ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخی

گشت‌وگذار در بهترین باغ‌های شیراز

به نظر شما در روزهای قدیم وقتی مردم شهر و روستا دلشان می‌گرفت به کجا می‌رفتند؟ شاید وقتی هوای طبیعت به سرشان می‌زد، بار‌وبنه را جمع می‌کردند و راهی باغی در نزدیکی خانه خود می‌شدند. اگر به تاریخ نگاه کنیم و در زندگی پادشاهان سرک بکشیم، گاهی به یک عمارت در باغی سبز می‌رسیم که جایی برای اتراق تابستانه و استراحت بوده است. امروزه باغ‌های تاریخی حال‌و‌هوای دیگری به خودش گرفته و به یکی از جاهای دیدنی تبدیل شده است. برای مردم شیراز که گوشه به گوشه شهرشان، درختان سر به فلک کشیده و بوته‌های گل دلبری می‌کند، انتخاب یکی از باغ‌های شیراز کاری سخت به نظر می‌رسد! در ادامه به معرفی باغ‌های شیراز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

باغ ارم شیراز

یکی از معروف‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز، باغ ارم است که دارای چندین بنای تاریخی و یک باغ گیاه شناسی ست. قدمت این باغ به قرن ده و یازده هجری برمی گردد و از زمان سلجوقیان برجا بوده است. در زمان زندیان به بازسازی آن پرداخته شد و در زمان قاجار، به یکی از محل‌های استقرار سران ایل قشقایی قرار گرفت. این بنا در سی‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. این عمارت معماری و کاشی کاری‌های زیبایی دارد. نقاشی‌های این بنا به عنوان شاهکارهای دوره قاجار به شمار می رود. این باغ زیبا در خیابان ارم شیراز قرار گرفته است.

باغ ارم شیراز

باغ دلگشا

یک باغ هفت و نیم هکتاری که از درخت‌های پرتقال و بهار نارنج پر شده است. آبنمای زیبایی که در سراسر این باغ قرار گرفته است، به شهرت این باغ کمک زیادی کرده است. در بهار اگر به این باغ بروید، می توانید شاهد برگزاری جشنواره گل‌های شمعدانی باشید.

برخی معتقدند که این باغ متعلق به دوره ساسانی یعنی پیش از اسلام است. این عمارت در بخش جنوبی شامل سه طبقه و در بخش شمالی شامل دو طبقه است. باغ دلگشا با سعدیه (آرامگاه سعدی) تنها ۵ دقیقه فاصله دارد، اما از آن جایی که این محدوده بسیار شلوغ است، بهتر است ماشین نبرید و با پای پیاده از این منطقه دیدن کنید.

باغ دلگشا شیراز

باغ نارنجستان قوام

یکی از جلوه‌های شکوهمند معماری ایرانی را می‌توانید در باغ نارنجستان قوام مشاهده کنید. دیوارهای بلند بنای موجود در باغ نارنجستان قوام، نگاه هر شخصی را در خیابان‌های اطراف به خود جلب می کند. موزه موجود در این باغ، اشیایی دارد که توسط پوپ ایران شناس آمریکایی اهدا شده است. در این عمارت هفت هنر ایرانی استفاده شده است که باعث افزایش زیبایی این باغ شده است. این باغ در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است و یادگاری از دوره قاجار است.

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ جهان نما

باغ جهان نما قدیمی‌ترین باغ شهر زیبای شیراز است. درخت‌های سرو و نارنج و شمشاد و گل‌های رز هفت رنگ، بنفشه و گل‌های داوودی کل فضای این باغ را پوشانیده اند. عمارت کلاه فرنگی که در این باغ قرار گرفته است، هیچ نوع نقاشی یا کاشی کاری‌ای ندارد اما زیبایی و عظمت آن خیره کننده ست. این باغ در شمال شرقی خیابان حافظ و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. در خیابان‌های اطراف این باغ، مکان‌های دیدنی زیادی قرار گرفته اند که می توان به  آرامگاه حافظ، هفت‌تنان، دروازه قرآن، خواجوی کرمانی، بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانه ملی اسناد و … اشاره کرد.

باغ جهان نما شیراز

باغ عفیف آباد یا گلشن

کافیست پا به باغ عفیف آباد بگذارید تا در همان لحظه غرق طراوت و شادابی آن شوید. تاریخ این باغ وعمارت زیبا به دوران صفوی برمی‌گردد؛ زمانی که این باغ با نام گلشن شناخته می‌شد. پس از صفویه، سال‌ها باغ گلشن در بی رونقی به سر برد تا جایی که زمان قاجار فردی به نام میرزا علی محمد خان قوام الملک عمارت و باغ فعلی را احداث کرد. در حال حاضر باغ عفیف آباد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاور میانه شناخته می‌شود و گردشگران علاوه بر بازدید باغ، از این موزه جذاب نیز بازدید می‌کنند.

باغ موزه هفت تنان یا باغ تکیه هفت تنان

این باغ در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار گرفته و تاریخ آن به دوران حکومت زندیه برمی‌گردد. علت نامگذاری این باغ به خاطر وجود مقبره هفت تن از عرفای بزرگ است که کریم خان بر روی هر کدام سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای قرار داد. تالار و تزئینات داخل بنا به شکوه عمارت را جور دیگری به رخ بازدیدکنندگان می‌کشاند. علاوه بر این عمارت با تغییر کاربری به موزه سنگ جذابیت بیشتری نیز پیدا کرده است، این سنگ‌ها در بازه زمانی سده سوم تا یازدهم هجری قمری به نمایش گذاشته می‌شود.

کلام پایانی

نوشتن و خواندن از باغ‌های شیراز به این مقاله ختم نمی‌شود. باید راهی شهر شهد و شعر شد و در باغ‌هایی که سعدی و حافظ از آنها شعر سرودند، قدم زد. باغ‌هایی که درختانش شادابی را به تصویر می‌کشد و دیوارهایش تاریخ را روایت می‌کند. برای رزرو سوئیت، آپارتمان مبله و اقامتگاه بوم‌گردی در شیراز سری به سایت هومسا؛ سامانه رزرو آنلاین و روزانه اقامتگاه بزنید و با اعمال فیلترهای موجود بهترین اقامتگاه را برای خودتان انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا