ایران‌ را بگردیمتهران‌گردیجاهای تاریخیجاهای دیدنی

کاخ سعدآباد ؛ ییلاقی خوش آب و هوا در شمال تهران

یکی از گزینه‌های ثابت در لیست بازدید کسانی که پایتخت را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، مجموعه کاخ سعد آباد است. در این مجموعه زیبا و بی‌نظیر شما شاهد جنگل طبیعی، چشمه، قنات، باغ، گلخانه، رودخانه و تعداد زیادی کاخ هستید. کاخ‌هایی با معماری ایرانی و اروپایی که انعکاسی از هنر قاجار و پهلوی است. برخی از کاخ‌های کوچک و ساده این مجموعه امروزه به موزه‌های بی‌نظیری تبدیل شده‌اند از جمله موزه برادران امیدوار یا موزه هنر ملل و موزه استاد فرشچیان.

با ما همراه باشید تا مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعداباد که از آن به عنوان کاخ موزه سعدآباد هم یاد می‌شود، را به شما معرفی کنیم. این مجموعه حقیقا جزو بی‌نظیرترین موزه های ایران است.

معرفی کاخ سعدآباد

سعدآباد مجموعه‌ای از کاخ های دوره قاجاری و پهلوی است که در فضای بسیار بزرگی ساخته شده‌اند. این مجموعه بر روی دامنه‌های جنوبی البرز ساخته شده و آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. به همین دلیل به عنوان ییلاق شاهان استفاده می‌شده است. در گذشته اطراف مجموعه پر از باغ‌های مختلف بود که امروزه دیگر اثری از آن نیست. اما فضای داخلی مجموعه هچنان سرسبز و زیباست. اصلی‌ترین کاخ مجموعه کاخ اختصاصی است که رضاخان آن را ساخت و سپس کاخ‌های دیگری به مجموعه اضافه کرد. این مجموعه محل زندگی خاندان پهلوی بود. آخرین کاخی که به این مجموعه اضافه شد کاخ لیلا فرزند کوچک محمدرضا شاه بود.

بازدید از کاخ سعدآباد

بازدید از کاخ سعدآباد

سوال اینجاست که در بازدید از کاخ سعدآباد چه چیزی انتظار ما را می‌کشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سعدآباد تنها مجموعه‌ای از کاخ‌ها و موزه‌ها نیست. این کاخ‌ها در دامنه کوه‌های البرز ساخته شده‌اند و مناظر بسیاری زیبایی از کوه‌های مرتفع البرز را در برابر دیدگان شما قرار می‌دهد. کل محوطه پر از درختان کهنسال و سر به فلک کشیده‌ای است که قدم‌زدن و پیاده‌روی در آن را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. هوای خوب، مناظر زیبا، خنکی آب رودخانه دربند و … همگی آماده هستند تا یک روز فوق‌العاده را برای‌تان رقم بزنند. بعد از بازدید و تماشای آثار بسیار ارزشمند هنری که در موزه‌های مجموعه سعدآباد در معرض دید عموم قرار گرفته، می‌توانید در کافه‌های مختلف آن کمی استراحت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هم نیستند، دوربین یا گوشی خود را با خود ببرید چون بعد از دیدن این همه زیبایی از این که عکسی نگرفته‌اید و خاطره‌ای ثبت نکرده‌اید، پشیمان خواهید شد.

یکی از ویژگی‌های خاص مجموعه سعداباد این است که روی شیب کوه ساخته شده و برای رسیدن به کاخ‌هایی که در بالاترین نقطه قرار گرفته‌اند باید کمی زحمت پیاده‌روی را به جان بخرید. این مجموعه کاخ حقیقا یکی از منحصر‌به‌فردترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. چه از نظر از معماری، چه از نظر تزئینات داخلی کاخ‌ها و چه اشیا ارزشمندی که در موزه‌های آن به نمایش گذاشته شده‌اند. طبیعت زیبای آن هم که جای خود را دارد.

امکانات کاخ موزه سعدآباد

این مجموعه در کنار زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود، به امکانات مختلفی مجهز شده تا شما بتوانید در مدت بازدید خود، از امکانات و خدمات مناسبی برخوردار شوید. از جمله کافه و رستوران در کنار کاخ موزه ملت و کاخ سبز، عکاسخانه قاجاری روبه‌روی کاخ ملت، سالن سینمای کاخ ملت، کتابخانه، نگارخانه، دفتر یونسکو، پارک ورزش، ایستگاه رادیویی، سرویس حمل‌ونقل و تعدادی نیمکت و سرویس بهداشتی در بخش‌های مختلف مجموعه.

دسترسی به کاخ سعد آباد

بازدیدکنندگان می‌توانند از دو ورودی مختلف در زعفرانیه و میدان دربند استفاده کنند.

  • آدرس ورودی زعفرانیه کاخ سعدآباد

ورودی زعفرانیه سعدآباد

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان کمال طاهری

برای رسیدن به ورودی زعفرانیه شما می‌توانید هم از مترو، هم از اتوبوس تندروی بی آر تی و هم تاکسی استفاده کنید.

  • مترو: از طریق خط یک مترو خود را به ایستگاه مترو تجریش برسانید. سپس در ضلع غربی میدان و در ابتدای خیابان شهید ملکی سوار بر تاکسی‌های آصف یا اسدآباد شوید. در ابتدای خیابان شهید طاهری از تاکسی پیاده شوید و حدود 10 دقیقه پیاده‌روی به ورودی زعفرانیه خواهید رسید.
  • اتوبوس بی آر تی: میدان تجریش یکی از میادین اصلی تهران است و تقریبا از بسیاری از نقاط شهر به این میدان اتبوس خطی وجود دارد. از جمله شهرک قائم- تجریش، ازگل- تجریش، جماران-تجریش و… . از یکی از بهترین خطوط، خطوط بی آر تی است که از میدان راه آهن شروع می‌شود و به میدان تجریش ختم می‌شود. بعد از رسدن به میدان تجریش همچنان می توانید از خطوط تاکسی خیابان ملکی خود را به ورودی زعفرانیه برسانید.
  • تاکسی: از بیشتر میدان‌ها و خطوط تاکسی رانی، تاکسی‌هایی به مقصد میدان تجریش وجود دارند.

 

  • آدرس ورودی میدان دربند کاخ سعدآباد

ورودی دربند کاخ سعدآباد

میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند

مترو: با استفاده از خط یک مترو خود را به ایستگاه مترو تجریش برسانید. سپس از خطوط تاکسی میدان دربند که در ابتدای خیابان جعفری و میدان قدس توقف می‌کنند خود را به میدان دربند برسانید.

اتوبوس و خطوط بی آر تی: با استفاده از اتوبوس‌های راه آهن-تجریش، رسالت- میدان قدس، پایانه دستواره-میدان قدس، پیچ شمیران-میدان قدس، میدان امام خمینی-میدان قدس و یا جماران-تجریش خود را به میدان قدس یا میدان تجریش برسانید و سپس با تاکسی به سمت میدان دربند حرکت کنید.

تاکسی: کافی است با هر تاکسی که می‌توانید خود را به میدان قدس برسانید.

اگر با خودروی شخصی به سمت سعداباد حرکت می‌کنید بهتر است از ورودی زعفرانیه استفاده کنید چون جای پارک به اندازه کافی وجود دارد، اما اگر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنید ورودی دربند پیشنهاد می‌شود چون نیازی نیست از واحد روابط عمومی و حراست عبور کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

ساعت کاری کاخ سعدآباد

  • نیمه اول سال از ساعت 9:00 تا 18:45، فروش بلیت تا ساعت 17:00
  • نیمه دوم سال از ساعت 9:00 تا 18:30، فروش بلیت تا ساعت 17:00

این مجموعه در تمام طول سال به جز  پنج مناسب خاص کاملا باز است.

  • چهاردهم خرداد (رحلت امام خمینی)
  • بیست و یکم رمضان (شهادت حضرت علی)
  • بیست و پنجم شوال (شهادت امام جعفر صادق)
  • نهم و دهم محرم (تاسوعا و عاشورای حسینی)
  • بیست و هشتم صفقر (رحلت حضرت رسول اکرم) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی

ساعت کار بخش‌های اداری کاخ سعدآباد

  • از ساعت 8:00 تا 16:00

قیمت بلیط کاخ سعد آباد

ردیف   نام کاخ – موزه بهای بلیت بازدیدکنندگان داخلی ( به تومان ) بهای بلیت بازدیدکنندگان خارجی (به تومان)
1 کاخ موزه ملت(کاخ سفید) / موزه هنر ملل ۵۰۰۰ /۴۰۰۰ ۱۰۰/۰۰۰ /۵۰۰۰۰
2 کاخ موزه سبز ۵۰۰۰ ۱۰۰/۰۰۰
3 موزه ظروف سلطنتی ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
4 موزه استاد فرشچیان ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
5 موزه پوشاک سلطنتی ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
6 موزه هنر های زیبا ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
7 موزه نظامی ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
8 موزه آشپزخانه سلطنتی ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
9 موزه اتومبیل های سلطنتی ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
10 موزه سلاح های درباری ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
11 موزه خط و کتابت میرعماد ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
12 موزه برادران امیدوار ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
13 موزه استاد  بهزاد ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
14 موزه آب ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
15 موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد ۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰
16 ورودی مجموعه ۵۰۰۰ ۱۰۰/۰۰۰

برنامه‌های ویژه کاخ موزه سعدآباد

مجموعه کاخ سعدآباد به عنوان یک مرکز فرهنگی و گردشگری، مجری برنامه‌های مختلفی در طول سال است.

  • نمایشگاه آثار هنری موجود در مخزن: اول هر فصل در کاخ موزه ملت
  • کارگاه گردشگری و سفر: در محل موزه برادران امیدوار به صورت ماهی یکبار
  • گفتگو و دایدار با عیسی امیدوار: اولین یکشنبه هرماه
  • کارگاه آموزشی نگارگری: ماهی یکبار در موزه فرشچیان
  • کارگاه آموزشی هنرهای تزئینی: دوماه یکبار در محل موزه میرعماد

در کنار این برنامه‌ها سالی یکبار، در روز جهانی موزه (28 اردیبهشت) می‌توانید از برخی از کاخ‌ها دیدن کنید.

نقشه کاخ های مجموعه سعدآباد

نقشه سعدآیاد

برای دیدن عکس در اندازه بزرگ روی عکس کلیک کنید

موزه ها و کاخ های مجموعه سعد آباد

این مجموعه 110 هکتاری آنقدر بزرگ است که برای بازدید از آن حتما باید از نقشه راهنما استفاده کنید. در ادامه تک‌تک کاخ‌ها و موزه‌ها و سایر بخش‌های آن را معرفی خواهیم کرد.

  • باغ سعدآباد

باغ سعدآباد

درختان چنار مجموعه سعدآباد چیزی حدود 100 سال قدمت دارند. پرندگان مختلفی از جمله زرد پره کوهی، زاغی، دم سرخ معمولی، دم جنبانک خاکستری، دارکوب سوری، دم جنبانک ابلق و… لانه‌های خود را بر بالای این چنارها ساخته‌اند و تماشای آن‌ها بسیار جذاب است. البته حیواناتی مانند روباه و سنجاب ایرانی و خزندگانی مانند آگامای قفقازی، مار و… هم در این باغ زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر دارند.

این باغ سرسبزی خود را مدیون رودخانه دربند است که از میان مجموعه سعدآباد عبور می‌کند و شادابی و طراوت خاصی به باغ بخشیده است. این رود از کوه‌های البرز در شمال مجموعه سرچشمه می‌گیرد.

  • موزه هنرهای زیبا (کاخ اسود)

کاخ اسود

یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های مجموعه سعداباد، کاخ اسود است. رضاشاه در سال 1319 دست ساخت آن را صادر کرد، اما در تا زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی ساخت آن به طول انجامید. در تزئین نمای آن از نوعی سنگ مرمر سیاه استفاده شده به همین دلیل به آن کاخ اسود می‌گفتند. ظاهر سنگ‌ها از معدنی در چالوس استخراج شده‌اند. کاخ اسود در زمان پهلوی مدتی به عنوان وزارت دربار مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه بعد از انقلاب تغییر کاربری داده و به موزه هنرهای زیبا تبدیل شد.

در بازدید از کاخ اسود، می‌توانید آثاری از هنرمندان معاصر مانند سهراب سپهری، حسین کاظمی، ناصر اویسی و همچنین نقاشی‌هایی از هنرمندان خارجی مربوط به قرن‌های نوزده و بیست میلادی، مجسمه‌های برنزی و مرمری و در نهایت آثاری از دوره های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه ببینید.

  • کاخ موزه ملت

کاخ ملت سعدآباد

کاخ موزه ملت که به دلیل ظاهر سفید آن، به کاخ سفید هم شهرت دارد، یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد است. این کاخ چیزی حدود 7000 متر مربع مساحت دارد و شامل 61 بخش مختلف است. کاخ ملت اقامتگاه تابستانی محمدرضاشاه و همسرش فرح دیبا بوده است. معماری و تزئینات این کاخ تلفیقی است از هنر اروپایی و ایرانی است و در نوع خود بی‌نظیر است. شاهکار هنر سنگ تراشی و گچ بری هنرمندان کرمانی، کاشانی، یزدی و مشهدی به وضوح در بخش‌های مختلف کاخ جاخوش کرده‌اند.

کاخ موزه ملت شامل بخش‌هایی مانند تالار انتظار، تالار پذیرایی، دفتر کار محمدرضاشاه، سال بیلیارد، اتاق استراحت فرح دیبا، تالار تشریفات، تالار نشیمن و… است.

آثاری که برای تزئین و دکوراسیون داخلی استفاده شده همگی آثار ارزشمندی محسوب می‌شوند از جمله بزرگ‌ترین فرش، لوسترها، مجسمه “قابیل از شکار برمی‌گردد” و… .

  • موزه هنر ملل

کاخ ملل سعداباد

بین سال‌های 1340 تا 1345، گلخانه کاخ ملت توسط فرح دیبا به موزه تبدیل شد. این موزه که به موزه ملل شهرت دارد، آثار نقاشی هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی را در خود جای داده است. هنرمندانی چون سهراب سپهری، ایران درودی، مسعود عربشاهی از ایران، برنارد بوفه، فرناند لژه، مارک شاگال از فرانسه، مک آووی آمریکایی، هربرت بایر اتریشی و غیره.

در بخش دیگری از موزه ملل آثار هنری دیگری از جمله ماسک‌های قبایل آفریقایی، سفالینه‎های تمدن مایا مربوط به آمریکای شمالی و همچنین مسجمه‌های چوبی حوزه آسیای جنوب شرقی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

  • موزه آشپزخانه سلطنتی

آشپزخانه سلطنتی کاخ سعدآباد

در بخش مرکزی مجموعه کاخ موزه سعدآباد و در کنار رودخانه دربند ساختمانی قرار دارد که در زمان پهلوی دوم، نقش آشپزخانه سلطنتی را ایفا می‌کرد. این آشپزخانه مامور تهیه غذا و ارائه خدمات به مهمانان و کارکنان کاخ ملت بود. در حال حاضر این ساختمان تبدیل به موزه‌ای شده که ظروف مختلف در آن به نمایش گذاشته شده است.

  • موزه استاد فرشچیان

یکی دیگر از کاخ‌های مجموعه سعدآباد، کاخی است که قدمت آن به زمان قاجار بر می‌گردد. این کاخ مدتی محل اقامت رضاشاه به همراه چهارمین همسرش یعنی عصمت بوده است. در سال 1380 این کاخ تبدیل به موزه آثار استاد فرشچیان تبدیل شد.

  • موزه ظروف سلطنتی یا کاخ اشرف

موزه ظروف سلطنتی

در شرق محوطه کاخ سعدآباد، شاهد ساختمانی دو طبقه هستیم با زیربنای 1800 متر مربع که متعلق به اشرف پهلوی ،خواهر دوقولوی محمدرضا شاه بوده است. این ساختمان به دستور اشرف در سال 1350 فضای داخلی و خارجی ساختمان را بازسازی کرد. در سال 1389 این ساختمان به موزه ظروف سلطنتی اختصاص پیدا کرد و بیش از 500 قطعه ظروف و اشیای تزئینی در این کاخ گردآوری شده‌اند. این ظروف مربوط به دوره‌های قاجار، پهلوی دوم و ظروف اهدایی هستند.

  • موزه سلاح

کاخ غلامرضا پهلوی در بخش شمالی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد واقع شده و در حال حاضر به عنوان موزه سلاح‌های دربار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ورود به این کاخ با بیش از 110 قبضه اسلحه گرم روبه‌رو می‌شوید که شامل انواع سلاح‌های شکاری، جنگی و کمری است. این سلاح‌ها همگی متعلق به دوره‌های پهلوی دوم و درباریان آن‌ها هستند.

  • موزه پوشاک سلطنتی

موزه پوشاک سلطنتی

یکی از جالب‌ترین بخش‌های مجموعه کاخ‌های سعدآباد، موزه پوشاک سلطنتی است. این ساختمان، کاخ تابستانی شمس پهلوی خواهر تنی محمدرضا شاه است. در سال 1342 شمس پهلوی به کاخ معروف خود به  نام کاخ شمس مهر شهر کرج نقل مکان کرد و از آن به بعد این ساختمان محلی شد برای نگهداری اشیا و هدایایی که خارجی‌ها به خانواده سلطنتی هدیه کرده بودند.

پس از انقلاب مدتی به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار گرفت، اما نهایتا در بهمن ماه 1388 تبدیل به موزه پوشاک سلطنتی شد. در این موزه عکس‌ها و پوشاک مختلفی از دوره قاجار و همچنین لباس خاندان سلطنتی پهلوی مربوط به فرح دیبا، محمدرضاشاه، اشرف، شهناز و… به نمایش گذاشته شده‌اند. برخی از لباس‌های فرح دیبا که در آن از سوزن‌دوزی سنتی لباس بلوچ استفاده شده شهرت جهانی دارند.

  • موزه استاد حسین بهزاد

استاد حسین بنا برای همه ایرانیان نامی آشنا است. این هنرمند با طراحی‌های مدادی و مرکبی، نگارگری‌های رنگی و همین طور آثار ارزشمند مینیاتوری خود شناخته شده است. در سال 1378 و به مناسب صدمین سالگرد تولد این هنرمند بزرگ، موزه استاد حسین بهزاد در یکی از ساختمان‌های کاخ سعدآباد افتتاح شد. ساختمان کاخ مربوط به دوره قاجار است که با نام‌های کاخ کرباسی یا کاخ ولیعهد هم نامیده می‌شود.

ساختمان کاخ قبل از انقلاب، مدتی به عنوان دفتر کار و استراحتگاه رضاشاه و همچنین اقامتگاه تابستانی رضا پهلوی (ولیعهد) مورد استفاده قرار گرفته بود.

  • موزه نظامی یا کاخ شهرام

موزه نظامی کاخ سعداباد

عکس از: مهدی جعفری، خبرگزاری ایرنا

اگر به تماشای پوشاک، سلاح‌ها، مدال و نشان‌های نظامی علاقه دارید، حتما به موزه نظامی یا کاخ شهرام مجموعه سعدآباد سری بزنید. این کاخ در واقع کاخ تاج الملوک، همسر دوم رضاشاه و مادر محمدرضا شاه بود. بعد از بازساری در سال‌های 1351-1352 به شهرام پسر بزرگ اشرف واگذار شد.

بعد از انقلاب ساختمان در اختیار ارتش قرار گرفت و موزه نظامی از دانشکده افسری به کاخ شهرام انتقال داده شد.

  • کاخ موزه سبز

کاخ سبز سعدآباد

قدیمی‌ترین و در عین حال زیباترین کاخ مجموعه سعدآباد، کاخ موزه سبز است که در گذشته به نام کاخ شهوند شناخته می‌شد. بنای اولیه کاخ توسط علیخان والی از سرشناسان و زمین‌دارن دوره قاجار ساخته شد و در سال 1301 رضاخان این بنا را از صاحب اولیه آن خرید.

با همت میرزاجعفرخان معمارباشی قهار، این بنا ساده دو طبقه تبدیل به کاخی شد که حتی امروز هم مورد تحسین بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. برای تزئین نمای ساختمان از سنگ مرمر سبز استفاده شده و به همین دلیل امروزه به آن کاخ سبز می‌‍گویند. یکی از نکات جالب در ساخت این کاخ این است که در مصالح آن از سرب استفاده شده تا در مقابل سرما و گرما مقاومت بیشتری داشته باشد.

ملک حسین پادشاه اردن و کنستانتین پادشاه سابق یونان دو نفر از افراد برجسته‌ای هستند که مدتی در این کاخ اقامت داشته‌اند.

  • موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

به جرات می‌توان گفت موزه برادران امیدوار یکی از جذاب‌ترین موزه‌های دنیاست. این موزه متعلق به دو برادر است که ماحصل سفر خود به 99 کشور دنیا را در این موزه گرد آورده اند. این دو برابر به 5 قاره جهان سفر کردند و عکس‌ها و اشیایی که با خود به ایران آورده بودند را در معرض دید عموم قرار دادند. این دو برابر مدتی را در بین قبایل آدمخوار بدوی در آمازون سپری کردند.

گوشه گوشه این موزه پر از اشیایی است که تا به حال در عمر خود ندیده‌اید. از عاج فیل گرفته تا پوست مار چند متری و سر خشک شده یکی از اعضا قبایل و… اگر برای بازدید به سراغ مجموعه سعداباد رفتید سعی کنید بازدید از این موزه را در اولویت قرار دهید. ساختمان موزه در قسمت شمال غربی مجموعه قرار دارد. ساختمانی با نمای آجری قرمز رنگ که در زمان پهلوی کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی‌ها بوده است. در بدو ورود به موزه، می‌توانید ماشین و موتوری که این دو برادر را در این سفر یاری کردند ببینید.

  • موزه آب

موزه آب کاخ سعد آباد همانطور که از نام آن پیداست موظف است به جمع‌آوری، حفاظت و احیای اشیایی بپردازد که مرتبط با حوزه آب هستند. از جمله چرخ چاه، وسایل حفر قنات و غیره. این موزه که در بخش جنوب شرقی مجموعه قرار گرفته مدتی دفتر رئیس تشریفات کاخ بوده و بعد از آن تیمسار کسرائیان مسئول حافظت ارتش از آن استفاده می‌کرده است.

وسعت موزه 2670 متر مربع است و اشیا به نمایش گذاشته شده در آن جزو  ارزشمندترین میراث این کشور محسوب می‌شوند.

  • موزه خط و کتابت میرعماد

علاقه‌مندان به خط و کتابت می‌توانند به کاخ فرحنار و علیرضا پهلوی فرزندان محمدرضاشاه سری بزنند. این ساختمان که از معماری تلفیقی ایرانی-اروپایی بهره می‌برد، مربوط به دوره اواخر قاجار و اوایل پهلوی است. بنایی ساده و در حال زیبا. بعد از انقلاب به تشخیص سازمان میراث فرهنگی این ساختمان تبدیل به موزه میرعماد شد و اشیایی مانند دیوان اشعار، کتاب‌های خطی، اشیا مورد استفاده در کتابت و خوشنویسی و حتی کتیبه‌هایی به خط میخی ایلامی و کتبه‌های پهلوی ساسانی و اوستایی در آن به نمایش در آمده‌اند.

  • موزه اتومبیل های سلطنتی شاه

موزه خودروهای سلطنتی

موزه بعدی که نه تنها علاقه‌مندان به خودرو بلکه عموم مردم را سر ذوق می‌آورد، موزه اتومبیل‌های سلطنتی شاه است. در این موزه می‌توانید اتومبیل‌هایی منحصر به فرد از معتبرترین خودروسازی جهان مانند بنز و بی ام دبلیو و پورشه را ببینید که یا سفارشی تولید شده‌اند یا از طرف شرکت‌ها به پادشاه ایران هدیه شده‌اند.

از خودروهای این موزه می‌توان به رولز رویس، اسپید باگی، بنز، موتور سیکلت، اسنوموبیل و کالسکه نام برد.

  • موزه نگارستان

در بخش شمالی مجموعه سعد آباد ساختمان موزه نگارستان قرار داد. این موزه مخصوص برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است.

مجسمه های مشهور کاخ سعدآباد

مجسمه های کاخ سعداباد

در محوطه کاخ سعدآباد تعدادی مجسمه وجود دارند که بیشتر آن‌ها در محوطه اطراف کاخ ملت نصب شده‌اند. یکی از این مجسمه‌ها که تنها پیکر شاهان پهلوی باقی مانده از عصر پهلوی است، تندیس برنزی رضاشاه با چکمه‌های سربازی است. البته این مجسمه یک تندیس کامل بوده که در زمان انقلاب تخریب شده و تنها بخش باقی مانده آن امروز در مقابل کاخ ملت نصب شده است.

مجسمه دیگر تندیسی از آرش کمانگیر است به طور چهار متر که در مقابل کاخ ملت نصب شده. این تندیس توسط استاد ارژنگ پور و از سنگ و مواد پلاستیکی ساخته شده است. آرش کمانگیر از شخصیت‌های اسطوره‌ای و کهن ایرانی است که به دلیل شجاعت و فداکاری‌هایش نزد مردم ایران بسیار محبوب است.

بیشتر بخوانید: ایران مال

ساختمان هایی که امکان بازدید از آن‌ها را ندارید

کاخ احمدشاهی

در مجموعه سعداباد تعدادی کاخ و ساختمان دیگر هم وجود دارند که امروزه یا در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارند و یا تبدیل به واحدهای اداری مجموعه شده‌اند. به همین دلیل امکان بازدید از کاخ‌ها برای شما مقدور نیست.

  • کاخ احمدشاهی
  • کاخ اختصاصی
  • کاخ ملکه مادر
  • کاخ احمدرضا
  • ساختمان عبدالرضا
  • کاخ بهمن پهلوی
  • کاخ فریده دیبا
  • کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی
  • و کاخ لیلا

اقامت در تهران

تهران پر از جاهای دیدنی است. از پارک‌ها و کاخ‌ها گرفته تا موزه‌ها و مراکز تفریحی. این شهر شب‌های زیبایی هم دارد. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جاهای دیدنی تهران در شب مانند پل طبیعت و بام‌های تهران را از دست ندهید. برای اینکه بتوانید تک‌تک این جاذبه‌ها را ببینید بهتر است مدتی را در تهران اقامت داشته باشید. اجاره ویلا و سوئیت در تهران با کمک هومسا و تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم در مورد مجموعه کاخ‌های سعدآباد توضیحاتی ارائه کنیم. کاخ‌هایی که امکان بازدید دارند را به شما معرفی کردیم. از امکانات مجموعه گفتیم و راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن خود را به سعداباد برسانیم را معرفی کردیم. امیدوار هستیم این مقاله توانسته باشد راهنمایی خوبی برای بازدید از مجموعه سعداباد برای شما فراهم کرده باشد.

‫3 دیدگاه ها

    1. پدرام جان
      بله کافه سعدآباد توی محوطه مجموعه سعدآباد از ساعت 9صبح تا 5 بعدازظهر، آماده خدمات رسانیه البته با رزرو قبلی. برای رزرو هم می‌تونین با شماره 22715050 تماس بگیرین

  1. عاشق بناهای تاریخی ام مخصوصا کاخ سعدآباد شاید الان پنجمین باره میرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا