ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

روستای کریک ؛ ماسوله جنوب

اگر اهل روستا گردی هستید، به کشف ناشناخته‌ها علاقه دارید و می‌خواهید طبیعت و تاریخ را در کنار هم ببینید، روستای کریک را برای سفر بعدی‌تان انتخاب کنید. روستایی در منطقه حفاظت شده دنا در استان زیبای کهگیلویه و بویر احمد، که به ماسوله جنوب معروف است و بافتی پلکانی دارد. همراه‌مان باشید تا گشتی در این روستا بزنیم، با دیدنی‌های آن آشنا شویم و از امکانات این روستا و گزینه‌های اقامت آن برای‌تان بگوییم.

از روستای کریک چه می‌دانیم؟

روستای کَرِیَک، ییلاقی در شرق منطقه حفاظت شده دنا، یکی از تاریخی‌ترین روستاهای زاگرس است و قدمتی 2000 ساله دارد. روستایی در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا که به مانند ماسوله گیلان، معماری پلکانی دارد و به همین دلیل به نام ماسوله جنوب شهرت پیدا کرده است. خانه‌ها در این روستا از خشت، گل و چوب به صورت متراکم ساخته شده‌اند و دیوارهایی ضخیم دارند.

روستای کریک

عکاس: زهرا باغبان - خبرگزاری ایرنا

روستای کریک چه دیدنی‌ها و تفریحاتی دارد؟

روستای کریک روستایی تاریخی است و در دل کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس جای خوش کرده است. از این روستا چشم‌انداز زیبایی به مزارع شالی‌کاری و باغ‌های بزرگ میوه در اطراف روستا دارید. از آنجایی که روستا به صورت پلکانی ساخته شده، می‌توانید طبقه به طبقه بالاتر بیایید و چشم‌انداز وسیع‌تری از محیط اطراف را در برابرتان ببینید.

بخش بزرگی از روستا بافتی قدیمی و تاریخی دارد و با قدم زدن در آن حس‌وحالی از گردش در زمان‌های دور در شما شکل می‌گیرد. در کوچه پس‌کوچه‌های کریک که قدم می‌زنید، می‌توانید خود را کمی بیشتر به مردم این منطقه از ایران نزدیک‌تر حس کنید و کمی بیشتر با فرهنگ و تاریخ این دیار آشنا شوید. مردم روستای کریک لر هستند و به زبان شیرین لری با یکدیگر سخن می‌گویند.

دیدنی‌های تاریخی روستای کریک

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه حفاظت شده دناست و به نظر می‌رسد قدمتی 2000 ساله دارد، به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی متعددی مانند آسیاب‌ها، گورستان‌ها و قناتی قدیمی در خود جای داده است.

البته متاسفانه به دلیل زلزله سی سخت، این بافت تاریخی مشکلات زیادی پیدا کرده است و نیاز به رسیدگی فوری دارد.

کریک ماسوله جنوب

امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق

اهالی کریک اعتقاد و احترام خاصی برای این دو امامزاده قائل هستند و می‌گویند که نسب اهالی این روستا به این دو امامزاده باز می‌گردد. اگر به کریک سفر کردید، بازدید از این دو امامزاده را فراموش نکنید. البته در ارتفاعات روستا بقعه نیمه مخروبه امامزادگان علی و شاه نعمت الله هم به چشم می‌خورد.

تماشای کوچ عشایر

عشایر بویراحمدی در مسیر کوچ ییلاق به قشلاق خود، از روستای کریک عبور می‌کنند. اگر در این زمان در روستا باشید می‌توانید شاهد کوچ این عشایر باشید و تجربه متفاوتی به دست بیاورید.

طبیعت‌گردی در اطراف روستا

رودخانه بشار از نزدیکی روستا عبور می‌کند و این موضوع باعث شده است، اینجا طبیعت زیبایی داشته باشد. جنگل بلوط در دامنه کوه‌های رشته کوه دنا، دره کریک پوشیده از درختان بنه و بادام، زمین‌های کشت برنج و درختان میوه در اطراف روستا و کوه‌نوردی در کوه‌ها اطراف روستا، گزینه‌هایی هستند که برای طبیعت‌گردی در روستای کریک پیش رو دارید. خوب است بدانید دهکده توریستی کریک در مسیر کوه‌نوردی فتح قله دنا قرار دارد.

کریک

عکاس: محمد عباسی

شرکت در مراسم سنتی روستا

شاهنامه خوانی زیر آسمان شب، تعزیه خوانی در ماه محرم و جشن عید نوروز در کنار امامزاده عسگر از جمله مراسمی است که در روستای کریک برگزار می‌شود. اگر در این زمان‌ها به این روستا سفر کردید، می‌توانید در این مراسم شرکت کنید و کمی بیشتر با آداب و رسوم این منطقه انس بگیرید.

از روستای کریک سوغاتی چی بیاوریم؟

اهالی کریک کشاورز و دامدار و باغدارند و محصولات‌شان شامل گندم، برنج، جو، عدس، گیلاس، زردآلو، هلو و انگور می‌شود. البته می‌توانید از اینجا شیر، ماست، روغن حیوانی و کشک محلی هم با خود بیاورید.

مثل بسیاری از نقاط ایران، زنان روستایی کریک در بافت گلیم، جاجیم، گبه و قالیچه مهارت دارند و سوزن‌دوزی و سبدبافی هم می‌کنند. علاوه بر اینها می‌توانید از سفرتان به روستای کریک، گیاهان دارویی مانند ریواس، لپ، کنگر، بلوط و کارده سوغات بیاورید.

زمین های کشاورزی دهکده کریک

در کریک غذای محلی چی بخوریم؟

نان محلی، برنج کنگری، کلگ و آش کارده از غذاهای محلی این روستاست، اگر توانستید حتما در سفرتان به اینجا، خوردن این غذاهای محلی را در برنامه‌تان قرار دهید.

چطور به روستای کریک برسیم؟

برای رسیدن به روستای کریک دو گزینه در پیش دارید، یکی از سمت سی سخت و یکی از سمت جاده 55 یا جاده خلیج فارس.

اگر می‌خواهید از سمت سی سخت به دهکده کریک بروید، باید از داخل شهر وارد بلوار شهید مهدی باکری شوید، روستای پیاره را پشت سر بگذارید تا در نهایت به کریک برسید.

اگر هم از شهرهای یاسوج یا اصفهان می‌خواهید به کریک برسید، می‌توانید از جاده یاسوج-اصفهان (جاده 55) استفاده کنید. در این جاده وارد مسیر فرعی روستای کریک شوید تا بعد از مدت زمانی کوتاه، روستای کریک را پیش روی‌تان ببینید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یاسوج

بهترین وقت سفر به دهکده کریک چه زمانی است؟

بهترین زمانی که برای سفر می‌توانید راهی کریک شوید، بهار و تابستان است. پاییز و زمستان اینجا بسیار سرد می‌شود و دیگر مقصد خوبی برای سفر به حساب نمی‌آید.

روستای کریک

عکاس: صادق رودشتی

در روستای کریک چه امکاناتی وجود دارد؟

متاسفانه کریک امکانات زیادی برای استفاده گردشگران ندارد و تنها یک اقامتگاه بوم‌گردی در این دهکده به چشم می‌خورد.

برای اقامت در روستای کریک چه کنیم؟

برای اقامت در روستای کریک دو گزینه دارید، یکی کپینگ در مناطق اطراف روستا، یکی هم اقامت در تنها اقامتگاه بوم‌گردی کریک. البته اگر نخواستید شب را در کریک بمانید، می‌توانید روی اقامتگاه‌های سی سخت حساب باز کنید.

کلام آخر

در سفر به کریک به خانه‌هایی بر می‌خورید که در گوشه و کنار روستا به شکل امروزی ساخته شده‌اند و در حال تغییر دادن شمایل قدیمی روستا هستند. بافت تاریخی روستا هم به دلیل زلزله در حال نابودی است و اگر از آن مراقبت نشود، ممکن است بعد از 2000 سال از هم فرو بپاشد. خوب است مسئولان شهری و روستایی برای نجات این روستا و گردشگری این منطقه، خیلی زود به دست به کار شوند و از آن در برابر انسان‌ها و بلایای طبیعی مراقبت کنند.

یک دیدگاه

  1. بکر بودن این روستا از جمله نکات مثبتی هست که امیدوارم شکل سنتی این روستا با رو آوردن به زندگیه مدرن تخریب نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا