ایران‌ را بگردیمتهران‌گردی

فرحزاد ؛ بهشتی در شمال غرب تهران

زندگی در تهران با این همه شلوغی و ترافیک و آلودگی هوا تاثیر بسیار زیادی بر روح و جسم ساکنان آن می‌گذارد. بارها و بارها هوس راه رفتن در کوچه باغ‌های سرسبز، شنیدن صدای آب رودخانه و آبشار و تماشای آسمان آبی به سرمان می‌زند و دلمان می‌خواهد سفری هرچند کوتاه به شهرهای شمالی یا مناطق سرسبز اطراف تهران داشته باشیم، اما بیشتر اوقات زمان محدود و هزینه‌های بالای سفر این امکان را به ما نمی‌دهند. خوشبختانه در خود شهر تهران مناطق سرسبز و پارک‌های زیبایی وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان جایگزین سفر استفاده کنیم. یکی از این مناطق که در بین تهرانی‌ها و مسافران این کلان شهر محبوبیت زیادی دارد، جایی نیست جز دره فرحزاد تهران.

البته شهرت و محبویت فرحزاد تهران فقط به خاطر آب‌و‌هوای آن نیست. بلکه رستوران‌های سنتی و مدرنی که در حاشیه رودخانه قرار دارند و انواع غذاهای ایرانی و بین المللی را سرو می‌کنند از بهترین رستوران های تهران محسوب می‌شوند. با ما همراه شوید تا فرحزاد تهران را به شما معرفی کنیم.

فرحزاد کجاست؟

فرحزاد تهران

فرحزاد در شمال غرب تهران جایی بین منطقه دو و پنج شهرداری قرار گرفته است. از نظر موقعیت، فرحزاد را بخشی از منطقه شمرانات می‌دانند که بر روی دامنه‌های جنوبی البرز واقع شده است. این موضوع در کنار ارتفاع هزار و هشتصد متری آن از سطح دریا باعث شده، فرحزاد یکی از خوش آب‌و‌هواترین ییلاق‌های تهران شود. تابستان‌های فرحزاد بسیار خنک و مطبوع است و زمستان‌های نسبتا سردی دارد. اگر در تابستان راهی فرحزاد شوید، با انبوهی از درختان توت مواجه می‌شوید که می‌توانید از طعم شیرین توت‌های آبدار آن‌ها لذت ببرید. منطقه فرحزاد به سه منطقه فرحزاد بالا که به بخش شمالی بزرگراه یادگام است گفته می‌شود، فرحزاد پایین که در بخش جنوب بزرگراه یادگار امام واقع شده و محله امامزاده تقسیم می‌شود.

فرحزاد از جنوب به پونک و مرزداران، از شرق به گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود، از غرب به دره و رودخانه فرحزاد و از شمال به سعادت‌آباد و شهرک غرب محدود می‌شود. این منطقه در طول هفته هیچ محدودیت ترافیکی ندارد و نسبتا هم خلوت است، اما آخر هفته‌ها شلوغ است و احتمال پیدا کردن جای پارک بسیار کم.

بیشتر بخوانید: دربند تهران

مسیر دسترسی به فرحزاد

تاکسی فرحزاد

برای رفتن به منطقه فرحزاد می‌توانید از بزرگراه یادگام امام و بلوار فرحزادی واقع در شهرک غرب خود را به این منطقه برسانید. خیابان گلپاد و کوهسار و صحرا هم به جنوب فرحزاد دسترسی دارند. طول هفته خبری از محدودیت ترافیکی وجود ندارد و خلوت است، اما آخر هفته‌ها آن‌ هم در فصل‌های بهار و تابستان و گاهی پاییز جای سوزن انداختن نیست.

رزرو آنلاین ویلا و انواع اقامتگاه

نکته مثبت درباره منطقه فرحزاد این است که شما به راحتی با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توانید خود را به فرحزاد برسانید.

  • خطوط اتوبوسرانی پل مدیریت- بلوار امامزاده (15 ایستگاه)
  • خطوط اتوبوسرانی میدان صنعت- شهرکت تامین اجتماعی (16 ایستگاه)
  • خطوط اتوبوسرانی پایانه مترو صادقیه- میدان صنعت و سپس میدان صنعت- شهرک تامین اجتماعی (31 ایستگاه)

بهترین فصل برای رفتن به فرحزاد

چه فصلی بریم فرحزاد

فرحزاد از آن دسته جاهای دیدنی است که در فصل‌های مختلف می‌توانید به آن سر بزنید. بهار و تابستان این منطقه بسیار زیبا و سرسبز است و برای یک گردش و تفریح فوق‌العاده است. بیشتر مسافران هم در همین زمان راهی فرحزاد می‌شوند.  اما فرحزاد در فصل پاییز و زمستان هم دیدنی‌های بسیار دارد. فضاهای سبز این منطقه در پاییز تبدیل به یک تابلوی نقاشی از برگ‌های زرد و نارنجی می‌شود و تابلویی بی‌نظیر در مقابل چشمان شما خلق می‌کند.

نشستن در کافه‌ها و رستوران‌های گرم و دنج در حالی که بیرون برف سنگینی در حال بارش است، لذتی است که افراد زیادی را در زمستان به این منطقه می‌کشاند.

فرحزاد تهران در گذشته های دور

عکس قدیمی فرحزاد تهران

روستای فرحزاد در زمان حکومت ناصرالدین شاه و به دست مستوفی الممالک ساخته شده است. ساکنان این روستا که در دره‌ای سرسبز بین کن و تجریش قرار داشت به شغل کشاورزی و باغداری اشتغال داشتند. نزدیکی به امامزاده داوود باعث شده بود که اهالی روستا قاطرهای خود را به مسافران اجاره دهند و از این راه درآمدی کسب کنند. کم کم با زیاد‌شدن تعداد زائران و آشنا‌شدن افراد با این منطقه خوش آب‌و‌هوا، فرحزاد به یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های تهران تبدیل شد. تا جاییکه ساکنان تهران برای فرار از تابستان‌های گرم به این منطقه پناه می‌آوردند. البته باز بودن مسیر ارتباطی فرحزاد در مقایسه با سایر روستای تهران مانند روستای لالان و روستای سنگان و آهار و شکرآب هم بی‌تاثیر نبوده است.

در مورد وجه تسمیه نام فرحزاد در اسناد تاریخی اطلاعات کمی وجود دارد. اما ظاهرا فرحزاد را به صورت “فره زاد” می‌نوشتند که به معنی “توشه فراوان” است. به همین دلیل برخی از پژوهشگران دلیل انتخاب چنین نامی را آب فراوان و منابع غنی طبیعی این منطقه می‌دانند. با گذشت زمان و تغییر شکل یافتن نام این منطقه به صورت “فرحزاد” وجه تسمیه آن هم تغییر کرد. فرح به معنی شادی و نشاط و زاد به معنی مولد است و می‌توان فرحزاد را به طبیعت زیبا و زندگی بخش معنی کرد.

بخش های مختلف فرحزاد

  • دره فرحزاد

دره فرحزاد که محل پیدایش این روستا بوده در غرب منطقه فرحزاد واقع شده است. وجود این دره در گرماگرم تابستان، باعث خنک شدن هوا می‌شود. به خصوص اینکه رودخانه فرحزاد هم در آن جریان دارد. طول این دره کوهستانی که بر روی شیب دامنه‌های البرز قرار گرفته حدود 10 کیلومتر است و از غرب به اشرفی اصفهانی و از جنوب به یادگار امام محدود می‌شود. یکی از زیباترین بوستان تهران یعنی بوستان نهج البلاغه مشرف به همین دره است. در کنار رودخانه فرحزاد تعداد زیادی رستوران وجود دارند که خدمات مناسبی در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهند.

دره فرحزاد

بخش اعظم ساکنان بومی فرحزاد در همین دره زندگی می کنند هرچند افراد زیاد دیگری به دلیل آب‌و‌هوای مطبوع آن  از جاهای دیگر به این منطقه مهاجرت کرده و در آن زندگی می کنند. اگر در گذشته پا به این دره می‌گذاشتید با انبوه گله‌های گوسفند روبه‌رو می‌شدید که در سرتاسر دره مشغول چرا بودند. گاری‌هایی که برای حمل علوفه و یونجه استفاده می‌شدند و درختانی که در فصل تابستان پر از توت‌های شیرین و آبدار بودند. اما امروزه در مسیر دره شاهد گاری‌های مختلفی هستید که به فروش باقالی، لبو، آلوچه، لواشک و انواع خشکبار مشغول هستند.

  • رودخانه فرحزاد

رودخانه فرحزاد

یکی دیگر از جاذبه‌های دره فرحزاد رودخانه‌ای است که در آن جریان دارد و تاثیر عمیقی بر طبیعت و سرسبزی این ییلاق دارد. این رودخانه بعد از عبور از دره و بزرگراه همت شرق به سمت رودخانه کن مسیر خود را ادامه می‌دهد. در اطراف رودخانه رستوران‌های زیادی قرار دارند که از طبیعت زیبای آن به عنوان فاکتوری مهم برای زیباسازی و دکوراسیون رستوران‌های خود استفاده کرده‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی و تخریب حریم رودخانه، این ییلاق زیبا دچار مشکلات زیادی شده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ و فرهنگ‌سازی درست از دره فرحزاد که تاثیر زیادی بر پاکسازی هوای تهران دارد، بیشتر مراقبت شود.

بیشتر بخوانید: درکه تهران

بهترین رستوران های فرحزاد

در فرحزاد رستوران‌های بسیاری وجود دارند که ممکن است از نظر کیفیت و ارائه خدمات در سطوح متفاوتی قرار گیرند. البته کیفیت و طعم غذا خیلی سلیقه‌ای است و نمی‌توان نسخه مشخصی برای بررسی کیفیت همه رستوران‌ها بیچید. در اینجا تعداد محدودی از رستوران‌هایی که توانسته‌اند رضایت مشتریان خود را جلب کنند، را معرفی می‌کنیم.

  • باغ رستوران حسین

باغ رستوران حسین فرحزاد

باغ رستوران حسین یکی از رستوران‌های محبوب در فرحزاد است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی مانند شیشلیک شاندیز، کباب سلطانی، کباب برگ، جوجه، باقالی پلو، ماهی قزال آلا، دیزی سنگی، جوجه چینی، میراز قاسمی، کشک بادمجان، سوپ، انواع سالاد و مخلفات سفارش دهید. انواع قهوه،  نوشیدنی‌های خنک، کیک‌ها، نوشیدنی گرم، شیک و بستنی و دمنوش مواردی هستند که در منوی کافه این رستوران به چشم می‌خورند.

باغ رستوران حسین همانطور که از نام آن مشخص است در فضایی باغ مانند و زیبا ساخته شده و محوطه بیرونی آن در فصل های بهار و تابستان برای نشستن در فضای باز عالی است. هرچند قرار دادن سیستم گرمایشی این امکان را به شما میدهد که در فصل های سرد هم بتوانید در فضای بیرونی بنشینید و از هوای عالی لذت ببرید.

  • آدرس باغ رستوران حسین: بزرگراه یادگار امام، فرحزاد شمالی
  • تلفن باغ رستوران حسین: 02122135003 الی 5 و 09120244168
  • ساعت کاری: 12 ظهر تا 24، پذیرش تا ساعت 23:20
  • آدرس اینستاگرام رستوران حسین فرحزاد: hossein.restaurant

 

  • باغ رستوران دهکده

باغ رستوران دهکده فرحزاد

یکی از زیباترین رستوران های فرحزاد تهران، باغ رستوران دهکده است. بعد از رفتن به این رستوران کافی است در فضای با صفا و سرسبز بیرونی آن بنشینید و از شنیدن صدای شرشر آب در حوض فیروزه‌ای رنگ آن لذت ببرید. در این رستوران موسیقی زنده اجرا می‌شود و لذت خوردن غذا در یک فضای دل‌انگیز را دوچندان می‌کند. در مناسب‌های ویژه از استندآپ کمدین‌های محبوب ایرانی هم برای اجرای برنامه دعوت می‌شود تا لحظات خوشی را برای مهمان کافه رقم بزنند. علاوه بر این در رستوران دهکده فرحزاد امکان هماهنگی و برگزاری تولد هم وجود دارد.

اما اگر بخواهیم منوی این رستوران را بررسی کنیم، در لیست غذاها رولت گوشـت، شیشلیک شاندیز، انواع کباب سلطانی، کوبیده، چنجه، برگ، بختیاری، کباب ترش، جوجه، اکبرجوجه، جوجه چینی، بال کبابی، ماهیچه و گردن گوسفندی، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، ماهی قزل آلا، ماهی زغالی و پیتزا وجود دارند. در کافه این مجموعه هم انواع بستنی، دمنوش، آبمیوه های طبیعی، قوه، شیک و آیس پک، میان وعده و خوراکی و … سرو می‌شوند.

  • آدرس رستوران دهکده فرحزاد: بزرگراه یادگار امام در مسیر جنوب به شمال، بعد از پمپ بنزین، خروجی اول، فرحزاد شرقی
  • تلفن رستوران دهکده فرحزاد: 02122141070 و 09191050661
  • ساعت کاری: 12 ظهر تا 11 شب
  • آدرس اینستاگرام رستوران دهکده فرحزاد: dehkadeh_restaurant_farahzad

 

  • رستوران بیستون

باغ رستوران بیستون فرحزاد

یکی دیگر از رستوان‌های محبوب فرحزاد تهران، رستوران بیستون است. در این رستوران می‌توانید انتخاب کنید که در فضای با صفای بیرونی بنشینید یا فضای داخلی. در رستوران بیستون انواع غذاهای خوش طعم ایرانی سرو می‌شوند و لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورند. در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی شامل کباب سلطانی، شیشلیک شاندیز، باقالی پلو با ماهیچه و گردن، کباب فیله، کباب برگ، دیزی سنگی، کباب لقمه، خوراک ماهی قزل آلا، کباب لقمه، جوجه، بال کبابی، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، انواع سالاد و مخلفات به چشم می‌خورند.

علاوه برمنوی غذا از منوی کافه هم می‌توان انواع گلاسه، قهوه، کیک و دسر، آبمیوه‌های طبیعی و شیک‌ها را سفارش داد. در این رستوران سرویس‌های سنتی مانند قلیان هم در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

  • آدرس رستوران بیستون فرحزاد: انتهای اشرفی اصفهانی، خیابان آبشار، فرحزاد
  • تلفن رستوران بیستون فرحزاد: 02144874045 و 09191455587
  • ساعت کاری: 10 الی 23:30
  • آدرس اینستاگرام: bistunfood
  • آدرس وب سایت: bistunfood.ir

 

  • مجتمع گردشگری قائم

مجتمع گردشگری قائم فرحزاد

رستوران بعدی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، مجتمع گردشگری و پذیرایی قائم است. این مجموعه از یک رستوران و سفره خانه سنتی، کافه، شهربازی برای کودکان و باغ وحش تشکیل شده است. رستوران قائم با مساحت 5000 متری، ظرفیتی برابر با 1500 نفر دارد. در این رستوران بخشی تحت عنوان واحد نذورات وجود دارد که یک روز در هفته پک‌های غذایی آماده شده از قبل را در مراکز خاصی توزیع می‌کنند.

منوی رستوران قائم انواع کباب، جوجه کباب، بال و ماهی کبابی، دیزی سنگی، باقالی پلو با ماهیچه و گردن، اکبر جوجه، خوراک گردن، کباب ترش، کش بادمجان و میرزا قاسمی، انواع سالاد و زیب زمینی را در اختیار شما قرار می‌دهد. کاقه مجموعه هم انواع قهوه، نوشیدنی گرم، اسموتی، شیک، سینی میوه و کیک ارائه می‌کند. از دیگر ویژگی‌های خاص این رستوران در کنار فضای با صفای بیرونی این است که شب‌ها مشتریان رستوران به یک موسیقی زنده شاد مهمان می‌شوند.

  • آدرس مجتمع گردشگری و پذیرایی قائم: تهران، فرحزاد، خیابان آبشار
  • ساعت کاری: 11 صبح تا 1 بامداد
  • آدرس اینستاگرام: ghaemrest

جاهای دیدنی اطراف فرحزاد

  • امامزاده داوود

امامزاده داوود فرحزاد

یکی از جاهای دیدنی اطراف فرحزاد، امامزاده داوود است که در منطقه کن واقع شده. در گذشته زائران امامزاده داوود از منطقه فرحزاد عبور می‌کردند و اهالی فرحزاد قاطرهای خود را به آن‌ها اجاره م‌دانند. پایه‌های اصلی امامزاده داوود در زمان صفویه ساخته شده اما الحاقات اصلی بنا مربوط به دوره قاجار است. از جاذبه‌های این امامزاده بازارچه‌ای قدیمی و محلی است که طرفداران بسیاری دارد. در بازدید و زیارت از امامزاده داوود حتما سری هم به این بازار بزنید.

  • روستاهای ییلاقی کن و سولقات

منطقه سولقان

زیبایی‌های کن و سولقان بر کسی پوشیده نیست. این دو منطقه که در نزدیکی فرحزاد واقع شده‌اند، دارای طبیعتی بسیار زیبا، رودخانه‌های پرآب و روستاهایی بسیار سرسبز و زیبا هستند. آبشار سنگان، غار بیوک و دره کشار تنها چند مورد از جاذبه‌های این دو منطقه محسوب می‌شوند.

  • بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج البلاغه

فرحزاد فقط جایی برای نشستن و نوش جان کردن یکی غذای خوشمزه نیست. در اطراف این منطقه پارک‌های مختلفی ساخته شده که افراد برای پیاده‌روی و ورزش به آنجا می‌روند. از میان این پارک‌ها می‌توان به بوستان نهج‌البلاغه و پردیسان اشاره کرد که هر دو در جنوب منطقه فرحزاد واقع شده‌اند.

اقامت در تهران

تهران یکی از آن دست شهرهایی است که با وجود آلودگی و شلوغی زیاد، زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. پارک‌های تهران مانند پارک جمشیدیه، پارک قیطریه، یا پارک ملت تهران جزو زیباترین پارک‌های کشور هستند و طرفداران زیادی دارند. موزه‌ها و کاخ‌های این شهر هم دیدنی‌های بسیار برای نمایش و ارائه دارند. بسیاری از کسانی که تهران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، سعی می‌کنند با یک برنامه‌ریزی درست از بیشتر این جاذبه‌ها دیدن کنند. خوشبختانه اقامتگاه و هتل هم در این شهر کم نیست. شما می‌توانید به سادگی با اجاره ویلا و سوئیت در تهران یا اجاره آپارتمان در تهران که یکی از رایج‌ترین انواع اقامت در تهران است، مدتی را در این شهر سپری کنید و از جاذبه های فوق العاده آن دیدن کنید.

بهترین زمان برای سفر به تهران تعطیلات نوروز است. طی این مدت نه از شلوغی و ترافیک خبری هست و نه از آلودگی هوا و نه حتی از محدودیت‌های ترافیکی مختلف. شما به راحتی و بدون هیچ مشکلی با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا خودروی شخصی می‌توانید در نقاط مختلف تهران گشت‌و‌گذار کنید و از یک سفر فوق‌العاده لذت ببرید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم درباره فرحزاد تهران یکی از ییلاق‌های زیبای تهران صحبت کنیم. از دیدنی‌های آن نوشتیم و رستوران‌های محبوب فرحزاد را معرفی کردیم و سعی کردیم اطلاعات کاملی از رستوران ها ارائه کنیم. سپس از جاهای دیدنی اطراف فرحزاد هم گفتیم. امیدواریم این مطلب بتواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا