ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای تفریحیجاهای دیدنیدانستنی‌های سفرکویرهای ایران

همه چیز درباره کویر ابوزیدآباد ؛ راهنمای کامل و اطلاعات مسیر 📍​​🏜️​✅​

سفر به کویر همواره یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین سفرهایی است که هر فردی می‌تواند در زندگی خود داشته باشد. در دل کویر افراد می‌توانند بیشتر با زمین و آسمان عجین شده و در بدیهی‌ترین عنصر زمین، یعنی خاک، زیبایی را بیابند. از آن‌جایی که کشور ایران در مدار راس‌السرطان واقع شده است، بدیهی است که بخش‌های بیابانی و کویرهای متعددی در آن وجود داشته باشد. یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کویرهای بخش مرکزی ایران کویر ابوزیدآباد بوده که در استان اصفهان و در شهر کاشان واقع شده است.

در این مقاله قصد داریم با این کویر جذاب آشنا شده و مسیرهای دسترسی و اقامتگاه‌های کویر ابوزیدآباد را مورد بررسی قرار دهیم. البته برای گذراندن اوقات خود در این کویر می‌توانید نسبت به رزرو و اجاره سوئیت در کاشان نیز اقدام کنید. برای سفر به کویر ابوزیدآباد با هومسا همراه باشید.

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد کجاست؟

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران که در بخش مرکزی واقع شده است کویر ابوزیدآباد در کاشان می‌باشد. کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بندریگ بوده که به واسطه قرارگیری چشمه‌های آب شور، دشت‌های شنی و شهر زیرزمینی در کنار یک‌دیگر به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق ایران تبدیل شده است.

اگر بخواهیم قدری در محل قرارگیری این کویر دقیق‌تر شویم باید گفت که این کویر در روستای ابووزیدآباد استان اصفهان و در شمال شرقی کاشان واقع شده است. فاصله کویر ابوزیدآباد تا کاشان در حدود 38 کیلومتر بوده که گردشگران از شهرهای اراک، اصفهان، کاشان، قم و تهران می‌توانند خود را به سهولت به این کویر برسانند.

بیشتر بخوانید: کویرهای ایران ؛ گوشه ا‌ی از عظمت و شکوه جهان

کویر ابوزیدآباد

هواشناسی کویر ابوزیدآباد و بهترین زمان سفر

کویر ابوزیدآباد نیز مانند تمامی بخش‌های بیابانی ایران از آب و هوای گرم و خشکی برخوردار است. این کویر در روزهای تابستان به گرم‌ترین دمای خود رسیده و سردترین دمای خود را در شب‌های پاییز و زمستان تجربه می‌کند. به واسطه قرارگیری این کویر در بخش بیابانی اختلاف دمای روز و شب در آن بسیار زیاد می‌باشد. با توجه به این آب و هوا بهترین زمان سفر به کویر ابوزیدآباد روزهای ابتدایی بهار است. البته فصل‌های پاییز و زمستان نیز گردشگرپذیرترین فصل‌های این منطقه هستند.

به طور کلی می‌توان چنین بیان کرد که اگر قصد دارید از زیبایی‌های طبیعی کویر لذت برده و تفریحات متعدد آن مانند شترسواری، آفرود سواری و پابرهنه قدم زدن بر روی رمل‌ها را تجربه کنید، بهتر است روزهای پاییز و زمستان را برای سفر به کویر ابوزیدآباد انتخاب کنید، اما اگر قصد رصد آسمان در کویر ابوزیدآباد را دارید بهتر است در شب‌های بهاری به این منطقه بروید.

کویر ابوزیدآباد

تجهیزات لازم برای سفر به کویر ابوزید آباد

در سفر به کویر نیز مانند تمامی سفرها باید تجهیزاتی را به همراه خود داشته باشید تا در زمان تفریح با مشکلی مواجه نشوید. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای یک سفر کویری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کفش پیاده‌روی مناسب
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • کلاه آفتابگیر
  • کوله پشتی‌های مناسب
  • قطب‌نما
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • بادگیر
  • فندک
  • پتو مسافرتی
  • پاور بانک
  • کیسه خواب
  • داروهای ضروری
  • دوربین عکاسی
  • آب آشامیدنی
  • خوراکی و تنقلات
  • لباس گرم برای شب
  • کرم دفع حشرات
  • پول نقد
  • زیرانداز
  • کیسه زباله

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کاشان بر روی نقشه

دیدنی‌های کویر ابوزیدآباد

در محدوده کویر ابوزید آباد و اطراف آن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود داشته که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. از جمله جاذبه‌های دیدنی ابوزیدآباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کویر ابوزیدآباد

✅سیازگه

سیازگه در واقع همان بخش کویری ابوزیدآباد بوده که چشم‌انداز مسحورکننده‌ای از زمین و آسمان و رقص شن‌ها را به چشم گردشگران هدیه می‌دهد. سیازگه به معنای ریگ سیاه بوده که علت این نامگذاری آن است که این کویر از دور به رنگ سیاه دیده می‌شود. این کویر نه تنها در طول روز زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد، بلکه مکان منحصربه‌فردی برای کمپینگ در شب و تماشای ستارگان است.

کویر ابوزیدآباد

✅قلعه کرشاهی

در میان کویر ابوزیدآباد قلعه‌ای تحت عنوان قلعه کرشاهی وجود داشته که اگرچه با استفاده از شن ساخته شده است از مقاومت بالایی در برابر حمله مغول‌ها برخوردار بوده است. در این قلعه اتاق‌های تابستانی و زمستانی و البته ورودی‌های منحصربه‌فردی وجود دارد که این قلعه را به یک جاذبه تاریخی دیدنی تبدیل کرده است.

کویر ابوزیدآباد

✅شهر زیرزمینی نوش‌ آباد

در نزدیکی کویر ابوزیدآباد شهر زیرزمینی نوش‌ آباد واقع شده است. این شهر در عمق 18 متری زمین قرار داشته و متشکل از راهروها، اتاق‌ها و کانال‌های زیادی می‌باشد. بازدید از این شهر زیرزمینی برای علاقمندان به تاریخ و تمدن می‌تواند بسیار جذاب باشد.

کویر ابوزیدآباد

✅کوه یخاب

در قسمت شمالی قلعه کرشاهی کوه یخاب واقع شده است. این کوه دارای ارتفاع 1800 متری بوده که می‌تواند جاذبه خارق‌العاده‌ای برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و علاقمندان به حیات وحش باشد. از جمله حیوانات این منطقه می‌توان به پرندگان شکاری، گربه وحشی، یوزپلنگ و سیاه گوش اشاره کرد.

کویر ابوزیدآباد

✅منطقه چاه عروس

از دیگر مناطق بکر واقع در کویر ابوزیدآباد می‌توان به منطقه چاه عروس اشاره کرد که متشکل از تپه‌های ماسه‌ای پی‌در‌پی می‌باشد. در این منطقه اگر گودالی کنده شود به آب شیرین می‌رسیم. علت نامگذاری این منطقه به چاه عروس آن است که در گذشته یکی از دختران منطقه دو خواستگار داشته که یکی از خواستگارها می‌گوید ما هر دو در این منطقه چاهی می‌کنیم که هر کدام به آب شیرین رسیدیم باید با دختر ازدواج کنیم. از آن پس این منطقه به چاه عروس شهرت یافت.

کویر ابوزیدآباد

✅کاروانسرای کویر ابوزیدآباد

کاروانسرای کویر ابوزیدآباد از دیگر اماکن دیدنی منطقه بوده که یک کاروانسرای 400 ساله است. زمان ساخت این کاروانسرا به عصر صفوی برگشته که در آن زمان محل استراحت کاروان‌ها و مرکب‌ها بوده است. این کاروان‌سرا دارای معماری منحصربه‌فردی بوده که در حال حاضر نیز گردشگران می‌توانند آن را برای اقامت در کویر ابوزیدآباد انتخاب کنند.

به کاروانسرای کویر ابوزیدآباد کاروانسرای صفوی، هتل ابروز و کاروانسرای عباسی نیز گفته می‌شود. کاروانسرای ابووزیدآباد به عنوان یکی از اقامتگاه‌های بومگردی کویر ابوزیدآباد نیز شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد

همانطور که گفته شد گردشگرانی که قصد سفر به کویر ابوزیدآباد از شهرهای اصفهان، تهران، کاشان، اراک و قم را دارند می‌توانند به سهولت خود را به این کویر زیبا برسانند. در واقع گردشگران می‌توانند با استفاده از ماشین شخصی از شهرهای نام برده به کویر ابوزیدآباد بیایند.

مسافرانی که در سایر شهرها زندگی می‌کنند نیز اگر نمی‌خواهند با ماشین شخصی مسافرت کنند، می‌توانند از طریق قطار یا اتوبوس به شهر کاشان رسید و سپس با طی یک مسیر 38 کیلومتری (حدود 40 دقیقه) با تاکسی به کویر ابوزیدآباد بروند.

کویر ابوزیدآباد

فاصله تهران تا کویر ابوزیدآباد در حدود 270 کیلومتر است که شهروندان تهرانی می‌توانند با طی یک مسیر 3 تا 4 ساعته و از طریق اتوبان تهران-قم خود را به کاشان رسانده و از طریق تابلوهای راهنما به کویر ابوزیدآباد برسند.

کویر ابوزیدآباد

برای رسیدن از اصفهان به کویر ابوزیدآباد نیز کافیست تا یک مسیر 2 تا 3 ساعته طی شده که این شهروندان می‌توانند از سه مسیر مختلف برای رسیدن به این کویر استفاده نمایند.

اقامت در کویر ابوزیدآباد

برای گردشگرانی که به کویر ابوزیدآباد سفر کرده‌اند، یک شب اقامت در دل کویر می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی باشد. علاوه بر کاروانسرای کویر ابوزیدآباد که امکان اقامت در آن وجود دارد، تعداد زیادی اقامتگاه‌ بومگردی در کویر ابوزیدآباد وجود داشته که امکان رزرو آن‌ها از طریق سایت هومسا وجود دارد.

همچنین در نزدیکی کویر نیز اقامتگاه‌هایی مانند زائرسرای امامزاده آقا علی عباس و اقامتگاه‌های بومگردی آران و بیدگل واقع شده است. مسافرانی که ترجیح می‌دهند اقامتی هیجان‌انگیزتر داشته باشند نیز می‌توانند به کمپینگ در دل کویر ابوزید‌آباد بپردازند. البته توجه به این نکته ضروری بوده که کمپینگ باید در محلی مناسب و ایمن صورت گیرد.

برای سفر به کویر ابوزیدآباد آماده‌اید؟

کویر ابوزیدآباد یکی از زیباترین کویرهای ایران بوده که در بخش مرکزی ایران، در استان اصفهان و در شهرستان کاشان واقع شده است. کویر ابووزیدآباد نه تنها به واسطه رمل‌های زیبا و منحصر‌به‌فردش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، بلکه وجود تفریحات متنوع در دل کویر، وجود کاروانسراها و بناهای تاریخی در آن و وجود جاذبه‌های طبیعی متعدد در منطقه سبب شده تا گردشگران زیادی به کویر ابووزیدآباد جذب شوند. شما تجربه سفر به این منطقه را داشته‌اید؟ به نظر شما بهترین فصل برای سفر به کویر چه زمانی است؟ از تجربیات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا