ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

ماجرای یک روز خوش در پارک جنگلی سراوان

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل تفاوت سنی اعضا، با مشکل انتخاب مقصد سفر مواجه می‌شوند. جوان‌ترها دوست دارند جایی بروند که هیجان را تجربه کنند و در مقابل بزرگترها سکوت و آرامش را ترجیح داده و می‌خواهند ساعاتی را به دور از هرگونه هیجان و هیاهو سپری کنند. بنابراین پیدا‌کردن جایی که بتواند هر دو گروه را راضی کند، کمی سخت است. اما نگران نباشید، در این مطلب پارک جنگلی سراوان را به شما معرفی خواهیم کرد. جایی در دل جنگل‌های گیلان که با امکانات تفریحی مناسب خود به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت تبدیل شده است. تا انتهای مقاله با هومسا همراه شوید تا ببنیم آدرس پارک جنگلی سراوان کجاست و چه ویژگی‌های دارد.

پارک جنگلی سراوان؛ با امکانات متنوع و جذاب

تفریحات جنگل سراوان

در یک سفر کوتاه آخر هفته، چه چیزی را می‌خواهید تجربه کنید؟ پیک‌نیک خانوادگی در یک جنگل سرسبز با مناظر فوق‌العاده؟ قایق‌سواری روی دریاچه و عبور از میان درختان سر به فلک کشیده جنگل؟ قدم زدن یا رانندگی در جاده مه‌آلود و زیبا یا موتورسواری با موتورهای چهارچرخ و مسابقه پینت ‌بال در منطقه‌ای جنگلی با وسعت 1200 متر مربع؟ خبر خوب این که جنگل سراوان به تنهایی همه این‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پارک جنگلی سراوان 1487 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین 50 تا 250 متر است. بخشی از پارک به عنوان منطقه حفاظت شده، بخشی به تفرج گسترده و بخشی نیز به تفرج متمرکز اختصاص دارد. این پارک دارای امکاناتی نظیر آلاچیق و تاسیسات رفاهی، سرویس بهداشتی، میز و نیمکت، سکوی نصب چادر، کباب پز، محوطه و وسیله‌بازی برای کودکان است.

تفریحات در پارک جنگلی سراوان

  • دریاچه سبز سراوان

دریاچه سبز سراوان

پارک جنگلی سراوان برای کسانی که به دنبال سکوت و آرامش هستند گزینه ایده‌آلی است. هنگام ورود به جنگل، اولین چیزی که چشم‌ها را خیره می‌کند منظره‌ای وسیع از یک دشت بزرگ و سبز است. اما کمی که دقت کنید متوجه خواهید شد که این منظره نه یک دشت بلکه دریاچه‌ای است کاملا متفاوت. دلیل سبز بودن آن لایه خزه‌ای است که تمام سطح دریاچه را پوشانده و آب دریاچه فقط در قسمت‌هایی که خزه‌ها بر اثر حرکت قایق شکافته می‌شوند، قابل مشاهده است. قایق‌سواری در دریاچه سراوان رشت و عبور از میان درختان جنگل، آرامشی لذت‌بخش برایتان به همراه می‌آورد. عکاسی از مناظر جنگل حین قایق‌سواری، بسیار لذت‌بخش است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در رشت

  • رودخانه جنگل سراوان

اگر به قایق‌سواری علاقه ندارید، مشکلی نیست. با کمی پیاده‌روی خود را به حاشیه رودخانه برسانید و با برپایی بساط پیک‌نیک، یک روز زیبا و به یادماندنی را سپری کنید و از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید. آب‌بازی در آب خنک رودخانه و تنفس در چنین هوای پاکی به ما یادآوری می‌کند که زندگی واقعی یعنی همین.

  • جاده جنگلی سراوان

جاده سراوان

آن دسته از دوستانی که علاقه‌ای به اتراق و ماندن در نقطه‌ای ثابت برای مدت طولانی را ندارند و عاشق رانندگی هستند هم می‌توانند در جاده بسیار زیبای داخل پارک جنگلی رانندگی کنند.

این جاده جنگلی در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. در بهار و تابستان درختان تنومند و سرسبز دو طرف جاده، سایه خنک و دلپذیر خود را نثار مسافران می‌کنند. حاشیه جاده در فصل پاییز پر از برگ‌های رنگارنگی است که جلوه خاصی به جاده بخشیده و مناظری فوق‌العاده برای عکاسی ایجاد می‌کنند. پارک جنگلی سراوان از زیباترین جنگل های پاییزی ایران است. زیبایی زمستان را هم فقط عاشقان برف و سرما می‌فهمند. لایه‌ای از برف سفید که روی همه چیز را پوشانده، آسمانی ابری و مه آلود و صدای دسته کلاغ‌هایی که آرامش و سکوت جنگل را بر هم می‌زنند. تمام این مناظر خیال‌انگیز تنها بخشی از طبیعت زیبای شما ایران هستند.

  • پینت ‌بال سراوان

پینت ‌بال سراوان

پینت ‌بال به خودی خود بازی پرهیجانی است، حال تصور کنید با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده‌تان در زمین جنگلی به وسعت 1200 متر مربع وارد بازی رقابتی ‌پینت بال شوید. این بازی می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم کند به طوری که گذر زمان را احساس نکنید.

بیشتر بخوانید: پارک های جنگلی تهران
  • موتورسواری با موتور چهارچرخ

یکی دیگر از بازی‌های بسیار هیجان‌انگیزی که پیشنهاد می‌کنیم حتما در جنگل سراوان آن را تجربه کنید، موتورسواری با موتورهای چهارچرخ است. این بازی محبوبیت زیادی بین نوجوان و جوانان دارد.

اقامتگاه پارک جنگلی سراوان

  • قدم‌زدن و عکاسی در جنگل سراوان

اگر هیچ کدام از تفریحاتی که نام بردیم باب میل شما نبود، می‌توانید یک تفریح بسیار ساده اما لذت‌بخش دیگر را امتحان کنید. پارک جنگلی سراوان به واسطه حضور پاسگاه انتظامی در فاصله کمتر از 100 متر، محیط بسیار امنی دارد. بنابراین آزادانه در پارک قدیم بزنید و از مناظر زیبا و هوای پاک موجود استفاده کنید. علاقه‌مندان به عکاسی در این پارک، فرصت را از دست نمی‌دهند و از تمام چشم‌اندازهایی که دوست دارند عکاسی می‌کنند.

  • پارک کودک

خانواده‌هایی که کودک خردسال دارند ممکن است نگران سرگرم کردن کودکان‌شان باشند. هرچند بچه‌ها وقتی در یک فضای باز قرار می گیرند که امکان دویدن و شیطنت به آن‌ها می‌دهد خوشحال هستند و از این بابت نباید نگران سررفتن حوصله‌شان باشیم، اما برای این گروه نیز پارک کوچکی در نظر گرفته شده تا با همسالان خود بازی کنند و از بودن در جمع آن‌ها خوشحال و راضی باشند.

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان کجاست

در جنگل سراوان با دو پوشش گیاهی متفاوت رو به رو هستید. در بخش طبیعی پارک درختان و بوته‌هایی چون بلوط، ممرز، انجیلی، توسکا و اوجا، بید و بید مشک و آلوچه جنگلی بیشتر به چشم می‌خورند، در حالی‌که در بخش مصنوعی و دست کاشت که درختان آن به مرور زمان توسط انسان کاشته شده‌اند، انواع کاج و سرو نقره‌ای و زربین بیشتر دیده می‌شوند.

هنگام قدم‌زدن در پارک ممکن شاهد پرواز پرندگانی چون قرقاول، کبک، دارکوب و جغد جنگلی باشید. مشاهده گاه‌و‌بیگاه جست‌و‌خیر حیواناتی نظیر خرگوش و راسو در اطراف درختان جنگل منظره‌ای است که می‌توانید از مشاهده آن لذت ببرید.

اقامتگاه پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سروان فاصله کمی با شهر رشت دارد. بنابراین اگر قصد دارید از این پارک دیدن کنید، حیف است که بازدید از سایر جاذبه‌های دیدنی رشت را از دست بدهید. بهترین کار این است که یک سفر دو تا سه را روزه را تدارک ببینید و یک روز کامل را به پارک جنگلی سراوان اختصاص دهید. با اجاره ویلا و سوئیت در رشت از وب‌سایت هومسا، اقامتگاهی با امکانات بسیار خوب همراه با قیمت مناسب رزرو کنید و از تعطیلات خود نهایت استفاده را ببرید.

دیدنی‌های اطراف پارک جنگلی سراوان

خوشبختانه پارک جنگلی سراوان، علاقه‌مندان به تاریخ و آئین‌های بومی را نیز فراموش نکرده است. موزه میراث روستایی گیلان در مجاورت پارک، کاروانسرای لات معروف یه کاروانسرای شاه عباس در فاصله 17.7 کیلومتری، بقعه امامزاده هاشم در فاصله 14.3 کیلومتری و بازارهای محلی و سنت‌های بومی منطقه مانند مراسم کشتی گیله‌مردی و اسب‌سواری می‌توانند رضایت این گروه را نیز جلب کنند.

موزه میراث روستایی گیلان اولین اکو موزه ایران با وسعتی برابر با 260 هکتار است. این موزه شبیه به روستایی واقعی با خانه‌های محلی ساخته شده تا گردشگران را با آداب‌و‌رسوم، فرهنگ، صنایع‌دستی و زندگی مردم گیلان آشنا کند. از غرفه‌های موجود در این موزه برای خود یا آشنایان‌تان سوغاتی بخرید.

موزه میراث روستایی گیلان

چه فصلی را برای سفر به پارک جنگلی سراوان انتخاب کنیم؟

بهترین فصل برای سفر به پارک جنگلی سراوان و استفاده از تفریحات مختلف آن بهار و تابستان است. اما این جنگل درست مانند هر جنگل دیگری پاییز و زمستان زیبایی دارد. مناظر پاییزی این جنگل برای عکاسی فوق‌العاده هستند.

در سفر به جنگل سراوان چه چیزهایی با خود ببریم؟

اگر خانوادگی به جنگل سراوان سفر می‌کنید، وسایل کامل پیک‌نیک را با خود ببرید. در جنگل امکاناتی نظیر آلاچیق، سکوی نصب چادر و کباب پز موجود است، اما آب و غذا به اندازه کافی با خود ببرید. کلاه، عینک‌آفتابی، پماد ضد حشره را نیز فراموش نکنید.

آدرس پارک جنگلی سراوان

حال که تصمیم گرفته‌اید پارک جنگلی سراوان را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کنید؛ بهتر است در مورد نحوه رفتن نیز اطلاعاتی به دست آورید. مسیر پارک جنگلی سراوان بسیار سرراست و راحت است. کافی است از رشت به سمت تهران حرکت کنید. جنگل در کیلومتر 17 این جاده  و در سمت غرب جاده قرار دارد.

سخن آخر

گیاهان و حیوانات هم حق زندگی دارند. بنابراین سعی کنید حضور و رفتارتان باعث ترس حیوانات و یا تخریب پوشش گیاهی نشود تا فرزاندانتان هم بتوانند در سنین بالاتر همچنان از این پارک جنگلی زیبا استفاده کنند.

یک دیدگاه

  1. قایق‌سواری روی دریاچه و تماشای طبیعت سراوان حس فوق العاده ایه،ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا