ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

دریاچه سقالکسار گیلان ؛ از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت

روستای سقالکسار به ‌عنوان یک از ناب‌ترین مناطق سرسبز شمال کشور شناخته می‌شود. این روستای زیبا پذیرای پاک‌ترین دریاچه‌ای است که در استان گیلان وجود دارد، دریاچه سقالکسار. هنگام ورود به روستا با تصویری شبیه به آنچه وصفش را در قصه‌ها شنیده‌اید روبرو می‌شوید. انعکاس تصویر آسمان و درختان سرسبز روی آب زلال دریاچه، قابی از مناظر دل‌فریب را به نگاه گردشگران پیشکش می‌کند. اگرچه طنین صدای پرندگان بومی سکوت دریاچه را می‌شکند، ولی آرامش روح‌نواز فضا را چندین و چند برابر می‌کند.

حال ببینیم سقالکسار کجاست؟ در این مطلب سری به این مکان خوش آب‌وهوا می‌زنیم تا با نوای سارهای خوش‌نقش آسمان همراه شویم.

آشنایی با دریاچه سقالکسار

روستای سقالکسار (سالکه سار)، روستای کم‌جمعیتی از توابع بخش مرکزی رشت است و در دهستان لاکان قرار دارد. پیشه‌ی اصلی مردم این روستا زراعت برنج، دام‌پروری و ماهی‌گیری است و همیشه عطر خوشبوی برنج ایرانی در شالیزارهای پر آب به مشام می‌رسد.

در این روستا یک سد خاکی طبیعی وجود دارد که موجب تشکیل دریاچه‌ی زیبای سقالکسار، یکی از جاهای دیدنی رشت شده است. این سد در نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه‌ی یکی از کشاورزان روستا به نام آقای جعفر خوشحال احداث‌شده و آب زلال این دریاچه 15 هکتاری از چشمه‌ها و بارش باران تأمین می‌شود. دریاچه 600 متر طول و 500 متر عرض دارد و در ارتفاع 60 متری از سطح دریا واقع شده است.

عکس دریاچه سقالکسار

نام عکاس: مهرداد گرامی

سقالکسار به چه معناست؟

سقالکسار به معنای آبخوری لک و سار است. این نام از سه کلمه تشکیل‌شده: سقال به محل آبخوری، لک و سار هم به دو پرنده زیبای بومی منطقه گفته می‌شود.

بهترین فصل سفر به دریاچه سقالکسار

هر زمانی از سال که قصد سفر به روستا کردید، سعی کنید سفر خود را به انتهای هفته موکول نکنید تا از ترافیک جاده و شلوغی جاده در امان باشید. در مورد بهترین زمان سفر باید بگوییم که این روستا تصویر تمام نمایی از زیبایی و جذابیت را در تمامی فصول سال به نمایش می‌گذارد، اما بهار و پاییزش لطف دیگری دارد.

اجاره آنلاین اقامتگاه در رشت

بهار: فضای بهاری روستا و نغمه‌خوانی پرندگان حسی پر از انرژی مثبت و حال خوب را نصیب گردشگران می‌کند. در بازدید از جاهای محلی رشت نباید از روستا و فضای بی‌نظیر اطراف دریاچه در فصل شکوفه‌ها گذشت.

تابستان: اگرچه فصل تابستان این روستا بسیار باصفا و دیدنی است ولی هوای گرم و شرجی می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

پاییز: پاییز سقالکسار نشانی از یک شاهکار طبیعی با تلفیق دریاچه، باران و درختان هزار و یک رنگ است. مناظر فوق‌العاده‌ای که موقعیت ویژه‌ای برای عکاسی و ثبت تصاویر به وجود می‌آورند.

زمستان: زمستان در سقالکسار هم‌ روی سردی از طبیعت را نشان می‌دهد ولی طبیعت برفی کنار دریاچه ارزش تماشا و سفر به این روستا را دارد.

زمستان در سقالکسار

نام عکاس: محمد صحرائی

مسیر دسترسی به دریاچه سقالکسار

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقا سید شریف، روستای سقالکسار

اگر از تهران به سمت این دریاچه سفر می‌کنید، به سمت کرج بروید و از آنجا به سمت قزوین حرکت کنید. سپس از طریق آزادراه قزوین-رشت خود را به شهر رشت برسانید. پس از رسیدن به رشت می‌توانید از چندین راه برای رسیدن به سقالکسار استفاده کنید که در ادامه بهترین مسیرها را برایتان شرح می‌دهیم:

  • مسیر اول: اندکی پس از عوارضی رشت از تقاطع روگذر به سمت فومن بروید. پس از 14 کیلومتر به بقعه آقا سید شریف می‌رسید. روستا در سمت چپ بقعه قرار دارد و پس از دقایقی رانندگی به مقصد خود می‌رسید.
  • مسیر دوم: به میدان گاز بروید و ازآنجا تا انتهای جاده لاکان برانید. از انتهای جاده وارد جاده فومن شوید و پس از طی 4 کیلومتر به بقعه آقا سید شریف می‌رسید. سپس به سمت چپ بروید تا به روستای موردنظر برسید.
  • مسیر سوم: از فلکه رازی رشت وارد جاده شیون فومن و از آنجا وارد جاده جیرده شوید. روستای سقالکسار در همین جاده قرار دارد.

پس از رسیدن به روستا از طریق یک مسیر کاملاً آسفالت و هموار به دریاچه بروید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فومن

دریاچه سقالکسار گیلان

چرا دریاچه سقالکسار پاکیزه‌ترین دریاچه گیلان است؟

متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل حضور گسترده‌ی گردشگران در شمال کشور، اکثر این مناطق دچار آلودگی شدیدی شده‌اند؛ اما تمیزی این روستای بکر و دریاچه‌اش آن را از سایر مناطق متمایز می‌کند.

این پاکیزگی به دلیل توجه مردم فهیم روستا و البته طرح جالبی است که توسط شورای روستا برای در امان نگاه‌داشتن این فضای تمیز به کار از آلودگی گرفته می‌شود. مطابق این طرح در بدو ورود از گردشگران مبلغی را به‌عنوان هزینه‌ی ورودی دریافت و در عوض به آن‌ها کیسه‌ زباله می‌دهند. گردشگران پس از برگشت با تحویل زباله‌های خود می‌توانند بخشی از هزینه‌ای که در ابتدا پرداخته‌اند را به‌عنوان جایزه پس بگیرند.

زباله‌های تحویل داده‌شده برای تولید نوعی کود بسیار مفید به نام ورمی کمپوست استفاده می‌شود. این کود سرشار از مواد آلی به کمک کرم خاکی تولید می‌شود و برای بهبود کیفیت خاک و افزایش حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی فوق‌العاده است.

بیشتر بخوانید: تالش کجاست

تصویر دریاچه سقالکسار

گردش در دریاچه سقالکسار

با سرک کشیدن به هر گوشه از دریاچه سقالکسار چیزی جز زیبایی و شکوه طبیعت نمی‌بینید. وجود حجم انبوهی از درختان مرتفع و سرسبز اطراف دریاچه، صدای پرندگان سرمست در آسمان آبی فضایی غرق در سکون و آرامش را برای طبیعت دوستان ایجاد کنند.

در قسمت جنوبی دریاچه تالاب کوچکی قرار دارد که از دیگر دیدنی‌های اینجا به شمار می‌رود. قارچ‌های رنگارنگ و خودرو در میان سبزه‌زار دیده می‌شود. سگ‌های کوچک و بزرگی که آن حوالی پرسه می‌زنند و با نگاه مهربان خود در انتظار محبتی از جانب رهگذران هستند. جذابیت هر کنج این طبیعت زیبا دست‌به‌دست هم می‌دهند تا خاطرات شیرینی از این سفر با خود به یادگار ببرید.

دریاچه سقالکسار رشت

بیشتر بخوانید: تالاب انزلی

تفریحات در دریاچه سقالکسار

در سفر به سقالکسار می‌توانید از تفریحات و سرگرمی‌های زیر نهایت لذت را ببرید:

  • پیاده روی در فضای دریاچه

اگر از هیاهوی زندگی شهری خسته شده‌اید، کفش‌های راحتی خود را بپوشید و با فراغ بال در این بهشت سراسر زیبا قدم بزنید. شنیدن صدای حیوانات اهلی و تماشای چرای آن‌ها در اطراف دریاچه بسیار شنیدنی و تماشایی است.

  • کمپینگ

اگر اهل کمپ زدن هستید، اطراف دریاچه گزینه‌ای عالی برای این منظور است. چندین باربیکیو هم در اطراف دریاچه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پخت کباب استفاده کنید. پس از صرف غذا هم می‌توانید از فضای آلاچیق‌های اطراف برای بازی گروهی با دوستان استفاده کنید.

  • قایق‌سواری

یکی از تفریحات جالبی که می‌توانید در این دریاچه انجام دهید، قایق‌سواری بر روی آب نیلگون دریاچه و تماشای مناظر و تنه‌های بیرون زده از آب است.

  • عکاسی

زیبایی‌های این منطقه از چشم‌انداز روستا تا دریاچه و چرای حیوانات اهلی به‌قدری ست که هر لحظه وسوسه می‌شوید تا دوربین به دست این طبیعت زیبا را در قاب خود ثبت کنید.

نکته‌ی مهم:

برای جلوگیری از هرگونه آسیب به آبزیان دریاچه و آسیب‌های اکوسیستمی امکان ماهیگیری در سقالکسار وجود ندارد.

قایق سواری دریاچه سقالکسار

نام عکاس: آرمان حسن زاده

امکانات دریاچه سقالکسار

در اطراف دریاچه سقالکسار این امکانات به چشم می‌خورد:

  • رستوران و کافه

در پیرامون دریاچه رستوران و کافه دنجی وجود دارد که می‌توانید با میل کردن یک کاسه آش دوغ یا نوشیدنی گرم خستگی به‌جای مانده از روزمرگی را پشت سر بگذارید.

سرویس بهداشتی هم در این مکان وجود دارد.

کافه دریاچه سقالکسار

سخن آخر

در این مطلب به معرفی دریاچه سقالکسار در استان سرسبز گیلان پرداختیم. امیدواریم در سفر به این دریاچه زیبا خاطرات فراموش‌نشدنی را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه کنید. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به جاده ای بهشتی را دارید، مقاله ی جاده اسالم به خلخال را مطالعه کنید و یک سفر جذاب را برنامه ریزی کنید.

‫3 دیدگاه ها

  1. دریاچه ای کوچک در دل جنگل که اگر اهل فیلم و سینما باشید به خاطر اینکه به عنوان لوکیشن فیلم ماهی و گربه استفاده شده براتون جذاب‌تر میشه

  2. برای اولین بار بود که از یک مکانی تو شمال دیدن کردم که زباله و کثیفی اذیتم نکرد،واقعا جذاب و دیدنی بود حتما دوباره میرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا