ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

ساحل نقره‌ای جزیره هنگام جایی در قلب خلیج فارس

در جنوب ایران تعداد زیادی جزیره کوچک و بزرگ وجود دارند که از بین آن‌ها قشم و کیش به واسطه اندازه و امکانات گردشگری که دارند، شناخته شده‌تر هستند، اما جزایری مانند جزایر ناز قشم، جزیره هنگام، تنب بزرگ و کوچک نیز پر از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی هستند. جزیره هنگام هرچند فاقد هتل، رستوران و امکانات رفاهی است، اما سفر به هنگام برای کسانی که به فرهنگ بومی و طبیعت بکر علاقه دارند، می‌تواند به یکی از بهترین تجربیات زندگی‌شان تبدیل شود. به همین دلیل بسیاری از گردشگرانی که با هدف دیدن جاهای دیدنی قشم راهی این جزیره می‌شوند، امکان ندارد دیدن ساحل نقره‌ای، تماشای شنای دلفین‌ها در اطراف قایق و چشیدن طعم فوق‌العاده غذاهای محلی جزیره هنگام را از دست بدهند. با ما همراه شوید تا سری به سواحل زیبای خلیج همیشه فارس بزنیم.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

کسانی که به جزیره هنگام نرفته‌اند چه چیزی را از دست داده‌اند؟

جزیره هنگام

جزیره هنگام یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است و نسبت به بقیه جزایر خلیج فارس دارای فضایی بومی‌تر است. در این جزیره می‌توانید در کوچه‌ پس کوچه‌های قدیمی‌ترین بازار سنتی آن قدم بزنید و از نزدیک با مردمان خونگرم و مهمان‌نواز آن هم صحبت شوید. در آب‌های زلال ساحلی جزیره انواع ماهی‌ها، خرچنگ و دیگر حیوانات دریایی را به نظاره بنشینید و خاردم مصری و جبیرها این حیوانات بومی و زیبای منطقه را در حال جست‌و‌خیز در جزیره تماشا کنید.

اما ناب‌ترین لحظات حضور شما در جزیره هنگام یکی زمانی است که در دل تاریکی شب، آب‌های ساحلی آن به رنگ آبی درخشانی در می‌آیند که احتمالا نظیرش را در جایی ندیده‌اید و دیگری تماشای شنا و بازیگوشی دلفین‌های دوست‌داشتنی در اطراف قایق گردشگران است. این قایق‌سواری با تمام قایق‌سواری‌های عمرتان متفاوت خواهد بود.

هنگام؛ جزیره‌ای کوچک اما زیبا در قلب خلیج فارس

جزیره هنگام با 9 کیلومتر طول و 6 کیلومتر عرض و وسعتی برابر با 33.6 کیلومتر مربع در جنوب شرقی خلیج فارس واقع شده است. فاصله این جزیره از قشم تنها 2 کیلومتر است به همین دلیل بسیاری از کسانی که برنامه‌ریزی سفر به قشم را ترتیب می‌دهند، حتما یک روز از سفر خود را به بازدید از جزیره هنگام اختصاص می‌دهند. این جزیره دارای سه روستای هنگام قدیم یا کهنه، هنگام نو یا جدید(ماشی) و غیل است.

جزیره دارای ساختاری مخروطی شکل است و بلندترین نقطه آن کوهی است به نام ناکس با 106 متر ارتفاع. در جزیره هنگام نه خیابانی وجود دارد و نه ماشینی و خبری از سروصدا و شلوغی نیست. اینجا بهترین مکان برای تجربه سفری همراه با سکوت و آرامش است.

دیدنی‌های جزیره هنگام

جزیره هنگام با وجود وسعت بسیار کمی که دارد، پر از جاذبه‌های طبیعی است و همین وسعت کم باعث می‌شود به راحتی و بدون طی کردن مسافت‌های طولانی از تک‌تک آن‌ها دیدن کنید.

سواحل زیبای جزیره

جزیره هنگام دارای 50 کیلومتر نوار ساحلی متنوع است، به حدی است که با قدم زدن در آن با جاذبه‌های متفاوتی رو به رو خواهید شد. از ساحل شنی تا صخره‌ای، از ساحل نقره‌ای تا ساحلی که شب‌ها می‌درخشد. با قدم‌زدن در حاشیه جزیره، از تماشای آسمان آبی و صاف و خروش امواج لذتی وصف‌نشدنی نصیب‌تان خواهد شد.

ساحل نقره‌ای هنگام

جزیره هنگام

در بخشی از جزیره هنگام ساحلی وجود دارد که به ساحل نقره‌ای شهرت یافته است. این ساحل یکی از بی‌نظیرترین سواحل ایران بوده و بسیاری از مسافران هنگام، صرفا برای بازدید از همین بخش راهی جزیره می‌شوند. شن‌های آن با نوعی کانی درخشان ترکیب شده و در طول روز به زیبایی هرچه تمام‌تر می‌درخشند.

متاسفانه ساحل نقره‌ای در سال‌های اخیر متحمل تخریب‌های بسیاری شده که معمولا هم توسط گردشگران رقم خورده است، به همین علت ممکن است از ورود شما به این بخش از جزیره جلوگیری شود. اما اگر از تورهای رایگان مستقر در قشم و بندر کندالو استفاده کنید، قایقرانان شما را تا نزدیکی ساحل نقره‌ای خواهند برد تا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای‌تان ایجاد کنند.

ساحل درخشان

ساحل نقره ای هنگام

اگر شب هنگام در ساحل جزیره، شاهد درخشش آب به رنگ آبی بودید تعجب نکنید. این پدیده شگفت‌انگیز در ایران، سواحل مالدیو، کالیفرنیا و تعداد محدودی در سایر سواحل دنیا قابل مشاهده است. کمی عجیب است که موجودات بسیار ریزی به نام فیتوپلانکتون‌ها بتوانند این میزان نور از خود ساطع کنند و چنین منظره زیبایی را خلق کنند. ظاهرا قرارگیری در شرایط ناآرام باعث می‌شود، این آبزیان ریز چنین اتفاقی را رقم بزنند.

پوشش جانوری هنگام

جزیره هنگام نیز درست مانند هر نقطه دیگری میزبان گونه‌های مختلف حیوانی و گیاهی است.

دلفین‌های جزیره هنگام

جزیره هنگام

دلفین‌ها این موجودات بازیگوش و دوست‌داشتنی از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت مهمان جزیره هنگام هستند. از 40 گونه دلفین شناسایی شده در جهان، 13 گونه در خلیج فارس و دریای عمان به ثبت رسیده است. اگر در این موقع از سال با قایق در اطراف جزیره گشتی بزنید تنها چند دقیقه باید منتظر باشید، تا دلفین‌ها به سطح آب بیایند.

گونه‌ای آهو به نام جبیر

جزیره هنگام

جبیر گونه‌ای آهو است که ساکن هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران بوده و بیشتر در مناطق گرم و بیابانی زندگی می‌کند. این گونه دارای جثه‌ای کوچک‌تر و ظریف‌تر و گوش‌ها و دمی بلندتر نسبت به سایر نژادهای آهو است. جبیر خود را با شرایط زندگی وفق داده و برای ادامه آن نیاز چندانی به آب ندارد. این حیوان آب مورد نیاز خود را از گیاهان تامین می‌کند. در مدت حضور خود در جزیره هنگام اگر خوش‌شانس باشید، احتمالا از دور شاهد پرسه‌زدن این حیوان زیبا در میان بوته‌ها خواهید بود. جبیر برخلاف دلفین از انسان گریزان است و سرعتی برابر با 80 کیلومتر بر ساعت دارد.

خاردم مصری

جزیره هنگام

یکی از حیونات در معرض انقراض به نام خاردم مصری، جزیره هنگام را به عنوان مامن و پناهگاه خود برگزیده است. این حیوان از گونه سوسمار بوده و طول آن گاه به 76 سانتی‌متر می‌رسد. در گذشته اعراب از گوشت و پوست خاردم مصری استفاده می‌کردند و امروزه هر چند گوشت این حیوان چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما پوستش همچنان به عنوان یکی از بهترین و مرغوب‌ترین نوع چرم در بین اعراب شناخته می‌شود. همین موضوع بر جمعیت این حیوان در سراسر جهان تاثیرگذار بوده و باعث شده در معرض خطر انقراض قرار بگیرد.

لاکپشت پوزه عقابی

هنگام

در خلیج فارس 4 گونه لاک‌پشت مختلف زندگی می‌کنند که دو مورد از آن‌ها در سواحل ایران تخم‌گذاری می‌کنند. یکی از این دو مورد، لاک‌پشتی به نام پوزه عقابی است. متاسفانه نسل این لاک‌پشت که در جزایر نخیلو، ام‌الکرم، قشم، شیدور، هندورابی، هرمز و هنگام زندگی می‌‌کند به دلایل مختلف از جمله برداشته شدن تخم‌ها توسط محلی‌ها در حال انقراض است.

آکواریوم طبیعی

جزیره هنگام

تمام سواحل جزیره هنگام دارای آبی زلال و شفاف است، اما در بخشی از این سواحل آب به قدری زلال است که به راحتی می‌توانید حرکات انواع ماهی‌های رنگارنگ و سایر جانداران دریایی را در آب تماشا کنید. به همین دلیل کسانی که به این بخش از جزیره سفر کرده‌اند به آن لقب آکواریوم طبیعی داده‌اند. در آکواریوم طبیعی به راحتی می‌توان جنب‌وجوش خرچنگ‌ها را روی سنگ‌ها و صخره‌های اطراف دید.

خاک سرخ جزیره هنگام

جزیره هنگام

اگر به قصد بازدید از جاهای دیدنی جزیره هرمز به این مکان زیبا سفر کرده باشید حتما می‌دانید که در میان جزایر کوچک و بزرگ خلیج فارس، جزیره هرمز دارای بیشترین حجم خاک سرخ است، اما در بخش‌هایی از جزیره هنگام نیز شاهد وجود خاک سرخی هستیم که محلی‌ها به آن “گلک” می‌گویند. این خاک کاربردهای محلی بسیاری دارد. در صنعت سنگ‌های تزئینی، ساخت اسکله و تاسیسات مختلف و حتی تهیه نوعی مربا از این خاک استفاده می‌شود.

آثار تاریخی به جامانده از استعمار در جزیره هنگام

جزیره هنگام

موقعیت ویژه و استراتژیک جزیره هنگام چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نظامی باعث شده تا در دوره‌های مختلف بیگانگان به طمع به دست آوردن منافع مورد نظر راهی این جزیره شوند و هنوز هم آثار این تجاوز و تصاحب در بخش‌هایی از هنگام قابل مشاهده است. از جمله این آثار می‌توان به بنای خانه‌ها، انبار زغال و تلگراف خانه انگلیسی‌ها اشاره کرد که در زمان حکومت قاجار در هنگام ساخته شده‌اند. علاوه بر انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها نیز در زمان صفویه به فکر افتادند تا از این موقعیت به دست آمده استفاده کنند. در نزدیکی آکواریوم طبیعی می‌توانید آثار کشتی پرتغالی که تنها تکه‌های کوچکی از آن باقی مانده را ببینید.

بازار سنتی هنگام

هنگام

بازار سنتی هنگام یکی از بومی‌ترین بازارهای محلی جنوب ایران است. در ساخت بازار از مصالح  موجود در جزیره استفاده شده و در آن انواع صنایع‌دستی و دست ساخته‌های زنان و مردان جزیره که بیشترشان از صدف ساخته شده‌اند به فروش می‌رسند. تمام فروشنده‌ها لباس محلی به تن می‌کنند و با آن زبان و لهجه شیرین داستان‌های زیادی برای بازگوکردن دارند. کافیست چند دقیقه‌ای با آن‌ها همنشین شوید و از هم‌صحبتی با این مردم خونگرم لذت ببرید.

تندیس مادر و دختر

در سراسر ایران آثار سنگی وجود دارند که به دلیل فرسایش به شکل‌های خاصی در آمده‌اند و مردم محلی داستان‌های مختلفی را به آن‌ها نسبت می‌دهند و حتی گاهی جنبه مقدس به خود می‌گیرند. در جزیره هنگام نیز دو تکه سنگ به شکل تندیس‌های یک مادر و دختر وجود دارند و به اعتقاد مردم، مادر و دختری هستند که هنگام فرار از دست متجاوزین و درخواست کمک از پروردگار تبدیل به سنگ شده‌اند تا به این ترتیب در امان بمانند.

نخلستان‌های جزیره هنگام

درختان خرما بومی مناطق مرکزی و جنوبی ایران هستند. این درختان با ارتفاع زیاد و شکل زیبایی که دارند، ظاهر منحصربه‌فردی به منطقه می‌بخشند. در جزیره هنگام نیز نخلستان‌های متعددی وجود دارند که خرمای مورد نیاز هنگام را تامین می‌کنند. حتی گاهی محصول این نخلستان‌ها در بازار سنتی جزیره به مسافران و گردشگران فروخته می‌شوند.

تفریحات جزیره هنگام

جزیره هنگام

تماشای دلفین‌ها

از اواسط پاییز تا اواسط بهار فرصت دارید تا از تماشای دلفین‌ها در آب‌های اطراف جزیره هنگام لذت ببرید. در اینجا دلفین‌ها آزادانه شنا می‌کنند و رابطه بسیار خوبی هم با انسان‌ها دارند. در سفر به جزیره هنگام تماشای شنای دسته جمعی آن‌ها را که هر چند دقیقه یکبار برای تنفس به سطح آب می‌آیند را به هیچ عنوان از دست ندهید.

گشت‌وگذار در بازار

در بازار هنگام انواع صنایع‌دستی، روغن‌های مختلف، ادویه و… که تماما محلی هستند به فروش می‌رسند. در بازار محلی هیچ اثری از بازارهای امروزی وجود ندارد.

عکاسی

امکان ندارد در ساحل هنگام قدم بزنید و دل‌تان نخواهد از آن عکس بگیرید. هر بخشی از جزیره قابی آماده برای عکاسی است. سواحل جزیره هنگام بهترین فرصت برای غواصی و عکاسی زیر آب هستند. پس اگر تجهیزات لازم برای عکاسی زیر آب را در اختیار دارید حتما، در برنامه سفر خود زمانی را برای این تفریح لذت‌بخش در نظر بگیرید.

شنا

برای شنا در سواحل هنگام چند نکته را مد نظر قرار دهید. اول اینکه بدون تجربه شنا در دریا وارد آب نشوید. دوم اینکه در هنگام پلاژ یا محل خاصی برای شنا وجود ندارد پس سعی کنید از محلی‌ها سوال کنید چون آن‌ها جاهای مناسب برای شنا را می‌شناسند. در آب دریا خرچنگ‌ها و طوطیاهایی وجود دارند که ممکن است با تیغ‌هایشان به شما آسیب بزنند اما نگران نباشید موقتی است و درد آن خیلی زود بهبود پیدا می‌کند. بعد از شنا با آب شیرین بدن و موهای خود را شستشو دهید تا اثر شوری آب دریا را از بین ببرید.

خوردن غذاهای محلی

در جزیره هنگام رستوران و کافه به شکل مدرن امروزی وجود ندارد اما خانم‌های هنرمند جزیره با در اختیار داشتن انواع ماهی و میگوی تازه، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند که توصیه می‌کنیم از طعم لذیذ آن‌ها بی‌بهره نمانید.

نقش‌ونگار با حنا روی دست

در سفر به جزیره هنگام دست‌های خود را به بانوان هنرمند جزیره بسپارید تا نقش‌ونگارهای زیبایی را با استفاده از حنا روی دست‌تان طراحی کنند. این طرح‌های ظریف و زیبا کاملا ذهنی و منحصربه‌فرد بوده و برای اینکه نتیجه نهایی کار را ببینید باید کمی صبور باشید.

تجربه آب کشیدن از چاه

انجام برخی کارهای به ظاهر ساده اما متفاوت می‌توانند بسیار لذت‌بخش باشند. کافی است با اجازه صاحب و مالک خانه، از چاه آب بکشید و از نوشیدن آب زلال و خنکی که از دل زمین می‌جوشد لذت ببرید.

پرنده نگری

هرچند هنگام به نسبت سایر جزایر خلیج فارس شاهد حضور پرندگان مهاجر نیست، اما گاهی از تماشای پرواز پرندگان زیبایی مانند اگرت خاکستری شگفت‌زده می‌شوید.

امکانات جزیره هنگام

هنگام می‌تواند بهشت گردشگرانی باشد که عاشق تجربه زندگی در فضاهای بومی و به دور از زندگی مدرن هستند. در این جزیره خبری از هتل، رستوران به سبک امروزی نیست. پس اگر از علاقه‌مندان تجربه‌های متفاوت و خاص هستید، حتما سفر به جزیره هنگام را در برنامه‌های خود بگنجانید.

اقامت در جزیره هنگام

هنگام

برای اقامت در این جزیره دو حق انتخاب خواهید داشت. اول اینکه می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در قشم، چند روزی مهمان این جزیره باشید و سپس یکی از روزهای سفر خود را به جزیره هنگام اختصاص دهید. کافی است صبح زود راهی شوید و از طریق قایق خود را به هنگام برسانید و در انتهای روز بعد از سپری کردن یک روز خاطره‌انگیز به قشم برگردید. انتهاب دوم این است که خود هنگام را به عنوان مقصد اصلی سفر خود انتخاب کنید. در وب‌سایت هومسا، اقامتگاه بادگیر سفید هنگام آماده خدمات‌رسانی به گردشگران عزیز است.

بهترین فصل سفر به هنگام

آب‌و‌هوای هنگام از آبان ماه به سمت خنک‌شدن می‌رود و تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد. در این مدت دلفین‌ها نیز در اطراف جزیره دیده می‌شوند اما آذر و دی شانس دیدن آن‌ها بیشتر است. اگر علاقه‌ای به شلوغی ندارید بهتر است ایام عید نوروز را برای سفر به هنگام انتخاب نکنید. حتی اوسط اردیبهشت هم همچنان تعداد قابل‌توجهی گردشگر در جزیره حضور دارند. اما از اواسط اردیبهشت تا  اواسط پاییز به دلیل گرمای بسیار زیاد، سفر به جزیره هنگام اصلا توصیه نمی‌شود.

چگونه راهی هنگام شویم؟

جزیره هنگام جزئی از شهرستان قشم محسوب می‌شود که با بندر عباس 79.6 کیلومتر و با قشم 53.7 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به هنگام اول باید راهی قشم شوید. در قشم سراغ اسکله کندالو را بگیرید. در این اسکله همیشه قایق‌هایی وجود دارند که با دریافت هزینه شما را به اسکله جزیره هنگام می‌رسانند. طی کردن فاصله دو اسکله از یکدیگر چیزی حدود 7 تا 10 دقیقه زمان می‌برد. شروع کار قایق‌ها از ساعت 8 صبح تا غروب آفتاب است.

بیشتر بخوانید: دره ستارگان قشم

سوغات جزیره هنگام

در بخش بازار سنتی جزیره هنگام درباره کالاهایی که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید نوشتیم. انواع زیورآلاتی که از صدف ساخته شده‌اند، ادویه‌جات مختلف، روغن محلی مانند روغن کوسه، حتی موجودات دریایی تاکسیدرمی شده نیز در بازارهای حاشیه ساحل دیده می‌شوند. بنابراین حتما سری به این بازارها بزنید.

یک دیدگاه

  1. سفر به هنگام یعنی تجربه آرامش،دیدن عجایب،دیدن طبیعتی که کمتر نقطه ای در دنیا داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا