جاهای تاریخیشمال

میدان شهرداری رشت؛ میدانی با قدمت 100 سال در مرکز شهر

احتمالا شما هم اولین باری که تصویری از میدان شهرداری رشت دیده‌اید با خود فکر کرده‌اید که این تصویری از یکی از خیابان‌های اروپای شرقی است و پس از اینکه متوجه شدید اینجا یکی از جاهای دیدنی رشت خودمان است، حسابی جاخورده‌اید. ساختمان‌های زیبای میدان شهرداری با معماری منحصربه‌فرد که در شرف صدساله شدن هستند. در سال‌های ابتدایی دهه 1300 شمسی در زمان حکومت پهلوی و با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا ساخته شدند.

برای اینکه بدانید میدان شهرداری رشت کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با میدان شهرداری رشت

عکس میدان شهرداری

میدان شهرداری در مرکز این شهر واقع شده است و از نظر تاریخی و فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد، از آنجایی‌ که مراکز فروش و مغازه‌های زیادی هم در این میدان و خیابان‌های اطراف آن وجود دارد این میدان به جهت اقتصادی هم حائز اهمیت است.

گردش در میدان شهرداری رشت بسیار لذت‌بخش است؛ این میدانِ تماما سنگفرش است و با خیال راحت می‌توانید در آن پیاده‌روی کنید و ساختمان‌های تاریخی و منحصربه‌فرد میدان را تماشا کنید. در وسط میدان آب‌نمای بزرگی قرار دارد که جلوه خاصی به میدان داده است به‌خصوص که ترکیب صدای آب فواره‌های آب‌نما در فضای میدان حال و هوای خوبی ایجاد می‌کند. صدای دینگ‌دینگ ساعت برج هم هر ساعت با همهمه و سروصدای مردم ترکیب می‌شود. در میدان شهرداری و اطراف آن ساختمان‌ها و بازارهای مهمی قرار دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

عکس قدیمی میدان شهرداری رشت
عکس قدیمی میدان شهرداری رشت

معرفی دیدنی‌های میدان شهرداری رشت

  • ساختمان شهرداری رشت

همان‌طور که گفته شد در زمان سلطنت رضاشاه در سال 1305 در مرکز شهر رشت ساختمانی با دیوارهای تماما سفید، ردیف‌های بلوک بزرگ، پله‌های باریک، نرده‌های چوبی و پنجره‌های چوبی و هلالی شکل ساخته شد.

 این ساختمان که شباهتی به ساختمان‌های ایرانی ندارد توسط مهندس آرتم از ارامنه مقیم رشت طراحی شده است. ساختمان شهرداری با برج ساعت زیبای آن، که سه سال بعد به مجموعه اضافه شد اکنون نماد شهر رشت است.

ساختمان شهرداری در حال حاضر دارای بخشی به‌عنوان موزه است؛ بخشی از امور شهرداری رشت به ساختمان دیگری منتقل شده است و قرار است با اتمام فرآیند ساخت ساختمان جدید، شهرداری رشت به آنجا منتقل شود و این ساختمان به‌طور کامل به موزه بلدیه یا موزه شهرداری و مرکز اسناد رشت تبدیل شود.

ساختمان شهرداری رشت
  • هتل ایران میدان شهرداری رشت

به‌واسطه‌ی رفت‌وآمد تجار و بازرگانان به شهر رشت، سه سال پس از ساخت کاخ شهرداری، در ضلع شمالی میدان هتلی باشکوه به سبک معماری نیمه اروپایی و گوتیک با ظاهری زیبا ساخته شد. این هتل که اکنون اهمیت تاریخی زیادی دارد، در کنار ساختمان شهرداری و ساختمان پست و تلگراف واقع شده است و 1800 مترمربع زیربنا دارد.

هتل ایران پس از انقلاب تا سال 1377 در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داشت اما با توجه به اهمیت بنای آن، که در اصل یکی از بناهای مهم و تاریخی شهر رشت است، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، ساختمان هتل ایران را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد. امروزه این هتل میزبان مراسم فرهنگی شهر رشت است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هتل ایران میدان شهرداری رشت
  • اداره پست میدان شهرداری رشت

عمارت قدیمی پست رشت هم مانند سایر ساختمان‌های میدان شهرداری، مربوط به دوران پهلوی اول است. این ساختمان به نام «اداره پست و تلگراف و تلفن رشت» شناخته می‌شد و با الهام از معماری شرق اروپا توسط معمار روسی به نام مارکوف طراحی و با 1930 متر زیربنا و در چهار طبقه ساخته شده است.

این ساختمان تا چند سال پیش محل اداره پست رشت بود اما به‌تازگی تبدیل به موزه‌ای شده است که گزیده‌ای از تمبرهای قبل و بعد از انقلاب و مجموعه‌ای از پاکت‌های تمبر، نامه‌های کمیاب خارجی و همچنین مجموعه‌ای از اقلام قدیمی موزه‌ای در حوزه ارتباطات در آن به نمایش گذاشته شده است.

اداره پست رشت
  • کتابخانه ملی رشت

اولین کتابخانه ملی ایران در زمان پهلوی ساخته شد اما نه در پایتخت بلکه در شهر زیبای رشت!

کلنگ کتابخانه ملی رشت به پیشنهاد محمدعلی تربیت، رئیس اداره فرهنگ گیلان، در سال 1306 زده شد و تکمیل آن تا سال 1313 به طول انجامید. در 15 مهر سال 1313 مصادف با جشن هزاره حکیم ابوالقاسم فردوسی، کتابخانه ملی رشت هم افتتاح شد.

 بنای ساختمان کتابخانه نمونه‌ای از معماری اروپای شرقی است و به دلیل استفاده از مصالح باکیفیت، بنای آن همچنان مستحکم و پابرجاست.

کتابخانه ملی رشت تنها کتابخانه مردمی در ایران است که به دولت وابسته نیست و تمام هزینه‌های خود را از اجاره مغازه‌های متعلق به مجموعه تامین می‌کند. این کتابخانه 150 هزار جلد کتاب چاپی و 1750 جلد کتاب خطی دارد.

کتابخانه ملی رشت
  •  مقبره‌ ابوجعفر

کاخ شهرداری بر روی تپه‌ای ساخته شد که روی آن بقعه‌ی امام‌زاده‌ای به نام آقا سید ابوجعفر قرار داشت. پس از ساخت ساختمان شهرداری بقعه به حیاط عمارت شهرداری منتقل و مرقد گنبدی شکل با چهارپایه‌ی بتونی روی آن احداث شد..

پیشنهاد می کنیم مقاله ی سی دشت کجاست را مطالعه کنید، سی دشت منطقه ای بهشتی در دامنه ی درفک است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در رشت

  • مجسمه‌های میدان شهرداری رشت

مجسمه‌های زیبایی در میدان شهرداری و اطراف آن توسط سازمان زیباسازی شهرداری رشت ساخته شده است. که نمادی از شهر رشت و فرهنگ مردم آن است. مجسمه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی سوار بر اسب، مجسمه‌ی شهدای ذهاب، و مجسمه‌هایی از مردم عادی که مشغول کار و فعالیت هستند مانند مجسمه مرد عکاس، مجسمه مرد دوچرخه‌سوار و مجسمه زنی که لباس محلی رشت به تن دارد و از داسی که در دستش دارد مشخص است که مشغول دروی محصولی است.

  • خیابان علم‌الهدی؛ راه سنگفرشی که به میدان شهرداری می‌رسد

خیابان علم‌الهدی یکی از زیباترین و شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر رشت است و دو میدان قدیمی شهر را به هم متصل می‌کند. این خیابان در سال 1310 باهدف عمران و زیباسازی شهر، میان میدان نظمیه و سبزه‌میدان احداث شد. البته خیابان علم‌الهدی اکنون تبدیل به یک پیاده راه شده است و وسایل نقلیه در آن تردد نمی‌کنند؛ این فرصت بسیار خوبی برای قدم زدن روی سنگفرش این خیابان و بازدید از دیدنی‌های آن است. در این پیاده‌رو مجسمه‌های زیبا و نمادینی از زنان و مردانی که مشغول کار و زندگی روزمره خود هستند ساخته شده است.

برای افرادی که توان یا تمایل به پیاده‌روی در این خیابان تا میدان را ندارند ماشین‌های برقی در نظر گرفته شده است که به‌صورت رایگان افراد را از سبزه‌میدان تا میدان شهرداری جابه‌جا می‌کنند.

خیابان علم‌الهدی برای علاقه‌مندان به خرید و پاساژگردی هم جای مناسبی است و تعداد زیادی فروشگاه لباس، کیف و کفش، شال و روسری، زیورآلات و .. در دو طرف آن قرار دارد. پاساژهای نور، پاسارگاد و فاتحی هم در این خیابان هستند که برای تجربه یک خرید خوب مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: رستوران های رشت
خیابان علم الهدی رشت
  • سبزه میدان رشت

در نزدیکی میدان شهرداری، یک میدان قدیمی با حال و هوای نوستالژیک روزگاران دور به نام سبزه‌میدان قرار دارد. این میدان جایی  برای دورهم جمع شدن اهالی شهر و گپ و گفت است.

در وسط میدان حوض آبی به همراه چند فواره قرار دارد و صدای جریان لطیف آب همراه با صدای پر زدن کبوترها مانند سمفونی زیبایی در فضا طنین‌انداز می‌شود. این کبوترهای عضو ثابت سبزه‌میدان هستند و اکثر مواقع دسته‌ای از آن‌ها را خواهید دید.

سبزه میدان رشت
  •  بازار رشت

بازار رشت که در نزدیکی میدان شهرداری قرار دارد، از آن بازارهایی است که بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و باوجود صدها سوپرمارکت و هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره‌ای هنوز هم شلوغ و پررونق است.

این بازار نماد فرهنگ و سبک زندگی مردمان رشت است؛ در گوشه‌کنار آن، خوراکی‌های محلی تازه به فروش می‌رسد و بوی ماهی تازه و ماهی‌دودی و انواع سبزیجات بومی فضا را پر کرده است.

این بازار از بخش‌های گوناگونی نظیر میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها تشکیل می‌شود.کاروانسراهای بازار در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شدند و توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند.

خرید و پرسه زدن در فضای این بازار حس و حال خوب و نوستالژیکی به شما القا می‌کند؛ توصیه می‌کنیم برای تجربه این حس خوب هم که شده یک‌بار از این بازار دیدن کنید.

بازار رشت

حال و هوای گشت‌وگذار در میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت مانند نگینی است که مردم شهر در جشن‌ها و مراسم مختلف گرد آن حلقه می‌زنند. این میدان افراد با سن و جنسیت و دغدغه‌های مختلف را در یکجا جمع می‌کند.

در هر گوشه از میدان صدایی طنین‌انداز است و مردم مشغول کاری هستند؛ صدای دست‌فروشانی که با لهجه شیرین گیلکی شما را به سمت بساط خود می‌کشند، صدای خوانندگان و نوازندگان خیابانی که در قسمت‌های مختلف میدان می‌خوانند و می‌نوازند؛ جگرکی‌هایی که کل بساطشان یک چرخ است و جگرهای خوشمزه می‌فروشند؛ افرادی که با دوستان و خانواده خود در کنار مجسمه‌ها در حال عکاسی هستند؛ کودکان و نوجوانانی که در حال دوچرخه یا اسکوتر سواری هستند و شما را به یاد دوران کودکی خود می‌اندازد؛ افرادی که روی نیمکت‌های میدان زیر درختان کهن‌سال نخل استراحت می‌کنند همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا نبض زندگی در این میدان جریان داشته باشد.

میدان شهرداری رشت در شب هم زیبا و تماشایی است، نورپردازی ساختمان‌های میدان  جلوه و نمای ویژه‌ای به میدان می‌دهند.

تصاویر میدان شهرداری رشت

شکم گردی در میدان شهرداری

شکم گردی یکی از جذابیت‌های هر گشت‌وگذار و خودش به‌تنهایی یک تفریح است. تجربه خوراکی‌های خوشمزه در میدان رشت هم سبک خاص خودش را دارد. در میدان می‌توانید لقمه‌های سبک و خوشمزه، باقالی، لبوی داغ، کباب و جگرهای به‌اصطلاح ناب و مشتی، کلوچه‌های داغ فومن و رشته خوشکار مخصوص رشت را میل کنید و از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی رشت

مسیرهای دسترسی به میدان شهرداری رشت

خیابان‌های منتهی به میدان شهرداری تا چند صد متری سنگ‌فرش شده‌اند؛ و تردد وسایل نقلیه از هیچ‌کدام از مسیر‌ها امکان‌پذیر نیست.

دسترسی به میدان شهرداری از خیابان شریعتی، علم‌الهدی و امام امکان‌پذیر است. البته خیابان سعدی هم در مسیر میدان شهرداری رشت است، اما ورود به خیابان سعدی فقط برای تاکسی‌ها مجاز است.

میدان شهرداری در رشت

اقامت در رشت

استان زیبای گیلان و شهر رشت آن‌قدر جاذبه طبیعی، مرکز تفریحی و خوراکی خوشمزه دارد که قطعا یک سفر به‌یادماندنی برایتان خواهد بود، اما یکی از ملزومات یک سفر خوب و راحت اقامت خوب در سفر است. برای اقامت در این سفر اجاره ویلا و سوئیت در رشت گزینه مناسبی است. شما می‌توانید قبل از سفر برای این موضوع برنامه‌ریزی کنید و محل اقامت خودتان را به‌صورت آنلاین رزرو کنید. ما در هومسا بیش از 100 گزینه را برای شما فراهم کرده‌ایم که می‌توانید متناسب با بودجه، سلیقه و تعداد نفرات همراه خود اقدام به رزرو آن‌ها بکنید.

سوالات متداول

دیدنی‌های میدان شهرداری رشت چیست؟

ساختمان شهرداری رشت، هتل ایران رشت، اداره پست رشت، بازار رشت، مجسمه‌های میدان شهرداری رشت، بخشی از دیدنی‌های میدان شهرداری رشت به حساب می‌آیند.

برای اقامت در رشت و دیدن میدان شهرداری در رشت چه باید کرد؟

برای دیدن میدان شهرداری رشت که معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت است، می‌توانید از سایت هومسا ویلا و سوئیت یا اقامتگاه بوم‌گردی رزرو کنید.

‫3 دیدگاه ها

  1. رشت توی2015 بـــه عنــوان شـــهر خـــلاق خوراک شناسـی زیـــر نظـــر یونسـکو معرفی شده بود. این شهرو بی نهایت دوسش دارم با اون حال و هوای بارونی و صدای فروشنده ها توی بازارش و غذاهای خوشمزه اش … البته که گلسار هم عالیه 👌👌👌

    1. کیمیا جان
      کاملا درسته. بعید می‌دونیم کسی باشه که رشت رو دوست نداشته باشه

  2. هر بار که میرم رشت راهم رو به سمت میدان شهرداری کج میکنم و گشتی تو این منطقه فوق العاده شهریمیزنم. با نورپردازی ها و پیاده راه ها جای خودش رو تو دل مردم و مسافرا باز کرده و بین همه محبوب شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا