ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای طبیعی

کوه دربند تهران؛ شلوغ‌ ترین جاذبه در آخر هفته‌ ها

تهران در کنار آثار تاریخی فراوانی که دارد، یکی از زیباترین شهرهای ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی است. حیف است که ساکن تهران باشید اما سری به دارآباد، دربند، ولنجک، درکه و پارک جمشیدیه نزنید. هر کدام از این مناطق با آب‌وهوای فوق‌العاده و فضای زیبایی که دارند، محل مناسبی برای یک گشت‌وگذار و پیک‌نیک چند ساعته هستند. دربند به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تهران، پاتوق بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان به گردش در طبیعت است. پیشنهاد می‌کنیم همین آخر هفته با یک برنامه‌ریزی و هماهنگی سریع، همراه با دوستان یا خانواده راهی دربند شوید و از یک تفریح یکروزه لذتبخش نهایت استفاده را ببرید.

اگر هم اهل تهران نیستید و یا میزبانی در این شهر ندارید، می‌توانید روی کمک هومسا حساب کنید. با اجاره ویلا و سوئیت در تهران از هومسا، خیال‌تان بابت همه چیز راحت باشد.

آشنایی بیشتر با دربند

دربند تهران

دربند که امروزه به یکی از تفرجگاه‌های مهم خانواده‌های تهرانی تبدیل شده، یکی از محله‌های قدیمی پایتخت است و بخشی از ناحیه شمیرانات محسوب می‌شود. این منطقه در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته و گذرگاهی برای صعود به قله توچال شمرده می‌شود. جریان رود پرآب منطقه، آب‌و‌هوای پاک کوهستان، امکان پیاده‌روی و کوهنوردی در مسیرهای مشخص شده، صعود با تله‌‌سیژ و تنوع غذاها و خوراکی‌هایی که در رستوران‌ها، کافه‌ها و غرفه‌های آن به فروش می‌رسند، همگی آماده رقم‌زدن یک روز خاطره‌انگیز برای بازدیدکنندگان هستند. با ما همراه شوید تا درباره تفریحات و امکانات دربند بیشتر صحبت کنیم.

تفریحات دربند

هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند آخر هفته خوبی را در دربند سپری کند. فرقی نمی‌کند فرد طبیعت‌دوستی باشید علاقه‌مند به کوه و کوهنوردی و صعود حرفه‌ای یا فردی خوش خوراک که یکی از تفریحاتش چشیدن مزه غذاهای رستوران‌های مختلف است. یا حتی فردی که ترجیح می‌دهد ساعتی کنار رودخانه روی تخت‌های چوبی بنشیند و از خوردن یک چای داغ در هوای سرد زمستانی لذت ببرد. اینجا برای همه سلیقه‌ها، چیزی برای تفریح و وقت‌گذرانی وجود دارد.

حال‌و‌هوای دربند

دربند تهران

معمولا کسانی که به دنبال سکوت و آرامش و استفاده از هوای تازه هستند طول هفته یا صبح زود روزهای تعطیل را برای رفتن به دربند انتخاب می‌کنند. اما اگر از بودن در میان هیاهو و شلوغی جمعیت لذت می‌برید، آخر هفته‌ها بهترین انتخاب خواهد بود. دربند در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد اما پاییز با آن آسمان ابری و سنگفرش خیس و برگ‌های زدی که در هر گوشه‌و کناری پراکنده هستند حال‌و‌هوای دیگری دارد. از هر طرف بوی آش رشته و لبو و باقالی داغ به مشام می‌رسد. اگر علاقه‌مند به خوراکی‌های ناسالمی مانند انواع لواشک و ترشی باشید، به سختی می‌توانید از کنار غرفه‌های موجود در مسیر عبور کنید.

تله سیژ دربند

تله سیژ دربند تهران

تله سیژ تفریح دیگری است که مورد توجه بسیاری از مردم است البته به شرطی که ترس از ارتفاع نداشته باشبد. از آن بالا مناظر زیبای دربند فریبنده‌تر به نظر می‌رسند. فراموش نکنید به ساعت کاری این تفریح جذاب هم توجه داشته باشید.

ساعت کاری تله سیژ دربند

  • روزهای عادی: از 8 تا 23
  • روزهای پنج شنبه، جمعه و تعطیلات: 6 تا 12

شکم‌گردی در دربند

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های رفتن به دربند، شکم گردی است. خوردن یک غذای خوشمزه در هوای تمیز و محیطی زیبا با مناظر دل‌انگیز آن‌ هم در کنار جمعی که از بودن با آن‌ها لذت می‌برید، چیزی نیست که بتوان به راحتی دور آن را قلم گرفت. در اینجا گزینه‌های مختلفی برای انتخاب خواهید داشت.

رستوران‌ها: یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین مکان‌های دربند، رستوران‌های منطقه هستند. این رستوران‌ها گاه محیطی کاملا سنتی و دنج دارند و در منوی خود رنج گسترده‌ای از انواع غذاهای سنتی ایران را سرو می‌کنند اما برای کسانی که به غذاهای فرنگی علاقه‌مند هستند نیز رستوران‌هایی با منوی غذاهای فرنگی در منطقه وجود دارند.

سفره‌خانه‌ها: یکی از انتخاب‌های بسیار خوب برای صرف غذا سفره‌خانه‌ها هستند که در بین جوانان طرفداران بسیاری دارند. هیچ‌چیز به اندازه خوردن یک دیزی سنگی خوشمزه و چرب با سبزی تازه و سیرترشی و دوغ در هوای سرد نمی‌چسبد.  

غذاهای دربند

کافه‌ها: اگر هوس نوشیدن قهوه، چای، انواع دمنوش، دسر و کیک و غیره به سرتان زد، کافه‌های کوچک‌و‌بزرگ دربند پذیرای شما خواهند بود. در چنین حال‌و‌هوایی حتی یک چای دارچینی داغ با یک تکه نبات زعفرانی هم مزه دیگری دارد.

غذاهای خیابانی: در مسیر سنگفرش خیابان دربند، دکه‌ها و مغازه‌های کوچکی می‌بینید که از دودکش آنها دود سفیدی همراه با بوی تند جگر و کباب به مشام می‌رسد. هرچقدر هم که سیر باشید باز هم دلتان هوای خوردن چند سیخ جگر خواهد کرد.

جگرکی دربند

تنقلات: از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی که در مسیر پیاده‌روی به وفور دیده می‌شود، انواع و اقسام لواشک‌، آلو و قره‌قروت‌های ترش و خوشمزه‌ای هستند که دهانتان را آب می‌اندازند. لبوهای خوشرنگ، باقالی‌های داغ و انواع آش که در هوای سرد پاییز و زمستان، بخاری از آن‌ها بر‌می‌خیزد ناخودآگاه شما را به سمت خود می‌کشاند. این چرخ دستی‌ها در تابستان هم هوای شما را دارند و شیربلال کبابی و تازه را جایگزین لبو و باقالی می‌کنند.

تنقلات دربند

پیک‌نیک و پیاده‌روی در دربند

علاقه‌مندان به پیک‌نیک هم از این همه زیبایی بی‌بهره نمانده‌اند. کافی است لوازم مورد نیاز خود را بردارید و با تله سیژ یا حتی پای پیاده خود را به محل مورد نظر برسانید و از وقت‌گذرانی در طبیعت لذت ببرید. البته بهتر است پیک‌نیک خود را به روزهای گرم اواخر بهار و تابستان موکول کنید و از توانایی همراهان خود برای یک پیاده روی یک تا سه ساعته مطمئن شوید.

کوهنوردی و سنگ‌نوردی

دربند

بسیاری از کوهنوردانی که قصد صعود به قله توچال را دارند مسیر کوه‌نوردی دربند را انتخاب می‌کنند. در این مسیر می‌توانید خود را به میدان سربند رسانده و از آنجا راه خود را به سمت توچال ادامه دهید یا اینکه از تل سیژ  استفاده کنید. علاوه بر کوهنوردان، سنگ‌نوردان حرفه‌ای هم از صخره‌ها و دیواره‌های منطقه دربند برای سنگ‌نوردی استفاده می‌کنند.

امکانات دربند

تا اینجا درباره انواع رستوران و کافه و غیره صحبت کردیم. اما امکانات دیگری چون مرکز درمانی، مسجد، سرویس‌بهداشتی هم در این منطقه وجود دارند تا راحتی نسبی را برای گردشگران فراهم کنند.

مجسمه میدان سربند

میدان سربند

مجسمه کوهنورد در سال 1341 توسط لعل ریاحی نقاش و پیکره تلاش مشهور ایرانی ساخته شد. الگوی این مجسمه گچی، شخصی به نام امیر شاه قدمی بود که به دلیل نجات سرنشینان یک هواپیمای سقوط کرده در قله زردکوه، مدال لیاقت دریافت کرده بود. این مجمسه به دلیل آسیب‌های فراوان که در اثر بارش برف و باران دیده بود، با یک مجمسه سیمانی جایگزین شد. در سال 1350 نام میدان به کوهنوردان تغییر پیدا کرد اما همچنان مردم آن را به عنوان سربند می‌شناسند.

اقامت در تهران

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تهران حتما سری هم به دارآباد، دربند، ولنجک، درکه و پارک جمشیدیه بزنید. با اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران با قیمت و کیفیت مناسب، این فرصت را خواهید داشت که از گردش در طبیعت زیبای دامنه‌های البرز لذت ببرید. برای رزرو اقامتگاه در تهران فقط کافیست از سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا یک اقامتگاه مناسب در حوالی این مناطق انتخاب کنید و با چک کردن تقویم اقامتگاه قبل از سفر آن را رزرو نمایید.

از چه مسیری به دربند برویم؟

برای رفتن به دربند کافی است از طریق بی آر تی راه آهن-تجریش یا متروی خط یک (کهریزک-تجریش) خود را به میدان تجریش برسانید. خطوط تاکسی دربند-تجریش شما را از میدان تجریش به میدان سربند(کوهنورد)می‌رسانند. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به دربند بروید هم بعد از رسیدن به میدان تجریش، اول وارد خیابان فنا خسرو شوید و سپس خیابان دربند را ادامه دهید به تا به میدان سربند برسید.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

دیدنی‌های اطراف دربند

درب شمالی مجموعه سعدآباد در میدان سربند قرار گرفته و به راحتی می‌توانید از این مجموعه دیدن کنید. علاوه بر این سورتمه تهران در فاصله 2 کیلومتری، امامزاده صالح و بازار تجریش هم در فاصله 6 کیلومتری دربند قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

یک دیدگاه

  1. دربند به نظرم بهترین تایم برای رفتن اونجا صبح زود هستش کوهنوردی کنیم و یه نیمرو لذیذ بزنیم و بعدش به راه ادامه بدیم و در آخر تنقلات آخر کمپ رو امتحان کنیم بد نیست پر از جاهای آرامش بخش برای کمپ هم داره اونم کنار رودخونه که فضا رو دل نشین تر میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا