ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای طبیعی

درکه تهران ؛ بهترین مقصد برای تفریح، کوهنوردی و پیاده‌روی

در پس تمام شلوغی‌ها و همهمه‌ها، تهران شهری است زیبا، با کلی جاذبه‌های گردشگری جذاب که هر کدام می‌توانند مقصدی عالی برای سفرهای یک روزه‌ی ما باشند؛ کوه دربند، درکه و فرحزاد از جمله همین مقاصد گردشگری در اطراف تهران هستند. برای جست‌وجوی آرامش، هوای تازه و حال خوش نیاز نیست که راه دوری برویم، تهران طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد که اگر کمی بیشتر با آن آشنا شویم، می‌توانیم برنامه‌های تفریحی جذابی برای خود آماده کنیم.

در یکی از شمالی‌ترین مناطق شهر تهران، جایی در نزدیکی کوه‌های البرز که هوایش تازه است و حال خوب طبیعت را می‌توان در دلش احساس کرد، محله‌ای قرار دارد که یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبیعت‌گردی در تهران محسوب می‌شود. درکه تهران برای طبیعت‌دوستان و ورزشکاران نام آشنایی است. در این مطلب می‌خواهیم سری به این محله قدیمی تهران بزنیم، با حال و هوایش بیشتر آشنا شویم و ببینیم چه تفریحاتی می‌توانیم در آنجا انجام دهیم، با ما همراه باشید.

درکه کجاست ؟

عکس برفی درکه

درکه جایی است در شمال غربی تهران، محله ای سرسبز و دلنشین در کنار رودخانه ای به همین نام که از جنوب به اوین و سعادت آباد می‌رسد و از شمال به قله تماشایی توچال دسترسی دارد. نام آن برگرفته از دو واژه‌ی «دره» و «که» است که دره‌ی کوچک معنی می‌دهد و به محیط کوهستانی که در آن قرار گرفته، اشاره دارد. ارتفاع این منطقه‌ی خوش آب‌وهوای تهران، بین 1590 تا 3944 متر است و طول دره‌ی آن هم به 6 کیلومتر می‌رسد.

مسیر دسترسی به درکه

کوچه باغ های درکه

برای رفتن به درکه تهران می‌توانید از BRT، مترو، تاکسی و خودرو شخصی استفاده کنید.

مترو: اگر بخواهید با مترو خود را به درکه برسانید باید سوار خط کهریزک-تجریش شوید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. پس از خروج از ایستگاه مترو، می‌توانید سوار ون‌ها و تاکسی‌های که در نزدیکی خروجی مترو قرار دارند، شوید. این تاکسی‌ها شما را تا میدان درکه می‌برند.

اتوبوس BRT: برای رفتن به درکه با استفاده از خط یک BRT باید در ایستگاه پارک وی پیاده شوید و سپس با تاکسی‌هایی که کنار پمپ بنزین ولنجک قرار دارند خود را به درکه برسانید.

خودروشخصی: اگر هم تمایل دارید با خودرو شخصی به درکه بروید، می‌توانید از یکی از چهار مسیر زیر استفاده کنید:

مسیر اول: بزرگراه شهید چمران – خیابان رشیدالدین فضل الله – خیابان داوودیان – درکه

مسیر دوم: بزرگراه یادگار امام – انتهای بزرگراه – مسیر خیابان اوین – درکه

مسیر سوم: خیابان ولیعصر – تجریش – درکه

مسیر چهارم: خیابان شریعتی – تجریش – درکه

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

بهترین زمان برای رفتن به درکه

درکه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در تمام فصل‌های سال زیبایی‌های خاص خود را دارد.

در فصل بهار طبیعت درکه آرامش عمیقی دارد، می‌شود صدای نفس‌های زمین را شنید و جنب و جوشی که در درختان مشاهده می‌شود، بر لذت گردش در این محله زیبا اضافه می‌کند. برگ‌ها نورسته‌اند و رنگ سبز روشن‌شان، زیبایی لطیفی به طبیعت اینجا بخشیده است و همه چیز را مهیا کرده تا گردشگران از سفر کوتاه خود به اینجا لذت ببرند.

در فصل تابستان، هوای درکه بسیار مطبوع است، این را بیش از همه کسانی می‌دانند که صبح‌های زود به قصد کوهنوردی به اینجا می‌آیند.

پاییز درکه بیش از هر زمان دیگری زیبا است، کوچه‌باغ‌ها پر می‌شوند از برگ درختان و طبیعت هزار رنگ با نور کم‌رمق آفتاب حس لطیفی از آرامش در وجودمان سرازیر می‌کند.

زمستان‌ها درکه می‌شود مقصد کوهنوردان حرفه‌ای و باتجربه که بلدند چطور در میان برف و باران مسیر قله‌های اطراف را پیش بگیرند و با انجام یک کوه‌نوردی حسابی، انرژی فوق‌العاده‌ای از طبیعت بگیرند و روح و جسم خود را تازه کنند.

عکس درکه در پاییز

درکه تهران از گذشته‌ی دور تا به امروز

منطقه‌ی درکه قدمتی چند صد ساله دارد، کشف چندین سنگ قبر، تنور و سنگ‌نبشه تایید می‌کند که این محله چیزی در حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و به دلیل آب‌وهوای خاصی که داشته همیشه مورد توجه قشر اشراف تهران بوده است.

درکه در سال‌های دور، که رفت‌وآمد به این منطقه کمتر انجام می‌شد، دسترسی سختی داشت، به‌خصوص در زمستان‌ها که معابر و کوه‌ها پوشیده از برف می‌شدند. اما این روزها زندگی به شکل دیگری در این محله جریان دارد؛ کوه‌ها و کوچه‌باغ‌هایش، میزبان کسانی هستند که به آرامش و هوای تازه‌اش پناه آورده‌اند. عده‌‌ای صبح زود و برای کوهنوردی یا پیاده‌ روی به آنجا می‌آیند و عده‌ای هم برای صرف صبحانه یا ناهار به همراه دوستان یا خانواده خود راهی درکه می‌شوند. البته که روزهای تعطیل درکه حس‌وحال دیگری دارد و بیش از هر زمان دیگر می‌توان جریان پرشور زندگی را در آن احساس کرد.

همه ما ممکن است جایی از روزمرگی‌ها خسته شویم و دلمان یک فضای جدید و هوایی تازه بخواهد. شاید همیشه فرصت بستن چمدان و زدن به جاده و رفتن به مقصدهای دور نباشد؛ اما در همین نزدکی‌ها حتما جاهایی هستند که می‌توانند به اندازه چند ساعت حال و هوای‌مان را عوض کنند و انرژی تازه‌ای برای از سر گرفتن کارهایمان به ما بدهند. درکه یک مقصد عالی برای گردشی یک روزه است، چه اهل ورزش باشید و چه اهل دورهمی‌های دوستانه به صرف چای یا یک دمنوش گرم، درکه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

رستوران های درکه تهران

جاهای دیدنی و تفریحات درکه

در درکه چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ اصلا چرا باید برای تفریح یک روزه آخر هفته، اینجا را انتخاب کنیم؟ مهم‌ترین دلیلی که این محله را تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای تفریح می‌کند، طبیعت و آب‌وهوای فوق‌العاده آن است. اگر از زندگی در شلوغی‌های شهر خسته شده‌اید و دلتان هوای تازه و آرامشی از جنس طبیعت می‌خواهد، اینجا می‌تواند مقصد خوبی برایتان باشد. کسانی که به درکه می‌روند، تفریحات مختلفی را می‌توانند تجربه کنند، از جمله:

  • صرف یک وعده غذا در هوای پاک کوه، در رستوران ها و کافه های درکه

اگر زیاد اهل ورزش و تحرک نیستید و دوست دارید آخر هفته خود را به طور تمام و کمال به استراحت بگذرانید، می‌توانید تنها برای صرف یک وعده غذا، به درکه بروید. اینجا پر است از کافه و رستوران‌های مختلف که می‌توانید در آن‌ها چند ساعتی را به آرامش و لذت از تنفس در هوای پاک کوهستان سپری کنید. تنوع رستوران‌ها و کافه‌ها در اینجا آنقدر زیاد است که با هر سلیقه‌ای که باشید در هر صورت می‌توانید محل موردنظر خودتان را برای صرف غذا در آن پیدا کنید.

کافه رستوران های درکه

اگر هوا خوب بود و دوست داشتید در یکی از کافه‌های روباز تهران غذای خود را صرف کنید، می‌توانید در فضای بیرونی یکی از ده‌ها کافه‌ی درکه که چنین فضایی در اختیار مشتریان‌شان قرار می‌دهند، بنشینید و غذای خود را همراه با لذت دیدن مناظر طبیعت، صرف کنید. البته که رستوران‌های زیادی هم وجود دارند که دارای فضای مناسب داخلی هستند و شما در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. صبحانه، ناهار، شام یا یک میان‌وعده فرقی ندارد، صرف هر وعده غذا در اینجا می‌تواند فرصتی عالی برای لذت بردن از طبیعت زیبای شمال تهران و رسیدن به آرامش باشد.

بیشتر بخوانید: شهربازی برج میلاد
  • پیک‌نیک در درکه

البته آن‌هایی که اهل پیک‌ونیک و صرف غذا در دل طبیعت هستند، هم دست خالی از درکه بر نمی‌گردند. طبیعت کوهستانی اینجا در کنار رودی که از میان دره می‌گذرد، فضای مناسبی برای پیک‌نیک به شما می‌دهد.

پیک نیک درکه

  • پیاده روی در درکه

اگر به پیاده روی علاقمندید اما به هر دلیلی، فرصت کافی برای انجام آن را ندارید، آخر هفته‌ها می‌تواند یک فرصت عالی برای انجام این کار باشد، کافی است یک لباس و کفش مناسب بپوشید و یکی از مسیرهای پیاده روی در تهران را انتخاب کنید. درکه برای کسانی که به پیاده روی علاقمند هستند، هم یک گزینه‌ی عالی محسوب می‌شود.

چه فضایی بهتر از کوچه‌باغ‌های شمال تهران با آن آب و هوای تازه و مناظر فوق‌العاده‌اش! یک کفش مناسب به پا کنید و راه بیفتید، در میان درختان و همراه با رودخانه آن پیش بروید و مسیرهای تازه در دل این محله قدیمی کشف کنید، لذت طی کردن مسیر پیاده روی درکه در کوچه‌باغ ها را با حوصله و آرامش در وجودتان ذخیره کنید تا با روحی تازه و جلا خورده، روزهای بعد را ادامه دهید.

پیاده روی درکه تهران

نام عکاس: علی علیزاده ، تابناک

  • زیارت امامزاده سید محمد ولی

بقعه امام‌زاده سید محمد ولی دقیقا در بخش میانی محله درکه و در دامنه کوه‌های غربی آن واقع شده است. گفته می‌شود این بقعه متعلق به محمد ولی از نوادگان امام زین‌العابدین است که در دوران امامت امام رضا به ایران سفر کرده بود. او در طول مسیر حرکت خود در تهران، زمانی که به شهر ری رسید، خبر کشته شدن اما رضا را می‌شنود و دوستانش او را به این منطقه منتقل می‌کنند. محمد ولی در همین جا ساکن می‌شود و زمانی که فوت می‌کند، او را در همین محل به خاک می‌سپارند. البته بقعه قدمت زیادی ندارد و در حدود ۷۰ سال پیش بنا شده است.

امامزاده سید محمد ولی درکه

  • قله چین کلاغ

چین کلاغ از جمله قله‌های جنوبی رشته کوه البرز است که از شرق به کوه‌های درکه می‌رسد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز در محدوده درکه قرار دارد. افرادی که برای کوه‌نوردی به قله چین کلاغ می‌روند، می‌توانند از زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی که در این مسیر قرار دارد نیز لذت ببرند. آبشار دره دیوانه، غار دو سنگ، سنگ نشین، دره بهشت، آبشار کارا، جنگل کارا و گردنه کارا از جمله زیبایی‌های بکری هستند که در مسیر صعود به قله چین کلاغ از سمت درکه بر سر راه کوه‌نوردان قرار دارند.

برای صعود به قله چین کلاغ سه مسیر مختلف وجود دارد که دو مسیر آن از درکه آغاز می‌شود. کوه‌نوردان معمولا برای رفتن به چین کلاغ از سمت سعادت‌آباد و فرحزاد مسیر خود را آغاز می‌کنند، اما اگر مسیر را از معدن سنگ سبز درکه یا مسیر پلنگ چال که خود از جنگل کارا در محدوده درکه آغاز می‌شود، شروع کنید می‌توانید در طول مسیر خود از زیبایی‌های بیشتری لذت ببرید. ضمن اینکه این مسیرها برای افرادی که مبتدی هستند و مهارت یا تجربه زیادی در کو‌ه‌نوردی ندارند هم بسیار مناسب است.

قله چین کلاغ

  • پناهگاه پلنگ چال

پناهگاه پلنگ چال محلی برای توقف و استراحت کوه‌نوردانی است که به سمت قله‌ی پلنگ چال در حال صعود هستند. البته این پناهگاه به خودی خود مقصد نهایی برخی از کوهنوردان هم است، اما اگر افراد بخواهند مسیر طولانی‌تری را طی کنند و به قله برسند؛ پس از استراحت در این پناهگاه می‌توانند مسیر خود را به سمت قله ادامه دهند. پناهگاه پلنگ چال در ارتفاع ۲۴۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و با داشتن مرکز امداد و نجات، کافه و رستوران، ظرفیت خوابگاهی برای ۷۰ نفر و همچنین امکانات بهداشتی، محل مناسبی برای تفریح و استراحت در کوهستان محسوب می‌شود.

برای رفتن به پناهگاه یا قله پلنگ چال بعد از رسیدن به درکه اقلام مورد نیاز خود مثل آب و خوراکی را تهیه کنید و سپس به سمت جنگل کارا مسیر خود را ادامه دهید. بعد از رسیدن به جنگل، پس از حدود نیم ساعت دیگر پیاده‌روی، به محل اصلی پناهگاه خواهید رسید. کل مسیر از میدان درکه تا پناهگاه ده کیلومتر است که در حدود دو ساعت و نیم زمان می‌برد و این یعنی یک کوه‌نوردی مفید و مختصر که هم باعث شده یک فعالیت فیزیکی عالی انجام دهید و هم زمان زیادی از شما نگرفته است.

پلنگ چال

نام عکاس: سیامند سلیمی

  • کوه نوردی درکه

اما درکه بیش از هر چیز مقصد کوهنوردی‌های یک روزه است. اگر اهل کوهنوردی هستید، می‌توانید تجهیزات لازم برای این کار را فراهم و خود را به یک ورزش حسابی در هوای تازه دعوت کنید. مسیر دسترسی به ۲ مقصد اصلی کوهنوردی در تهران، از درکه آغاز می‌شود که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود یکی از این مسیرها را انتخاب و کوهنوردی خود را آغاز کنید.

کوه‌نوردی درکه

تجهیزات لازم برای کوه‌نوردی در درکه

برای کوهنوردی در درکه نیاز دارید که با تجهیزات کافی مسیر خود را آغاز کنید، به خصوص اگر در فصل زمستان به آنجا می‌روید. مهم‌ترین چیز برای داشتن یک کوه‌نوردی راحت و بدون خطر، داشتن کفش مناسب است، بهترین گزینه استفاده از کفش‌های عاج‌دار و ساق‌دار است. داشتن باتوم یا پایار، به همراه داشتن بادگیر مخصوص در فصل پاییز و زمستان، آب کافی، خوراکی، داروهای ضروری، کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضدآفتاب در روزهای آفتابی، به‌خصوص اگر مسیر برفی باشد (که در این صورت شدت تابش آفتاب بیشتر خواهد بود)، در این سفر ضروری است.

همچنین توجه داشته باشید که برای وارد شدن به پناهگاه نیز باید مبلغی پول پرداخت کنید و با توجه به اینکه در ارتفاعات احتمالا سرعت اینترنت چندان بالا نیست، بهتر است مقداری پول نقد نیز با خود به همراه داشته باشید. پس از رسیدن به پناهگاه می‌توانید با پرداخت مبلغ اندکی، در اتاق‌های پناهگاه به مدت یک شب یا بیشتر بمانید و از امکانات آن استفاده کنید.

رود درکه تهران

اقامت در تهران

اگر از شهرهای دیگر به تهران می‌آیید و دوست دارید در یک جای مطمئن و تمیز اقامت داشته باشید، سری به صفحه‌ی اجاره ویلا و سوئیت در تهران بزنید و اقامتگاه مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. بهترین این ویلاها و سوئیت‌ها را می توانید در سایت هومسا پیدا کنید. هومسا یک سامانه‌ی آنلاین رزرو انواع اقامتگاه است، که بیش از هزاران اقامتگاه فعال در سرتاسر ایران دارد و با یک پشتیبانی 24 ساعته‌ی فعال، به تمام سوالات‌تان پاسخ می‌دهد.

یک دیدگاه

  1. وقتی میبینم اینجور جاهای تفریحی که هم طبیعیه و مثل چیتگر ساختگی نیست، و هم یه مسیر راحت و یه حداقل امکاناتی داره هنوز وجود دارن واقعا لذت میبرم.
    جاهایی مثل درکه و دربند هم میتونه یه جای درجه یک برای پیک نیک باشه هم میتونه یه کوهنوردی باشه و هم برای آب بازی و اینجور تفریح ها بی نظیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا