ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

ساحل مکسر مقام؛ از زیباترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم شمال و جنوب کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند، وجود سواحل بسیار زیبای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است. در این میان سواحل صخره‌ای در مقایسه با سواحل شنی محبوبیت بیشتری دارند، به طوری که استان هرمزگان به دلیل اقلیم متفاوت خود و نزدیکی کوه به دریا و دارا بودن سواحل صخره‌ای زیبا، به یکی از پنج مقصد گردشگری ایران تبدیل شده و تقریبا 95 درصد سفرهای دریایی، به استان هرمزگان اختصاص یافته است. ساحل مکسر مقام در نزدیکی شهر پارسیان هرمزگان، یکی از فوق‌العاده‌ترین سواحل این منطقه محسوب می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره ساحل زیبای مکسر برای‌تان بنویسیم. پس تا انتهای مقاله با هومسا همراه شوید.

آشنایی با ساحل مکسر؛ محل تلاقی صخره و دریا

ساحل مکسر

ساحل مکسر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان هرمزگان است. در طول روز، می‌توان از قدم زدن روی شن‌های نرم ساحل، تماشای آسمان آبی و گوش‌دادن به صدای امواج دریا، لذت برد. با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز، نسیم خنک دریا شروع به وزیدن می‌کند و تماشای غروب آفتاب دلچسب‌تر می‌شود. زیبایی‌های ساحل مکسر در شب قابل توصیف نیست. کافی است روی شن‌ها یا صخره‌های اطراف ساحل دراز بکشید و غرق تماشای آسمان پرستاره و سکوت و آرامش آن شوید. در اینجا ستاره‌ها و ماه آن‌قدر نزدیک به نظر می‌رسند که احساس می‌کنید با درازکردن دست خود می‌توانید آن‌ها را لمس کنید.

اما این‌ پدیده‌ها در سواحل دیگر نیز وجود دارند. پس چه چیزی باعث تفاوت ساحل مکسر با سواحل دیگر می‌شود؟

فوق‌العاده‌ترین چیزی که در ساحل مکسر شاهد آن هستیم، وجود صخره‌هایی با اشکال خاص است. این اشکال حاصل میلیون‌ها سال نفوذ آب از میان شیارها و حفره‌های مختلف این صخره‌ها است. تفاوت شکل ظاهری و ساختار مکسر در واقع وجه تمایز آن با سایر سواحل ایران است و آن را به اثری ملی-طبیعی تبدیل کرده است. به طور کلی سواحل صخره‌ای به نسبت سواحل شنی جذابیت بیشتری دارند. گشت‌وگذار در میان این صخره‌ها و تماشای امواجی که به درون آن‌ها نفوذ می‌کنند و سپس به سمت دریا باز می‌گردند، تجربه‌ای متفاوت و خاص برای‌تان رقم خواهند زد. وقتی در ساحل مکسر قدم می‌زنید دل‌تان می‌خواهد از تک‌تک مناظر آن عکس بگیرید.

دیدنی‌های اطراف ساحل مکسر

شهر پارسیان هرمزگان

ساحل مکسر در نزدیکی شهر پارسیان قرار دارد. شهری با جاذبه‌های طبیعی فراوان که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن راهی منطقه می‌شوند. از زیبایی‌های این شهر که در قسمت غربی استان هرمزگان واقع شده می‌توان به نخلستان‌ها، دره‌ها، بنادر، روستاها، چشمه‌ها و مناظر طبیعی بسیار اشاره کرد.

بندر مقام

بندر مقام یکی از اصلی‌ترین بنادر منطقه و راه دسترسی به جزایر لاوان و شیدرو (مارو) محسوب می‌شود.

جزایر لاوان و شیدرو(مارو)

جزیره لاوان دارای سواحل مرجانی بسیار زیبائیست. خوشبختانه این سواحل حالت بکر و دست‌نخورده خود را حفظ کرده‌اند. از جزیره لاوان با قایق به جزیره شیدرو بروید و آرامش عجیبی که در این جزیره خالی از سکنه حکمفرماست لذت ببرید.

جزیره لاوان نزدیک ساحل مکسر

شهر کوشکنار

در غربی‌ترین قسمت پارسیان منطقه‌ای تحت عنوان کوشکنار قرار دارد. درختان کنار، دشت و کوه پوشش منطقه کوشکنار را شکل می‌دهند. در کوه‌های جنوبی این منطقه می‌توان از تنبوی شمالی و جنوبی و اسکله و بندر تبن بازدید کرد.

اجاره آنلاین خانه در بندرعباس

شهر دشتی

در شهر دشتی از توابع شهرستان پارسیان، بنایی به نام ارگ کلات سرخ وجود داشته که از قلعه‌های دوران پیش از اسلام محسوب می‌شود. اما متاسفانه به دلیل بی‌مهری طبیعت و مسئولین، از این بنا تاریخی تنها خرابه‌ای باقی مانده است. اما در ساحل دستیر از دیدنی‌های شهر دشتی، می‌توانید به تماشای لاک‌پشت‌هایی که برای تخم‌گذاری به این ساحل وارد می‌شوند، بنشینید.

چشمه و آبشار بوچیر

روستای بوچیر در شرق پارسیان، دارای چشمه و آبشاری است که برای رسیدن به آن‌ها باید آمادگی بدنی خوبی داشته باشید. برای عبور از چنین مسیری مهارت در صخره‌نوردی، دره‌نوردی و شنا لازم است. برخی از افراد از جلیقه، تیوپ و قایق‌های بادی برای گذر از مسیر استفاده می‌کنند. فراموش نکنید برای بازدید از آبشار، چشمه، غار و تنگه بوچیر حتما از محلی‌ها کمک بگیرید.

ساحل مکسر بندر مقام

روستای مغدان

در روستای مغدان از روستاهای شرق پارسیان می‌توانید از تماشای تپه‌های شنی و راه رفتن روی ساحل شنی با پای پرهنه لذت ببرید. ساحل صخره‌ای معروف و زیبای نیرم در نزدیکی همین روستا و پایین دست گردنه ریگی قرار دارد.

شوتاریکو و اودبه

یکی از معروف‌ترین تنگه‌های شهرستان پارسیان و جنوب ایران، تنگه‌ای است در نزدیکی روستای چک‌چک به نام شوتاریکو که یکی از ویژگی منحصربه‌فرد آن صخره‌هایی با انحناها و اشکال عجیب و راهروهای پیچ‌درپیچ است.

تنگه شوتاریکو هرمزگان

جاده ساحلی مقام- بستانو

جاده‌های زیبای ایران فقط منحصر به مسیرهای کوهستانی و جنگلی نیستند. اگر از بستانو به سمت بندر مقام حرکت کنید، از جاده‌ای زیبا با قدمت بیست ساله عبور خواهید کرد. یک سمت آن سواحل زیبای خلیج فارس هستند و سمت دیگر صخره‌ها و کوه‌های بسیار زیبا.

گردنه عشاق

در نزدیکی‌های بندر مقام و در کنار جاده ساحلی صخره‌ای بسیار بزرگ به نام “گردنه عشاق” قرار دارد. از بالای این صخره به تماشای منظره غروب آفتاب بنشینید و احساسی تکرار نشدنی را تجربه کنید.

گرنه عشاق نزدیک ساحل مکسر

روستای بهده

یکی از دیدنی‌های نزدیک ساحل مکسر مقام که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی هم است می‌توان به روستای بهده اشاره کرد. این روستا که در فاصله 38 کیلومتری پارسیان قرار دارد و قدمت آن برابر با 3000 سال است دارای قلعه‌ای خشتی و 400 ساله با کتیبه‌ای از دوران صفویه است. از دیگر دیدنی‌هایی این روستا می‌توان غار گیری، دره فاریاب، غار کلته عالی گنا و غیره اشاره کرد.

از دیگر جاذبه‌های پارسیان و نزدیک ساحل مکسر از چشمه تنگه سریدون، چشمه شمس، چشمه فاریاب، آبشار و آبدان چله، خلیج و پارک ملی دریایی نایبند و بنادر صیادی نام برد.

پوشش گیاهی و جانوری مکسر

پوشش جانوری ساحل مکسر

در بخش‌های مختلف ساحل مکسر شاهد پوشش گیاهی و جانوری متفاوتی هستیم، به طوری که در نزدیکی ساحل تجمع پلنگتون‌ها باعث سبز شدن رنگ آب می‌شوند. کمی که از ساحل فاصله بگیرید، لایه مخملی از خزه روی سنگ‌های بزرگ ساحل را پوشانده و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در نواحی کوهستانی و مرتفع هم شاهد رشد گیاهان معطر و بوته‌ای هستیم که نسبت به بی‌آبی و گرما مقاوم هستند.

ساحل مکسر کجاست؟

ساحل مکسر

از دو مسیر مختلف می‌توانید به ساحل زیبای مکسر سفر کنید. یکی از این دو مسیر از بندر لنگه عبور می‌کند. در مسیر بندرعباس به بندرلنگه، بعد از 180 کیلومتر رانندگی، به این بندر می‌رسید. با ادامه دادن مسیر در جهت غرب و در فاصله 187 کیلومتری به بندر و ساحل مکسر مقام خواهید رسید.

مسیر دوم از استان‌های فارس و بوشهر و شهر عسلویه امکان‌پذیر است. در این مسیر کافی است از بندر عسلویه در جهت جنوب شرقی حرکت کنید. بعد از حدود 60 کیلومتر به پارسیان خواهید رسید. 60 کیلومتر دیگر مسیر را ادامه دهید  تا از روستاهای زیارت و مغدان عبور کنید تا به ساحل مکسر برسید. ساحل مکسر تا بندر مقام تنها 10 کیلومتر فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرعباس

بهترین زمان سفر به ساحل مکسر

ساحل مکسر

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ایران در این است که برای هر فصلی جایی برای سفرکردن وجود دارد. بهار راهی شمال می‌شویم، تابستان از شدت گرما به مناطق جنگلی و ییلاقی مرتفع مانند ییلاق مازیچال و جنگل ابر پناه می‌بریم. پاییز راهی کویر و مناطق مرکزی مانند یزد و اصفهان می‌شویم و زمستان، جنوب ایران، نقش بهشتی برای مسافران ایفا می‌کند.

استان هرمزگان در منطقه‌ای قرار گرفته که دارای آب‌و‌هوایی حاره‌ای و گرمسیر است. رطوبت بسیار بالای هوا در نیمه دوم بهار و تابستان به حدی بالاست که جز ساکنان آن، کسی تحمل ماندن در آنجا را ندارد، اما در عوض؛ از اواسط پاییز تا اواسط بهار، هوا در هرمزگان برای سفر ایده‌آل است، خصوصا اسفند ماه.

چه چیزهایی در سفر به مکسر با خود ببریم؟

این موضوع بستگی به این دارد که برای چه مدت می‌خواهید در ساحل مکسر وقت بگذرانید. برای یک سفر یک روزه، همراه داشتن مقداری خوراکی و آب و همچنین زیرانداز و وسایل شنا کفایت می‌کند. اما اگر قصد داشتید شب را زیر آسمان زیبای ساحل مکسر سپری کنید، تمام امکانات مورد نیاز کمپینگ را با خود ببرید از جمله چادر و وسایل شخصی.

اما مهم‌ترین وسیله‌ای که اگر همراه نداشته باشید پشیمان خواهید شد، دوربین عکاسی ابرای ثبت زیبایی‌های این ساحل بی‌نظیر است.

اقامت در پارسیان

اقامت در شهر پارسیان هرمزگان

هر چند چادرزدن و لذت‌بردن از ساحل لذت خاص خود را دارد اما اگر شانس نیاورید ممکن است در زمان اقامت‌تان با بارش‌های ناگهانی جنوب مواجه شوید. بنابراین اقامت در واحدهای بومگردی روستاهای اطراف و شهرستان پارسیان نیز گزینه بسیار خوبی خواهد بود. با اجاره ویلا و سوئیت در پارسیان نه تنها کمکی به اقتصاد منطقه خواهید کرد بلکه از نزدیک با فرهنگ غنی منطقه آشنا شده و از مهمان‌نوازی این مردمان خونگرم بهره خواهید برد.

یک دیدگاه

  1. ساحل مکسر خیلی جذاب و دیدنیه ، ساحل تمیزیم داره حتما توصیه میکنم برید برای گذروندن یک روز رویایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا