تهران‌گردیجاهای تاریخیجاهای دیدنی

کاخ نیاوران ؛ کاخی پر از ناگفته های تاریخی

امروز می‌خواهیم به کاخ نیاوران تهران سری بزنیم. این کاخ یکی از چندین و چند کاخ تهران است که روزگاری محل سکونت خانواده پهلوی بوده است. امروز از بخش‌های مختلف این کاخ دیدن می‌کنیم و درباره تاریخ و حوادثی که بر این مجموعه گذشته صحبت می‌کنیم. اگر به موزه‌گردی و تماشای هنر معماری و تزئینی ایران علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

اگر برای سفر راهی تهران شدید حتما حتما بازدید از کاخ گلستان، مجموعه سعدآباد، کاخ نیاوران و کاخ شمس در کرج دیدن کنید.

معرفی جذابیت‌های کاخ نیاوران در چند جمله

کاخ اختصاصی نیاوران

کاخ نیاوران آخرین محل زندگی محمدرضا شاه و خانواده‌اش بوده و از مهم‌ترین و زیباترین مکان های تاریخی تهران به شمار می‌رود. معماری بنا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است که نقطه عطف آن را می‌توان در سقف باز شو آن مشاهده کرد. اما این تنها خود بنای کاخ نیاوران نیست که باعث جذابیت مجموعه شده، قرارگیری کاخ در میان باغی بزرگ و با صفا و همچنین بناهای تاریخی دیگری چون کاخ احمدشاهی و کاخ زیبای صاحبقرانیه ارزشی دوچندان به آن بخشیده است.
بنای کاخ نیاوران با 9000 متر مربع وسعت، از دو طبقه و یک نیم طبقه تشکیل شده است. طبقه اول برای پذیرایی از مهمانان رده بالا در نظر گرفته شده بود و در طبقه دوم هم اتاق خواب‌های خانواده پهلوی قرار داشت. نیم طبقه میانی هم به فضای کاری شاه و اتاق بازی و اتاق خواب لیلا کوچک‌ترین عضو خانواده پهلوی اختصاص داده شده بود.

هزینه بازدید از کاخ نیاروان

ورودی مجموعه نیاوران

برای بازدید از مجموعه نیاوران، لازم نیست مبلغ زیادی هزینه کنید. ورودی برای بازدیدکنندگان ایرانی تنها 5000 تومان است. با ورود به مجموعه می‌توانید از فضای سرسبز و زیبای آن بهره ببرید. سپس برای بازدید از از هر یک از موزه‌ها مبلغ جداگانه‌ای پرداخت خواهید کرد که در مقایسه با لذتی که از تماشای این همه زیبایی می‌برید، واقعا زیاد نیست.

موزه بازدید کننده ایرانی بازدیدکنندگان خارجی
ورودیه محوطه 5000 تومان 100000 تومان
کاخ اختصاصی نیاوران 5000 تومان 100000 تومان
موزه جهان نما 4000 تومان 50000 تومان
موزه کوشک احمد شاهی 4000 تومان 50000 تومان
موزه کتابخانه اختصاصی 4000 تومان 50000 تومان
موزه خودروهای اختصاصی 4000 تومان 50000 تومان
  • تخفیف های بازدید از کاخ نیاوران

تخفیف های 50%

  • بازدیدهای دانش آموزی و دانشجویی به صورت گروهی همراه با مسئولین مدارس و دانشگاه با ارائه معرفی نامه و با هماهنگی قبلی
  • بازنشستگان (به علاوه یکی از اعضای خانواده)
  • افراد تحت پوشش کمیته امداد
  • افراد تحت پوشش بهزیستی
  • جانبازان
  • خبرنگاران خبرگزاری ها با ارائه کارت خبرنگاری
  • بسیجیان با ارائه کارت شناسایی
  • خانواده شهدا با ارائه کارت شناسایی

تخفیف های 15%

  • خریدهای گروهی 10 نفر و بالاتر

ساعت بازدید از کاخ نیاوران تهران

  • ساعت کار بخش اداری: 8 تا 16:15
  • ساعت کار موزه‌ها در شش ماه اول سال: 9 تا 19، ساعت کار گیشه فروش بلیت: 9 تا 17
  • ساعت کار موزه ها در شش ماه دوم سال: 8 تا 17، ساعت کار گیشه فروش بلیت: 8 تا 16

روزهای تعطیل مجموعه کاخ نیاوران

تاریخ مناسبت
14 خرداد رحلت امام خمینی (ره)
21 رمضان شهادت حضرت علی (ع)
9 محرم تاسوعای حسینی
10 محرم عاشورای حسینی
28 صفر رحلت رسول اکرام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)
25 شوال شهادت امام جعفر صادق (ع)

آدرس کاخ نیاوران تهران

این کاخ در شمال شهر تهران واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است.
آدرس کاخ نیاوران تهران: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، ضلع شرقی میدان باهنر(نیاوران)
شماره تماس: 22282013-6

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

دسترسی به کاخ نیاوران تهران

برای رفتن به کاخ نیاوران هم می‌توانید از مترو استفاده کنید، هم از خطوط بی آر تی و هم پایانه‌های تاکسی‌رانی.

  1. دسترسی از طریق مترو: از طریق خط یک مترو خود را به ایستگاه تجریش برسانید، سپس با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به سمت میدان نیاوران حرکت کنید.
  2. دسترسی از طریق بی آر تی: سوار خط بی آر تی راه آهن-تجریش که مسیر خیابان ولیعصر را طی می‌کنند شده و خود را به تجریش برسانید. سپس از طریق تاکسی یا اتوبوس به سمت میدان نیاوران بروید.
  3. دسترسی از طریق تاکسی: پایانه‌های مختلفی در سطح شهر تهران وجود دارند که شما را میدان تجریش می‌رسانند.

آدرس وب سایت کاخ نیاوران: niavaranmu.ir

بیشتر بخوانید: موزه های ایران

درباره مجموعه کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

برای بازدید از کاخ نیاوران باید قدم در میان باغی بگذارید که رنگ و بوی تاریخی دارد. این باغ سال‌ها قبل توسط فتحعلی شاه قاجار در نیزاری بسیار بزرگ ساخته شد. به همین دلیل نام این منطقه و بعدها باغ را نی آوران (نیاوران) نامیدند. محمدشاه اولین کسی بود که بنایی کوچک و ساده را در میان باغ ساخت. بعد از محمدشاه ناصرالدین شاه دستور ساخت کاخ معروف صاحبقرانیه را داد. آخرین بنایی که در دوره قاجار در باغ نیاوران ساخته شد کوشک احمدشاهی بود.
با شروع دوره پهلوی، محمدرضا شاه در سال 1337دستور داد تا بناهای کوچک درون باغ را تخریب کنند و به جای آن ساختمانی مدرن بسازند. این ساختمان بعد از افتتاح در سال 1346محل سکونت خانواده محمدرضا شاه شد.

معرفی بخش های مختلف مجموعه نیاوران

کاخ نیاوران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر بخش تزئینات خاص خود را دارد. در ادامه درباره بخش‌های مختلف کاخ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • طراحی کاخ نیاوران

طراحی کاخ نیاوران

در طراحی کاخ نیاوران از ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی استفاده شده است. طراح آن مهندس محسن فروغی بوده و شرکت مهندسی ماپ وظیفه ساخت آن را بر عهده داشته است. داخل بنا با هنر دست استاد عبداللهی گچ بری شده و استاد علی اصغر آینه کاری آن را انجام داده است. کاشیکاری‌های زیبای بنا هم کار دست استاد ابرهیم کاظم پور و ایلیا است.
طراحی و اجرای دکوراسیون و مبلمان داخلی توسط یک گروه فرانسوی انجام شد. این گروه سعی کرده‌اند در بخش‌های مختلف ساختمان از رنگ‌های متناسب برای کف و پرده‌ها استفاده کنند و گوشه گوشه کاخ را با فرش‌های نفیس ایرانی و ظروف و اشیای ارزشمند تزئین کنند.

  • ورودی ساختمان

ورودی کاخ نیاوران

برای ورود به کاخ باید از یک ورودی باشکوه عبور کنید. با بالارفتن از پله‌هایی با ارتفاع کم به ستون‌هایی بلند و مرتفع می‌رسید. دیوارهای رو به رو با کاشی‌های فاخر ایرانی تزئین شده‌اند. همه چیز برای یک ورود شکوه‌مندانه آماده است.

  • طبقه همکف

طبقه همکف کاخ نیاوران

بعد از ورود به طبقه همکف قدم بر روی سنگ‌های گرانیتی سیاه و براقی می‌گذارید که انعکاس تصویر خود را می‌توانید در آن ببینید. اگر بتوانید چشم از آن بردارید، خود را در میان سرسرای بزرگی خواهید دید با نورپردازی خاص و آینه‌کاری‌های فوق‌العاده. سرتاسر سرسرا پر از اشیای گرانقیمتی است که از استان ها وکشورهای مختلف به این ساختمان آورده شده‌اند.
این اشیا شامل مجموعه‌ای با ارزش از ظروف چینی ساخت کارخانه سور فرانسه منقش به تصویر ناپلئون و خانواده سلطنتی، هدیه‌ای از نیکلای چائوشسکو رومانیایی به شکل شئی نقره‌ای با طراحی برجسته میوه، دو نقاشی طبیعت بی جان اثر محسن فروغی و بهمن محصص، فرش مشاهیر و قالیچه‌ای بافته شده توسط بافندگان کرمانی با موضوع شیخ صنعان و دختر ترسا، ظروف بلورین ساخت کشور چکسلاواکی، گلدان‌های چینی و برنزی کارخانه سور فرانسه، ارگ متعلق به اشرف پهلوی و یک ستون تزئینی اثر پرویز تناولی که نماد سقاخانه است. تمامی این آثار در سرسرای طبقه همکف کاخ نیاوران در معرض دید عموم قرار دارد.
فضاهایی که از این سرسرا قابل دسترس هستند و امکان بازدید از آنها را دارید شامل سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و تالار آبی هستند.

1. اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی کاخ نیاوران

خانواده پهلوی در این اتاق از مهمانان خود پذیرایی می کردند. این اتاق دکوراسون بی‌نظیری دارد. پنجره‌های بزرگ آن، بیشترین میزان نور را به اتاق هدیه می‌کنند و زیبایی آن را به رخ می‌کشند. نمایش شکوه و عظمت این بخش از ساختمان از اشیایی مختلفی برای تزئین استفاده شده از جمله آثار نقاشی، پیکره‌ها و اشیای باستانی ایران، یک پیانو اهدایی وزارت خارجه آلمان و تعدادی فرش و قالیچه گران‌بها. در ادامه لیستی از اشیا ارزشمند این اتاق ارائه می‌کنیم.

2. اتاق غذاخوری

اتاق غذاخوری کاخ نیاوران

در ضلع جنوب شرقی کاخ نیاوران اتاقی وجود دارد که از آن به عنوان اتاق غذاخوری استفاده می‌شده است. این اتاق هم با اشیا و هدایایی از کشورهای آلمان، فرانسه، چکسلاواکی و انگلیس تزئین شده‌اند. اما در میان این آثار ارزشمند، فرش دستبافت اصفهان با طرح شاه عباسی و اسلیمی می‌درخشد.

3. اتاق نشیمن

برخلاف اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن فضایی نسبتا تاریک و دنج دارد. نورپردازی خاص و دکوراسیون تیره آن آرامشی عجیب را ایجاد می‌کند. در این اتاق نیز با اشیای ارزشمندی روبه‌رو می‌شوید که نشان از علاقه ساکنان آن به فرهنگ و هنر است. این اشیا شامل سفال‌هایی از تمدن آمریکای جنوبی، فرش بختیاری با طرح قاب قابی، دو نقاشی از جی. والونا و شارل ورلا، گلدانی ژاپنی مربوط به قرن 19 میلادی ژاپن، ظرف با روکش طلا که هدیه‌ای از ریچاد نیکسون رئیس جمهور آمریکا در سال 1973 است و در نهایت دو گلدن تزئینی از جنس خمیر کاغذ یا پاپیه ماشه.

4. سینمای اختصاصی

سینما اختصاصی کاخ نیاوران

در ضلع شرقی کاخ نیاوران یک سینمای اختصاصی به مساحت 400 متر مربع در نظر گرفته‌اند. این سینما تمام امکانات یک سینما مانند اتاق آپارات و فضایی برای تنظیم نور، صدا و پخش فیلم دارد. برای دکوراسیون سینمای اختصاصی کاخ نیاوران از یک لوستر ساخته شده از میله‌های آلومینیومی و پرده‌های ریلی موزیکال استفاده کرده‌اند. دکوراسیون این بخش بر عهده چارلز سویگنی بوده است.
اشیایی که در این بخش می‌توانید ببینید شامل یک دستگاه دوربین 8 میلی متری فیلیپس و یک دوربین 16 میلی متری هورتسون، دستگاه تنظیم کننده نور، دستگاه میکس صدا، مبلمان فرانسوی مربوط به شرکت کنول، درها و پارتیشن‌هایی تزئین شده با آینه و برنز و همینطور تابلوهای نقاشی هستند.

5. تالار آبی

تالار آبی کاخ نیاوران

در ضلع شمالی کاخ نیاوران و درست روبه‌روی اتاق پذیرایی فضایی به وسعت 350 متر مربع را به پذیرایی از مهمانان ویژه اختصاص داده‌اند. این فضا که با چند پله از سطح همکف جدا شده دارای تزئینات گچبری در سقف و دیوارها و لوسترهایی کرستالی و باشکوه است. رو‌به‌روی تالار در محوطه باغ، آبنمایی به رنگ آبی تعبیه شده و دیوارها و پرده‌های تالار متناسب با آبنما به رنگ آبی تزئین شده‌اند. همین انتخاب رنگ آبی باعث شده، تالار را به عنوان تلار آبی نامگذاری کنند. یکی از مهمانان ویژه‌ای که در این تالار مورد استقبال قرار گرفت، جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکاست.
تالار آبی بعد از بررسی‌های تخصصی به موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی تبدیل شد. پارچه‌های نفیسی که یا اهدایی کشورهای مختلف بودند یا در کارگاه‌های ایرانی و توسط هنرمندان ایرانی بافته شده‌اند. پارچه‌هایی زربافت، ساتن، ابریشم و سوزن‌دوزی‌های ظریف و هنرمندانه مناطقی مانند سیستان و بلوچستان.

6. اتاق انتظار

اتاق انتظار کاخ نیاوران

اتاق انتظار اتاقی کوچک در گوشه جنوب غربی طبقه همکف کاخ نیاوران است. اتاقی با تزئینات ساده، پنجره‌های بزرگ و پرده‌های کرم‌رنگ. دو نقاشی منظره نارنجی اثر ایران درودی و منظره بندر آنتور اثر وان ودت دیوارهای این بخش را مزین کرده اند. علاوه بر این دو مورد، یک مهر اهدایی دولت پاکستان در سال 1976 به دربار پهلوی و تندیس زنان سابین اثر ژان بولون هم در این اتاق در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

  • نیم طبقه میانی

نیم طبقه که در میان دو طبقه واقع شده از نظر وسعت نصف دو طبقه دیگر است. اتاق کار، اتاق کنفرانس، اتاق خواب لیلا کوچک‌ترین فرزند خانواده، اتاق ندیمه لیلا و دفتر منشی فرح دیبا در این بخش قرار گرفته‌اند. برای تزئین این بخش‌ها، از نقاشی سه قابی با منظره شمیران اثر ماکرولاکیس، یک مجسمه سنگی بودا مربوط به قرن سوم میلای از کشور پاکستان، یک پاراوان چوبی منبت و مشبک بسیار ظریف از کشور پاکستان، پاراوان ساخت کشور چین مزین به نقاشی‌های چینی استفاده شده است.

  • طبقه آخر کاخ نیاوران

طبقه دوم کاخ نیاوران

طبقه آخر به اتاق‌ها و فضای خصوصی اعضای خانواده اختصاص دارد که شامل اتاق خواب‌ها، اتاق استراحت نیمروزی و اتاق ندیمه هاست. اتاق‌ها با سرسراهایی به هم متصل شده‌اند. در این راهروها و سرسراها اشیایی مختلفی برای بازدید قرار داده شده‌اند. این اشیا شامل فرش دستبافت کارگاه صیرفیان اصفهان با طرح قاب گنبدی، تابلو رودخانه و دره اثر نقاش ایرانی، هوشنگ سیحون، تابلوی با عنوان ساحل لاجوردی اثر مارک شاگال فرانسوی، چند گوبلن یا تاپستری فرانسوی مربوط به قرن 18 میلادی، پرتره شهبانو فرح پهلوی از کریم روحانی.

1. اتاق مطالعه علیرضا پهلوی

اتاق مطالعه علیرضا پهلوی

اتاق مطالعه علیرضا پهلوی همانطور که از نام آن پیداست برای مطالعه و گذراندن وقت در طول روز طراحی شده که به اتاق خواب او راه دارد. در این اتاق اشیایی مانند یک قالیچه دستیافت قم 40 رج، نشان یادبودی که به مناسبت اولین پرواز مستقل با هواپیمای بونانزا دریافت کرده بود، مجموعه پلاک های ناوگان نیروی دریایی پهلوی دوم، یک ماکت ناو دریایی فرانسوی مدل P220 ساخت 1976 و همینطور ارگ مخصوص علیرضا را می‌توانید ببینید.

2. اتاق خواب علیرضا پهلوی

اتاق خواب علیرضا پهلوی

این اتاق مانند اتاق هر کودک دیگری پر از کتاب و اسباب‌بازی‌های مختلف است. یک عروسک ساخت کمپانی دیزنی و یک قالیچه دستباقت قم با طرح لچک ترنج از اشیا با ارزش این اتاق هستند. اتاق به رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده و بسیار ساده است. این اتاق مجهز به سرویس بهداشتی و حمام طراحی شده و کاملا مستقل است.

3. اتاق خواب فرحناز پهلوی

اتاق خواب فرحناز پهلوی

وقتی وارد این اتاق می‌شوید کاملا مشخص است که متعلق به یک دختر بوده است. کاغذ دیواری‎هایی با طرح گل و به رنگ صورتی گواه این موضوع هستند. این اتاق به اتاق مطالعه فرهناز ارتباط دارد و به سوریس بهداشتی و حمام اختصاصی مجهز شده است. داخل اتاق یک قالیچه بافت تبریز با طرح محرابی، تابلوی نقاشی اثر رابرت ولکر و تابلوی گل رز اثر عباس کاتوزیان خودنمایی می‌کنند.

4. اتاق مطالعه فرحناز پهلوی

اتاق مطالعه فرحناز پهلوی

مبلمان و پرده اتاق مطالعه فرهناز هماهنگ با اتاق خواب طراحی شده و فضایی دلنشین دارد. اشیای تزئینی این اتاق شامل یک قالیچه بافت کاشان با طرح گل فرنگی، یک تابلوی اثر جی. نیورت، مجموعه‌ای از عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای روسی، مجسمه‌هایی برنزی اثر پی پر جی.میئه، مجسمه‌های چینی ساخت لادرو اسپانیا و پرندگان تاکسیدرمی شده هستند. فضایی مجزا در کار این اتاق در نظر گرفته شده که محل نگهداری لباس‌ها بوده و در حال حاضر تعدادی از لباس‌ها در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.

5. فضاهای خصوصی شاه و شهبانو فرح پهلوی

ضلع جنوبی آخرین طبقه کاخ نیاوران به شاه و ملکه اختصاص پیدا کرده و شامل بخش‌هایی مانند اتاق لباس، اتاق آرایش، اتاق نشیمن، استراحتگاه محمد رضا پهلوی و اتاق خواب است.

اتاق لباس

اتاق لباس در کاخ نیاوران

در طبقه بالای کاخ نیاوران فضایی کوچک وجود دارد که در آن تعدادی از لباس‌های فرح به نمایش گذاشته شده است. بیشتر این لباس ها با الهام از هنرهای ایرانی طراحی شده‌اند. کفش‌ها و صندل‌های شهبانو فرح پهلوی هم در کنار لباس‌ها در معرض دید عموم قرار دارند.

بیشتر بخوانید: موزه زمان تهران
اتاق آرایش

اتاق آرایش فرح در نیاوران

این اتاق دو ورودی دارد یکی از اتاق خواب و دیگری از سرسرا. در مقابل آینه و شمعدان هنوز تعدادی از لوازم شخصی فرح پهلوی دیده می‌شوند.

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن خصوصی کاخ نیاوران

این اتاق نشیمن مخصوص دورهمی‌های خانوادگی است. اعضای خانواده شاه در این اتاق دور هم جمع می‌شدند و به گفتگو در مورد مسائل مختلف می‌پرداختند. این اتاق فضایی نسبتا ساده دارد. شاید بتوان نفیس‌ترین اثر این اتاق را تابلوی نقاشی‌ای دانست که ویدال کودراس در آن تصویر فرح دیبا را در کنار دو فرزندش رضا و فرهناز به تصویر کشیده است.

استراحتگاه محمد رضا شاه

استراحتگاه محمدرضا شاه

محمد رضا شاه زمان استراحت نیمروزی خود را در این اتاق سپری می کرد. این اتاق با یک فرش دستبافت تبریز بافته شده در کارگاه حاج جلیلی طرح لچک ترنچ، نقاشی چهره دو زن اثر مارک ناتی یر ، تابلو فرش با تصویری از رضاشاه و همسرش تاج الملوک که به دست بافندگان کرمان بافته شده، خوشنویسی و تذهیب مدح چهره حضرت محمد، مبلمان ساخت کشور فرانسه، یک میز تحریر نقاشی روی چوب فرانسوی مربوط به قرن 18 تزئین شده‌اند.

اتاق خواب

اتاق خواب شاه در نیاوران

یکی از متفاوت‌ترین اتاق‌های کاخ نیاوران، اتاق خواب محمدرضا شاه و شهبانو فرح پهلوی است. این اتاق به رنگ طلایی و شیری تزئین شده به طوری که کاغذ دیواری‌ها، مبلمان، لوستر و حتی رنگ‌آمیزی حاشیه سقف تماما به رنگ طلایی است و تصویری از جلال و شکوه سلطنتی را به رخ می‌کشد. کل مبلمان این اتاق ساخت کشور فرانسه است. کف اتاق نیز با قالی دستبافت تبریز با طرح بته جقه و قالیچه بافت کاشان با طرح محرابی (درختی و گلدانی) فرش شده است.

  • سقف کاخ نیاوران

سقف کاخ نیاوران

یکی از منحصربه‌فردترین بخش‌های این کاخ، سقف بازشونده آن است. این کار با هدف استفاده از نوع طبیعی، تهویه هوا و البته افزایش زیبایی بنا صورت گرفته است. تجهیزات مورد استفاده در این سقف مانند جعبه دنده‌ها، متور و تابلو فرمان ساخت کشور آلمان هستند. این سیستم الکترومکانیکی هنوز هم بعد از 40-50 سال می‌تواند سازه شیروانی آلومینیومی آن را حرکت دهد.

  • راه پله های کاخ نیاوران

پلکان کاخ نیاوران

علاوه بر بخش‌های مختلفی که نام بردیم، بخش دیگری وجود دارد که جزو بخش‌های بسیار جذاب از دید گردشگران است. این بخش راه پله‌هایی هستند که برای نمایش لباس‌های مختلف شاه و شهبانو اختصاص پیدا کرده‌اند. در این بخش می‌توانید انواع لباس‌های رسمی و نظامی شاه و همینطور لباس‌های شهبانو را ببینید که در طراحی آن‌ها از عناصر کاملا ایرانی استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: کاخ سعدآباد

دیدنی های اطراف کاخ نیاوران تهران

کوشک احمدشاهی

کاخ نیاوران تنها بنای باغ نیاوران نیست. در این مجموعه بناهای دیگری هم وجود دارند که در زمان مراجعه خود می توانید از آن‌ها بازدید کنید. مانند موزه جهان نما، کوشک احمدشاهی، کتابخانه اختصاصی، باغ کتیبه‌ها، نمایشگاه ماشین‌های سلطنتی، و مهم‌تر از همه کاخ صاحبقرانیه. بناها و نمایشگاه‌های دیگری هم در این مجموعه وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها دیدن کنید.

امکانات کاخ نیاوران تهران

هنگام قدم‌زدن در باغ نیاوران، می‌توانید برای رفع خستگی روی نیمکت‌هایی که در باغ تعبیه شدند بنشینید و از هوای مطبوع و فضای زیبای باغ بهره ببرید. در محوطه باغ سرویس بهداشتی، نمازخانه، آبسردکن، دو کافه و رستوران، فروشگاه صنایع‌دستی وجود دارند تا بازدید راحت و بی‌دردسری داشته باشید. از دستگاه صدور بلیت هم می‌توانید بلیت بازدید الکترونیکی تهیه کنید.

سایر بخش‌های مجموعه نیاوران

باغ نیاوران

در باغ نیاوران چند بخش دیگر هم وجود دارد که البته امکان بازدید ندارید. مانند واحد حفاظت و مرمت، گالری و نمایشگاه و مرکز اسناد. اگر آثاری دارید که می‌خواهید به نمایش بگذارید، می‌توانید از گالری و نمایشگاه این مجموعه استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا جایی که امکان دارد، کاخ نیاوران را به شما معرفی کنیم. از بخش‌های مختلف آن گفتیم. اشیا با ارزش هر بخش را عنوان کردیم. سپس اطلاعات هزینه‌ها و زمان بازدید را اعلام کردیم تا بتوانید با اطلاعات کامل راهی کاخ نیاوران شوید. امکانات مختلف مجموعه نیاوران را هم معرفی کردیم تا خیال‌تان بابت این موضوع راحت باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما هم اگر از این کاخ زیبا بازدید کرده‌اید و اطلاعاتی دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشده، خوشحال می‌شویم با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

‫3 دیدگاه ها

    1. شایان جان
      فقط این نیست، تزئیناتی که تو کل ساختمان استفاده شده واقعا بی‌نظیره و اوج هنر ایرانی رو به نمایش می‌ذاره

  1. کاخ خیلی زیبایی بود ولی با توجه به گفته های راهنما حدود ۳۰ درصد وسایل کاخ در معرض دید عموم قرار داره و بقیه در مخزن نگهداری میشه که ارزش کاخ هم به وسایل داخلشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا