قصد دارید عبور از این پل را تجربه کنید، بهترین زمان نزدیک غروب است. تماشای منظره غروب آفتاب از روی پل، قابل توصیف نیست.

قدم‌زدن روی پل در حالی‌که همه جا را مه فرا گرفته و باران می‌بارد نیز، حس‌و‌حال دیگری دارد.

پل چوبی کیاشهر

  • استراحت در آلاچیق‌های چوبی

در کنار پل، چندین آلاچیق چوبی ساخته شده‌اند که برای یک دورهمی دوستانه و خانوادگی فوق‌العاده هستند. در حالی‌که اعضای خانواده از نشستن در آلاچیق و صحبت با یکدیگر لذت می‌برند، کودکان می‌توانند با بازی در پارک کوچکی که در نزدیکی آلاچیق‌ها قرار دارد و مجهز به چند وسیله بازی ساده است، سرگرم شوند.

  • موتورسواری به سبک حرفه‌ای‌ها

برای علاقه‌مندان به ورزش، پیست‌‌موتورسواری احداث‌ شده که استفاده از آن خالی از لطف نخواهد بود. دوچرخه‌سواری یکی دیگر از تفریحات ثابت مسافرانی است که برای تفریح به این منطقه وارد می‌شوند.

  • خرید از بازارچه صنایع دستی

حتی از بازارچه صنایع‌دستی نزدیک پل می‌توانید صنایع‌دستی مثل حصیر و بامبو تهیه کنید تا علاوه بر حمایت از  هنرمندان بومی منطقه، سوغاتی نیز برای دوستان و آشنایان خود برده باشید.

  • عکاسی؛ تفریح همیشگی در هر سفری

فرقی ندارد به شمال سفر کنید یا جنوب، غرب باشد یا شرق، حرفه‌ای باشید یا مبتندی، بهار باشد یا زمستان، عکاسی از مناظر زیبای طبیعت همیشه لذت‌بخش است.

اقامت در پارک ملی بوجاق

اگر تصمیم گرفتید در یکی از تعطیلات پیش‌رو، راهی پارک ملی بوجاق شوید و به دنبال جایی برای اقامت بودید، حتما سری به وب‌سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا بزنید، مطمئن باشید اقامتگاه بعدی شما جایی در هومسا خواهد بود. فقط یک نکته را فراموش نکنید؛ پارک‌های ملی این گنجینه‌های ارزشمند طبیعی به دلایل مختلف دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند. رها‌شدن مقدار زیادی زباله از سوی گردشگران مشکلات زیادی را برای حیوانات و اکوسیستم منطقه ایجاد می‌کند و این تنها یکی از مشکلاتی است که گریبان‌گیر این پارک‌ها است. بهره‌برداری‌های شخصی معضل دیگری است که تنها با قانون‌گذاری صحیح و هوشیاری مردم بومی منطقه قابل کنترل است.

یادمان باشد طبیعت کالای مصرفی نیست، یک سرمایه است. پس به نحوه برخورد و رفتارمان با طبیعت کمی بیشتر فکر کنیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. پارک بسیار باصفائی بود و واقعا دل نشین بود حتما توصیه میکنم به دوست داران طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا