ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیسفرهای بهاریسفرهای پاییزیسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

باغ گیاه شناسی نوشهر ؛ قدیمی‌ترین باغ گیاه شناسی ایران

باغ‌های گیاه شناسی اولین بار با این ایده ایجاد شدند تا محیطی مناسب برای نگهداری و پرورش گونه‌های گیاهی نادر باشند. وقتی اسم باغ گیاه شناسی به میان می‌آید، اولین تصویری که به ذهن خطور می‌کند، تصویر باغ‌های ژاپنی است با آن گل‌ها و درختان مینیاتوری خاص خود، اما همین ایران خودمان تعداد زیادی از این باغ ها دارد مانند باغ گیاه شناسی تهران که در اراضی چیتگر واقع شده‌اند.
در شهر نوشهر هم یک باغ گیاه شناسی قدیمی وجود دارد که با دیدن آن احتمالا این فکر به ذهن شما می‌آید که چطور چنین باغی در یک شهر کوچک ساخته شده است. در اینجا تصمیم داریم شما را با خود همراه کرده و در این باغ زیبا قدم بزنیم، مطمئن باشید از هم گام شدن با ما در این تور کوتاه پشیمان نخواهید شد.

باغ گیاه شناسی نوشهر کجاست؟

باغ گیاه شناسی نوشهر

تصور یک باغ رویایی با برکه، پل‌های چوبی و آلاچیق‌های زیبا در دل زیبایی‌های یک شهر شمالی شما را به وجد می‌آورد. باغ گیاه شناسی نوشهر در فضایی به مساحت تقریبی 35 هکتار در سال 1310 تاسیس شد، پس طبیعی است که این باغ را قدیمی‌ترین باغ گیاه شناسی ایران بدانیم. در این باغ زیبا 23 هزار گونه گیاهی وجود دارد و می‌توان آن را نماینده رویشگاه جنگل‌های هیرکانی دانست.
جالب است بدانید که این باغ گیاه شناسی در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید که البته با توجه به قدمت این باغ و ویژگی‌های آن چندان دور از ذهن نبود. در هوای دل انگیز شمالی با نسیمی که درختان را به رقص در می‌آورد، در باغ قدم زده و محو زیبایی‌های بخش‌های مختلف آن شوید. نزدیکی این باغ به دریای خزر بر جذابیت‌های آن افزوده و همان چیزی است که برای دوری از خستگی‌های زندگی روزمره به آن نیاز دارید.

رزرو اقامتگاه در نوشهر

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی نوشهر

جاده چالوس، بهترین مسیر دسترسی به نوشهر برای رفتن به باغ گیاه شناسی معروف آن است. مسیر جاده را ادامه دهید تا به چالوس برسید و پس از آن وارد جاده ساحلی شوید. این جاده را در پیش گرفته و خود را به مرکز نوشهر برسانید. از آنجا مسیر کوتاهی را تا مقصد در پیش روی دارید.
از بلوار امام رضا نوشهر وارد خیابان شریعتی شوید و در پی ورودی باغ گیاه شناسی باشید. بدون شک شما نیز می‌دانید که مسیر جاده‌های شمالی پر از زیبایی و مناظر رویایی است، پس برای رسیدن به مقصد عجله نکنید و به قول معروف از مسیر نیز لذت ببرید.

  • آدرس باغ گیاه شناسی نوشهر: نوشهر، باغ اکوبیولوژی، میدان لنگرگاه، بلوار امام رضا
  • شماره تلفن باغ گیاه شناسی نوشهر: 01152334811

جاذبه‌های دیدنی باغ گیاه شناسی نوشهر

اصلا مگر کسی پیدا می‌شود که از بودن در میان سرسبزی درختان و گیاهان احساس خوبی نداشته باشد! باغ گیاه شناسی نوشهر با وجود گیاهان و درختان مختلف جذاب‌ترین مکان برای قدم زدن و تماشای سرسبزی و زیبایی است. این باغ بیش از 90 سال قدمت دارد و ویژگی مهم آن طراحی هوشمندانه و چیدمان دقیق گونه‌های گیاهی است.
در هر قسمت از باغ، برکه‌ای در مقابل دیدگان شما قرار گرفته و چشم‌نوازی باغ تکمیل می‌شود؛ برکه‌های مختلف که وجود پل‌های چوبی بر زیبایی آن‌ها افزوده است. در این باغ آلاچیق‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها بنشینید. البته خستگی معنا ندارد اما کمی بنشینید، چشمان خود را بسته و از صدای طبیعت غرق در لذت شوید.

این باغ در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد. پاییز باغ، بهترین فرصت برای عکاسی است. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید، حتما در این فصل سری به باغ گیاه شناسی بزنید.

  باغ گیاه شناسی نوشهر
باغ گیاه شناسی نوشهر
 
باغ گیاه شناسی نوشهر

    عکس‌ها از: خبرگزاری فارس

    بخش‌های مختلف باغ گیاه شناسی نوشهر

    در هر قسمت از این باغ، گیاهانی مختلف قرار گرفته و شیوه طراحی دقیق آن‌ها موجب شده تا هیچ بی‌نظمی دیده نشود. در طول زمان به تنوع گونه‌های این باغ افزوده شده و باعث می‌شود تا بخش‌های مختلفی را در آن شاهد باشیم.

    • آربراتوم (گیاهانی با قدمت بیش از نیم قرن)
    • مجموعه خزه‌ها (5 هزار نمونه خره)
    • گیاهان خشک یا هربالیوم
    • گلخانه‌های گیاهان گرمسیری
    • بخش سوزنی برگان
    • میوه‌های بومی
    • گلخانه آموزشی تروپیکال
    • بخش گیاهان پیازی
    • بخش گیاهان دارویی و معطر
    • برکه‌های طبیعی
    • چشمه‌های دائمی و انواع نهرها
    • کلبه و پل‌های چوبی
    • آلاچیق‌های مختلف
    • آب‌نما

    گونه‌های گیاهی موجود در باغ گیاه شناسی نوشهر

    باغ گیاه شناسی نوشهر

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این باغ گیاه شناسی، تنوع بی‌نظیر گونه‌ها است و همین ویژگی در کنار دیگر جاذبه‌های این باغ، مهم‌ترین عامل در جذب گردشگران خواهد بود. در این باغ 650 گونه مختلف وجود دارد که شامل 250 گونه درختی، 170 گونه درختچه، 100 گونه گیاهان علفی و کاکتوس، 90 گونه گیاهان پیازی و 20 گونه بوته است.
    در میان گونه‌های درختی باغ گیاه شناسی نوشهر، 25 گونه خاص کاج و 30 گونه اکالیپتوس دیده می‌شود که نظیر آن‌ها به صورت یک مجموعه در هیچ‌کجا وجود ندارد. در واقع، توصیف این باغ گیاه شناسی با گفتن ما و شنیدن شما کافی نیست، تنها وقتی به زیبایی آن ایمان می‌آورید که آنجا را با چشمان خود ببینید.

    امکانات باغ گیاه شناسی نوشهر

    هر جا که امکان بازدید گردشگران وجود داشته باشد، امکانات مختلفی نیز برای رفاه حال آن‌ها فراهم می‌شود. باغ گیاه شناسی نوشهر نیز با وجود آنکه در حقیقت محل زندگی گونه‌های گیاهی است، اما امکانات مختلفی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. از جمله این امکانات می‌توان به سرویس بهداشتی، پارکینگ، آبخوری، نیمکت و … اشاره کرد. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که وابستگی زیادی به تلفن همراه خود دارید، نگران نباشید؛ در این باغ تلفن همراه شما آنتن کامل داشته و حتی به اینترنت دسترسی خواهید داشت.

    بهترین زمان بازدید باغ گیاه شناسی

    باغ گیاه شناسی نوشهر

    برخی افراد ترجیح می‌دهند که زمان برگزاری یکی از نمایشگاه‌های معروف در باغ گیاه شناسی به این باغ سر بزنند، چراکه در زمان جشنواره، باغ شور و حال خاصی دارد. دو نمونه از مهم‌ترین جشنواره‌های باغ گیاه‌شناسی نوشهر به شرح زیر است:

    • جشنواره گل ارکیده: 16 تا 19 بهمن‌ ماه هرسال
    • جشنواره گل‌های رز و لاله: اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد هرسال

    یکی از ویژگی‌های مهم زمان‌های برگزاری جشنواره، شلوغی باغ است، پس برای کسانی که سکون و آرامش را ترجیح می‌دهند، شاید انتخاب مناسبی نباشد. با همه این حرف‌ها، باید گفت که بهترین زمان سفر به نوشهر برای دیدن باغ گیاه شناسی آن، اوایل بهار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است که زیبایی باغ به اوج خود رسیده و شما را سرمست می‌کند.

    قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی نوشهر

    باغ گیاه شناسی نوشهر یک باغ معمولی برای تفریح نیست. در این باغ گونه‌های گیاهی مختلفی نگهداری می‌شوند که برخی از آن‌ها بسیار نادر و کمیاب هستند و به همین دلیل برای حفظ و نگهداری گونه‌ها در هنگام بازدید قوانین خاصی وجود دارد. لطفا به این قوانین توجه کامل داشته باشید.

    • ساعت بازدید از باغ همه روزه از 9 صبح تا 18 عصر است، اما در تعطیلات رسمی باغ گیاه شناسی بسته است.
    • برای ورود به باغ باید بلیط تهیه کنید اما کودکان کمتر از 5 سال به خرید بلیط نیاز ندارند.
    • گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی برای ورود باید از قبل با روابط عمومی باغ هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
    • ورود عکاسان حرفه‌ای برا عکس‌برداری نیز به تماس قبلی و هماهنگی نیاز دارد.
    • هر گونه روشن کردن آتش و پخت غذا در محوطه باغ ممنوع است.
    • از دست زدن به گونه‌های گیاهی، لمس آن‌ها یا چیدن گل‌ها جدا خودداری کنید.
    • امکان طناب بستن به درخت‌ها یا چیدن شاخه و برگ آن‌ها به هیچ وجه وجود ندارد.
    • از قدم زدن بر روی چمن‌ها یا سایر گیاهان باغ خودداری کرده و تنها در محدوده پیاده‌روها حرکت کنید.
    • ورود هر گونه حیوان خانگی یا دوچرخه و اسکوتر ممنوع است.
    • زباله‌های خود را در باغ رها نکنید و آن‌ها را داخل سطح زباله بریزید.
    • در انتها به خاطر داشته باشید که این باغ میراثی 90 ساله است، پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

    جاهای دیدنی نزدیک به باغ گیاه شناسی نوشهر

    ساحل سیترا

    نوشهر یکی از شهرهای زیبا با جاذبه‌های دیدنی مختلف است که انتخاب مناسبی برای سفر و گذران روزهایی خوش در دامان طبیعت خواهد بود. در اطراف باغ گیاه شناسی نوشهر نیز برخی از مکان‌های دیدنی این شهر قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. البته جاهای دیدنی نوشهر به این موارد ختم نمی‌شوند. برای مثال آبشارهای تنگه دار، چلندر، آبشار دارنو، نجارده، زانوس و روستای کندلوس، انگاس، لرگان، نیچکوه  و از همه مهم‌تر دریاچه ارواح نوشهر هر یک حرفی برای گفتن دارند.

    • پارک ساحلی خزر
    • ساحل زیبای نوشهر
    • بازار روز نوشهر
    • ساحل سیترا
    • بوستان نوید
    • ورزشگاه شهدا

    سایر باغ های گیاه شناسی ایرانی

    باغ های فدک، زاگرس، همدان، یزد و کاشان از مهم‌ترین باغ های ایرانی هستند که لیست آن‌ها در وب سایت باغ گیاه شناسی ملی آورده شده است.

    اقامت در نوشهر و بازدید از باغ گیاه شناسی این شهر

    اقامت در نوشهر

    سفر به استان مازندران و شهر نوشهر از جذابیت‌های تکرارنشدنی است. ساحل زیبای دریای خزر، جنگل، کوه و جاذبه‌های دیدنی مختلف، نوشهر را به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است. اگر از شلوغی و آلودگی‌های شهر خسته شده‌اید، کوله خود را آماده کرده و به سوی جاده راهی شوید تا در هوای دل‌انگیز خطه شمال روح خود را به پرواز درآورید. راستی، اگر راهی نوشهر هستید، برای پیداکردن بهترین ویلاها سری به هومسا بزنید و بدون نگرانی اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

    کلام آخر

    در این مقاله کوتاه سعی کردیم تا ممکن باغ گیاه شناسی نوشهر را به شما معرفی کنیم. از بخش های مختلف آن گفتیم. ساده‌ترین مسیر دسترسی را مشخص کردیم. اگر تجربه‌ای از رفتن به این باغ یا سایر باغ های باغ گیاه شناسی ایران دارید، با ما درمیان بگذارید.

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا