جاذبه‌های فرهنگیمناسبت‌های سالیانه

روز ملی خلیج فارس ؛ نامی که با تاروپود وجودمان گره خورده

شاید با شنیدن واژه “فارس” و “خلیج” حس خاصی نداشته باشید و این دو واژه معانی ساده‌ای داشته باشند،؛ اما کافی است این دو واژه را در کنار یکدیگر قرار دهید و نامی چون “خلیج فارس” را شکل دهید. آن وقت است که همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. نامی که نه تنها با تار و پود وجودمان گره خورده بلکه شکوه و عظمت تاریخ یک ملت را به نمایش می‌گذارد. فرقی نمی‌کند چه مرام و مسلکی داشته باشیم، کافی است ایرانی باشیم تا با شنیدن نام خلیج همیشه فارس حسی از غرور و افتخار تمام وجودمان را در بر بگیرد و چه خوب که چنین نام بزرگ و پر عظمتی روزی را در تقویم‌مان به خوص اختصاص داده، روز ملی خلیج فارس ، روزی که به ما یادآوری می‌کند، همه‌ی ما با هر زبان و قومیت و اعتقادی، ایرانی هستیم و وظیفه داریم از سرزمین‌مان ایران دفاع کنیم و نگذاریم این سرزمین همیشه پر افتخار به تاراج برود.

بیشتر بخوانید: جزایر خلیج فارس

داستان نامگذاری روز ملی خلیج فارس

روز ملی خلیج فارس

نیازی نیست از اهمیت و استراتژیک بودن خلیج فارس چیزی بگوییم. همین‌قدر بگوییم که سال‌هاست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال تغییر این نام بزرگ به خلیج عربی هستند.
سال 1219 خورشیدی بود که دولت انگلیس برای اولین بار به این فکر افتاد که از نام دریای بریتانیا به جای خلیج فارس استفاده کند غافل از اینکه این نام هرگز نمی‌تواند اعتباری برای خود کسب کند. با وجود این شکست مفتضحانه دوباره در سال 1316 پرونده‌ای جعلی ساخت که در آن از واژه “خلیج عربی” به جای خلیج فارس استفاده شده بود. این نام جعلی که توسط شخصی به نام لرد بلگریو انگلیسی ساخته شده بود مورد استقبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرار گرفت. نقشه‌ای که جز توهین به ایران و هویت ایرانی هدف دیگری نداشت.
در سال 1343 کار به جایی رسید که اتحادیه عرب رسما استفاده از نام “خلیج فارس” را برای عرب زبانان ممنوع اعلام کرد هرچند باز هم مسئولین وقت به این موضوع و تلاش‌هایی که در راستای تحریف تاریخ صورت گرفته بود، اهمیتی ندادند.

بیشتر بخوانید: جزیره هنگام

برای نخستین بار در سال 1370 بود که زنگ خطر برای قشر فرهنگی و دلسوز جامعه به صدا درآمد. آنها متوجه شدند که رسانه‌های خبری عربی نه تنها در بخش‌های عرب زبان بلکه در بخش‌های انگلیسی زبان هم نامی از خلیج فارس نمی‌آورند. جامعه تاریخدان و آگاه در پی جمع‌آوری اسناد و اطلاعات تاریخی برآمدند که اثبات می‌کند نام این خلیج از ابتدا خلیج فارس بوده و کشورهای عربی حق تغییر نام آن را ندارند.جمع آوری اسناد تاریخی نزدیک به یک دهه به طول انجامید و نتایج نهایی در جلسات و سمینارهای متعدد به مقامات مسئول اطلاع داده شد.
متاسفانه تا سال 1381 مطبوعات در مقابل چنین تهدیدی سکوت اختیار کردند تا اینکه از اواخر سال 1381 و با پر رنگ‌شدن استفاده از اینترنت و وبلاگ‌های فارسی، بالاخره خبر چنین اتفاقی به گوش مردم رسید. بالاخره رسانه ها هم در مقابل این جریان واکنش نشان دادند.
در سال 1383 مجله معروف نشنال جئوگرافیک در نسخه جدید خود از نام خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرد. اینجا بود که موجی از اعتراضات به راه افتاد. با امضا شدن طوماری با 120 هزار امضا، این مجله معتبر جهانی رسما از ایران عذرخواهی کردند.
این اولین باری بود که ایرانیان اتحاد و همبستگی خود را به بهترین شکل به نمایش گذاشتند تا جاییکه عبدالباری عطوان از مشهورترین مفسران جهان عرب در روزنامه قدس العربی نوشت:


” عرب‌ها برای مشروع‌ترین حقانیت‌های خود قادر نیستند چنین موج همبستگی را ایجاد کنند که ایرانی‌ها برای یک نام انجام دادند”.


غافل از اینکه خلیج فارس تنها یک نام نیست بلکه هویت یک ملت است. هویتی که با تاریخ این ملت پیوند خورده است.
این موضوع باعث شد که دولت تصمیم بگیرد تا روزی را تحت عنوان روز ملی خلیج فارس به تقویم اضافه کند تا از این طریق بتواند از این میراث معنوی به طور شایسته‌ای حفاظت شود.

مسیر پر فراز و نشیب نامگذاری روز ملی خلیج فارس

روز ملی خلیج فارس

برای نامگذاری روز ملی خلیج فارس نیاز بود تا نکات مثبت و منفی چنین اقدامی در ابعاد گسترده در سمینارها و جلسات متعدد مورد بررسی قرار گیرد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به سخنرانی که در دومین همایش ملی ژئوماتیک ایران در اردیبهشت 1382 تحت عنوان ” اسامی جغرافیایی باستانی میراث بشریت” برگزار شد اشاره کرد.
سایر برنامه‌ها شامل نامگذاری روز ملی خلیج فارس در اولین همایش بین‌المللی کارتوگرافی خلیج فارس قرن 16-18 در دانشگاه تهران، دوم خرداد 1383، انعکاس مطالب در وب سایت پرشین گلف آنلاین، اولین هماهش یکسان سازی نام های جغرافیایی غرب آسیا در سازمان نقشه‌برداری کشور، اردیبهشت 1383 و … بودند.
چالش بعدی انتخاب روز مناسب برای نامگذاری بود. چندین روز مختلف پیشنهاد شد. روز 9 آذر که مصادف بود با برگرداندن مالکیت سه جزیره مهم ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران، 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت و در نهایت روزی که ارتش ایران توانست پرتغالی‌ها را از جنوب ایران بیرون کند.
به نظر می‌رسید بهترین گزینه همان روز پیروزی ارتش بر پرتغالی‌ها بود، اما لازم بود که به لحاظ تاریخی، روز دقیق چنین رویداد بزرگی به درستی مشخص شود. شورای فرهنگ عمومی با نظارت گروه تاریخ دانگاه تهران مسئولیت این کار را بر عهده گرفتند.
بعد از تلاش های بسیار، 10 اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس انتخاب و نامگذاری شد.

درخشش نام خلیج فارس بر اسناد تاریخی

روز ملی خلیج فارس

همانطور که می‌دانید، قوم پارس در بخش جنوبی ایران زندگی می‌کردند. در کتیبه‌های داریوش بزرگ مربوط به سلسله باشکوه هخامنشی عبارتی دیده می‌شود که به معنای “دریای پارس” است. در این دوره تاریخی هیچ اثری از کشورهای امروزی نبوده و حتی اگر بوده هم تحت سلطه و نظارت ایرانیان بوده است. در اسناد متعددی می‌بینیم که کشتی‌های یونانی برای ورود به دریای پارس به مجوز ایرانیان نیاز داشتند. تعداد اسناد تاریخی که توسط گروه‌های محقق درباره نام خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفته، حدود 6 هزار سند است، اما در اینجا به تعدادی از مهم‌ترین این اسناد اشاره می‌کنیم.
• نقشه‌ای از جهان مربوط به جغرافی‌دان یونانی به نام اناکسیماندر
• نقشه‌ای دیگری از جهان مربوط به هکاتئوس، یکی از سرشناس‌ترین جغرافی‌دانان یوانانی
• نقشه ای از جهان مربوط به بطلمیوس منجم و جغرافی‌دان اهلی اسکندریه
• کتابی به نام المسالک الممالک نوشته ابن خردادیه جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس ایرانی- اسلامی
• کتابی به نام الخراج اثر قدامه بن جعفر، از مشاهیر ادب
• کتاب تاریخ یعقوبی اثر یعقوبی، تاریخ نگار و جغرافی‌دان ایرانی
• کتاب عجایب هند از بزرگ بن شهریار، دریانورد ایرانی
• سفر نامه مشهور ابن بطوطه، جهانگرد و جغرافی‌دان نامدار
• و …

بیشتر بخوانید: جزیره هرمز

کلام آخر

در این مطلب کوتاه سعی کردیم تا داستان تلاش کشورهای عربی برای تحریف نام خلیج فارس را برای‌تان تعریف کنیم. سپس از محققان ایرانی گفتیم که طی 10 سال 6 هزار سند جمع‌آوری کنند تا کسی نتواند خدشه‌ای به نام پرابهت خلیج فارس وارد کند. البته باید توجه کنیم که تنها نام خلیج فارس نیست که به حمایت و همبستگی تمام ایرانیان نیاز دارد و با نامگذاری روزی به نام روز ملی خلیج فارس وظیفه ما در قبال این میراث ملی به اتمام نمی‌رسد.
اگر می‌خواهید درباره حس خود نسبت به خلیج همیشگی فارس جمله‌ای بگویید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات بنویسید.

‫2 دیدگاه ها

  1. امروز 10 اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس است. نویسندگان مقاله علمی پژوهشی:
    خلیج‌فارس در برشی تاریخی از کتاب ‌‌‌‌‌‌ های قرن ۱۹ میلادی کتابخانه کنگره آمریکا
    که در تابستان سال 98 در فصلنامه تاریخ روابط خارجی، شماره 79، به چاپ رسیده است با برسی کتب منتشر شده در قرن 19 (سال های 1801 تا 1900م) موجود در کتابخانه کنگره آمریکا، نشان داده اند که از نام خلیج فارس در قرون گذشته و در آثار ادبی و سفرنامه‌ها و در نتایج تحقیقات مورخان و جغرافی‌دانان، به وفور استفاده شده‌ است.
    خلاصه و اصل مقاله در آدرس های زیر قابل دریافت است.
    http://www.hfrjournal.ir/article_102164_6bfc5126ae49cfff9458ae60ffd5ecb4.pdf

    http://www.hfrjournal.ir/article_102164.html

    1. کاربر عزیز از توجه شما و اطلاعات مفیدی که با ما به اشتراک گذاشتید متشکریم
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا